C₃H₈ Hugene MkI: Clinic steep & muddy - P30

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Aan een breukvlak kun je zien of het een materiaal fout is, een eenmalige grote overbelasting, of een scheurtje wat groeit to wat er “overblijft” niet meer bestand is tegen normale belastingen. Er zijn duidelijke aanwijzingen te vinden en er is best veel bekend en ook gepubliceerd. Ik heb jarenlang zulke failure investigations gedaan (in zaken waar de gevolgen vaak wel groter waren trouwens) is mooi detective werk.

Alleen heb je nogal wat expertise en equipment nodig om het goed te doen. Daarmee is het onderzoek zo duur dat bij normale hoeveelheden garantie gevallen de derailleur gewoon vervangen goedkoper is.

Daarom snap ik ook de reactie van Shimano op TSTM zijn breuk niet. Deze bad publicity en loss of business van TSTM is al duurder dan een klant tevreden houden met een paar tientjes inkoop artikel. Zijn daar klein van geest, die Paul Lange snapt het blijkbaar.

Ik ben trouwens zelf vooral een trouwe SRAM rijder. Met 10 -11-12 Speed nog panne vrij heb wel ooit een ESP 9-Speed op Schoorl in de spaken van het achterwiel gehad samen met een tak. Dat was overbelasting failure in de kunststof knuckle, duidelijk te zien ook. En de derrie pad was toen ook krom

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Ik heb al een paar keer derailleurs af zien breken bij de grotere sprongen. Het geslingerd van de ketting is dan best heftig, dat kan je zien op de huck-to-flat slow-motion filmpjes van bijvoorbeeld PinkBike.
Als die slingering alleen op en neer gaat dan doet de derailleur z’n normale werk. Zodra het zijdelings wordt moet de constructie het verwerken, een dunnere ketting kan makkelijker zijdelings bewegen dus het is niet vreemd dat dit dan eerder gebeurt in mijn beleving.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik hou het gewoon op lomp gedrag. :winkie:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ook ik heb wat ervaring met, wat Heckler zo mooi noemt, "detectivewerk". Maar dit is wel de 1e keer dat ik een gebroken debrisjeur onder ogen krijg.

Zijdelingse belasting zou goed mogelijk zijn, het onderste jockeywieltje bleek bij nadere inspectie op een rare manier ingescheurd en de kooi vertoont ook wat schade/krassen die op zijwaartse belasting kunnen duiden. De breuk is verder schoon, dus grote kans dat dit plotseling is gegaan ipv een kleine (haar)scheur die langzaam steeds verder is gaan scheuren.

Dice Oldskool schreef: zo 20 juni 2021, 21:02 Ik hou het gewoon op lomp gedrag. :winkie:
Pas dan maar op over 1,5 week :tong
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Dice Oldskool schreef: zo 20 juni 2021, 21:02 Ik hou het gewoon op lomp gedrag. :winkie:
:winkie: als "root cause" ... zeker :lol:
Op mijn rijgedrag is ook niet alles ontworpen :)
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ook Peter schreef: zo 20 juni 2021, 23:02 :winkie: als "root cause" ... zeker :lol:
Op mijn rijgedrag is ook niet alles ontworpen :)
Het was meer een root case :-{
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

De clutch .... Als die clutch te vast zit, bijv door vuiligheid of verdroging van het aanwezige vet, dan kan de trekkracht van de ketting bij harde klappen best die derrie op deze manier doen breken.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Toch is het niet een opzichzelfstaand geval https://www.pinkbike.com/news/video-sha ... fassa.html als ik dit zo zie op 1:06. Kan niet herkennen wat t is maar wel 12spd en breekt af
Ben al een paar maanden bezig een 1x12 in leven te houden voor mijn zoon, lijkt wel erg gevoelig voor afstelling en speling, veel meer werk dan de 1x11 en 1x10 waar ik mee rij..
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ook Peter schreef: ma 21 juni 2021, 22:59 Toch is het niet een opzichzelfstaand geval https://www.pinkbike.com/news/video-sha ... fassa.html als ik dit zo zie op 1:06. Kan niet herkennen wat t is maar wel 12spd en breekt af
Ben al een paar maanden bezig een 1x12 in leven te houden voor mijn zoon, lijkt wel erg gevoelig voor afstelling en speling, veel meer werk dan de 1x11 en 1x10 waar ik mee rij..
Lijkt me een Shimano-systeem. Eigenlijk gebeurd daar precies hetzelfde als bij mij (hetzij minder lomp).

Vwb afstelling etc: 12sp (zowel SRAM als Shimano) is een stukje gevoeliger, anderszijds schakelt m`n nieuwe Deore-derrie na minimale afstelling best wel goed. En voor €48 incl verzending kun je er nog wel eens 1 kapot rijden :)
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Voor t geld en het schakelbereik hoef je het inderdaad niet te laten, dacht een aanbieding te hebben met een 10x XT derailleur voor dat geld :((
Lekker fietsen!
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4102
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Hier vandaag een SLX op precies dezelfde manier gebroken, zonder enige aanwijzing knapte hij gewoon af. Nu garantie aangevraagd, want deed niks geks...

Afbeelding
⛧⛧⛧
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ook een vervanger van een GX derrie, zo te zien? Hoe oud was het ding?
xRemcox
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4102
Lid geworden op: za 3 juni 2006, 10:14

Denk 2 maanden ongeveer. Heb inmiddels weer een nieuwe besteld (bij bike24 10+ in stock) maar heb hem wel aangemeld voor garantie.
⛧⛧⛧
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

xRemcox schreef: za 26 juni 2021, 23:14 Denk 2 maanden ongeveer. Heb inmiddels weer een nieuwe besteld (bij bike24 10+ in stock) maar heb hem wel aangemeld voor garantie.
Dat is wel erg jong, die van mij was 10 maandjes oud.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dutch weekend @ Sölden was een feit:
Afbeelding
Start Eebme line, vrijdagochtend 1e run

Voor degenen die het niet gevolgd hebben: viewtopic.php?f=18&t=151260

In het kort, we zijn dus laatst met een groepje naar Bike republic Sölden in Oostenrijk afgezakt. Samen met BigDeef, Jeffrey, Dice oldskool, Vibemaker, Edwin, Wootism en Crapforbrains hebben we gezamelijk een paar dagen de berg (en de horeca) daar onveilig gemaakt. En uiteraard was de Joegien mee en die was helemaal in z`n element.

Afbeelding
Grouppic@Gahe line

Van te voren had ik nog een extra wielset gescoord van Paulus1981, Rad15 Ozone 30`s icm Novatecs, en die tubeless gemaakt met een set lompe Maxxis (Assegai DH 29x2.5 en een DHR2 DD 29x2.3). Al met al zeer tevreden over deze combi, onwijs veel grip en brute vertraging (ben een paar keer bijna uit een kombocht gedonderd omdat het té hard remde :lol: ). De enige minpuntjes zijn dat die set enorm lomp is om er zelf mee omhoog te trappen (en de hoogte helpt ook niet mee) en de Assegai is zo zwaar dat bij snelheden boven de 30km/h het sturen zwaarder wordt door het gyroscopisch effect van dit gripmonster (1335gr!)

Afbeelding
Giggijoch lift

En waar de anderen nog wel wat pech en panne hadden, gaf de Propain geen krimp. Enkel de DVO was na 2 dagen wat lucht kwijt, hetgeen ik niet heel gek vind met alle drops en jumps. En airtime was er genoeg, de sprongen werden in de loop van die 4 dagen steeds groter en makkelijker. Het is eigenlijk niet waar deze fiets voor is ontworpen (tis "maar" een trailbike) maar de DVO heeft een iets langere slag dan origineel waardoor de achterkant nu (met begrenzer) zo`n 7-8mm meer veerweg heeft. En dat past wonderwel bij de fiets zoals ik `m gebruik :)

Afbeelding
Ollweite line

Maar goed, we hebben niet alleen maar shaped lines gereden, ook op de natural trails was de fiets (wederom) weer zeer capabel. De Revelation was trouwens net volledig geserviced, die gaf het 3 weken voor vertrek zo`n beetje op. Hij had nog maar 4cm veerweg, later bleek de demper zo lek als een mandje. Ivm tijdgebrek had ik `m uitbesteed aan Reefo`s en die heeft prima werk geleverd, de vork is nog nooit zo soepel geweest.

Afbeelding
Leiterberg trail

En ook erg blij met de ZEE`s, zeker als er ineens schapen, koeien of wandelaars de trail opduiken :-D

Afbeelding
Shoarma alert

Afbeelding
Dice heeft een nieuwe vlam

Afbeelding
En uiteraard niet vergeten om ook een beetje de toerist te spelen en van de omgeving genieten

En soms is speed all you need :winkie:
https://www.youtube.com/embed/7u-uID0JB3w

En ja, m`n verse Deore derrie is nog steeds heel :)
Laatst gewijzigd door TenZNL op vr 19 november 2021, 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie