Aliexpress BXT build

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Heel erg gave fiets, zeker met die gekleurde banden!
Ben erg benieuwd hoe hij je gaat bevallen
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1941
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Banden passen er goed bij (hoewel de meningen daarover meestal wel verdeeld zijn bij skinwalls :lol: )
Handvaten zou ik wel veranderen, die steken teveel af, proberen de frame accenten te matchen of anders zwart.
Gebruikersavatar
Morsbiker
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 09:24
Mijn mountainbike: Trek Procaliber 9.7

Prulleman schreef: wo 31 juli 2019, 11:01 Banden passen er goed bij (hoewel de meningen daarover meestal wel verdeeld zijn bij skinwalls :lol: )
Handvaten zou ik wel veranderen, die steken teveel af, proberen de frame accenten te matchen of anders zwart.
inderdaad, die handvaten leiden af van de mooie strakke lijnen. Had je die nog liggen of was het een bewuste keuze? Als je voor frame match gaat worden ze lichter en snel vies. Ik zou voor zwart gaan.

Mooie fiets verder
Vaak bu-j te bange!

Mijn bike
Sander-G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 31 mei 2018, 21:10

Ik had de handvatten al gekocht voor de Nukeproof Scout. Die heeft een redelijk oncomfortabele grips. Ik dacht ze wel te kunnen gebruiken voor deze bike in de verwachting dat de "groene" verf van de action ook daadwerkelijk groen zou zijn. Ik vind het felle kleurtje wel gaaf maar ik denk dat er uiteindelijk zwart voor terugkomt, ook omdat ik niet zo'n enorme poetser ben ;-)
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Heel erg nice, ben benieuwd hoe hij bevalt t.o.v. die Scout.
Waar woke is, is vuur
sted74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 20:03
Mijn mountainbike: Tuareg '19, Epic Elite '15, stumpjumper Marathon '14, Stumpjumper Comp '12, Trek 8500 '10, xtc 4

Gaaf, erg mooi geworden en uniek zo’n zelf gespoten frame!
Ben net voor het eerst begonnen ook zelf een fiets op te bouwen en heb nav jou SYS al wat op alie gekeken en denk dat mijn volgend project ook een alie carbon gaat worden maar dan misschien wel een racer!
Mijn ervaring met een carbon voorvork is dat het super licht en direct stuurt maar na 2 uur ik wel vermoeider in de armen ben dan met een geveerde vork.
Wat zijn overigens de bijkomende kosten als je zo’n frame besteld en klopt de aangegeven levertijden een beetje?
Sander-G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 31 mei 2018, 21:10

Ik maak op het moment even de Auvergne onveilig met deze bike. Ik kom er over 1 à 2 weken op terug. :bier:
Sander-G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 31 mei 2018, 21:10

Bike en baasje zijn weer terug!

Tijd voor een overzicht van alle onderdelen.

Het begon allemaal met een wens van me. Ik vind het leuk om nieuwe dingen te leren en ik beleef er veel plezier aan om uit te vogelen hoe (fiets)techniek werkt. Na het opbouwen van mijn eerste mtb way back in the day (een singlespeed stalen American Eagle) en het bouwen van een racer (<7 kg, ook deels via Ali) wilde ik eens proberen om een snelle mtb te bouwen.

Maar waar moest deze mtb dan aan voldoen? Anderhalf jaar geleden ben ik vanuit Den Haag naar de Utrechtse Heuvelrug verhuisd. In eerste instantie heb ik me uitgeleefd op een super licht carbon veldrijfietsje. Helaas was deze niet helemaal geschikt voor het terrein want de cantilever remmetjes op carbonvelgen werkten nogal slecht en de vele remkuilen vragen om iets meer vering dan een carbon vork en 33 mm bandjes kunnen leveren. Wat wel heel gaaf was, was de noodzaak om super precies te sturen en slim beruik te maken van het lage gewicht. Na een afgebroken stuur (nee, geen Ali maar Marktplaats), een ambulanceritje en een nek die een half jaar lang niet normaal kon bewegen ben ik maar overgestapt op een LTHT: een Nukeproof Scout Comp 275. Fuck, wat een beest in de afdalingen :D Deze bike gaf vertrouwen en was lekker speels. Ook was er een nadeel: bergop niet vooruit te branden en op de vlakkere stukken rolde hij lekker mee maar nog had ik moeite om mannen met een bierbuik en een XC bike bij te houden. Ik ben wat voorzichtiger geworden de laatste tijd en 95% van mijn kilometers maak ik toch op de Heuvelrug dus zo'n harcore ragbak als de Scout sloot niet aan bij mijn wensen. Ik sport graag en ik verdeel mijn tijd tussen MTB, racer, hardloop/trailschoenen en krachttraining. Tijd voor een speelse, racey bike. Ook had ik de wens om nog eens een fiets zelf te spuiten. Omdat het kan. Na wat rondneuzen op Ali kwam ik een leuk frame tegen:

Frame: 208 euro + 60 euro voor de douane / BTW
https://www.aliexpress.com/item/2018-BX ... 4c4d6w1tOw
Ik denk dat het een open mould frame is. De reviews waren goed dus ik besloot de gok te wagen.
Zoals je kunt zien het het een frame met steekassen maar kun je ook zelf switchen naar snelspanners. Het is geen boost frame.

Groep: XTm8000: 500 euro

Trapaslagers, crankstel, ketting, cassette, shifter, remmen, remschijven. Bam. Daar gaat een flink deel van het budget. Met de introductie van de nieuwe XT kan ik deze relatief goedkoop krijgen. Ik heb nog even overwogen om voor SRAM of Box te gaan maar BOX was redelijk duur en in het geval van SRAM zat ik vast aan 1 x 12. Best een lekkere range maar ook duur om onderdelen te vervangen. Een extra wielsetje wordt zo ook aardig prijzig... Uiteraard 1 x 11 genomen. Ik heb geen lange alpenbeklimmingen op het programma staan en als ik zo hard ga dat ik een buitenblad nodig heb dan zit ik toch liever op de racer. 34 x 11 lijkt me een prima zwaarste verzet.

Kettingblad: Aliexpress 0 euro
https://www.aliexpress.com/item/3285170 ... 4c4dE0KLkq
34 tands leek me prima. Ik had een zwarte besteld maar ontving een blauwe. Daar had ik niet om gevraagd. Gelukkig is er de AliExpress conflictbemiddeling. Na een klacht kreeg ik mijn geld weer terug. :-q

Wielen: 399 euro
Mavic XA Elite.
Ok, hier begon het toch wel prijzig te worden. Ik heb redelijk lang getwijfeld over de wielen die ik wilde hebben. Uiteindelijk heb ik een compromis gemaakt tussen degelijk en brede velgen en lichtgewicht. Dat betekende wel dat het geheel een stukje duurder werd. De carbon wielen die ik in mijn racer heb komen van Ali, vandaar dat ik ook nog even heb gedacht aan wielen bestellen in China. Als ze wat goedkoper waren geweest dan had ik dat misschien ook wel gedaan.

Banden: Maxxis Icon EXO TLR skinwall: 60 euro
Redelijk snelle bandjes in 2.2" uitvoering. Makkelijk tubeless te maken en prima voor op de heuvelrug. Ook is de rolweerstand op asfalt niet zo hoog dat de moed me in de schoenen zakt als ik eens naar een andere trail toe wil rijden zonder de auto te pakken of als ik in de winter wil forenzen op deze bike (23 km enkele reis, heel 2018/2019 zonder uitzondering op de fiets). Wellicht dat ik voor deze toepassing nog een extra wielset neem.

Vork: vaste vork, ook van BXT: 70 euro
https://www.aliexpress.com/item/3265047 ... 4c4dI2sz2B
Ik wilde graag een vaste vork vanwege het gewicht en omdat ik graag het idee heb dat zelf ook nog wat moet sturen niet zomaar overal overheen kan denderen. De Nukeproof was een beetje overkill, de crosser een beetje underkill (huh? is dt een woord?). Dit leek mij een gulden middenweg. Mocht hij bij de eerste de beste verkeersheuvel in tweeën breken dan laat ik het wel even weten hier ;-)

Zadelpen: ook BXT (Ali): 19 euro
https://www.aliexpress.com/item/3282344 ... 4c4dI2sz2B
Carbon. Goede reviews. Niet te moeilijk doen :-)

Stuur: Aliexpress "raceface" kopie: 15 euro
https://www.aliexpress.com/item/3260293 ... 4c4dI2sz2B
Tja. Dit was een gokje, al was het een goedkoop gokje. Het is duidelijk een imitatiestuur en de douane zou het achter kunnen houden. Is niet gebeurd. Ook kun je nauwelijks zijn dat er Raceface op staat. Het is een gevalletje zwart op zwart. Ik heb er uiteindelijk zelfs een sticker overheen geplakt. Maar belangrijker: hoe is de kwaliteit? Ik heb geen röntgenscanner o.i.d. tot mijn beschikking maar zo met de hand voelt de kwaliteit erg goed. Ik heb er nu wat ritten mee gemaakt en uiteindelijk ook volle bak de remkuilen van Amerongen getrotseerd met mijn 80kg leunend op de handvatten. Geen probleem.
Ik heb voor 720mm gekozen omdat ik met het Nukeproof stuur regelmatig een boompje heb aangetikt. Op de Heuvelrug ben je IMHO beter af met een wat iets smaller stuur, zeker als je voor carbon gaat.

Zadel: 13 euro
https://www.aliexpress.com/item/3285015 ... 4c4dI2sz2B
Het kan vast een stuk lichter. Het kan vast mooier. Dit was een leuke no-nonsense optie die mij tot dusver prima bevalt.

Grips: siliconen Ali grips: 6 euro
https://www.aliexpress.com/item/3282038 ... 4c4dfcbYx5
Eigenlijk voor de Scout gekocht. Ik vond ze wel leuk passen bij deze bike maar daar verschillen de meningen over. Wel zijn ze heerlijk comfortabel, licht en goedkoop. You can have it all :-)

Verf: Action, totaal ongeveer 22 euro
Zie eerdere posts. Primer, verf en vernislaag.

Bidonhouder: 16 euro
Kwam ik tegen bij de CUBE store in Leersum. Paste perfect bij het frame dus MOEST ik hebben.

Garmin mount: 2 euro
https://www.aliexpress.com/item/3287723 ... 4c4dQhILr5
Ideaal dingetje, zeker voor dit bedrag.

Pedalen had ik nog liggen. Vooruit, laten we daar even 20 euro voor rekenen (lijkt me een redelijke rips voor een par Marktplaats pedalen.
Gezien mijn beoogde gebruik uiteraard lichte klikpedalen (SPD).

Totale prijs: 1395 euro.
Niet heel goedkoop dus! Wel een hele leuke afmontage en een gewicht van ....

9.9 kilo.

Echt waar, ik heb het ook niet verzonnen, dat geeft de weegschaal aan.
Sander-G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 31 mei 2018, 21:10

sted74 schreef: do 1 augustus 2019, 00:23 Gaaf, erg mooi geworden en uniek zo’n zelf gespoten frame!
Ben net voor het eerst begonnen ook zelf een fiets op te bouwen en heb nav jou SYS al wat op alie gekeken en denk dat mijn volgend project ook een alie carbon gaat worden maar dan misschien wel een racer!
Mijn ervaring met een carbon voorvork is dat het super licht en direct stuurt maar na 2 uur ik wel vermoeider in de armen ben dan met een geveerde vork.
Wat zijn overigens de bijkomende kosten als je zo’n frame besteld en klopt de aangegeven levertijden een beetje?
De vaste vork bevalt nog prima. Mocht ik deze uiteindelijk willen vervangen dan denk ik dat het niet verkeerd is om voor deze prijs een extra vorkje te hebben voor als je gaat gravelen of als de weersomstandigheden te veel vragen van je verende vork.

De totale inklaringskosten en BTW kwamen op 60 euro. Ook bij eerdere Ali bestellingen was dit het geval (carbon wielset voor de racer, 40 euro douanekosten, carbon race frame, iets van 68 euro inklaringskosten. Ik heb niet gekeken wat voor waarde ze op de pakbon zetten maar ik kan me voorstellen dat ze een lagere waarde aangeven. Voor de vork had ik eigenlijk ook moeten betalen maar ik heb geen rekening gezien.

Ik weet niet precies hoe het met de leveringstijden zit. Soms heb je iets binnen een paar dagen binnen en soms moet je twee maanden wachten. Ik heb het idee dat er gewoon een keer in de week een vrachtwagen bij de fabriek komt en dat je maar net geluk moet hebben. Ook stapelt er zich vanalles op bij Schiphol. Met de track en trace kun je soms zien dat een pakket al lang en breed in Nederland is maar dat je nog een week moet wachten voor de postbode er mee op weg gaat.
Sander-G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 31 mei 2018, 21:10

Makkelijk schreef: wo 31 juli 2019, 22:22 Heel erg nice, ben benieuwd hoe hij bevalt t.o.v. die Scout.
Strava liegt niet. Op een redelijk voorzichtig verkenningsrondje overal PR's!
https://www.strava.com/activities/2630868016

Overall sneller dan de Scout en vaak ook sneller in de klimmetjes dan de crosser. Maar dat kan ook liggen aan verbeteren van mijn fietsconditie in het algemeen.
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

heel mooi geworden! leuk dat hij onder de tien kilo is gebleven :-q
het wekt zeer de interesse dit ook te doen...
wat is de framemaat en jouw lichaamslengte? klopte het uiteindelijk een beetje met de size chart op de site van Ali?
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Mooi gedaan. :-q
"This species has amused itself to death"
Sander-G
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 14
Lid geworden op: do 31 mei 2018, 21:10

jeroentjuh76 schreef: wo 21 augustus 2019, 12:20 heel mooi geworden! leuk dat hij onder de tien kilo is gebleven :-q
het wekt zeer de interesse dit ook te doen...
wat is de framemaat en jouw lichaamslengte? klopte het uiteindelijk een beetje met de size chart op de site van Ali?
Thanks! Ik ben 1,88 en kan prima uit de voeten met het grootste frame (20.5 "). De maten heb ik niet nagemeten maar ik ga er van uit dat dit gewoon klopt.
jeroentjuh76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 227
Lid geworden op: do 21 februari 2013, 11:46

Sander-G schreef: wo 25 september 2019, 14:35
jeroentjuh76 schreef: wo 21 augustus 2019, 12:20 heel mooi geworden! leuk dat hij onder de tien kilo is gebleven :-q
het wekt zeer de interesse dit ook te doen...
wat is de framemaat en jouw lichaamslengte? klopte het uiteindelijk een beetje met de size chart op de site van Ali?
Thanks! Ik ben 1,88 en kan prima uit de voeten met het grootste frame (20.5 "). De maten heb ik niet nagemeten maar ik ga er van uit dat dit gewoon klopt.
we gaan het zien, ik heb de gok ook genomen en een 19"besteld (1.84) word vast een leuke build :)
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Deze was aan mijn aandacht ontsnapt; heel bijzondere fiets geworden, uniek dit en mijn complimenten voor het resultaat :-q
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Plaats reactie