C₃H₈ Hugene MkI: Clinic steep & muddy - P30

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars TB schreef: wo 16 juni 2021, 22:26
Klitse schreef: wo 16 juni 2021, 19:34 Zo, das vervelende panne. Gebroken derrie zie je ook niet elke dag.
1x per week toch wel in mijn geval. Veel Shimano 12 speed, maar ook regelmatig een SRAM versie uit de 12 speed collectie.


Ergens heeft de marketing de afdeling techniek ingehaald en maakt zich momenteel erg breed.
Wat is jou visie daarop dan? Te iel/licht uitgevoerd, scheurvorming?
Dit gebeurde tijdens een case op een niet zo`n grote double, m.i. heb ik ook niets geraakt. Beneden bij de auto gefixed met een oude GX en volgens mij is de pad zelfs nog recht. Ik dacht zelf dat er mss al een scheurtje zat die door de impact icm chainslap fataal werd (het spul ligt nog onderin m`n onderdelenbox dus ik heb het nog niet goed bekeken)?
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Klitse schreef: wo 16 juni 2021, 19:34 Zo, das vervelende panne. Gebroken derrie zie je ook niet elke dag. Ook niet iets wat je meestal op reserve bij je hebt.
TenZNL schreef: wo 16 juni 2021, 19:38

Ik wel :winkie:

Alleen reed ik daarna lek (een DH-casing nota bene...) en was de lift dicht. :lol:
Toch jammer dat het harde werk van je storingsmonteur met een lekke band zo weer overboord gegooid wordt. :winkie:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Dice Oldskool schreef: do 17 juni 2021, 00:10
Klitse schreef: wo 16 juni 2021, 19:34 Zo, das vervelende panne. Gebroken derrie zie je ook niet elke dag. Ook niet iets wat je meestal op reserve bij je hebt.
TenZNL schreef: wo 16 juni 2021, 19:38

Ik wel :winkie:

Alleen reed ik daarna lek (een DH-casing nota bene...) en was de lift dicht. :lol:
Toch jammer dat het harde werk van je storingsmonteur met een lekke band zo weer overboord gegooid wordt. :winkie:
Een beetje oefenen kan toch geen kwaad? :winkie:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

TenZNL schreef: wo 16 juni 2021, 22:37
Lars TB schreef: wo 16 juni 2021, 22:26 1x per week toch wel in mijn geval. Veel Shimano 12 speed, maar ook regelmatig een SRAM versie uit de 12 speed collectie.
Wat is jou visie daarop dan? Te iel/licht uitgevoerd, scheurvorming?
Als ik zie hoe makkelijk je die kooi verbuigt, dan klopt er in de constructie gewoon iets niet. Maar ze breken veelal op of vlak naar de parallellogram, dus die is ook ondermaats. Of misschien van verkeerd materiaal.

Daarnaast zijn de krachten die op het geheel staan gewoon erg groot aan het worden. Niet alleen bij schakelen, maar ook gewoon bij het stuiteren.

Dan kun je wel zeggen 'terug naar 9 speed' zoals Box, maar de constructie van de derailleur is bijna gelijk, dus dat is ook niet helemaal de oplossing.


Hoogwaardiger materiaal lijkt wel een oplossing, XTR en X0 heb ik nog niet kapot gezien. Maar ja, daar hangt ook een prijskaartje aan... . Kleinere cassettes en de daaruit resulterende lagere krachten bij het schakelen lijkt de oplossing. 11 speed dus.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Lars TB schreef: wo 16 juni 2021, 22:26 1x per week toch wel in mijn geval. Veel Shimano 12 speed, maar ook regelmatig een SRAM versie uit de 12 speed collectie.
Sram heb ik idd al meermaals gezien.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ter leering ende vermaack:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

@Lars en Marco: Was, wat jullie gezien hebben, op dezelfde plek gescheurd?

Heb trouwens net een nieuwe Deore 12sp binnen, die zal ik ook eens wat beter bekijken.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Inderdaad veel op die plek waar de goedkopere 12 speed debriejeurs breken.


Sowieso naar Shimano sturen, met boze brief er bij.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Lars TB schreef: do 17 juni 2021, 21:24 debriejeurs
:winkie:

Dat opsturen is idd wel een poging waard.
Gebruikersavatar
Cyclist
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 352
Lid geworden op: ma 21 april 2014, 17:02

Zag het op Strava al voorbij komen. Altijd balen als het materiaal het begeeft.
Kon je nog op je fiets blijven zitten toen ie brak?
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Altijd balen ... en altijd op een mooi tripje lijkt wel.... :(( Ben zelf inmiddels 15 jaar "om" naar eerst Rohloff en nu Pinon en met al het gekraak en gebreek om mij heen ga ik voorlopig niet meer terug .......
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik vind het in deze tijdvooral bijzonder dat je blijkbaar een 12 speed derailleur weet te bemachtigen...
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Cyclist schreef: vr 18 juni 2021, 16:59 Zag het op Strava al voorbij komen. Altijd balen als het materiaal het begeeft.
Kon je nog op je fiets blijven zitten toen ie brak?
Ja, geen probleem. Ik zat in de attack/ready houding en was niet aan het trappen.
yo-eddy schreef: vr 18 juni 2021, 17:09 Altijd balen ... en altijd op een mooi tripje lijkt wel.... :(( Ben zelf inmiddels 15 jaar "om" naar eerst Rohloff en nu Pinon en met al het gekraak en gebreek om mij heen ga ik voorlopig niet meer terug .......
Ach, dit is de 1e in, pak `m beet, 15 jaar en met een spare bij de hand ben ik binnen 15min weer onderweg. Dus voor mij is dat verre van voldoende om over te stappen.
Kapitein Iglo schreef: vr 18 juni 2021, 17:18 Ik vind het in deze tijd vooral bijzonder dat je blijkbaar een 12 speed derailleur weet te bemachtigen...
Gewoon bij Mantel :wink:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Lars TB schreef: do 17 juni 2021, 21:24 Inderdaad veel op die plek waar de goedkopere 12 speed debriejeurs breken.


Sowieso naar Shimano sturen, met boze brief er bij.
Hopelijk zijn ze dan wat minder arrogant dan een aantal jaar geleden.
Dit 2x gehad met een XT derailleur, precies deze breuk, just riding along.
Werd (uiteraard) afgedaan als eigen schuld dikke bult door de eikels heren in Nunspeet.
Heb je het in D gekocht, dan heb je veel meer kans op garantie. Mijn score bij Paul Lange is 100% (tegenover 0% bij de arrogante l#tsers Shimano Europe).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

TenZNL schreef: do 17 juni 2021, 15:38 Marco: Was, wat jullie gezien hebben, op dezelfde plek gescheurd?
Ja bij de SRAM derailleurs ook op de vergelijkbare plek. Ben het met Lars weleens dat alsof het lijkt dat het koppel te groot wordt. En dan met name voor de 12spd aandrijfsystemen.

Op een uitstapje naar een 1x11 destijds op mijn Spectral, rij ik eigenlijk altijd met 1x10 (32T 11-42) XT of XTR. Ik heb dergelijke dingen nog niet meegemaakt. Ondanks dat ikzelf echt wel aan de zware kant van het spectrum zit en derhalve ook een boel koppel wegtrap. Voorzichtige conclusie is misschien wel, dat de 12spd systemen te licht gecontstrueerd zijn.
“Old, not obsolete”
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nou ja, de kracht die je zelf zet komt op de bovenloop van de ketting, niet op de derailleurkooi. Eh debrieurkooi :D

Misschien heeft de clutch ermee te maken. Die houdt de boel strakker dan vroeger, maar kan wellicht minder snel de ketting "vrijgeven" als er plotseling een bovengemiddeld grote kracht op komt? Zoals bij de klapper van TenZNL?
Als dan ook nog de constructie niet overbemeten is kan hij breken.

Geen idee of het nog met het aantal speed te maken heeft, kan iig niet zo snel bedenken wat voor verband daar kan liggen... Ik heb het zelf nog niet meegemaakt, maar dat geldt voor de meesten hier denk ik.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie