C₃H₈ Hugene MkI: New/Old wheels - P32
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Herman de biker heeft ook een setje.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Vandaag het setje getest op de UHR. Eerst een rondje Amerongen en toen 2 rondjes HG, rustig omhoog en zoals gewoonlijk wat harder naar beneden. In het begin iets rustiger (nieuwe schijven) maar verder alle jumps, drops, wortels etc gepakt zoals normaal.
1e indruk is goed: Het lagere gewicht is, zoals verwacht, merkbaar met klimmen, het gaat wat makkelijker omhoog en ook op het vlakke kom en blijf je een tikje beter op snelheid.
Verder geen gekke geluiden en alles is nog recht dus dat is goed. Wel nog even met de bandenspanning prutsen, vond de achterband soms wat vaag aanvoelen alsof de wang wat meegaf. Nu was de druk hetzelfde als ik normaal bij de Flow`s gebruik, wellicht dat de smallere velg een tikkeltje minder support geeft aan de wangen. Dat zou met wat extra lucht opgelost moeten zijn.
Of de wielen missen wat laterale stijfheid tov de Flows en dan moet ik er maar mee leren leven
1e indruk is goed: Het lagere gewicht is, zoals verwacht, merkbaar met klimmen, het gaat wat makkelijker omhoog en ook op het vlakke kom en blijf je een tikje beter op snelheid.
Verder geen gekke geluiden en alles is nog recht dus dat is goed. Wel nog even met de bandenspanning prutsen, vond de achterband soms wat vaag aanvoelen alsof de wang wat meegaf. Nu was de druk hetzelfde als ik normaal bij de Flow`s gebruik, wellicht dat de smallere velg een tikkeltje minder support geeft aan de wangen. Dat zou met wat extra lucht opgelost moeten zijn.
Of de wielen missen wat laterale stijfheid tov de Flows en dan moet ik er maar mee leren leven
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Nee, de smallere velg geeft inderdaad minder ondersteuning, dus je moet zo 0,1-0,2 bar meer druk rijden. Ze zullen misschien een fractie minder stijf zijn, maar ik denk dat het effect vooral de breedte en dus de druk is.TenZNL schreef: ↑zo 26 januari 2020, 20:31 Wel nog even met de bandenspanning prutsen, vond de achterband soms wat vaag aanvoelen alsof de wang wat meegaf. Nu was de druk hetzelfde als ik normaal bij de Flow`s gebruik, wellicht dat de smallere velg een tikkeltje minder support geeft aan de wangen. Dat zou met wat extra lucht opgelost moeten zijn.
Of de wielen missen wat laterale stijfheid tov de Flows en dan moet ik er maar mee leren leven
Wel dezelfde banden gebruikt? Want lichtere banden zijn meestal ook wat flexibeler... .
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Ja, de banden zijn overgezet. Thnx, ik had al zo`n idee, volgende rit beginnen we met 0.1 meer erinLars TB schreef: ↑zo 26 januari 2020, 22:00Nee, de smallere velg geeft inderdaad minder ondersteuning, dus je moet zo 0,1-0,2 bar meer druk rijden. Ze zullen misschien een fractie minder stijf zijn, maar ik denk dat het effect vooral de breedte en dus de druk is.TenZNL schreef: ↑zo 26 januari 2020, 20:31 Wel nog even met de bandenspanning prutsen, vond de achterband soms wat vaag aanvoelen alsof de wang wat meegaf. Nu was de druk hetzelfde als ik normaal bij de Flow`s gebruik, wellicht dat de smallere velg een tikkeltje minder support geeft aan de wangen. Dat zou met wat extra lucht opgelost moeten zijn.
Of de wielen missen wat laterale stijfheid tov de Flows en dan moet ik er maar mee leren leven
Wel dezelfde banden gebruikt? Want lichtere banden zijn meestal ook wat flexibeler... .
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Zoals iemand prive al opmerkte, ik heb de laatste tijd niet zo`n geluk met wielen...
Van de week wilde ik een rondje Dijkgatbos/Wieringerwerf doen. Daar aangekomen op de P geparkeerd en trok m`n fiets uit de auto. Deze keer ging dat gepaard met een raar geluid, een soort van "ploeink".
Bij nadere inspectie bleek 1 van de aluminium nippels te zijn afgescheurd. Geen idee wat de oorzaak is, de laadruimte lag aardig vol met gereedschap/tassen en koffers dus het is niet helemaal uitgesloten dat iets tegen de nippel/spaak heeft aangezeten, anderzijds lag de boel vast en was de fiets vrij toen ik `m eruit trok. Later bij reparatie vond ik wel een deukje aan de buitenkant van de velg, er is dus blijkbaar een impact van iets geweest.
Anyweez...de spaak ter plekke eruit geknipt en alsnog een voorzichtig rondje gedaan en de (kleine) slag in de gaten gehouden. Deze werd niet erger en thuis bij de provisorische controle (b)leek de rest gewoon goed vast te zitten. Helaas heb ik geen spaakspanningsmeter dus de controle op gehoor en gevoel gedaan.
Tja, en nu? Hunt levert bij een wielset enkele reserve spaken en nippels incl de tool om de spaaknippel in de velg te steken en op de spaak te draaien, die is ook tevens spaaksleutel. Ik had dus alles behalve een wielrichter maar na wat zoekwerk werd ik niet heel vrolijk van de prijzen en leveringstijden. Dat moet anders kunnen en na wat pas en meetwerk heb ik dmv een bankschroef, zachte alu bekken, de hexlock axle uit de Manitou-vork van de Pivot, een boutje en diverse soorten en maten sluitringen, een dop 19 en een magneetstandaard met een 0.01mm meetklok zelf een simpele horizontale wielrichter in elkaar geknutseld.
En ik moet zeggen dat ie eigenlijk prima werkt, de nieuwe spaak en nippel zaten er zo in en dmv de meetklok kon ik `m aardig recht krijgen (0.10 ipv 2,5mm). Ook de hoogteslag was (van wat ik zo op inet gevonden had) met 0.45mm binnen tolerantie.
Wat denken jullie, kom ik er zo mee weg of kan ik toch beter de boel laten controleren? Of pas op het moment dat het wiel weer gaat slingeren?
Van de week wilde ik een rondje Dijkgatbos/Wieringerwerf doen. Daar aangekomen op de P geparkeerd en trok m`n fiets uit de auto. Deze keer ging dat gepaard met een raar geluid, een soort van "ploeink".
Bij nadere inspectie bleek 1 van de aluminium nippels te zijn afgescheurd. Geen idee wat de oorzaak is, de laadruimte lag aardig vol met gereedschap/tassen en koffers dus het is niet helemaal uitgesloten dat iets tegen de nippel/spaak heeft aangezeten, anderzijds lag de boel vast en was de fiets vrij toen ik `m eruit trok. Later bij reparatie vond ik wel een deukje aan de buitenkant van de velg, er is dus blijkbaar een impact van iets geweest.
Anyweez...de spaak ter plekke eruit geknipt en alsnog een voorzichtig rondje gedaan en de (kleine) slag in de gaten gehouden. Deze werd niet erger en thuis bij de provisorische controle (b)leek de rest gewoon goed vast te zitten. Helaas heb ik geen spaakspanningsmeter dus de controle op gehoor en gevoel gedaan.
Tja, en nu? Hunt levert bij een wielset enkele reserve spaken en nippels incl de tool om de spaaknippel in de velg te steken en op de spaak te draaien, die is ook tevens spaaksleutel. Ik had dus alles behalve een wielrichter maar na wat zoekwerk werd ik niet heel vrolijk van de prijzen en leveringstijden. Dat moet anders kunnen en na wat pas en meetwerk heb ik dmv een bankschroef, zachte alu bekken, de hexlock axle uit de Manitou-vork van de Pivot, een boutje en diverse soorten en maten sluitringen, een dop 19 en een magneetstandaard met een 0.01mm meetklok zelf een simpele horizontale wielrichter in elkaar geknutseld.
En ik moet zeggen dat ie eigenlijk prima werkt, de nieuwe spaak en nippel zaten er zo in en dmv de meetklok kon ik `m aardig recht krijgen (0.10 ipv 2,5mm). Ook de hoogteslag was (van wat ik zo op inet gevonden had) met 0.45mm binnen tolerantie.
Wat denken jullie, kom ik er zo mee weg of kan ik toch beter de boel laten controleren? Of pas op het moment dat het wiel weer gaat slingeren?
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Ik zou sowieso even foto’s naar Hunt mailen, als je mijn Orange Five topic opsnort kun je zien wat een ervaringen ik met ze heb. Ze gaven me onder garantie een nieuw wiel toen ik een trailwide brak op rotserige enduro trails. Ze vonden dat hun wielen niet stuk horen te gaan maar raadden me wel de enduro set aan
Waar woke is, is vuur
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Inmiddels je topic gevonden en doorgenomen...dat was een serieuze caseMakkelijk schreef: ↑vr 24 juli 2020, 18:46 Ik zou sowieso even foto’s naar Hunt mailen, als je mijn Orange Five topic opsnort kun je zien wat een ervaringen ik met ze heb. Ze gaven me onder garantie een nieuw wiel toen ik een trailwide brak op rotserige enduro trails. Ze vonden dat hun wielen niet stuk horen te gaan maar raadden me wel de enduro set aan
Ik ga Hunt idd even mailen, al is het maar ter info. Per slot van rekening is dit setje net een half jaar oud en heeft alleen hier in NL dienst gedaan.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Nadat ik het wiel terug had gestuurd was dit de reactie:TenZNL schreef: ↑za 25 juli 2020, 09:50Inmiddels je topic gevonden en doorgenomen...dat was een serieuze caseMakkelijk schreef: ↑vr 24 juli 2020, 18:46 Ik zou sowieso even foto’s naar Hunt mailen, als je mijn Orange Five topic opsnort kun je zien wat een ervaringen ik met ze heb. Ze gaven me onder garantie een nieuw wiel toen ik een trailwide brak op rotserige enduro trails. Ze vonden dat hun wielen niet stuk horen te gaan maar raadden me wel de enduro set aan
Ik ga Hunt idd even mailen, al is het maar ter info. Per slot van rekening is dit setje net een half jaar oud en heeft alleen hier in NL dienst gedaan.
I have just had a look over your wheel. You have been very unlucky and the impact has been directly on the join of the rim the weakest part of the wheel. We sadly cannot rebuild your wheel with an enduro rim as the drilling angles are different. For this reason, we have 2 options. First would be to rebuild your wheel with a new Trail Wide rim, or we could if you would prefer is swap your trail wide for an Enduro Wide. Let me know what you would prefer to do and I would be happy to sort it out.
Uiteindelijk heb ik met wat bijbetaling het carbonnen all mountain setje gekocht. Die lijken aardig bomb proof. Met mijn beperkte dapperheid betwijfel ik het dat ik die sloop.
Waar woke is, is vuur
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Ik kreeg onderstaand terug, hetgeen ik eigenlijk zelf ook had bedacht. Maar goed, het is toch goed om bevestiging te hebben.Makkelijk schreef: ↑za 25 juli 2020, 10:37Nadat ik het wiel terug had gestuurd was dit de reactie:
I have just had a look over your wheel. You have been very unlucky and the impact has been directly on the join of the rim the weakest part of the wheel. We sadly cannot rebuild your wheel with an enduro rim as the drilling angles are different. For this reason, we have 2 options. First would be to rebuild your wheel with a new Trail Wide rim, or we could if you would prefer is swap your trail wide for an Enduro Wide. Let me know what you would prefer to do and I would be happy to sort it out.
Uiteindelijk heb ik met wat bijbetaling het carbonnen all mountain setje gekocht. Die lijken aardig bomb proof. Met mijn beperkte dapperheid betwijfel ik het dat ik die sloop.
En ik heb ze van het weekend nog getest in Aachen, waar ze het prima deden. Ze waren zelfs sterker dan m`n zadelrailsHi,
Thanks for your email.
Formally I should advise you to have the spoke tension checked by a qualified bike mechanic to the following tensions as checked by a Pillar Spoke Tension meter:
Front Wheel:105~120kgf / Rear Wheel:105~120kgf
However, if the spoke tension seems even by touch, then I would suggest everything is fine, especially if the wheel is running true.
If you get into any difficulty, please just get back to us.
KRs
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Daar kon ik op wachten natuurlijk...
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)