Snowdon MK-007
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Hee, zie ik een stukje soldeerwerk naast het prachtige laswerk...?
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
- bartsince1975
- Extreme Biker
- Berichten: 615
- Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
- Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007
Een ode aan oude baanfietsen die dit soort versterkingen aan de binnenkant van de vorkpoten hebben, D3S zal ze herkennen:
Wederom een stukje vakwerk van een te bescheiden kunstenaar
Had per ongeluk al wat gezien, mooie evolutie van de frames daar bij Snowdon!!
Had per ongeluk al wat gezien, mooie evolutie van de frames daar bij Snowdon!!
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- bartsince1975
- Extreme Biker
- Berichten: 615
- Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
- Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007
Gelukkig is het mijn fiets en ben ik er heel erg blij mee
-
- Moderator
- Berichten: 16807
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Precies, en dat is natuurlijk het mooie van custom, nagenoeg alles exact zoals jij het wilt. Ben toevallig net terug van een ritje op mijn eigen MKiv en daar heb ik ook weer even gelukzalig naar zitten kijken, op een bankje bij een ven in het warme avondlicht.. schôn!
Ik zou (natuurlijk, hoe groot is de kans dat je precies hetzelfde bedenkt) ook op een andere kleurstelling uitgekomen zijn, maar ik vind dit zeker niet lelijk. Naast de bijzondere details is het toch de paintjob die een frame zijn eigen look geeft, ik vind het lakwerk echt een heel belangrijk aspect aan een frame/fiets.
Ik zou (natuurlijk, hoe groot is de kans dat je precies hetzelfde bedenkt) ook op een andere kleurstelling uitgekomen zijn, maar ik vind dit zeker niet lelijk. Naast de bijzondere details is het toch de paintjob die een frame zijn eigen look geeft, ik vind het lakwerk echt een heel belangrijk aspect aan een frame/fiets.
Zeker weten!
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- bartsince1975
- Extreme Biker
- Berichten: 615
- Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
- Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007
Zeker vakwerk en zeker ook een vakman! Ik zal, naast druk zijn, proberen af en toe hier wat updates te plaatsen. In chronologische volgorde dus plaatjes van de complete fiets zal nog even duren.
Hier begon het:
viewtopic.php?f=3&t=138108
Eigenlijk was ik tot de conclusie gekomen dat het bucketlist item "zelf een fiets bouwen" nog wel even zou gaan duren en ik toch een nieuwe fiets nodig had. Keuzestress dus, en al heel lang met een en ander in mijn hoofd aan wensen. De vraag stellen beantwoorde hem eigenlijk al, ik wilde teveel unieks in een nieuwe fiets en dat kon maar op een manier. De frames van HDB spraken mij wel aan, stalen buis, gelast, aantal LTHT’s en ik was op zoek naar iets soortgelijks, geen gotisch plaatwerk op de padden en mannetjes maar subtieler werk van stalen buis zoals het voor mij past. Na wat heen en weer gemaild te hebben toch maar eens afgesproken. Eerste contact is fijn, HDB is een heel relaxte vent die duidelijk weet uit te leggen hoe hij werkt, wat wel en niet kan, wat hij wel en niet wil. We hebben daar samen mijn oude fietsje opgemeten, wensen doorgenomen en de ruwe wensenlijst van maten en buizen doorgesproken. Waar we op uit leken te komen was bijna de maten van de fiets die hij voor zijn broer had gemaakt, snel in het donker nog een rondje door de wijk. De weken (of maanden) erna de maten en buizen verder uitgekristalliseerd tot het uiteindelijke ontwerp. Natuurlijk ook getekend in Bikecad, gewoon omdat het kan:
Buizen:
Onderbuis 38 mm Columbus Zona rond
Bovenbuis Columbus Max (onderbuis van de race buizenset)
Zadelbuis Reynolds 631
Liggende achtervorken Columbus Zona
Staande achtervorken Cromo plain
44 mm headset
73mm BSA
12*148 met Syntace dropout
En na een paar weken bleek de wachtrij verdwenen wegens annulering en was ik opeens al aan de beurt, en kreeg ik dus af en toe van dit soort updates:
Toen moest ik nog besluiten welke kleur ik nou eigenlijk wilde hebben…
Hier begon het:
viewtopic.php?f=3&t=138108
Eigenlijk was ik tot de conclusie gekomen dat het bucketlist item "zelf een fiets bouwen" nog wel even zou gaan duren en ik toch een nieuwe fiets nodig had. Keuzestress dus, en al heel lang met een en ander in mijn hoofd aan wensen. De vraag stellen beantwoorde hem eigenlijk al, ik wilde teveel unieks in een nieuwe fiets en dat kon maar op een manier. De frames van HDB spraken mij wel aan, stalen buis, gelast, aantal LTHT’s en ik was op zoek naar iets soortgelijks, geen gotisch plaatwerk op de padden en mannetjes maar subtieler werk van stalen buis zoals het voor mij past. Na wat heen en weer gemaild te hebben toch maar eens afgesproken. Eerste contact is fijn, HDB is een heel relaxte vent die duidelijk weet uit te leggen hoe hij werkt, wat wel en niet kan, wat hij wel en niet wil. We hebben daar samen mijn oude fietsje opgemeten, wensen doorgenomen en de ruwe wensenlijst van maten en buizen doorgesproken. Waar we op uit leken te komen was bijna de maten van de fiets die hij voor zijn broer had gemaakt, snel in het donker nog een rondje door de wijk. De weken (of maanden) erna de maten en buizen verder uitgekristalliseerd tot het uiteindelijke ontwerp. Natuurlijk ook getekend in Bikecad, gewoon omdat het kan:
Buizen:
Onderbuis 38 mm Columbus Zona rond
Bovenbuis Columbus Max (onderbuis van de race buizenset)
Zadelbuis Reynolds 631
Liggende achtervorken Columbus Zona
Staande achtervorken Cromo plain
44 mm headset
73mm BSA
12*148 met Syntace dropout
En na een paar weken bleek de wachtrij verdwenen wegens annulering en was ik opeens al aan de beurt, en kreeg ik dus af en toe van dit soort updates:
Toen moest ik nog besluiten welke kleur ik nou eigenlijk wilde hebben…
Laatst gewijzigd door bartsince1975 op zo 4 augustus 2019, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- bartsince1975
- Extreme Biker
- Berichten: 615
- Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
- Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007
Als het frame bijna klaar is moet je toch ook aan de opbouw gaan denken. Een en ander nieuw, een en ander gebruikt en dan opbouwen, testritje en fine tunen.
De crank afwerking vond ik niet zo mooi, de vorm wel, dus:
Vork en decals op elkaar afstemmen, en dan is het handig dat de buurman in de bestickering zit :
En dan bouwfeestje:
Er is dus sinds de bouw foto’s ook al wat aangepast. De huidige spec list:
Frame Snowdon
vork DVO Diamond 140mm
headset Hope
stem Answer ATAC 40mm
bars Renthal V2 fatbar lite
grips Ergon
brakes Formula R1
shifter Sram GX Eagle
wheels 27.5:
hub rear Hope Pro 4 Boost
hub front Hope Pro 4 Boost
spokes SAPIM CX ray
nipples Prolock
rims Carbon Proto
tire front Magic Mary 2.35
tire rear Rock Razor 2.35
wheels 26+:
hub front DT 350
hub rear DT 350
rims Velocity Dually
Tyres Salsa Dirt Wizard 3.0/2.8
rotor front Sram 200
Rotor rear SRAM 180
rear axle Syntace
crankset Shimano SLX
bottom bracket Shimano Ultegra
chainring snagletooth 34
pedals Time DH4/DMR V12
casette Sunrace
derailleur Sram X01 Eagle
Chain KMC X12 EPT
zadelpen Race Face Aeffect
zadel Velo
En dan rijden! Vergelijk met vorige fiets: Beetje anders in de sprongetjes, want langere voorkant. Na wat spelen met de instelling van de vork en gewoon meer doen is dit al beter. Eerst met een 35mm pen, maar die was net te kort, dus snel weer de 40 gemonteerd. Lijkt een klein verschil maar op lage snelheden krappe switchbacks rijden was met 35 echt niet fijn. Veel fijner in stuurgedrag want wat stijver voor, gelukkig met genoeg comfort zoals je mag verwachten van staal en de modernere voorvork. Inmiddels dus al stuurpen, kabels en dropper vervangen.
Ik zit nu nog een beetje met het stuur, ondanks zelfde buiging als vorige en hoger in positie heb ik meer last van de buitenkant van mijn handen, zelfs met slapende handen tot gevolg. Weet nog niet helemaal hoe dat nou kan, heb ik nog nooit gehad. Enige andere verschil is dat ik wat breder zit. Ik heb mijn oude, smallere stuur nog liggen dus ga daar maar eens mee rijden en dan zien we wel. Als iemand dit herkend en nog een geniaal advies heeft hoor ik het ook graag want na 1.5 uur geen gevoel meer in je handen en geen kracht meer om te schakelen is ook wat onhandig.
De crank afwerking vond ik niet zo mooi, de vorm wel, dus:
Vork en decals op elkaar afstemmen, en dan is het handig dat de buurman in de bestickering zit :
En dan bouwfeestje:
Er is dus sinds de bouw foto’s ook al wat aangepast. De huidige spec list:
Frame Snowdon
vork DVO Diamond 140mm
headset Hope
stem Answer ATAC 40mm
bars Renthal V2 fatbar lite
grips Ergon
brakes Formula R1
shifter Sram GX Eagle
wheels 27.5:
hub rear Hope Pro 4 Boost
hub front Hope Pro 4 Boost
spokes SAPIM CX ray
nipples Prolock
rims Carbon Proto
tire front Magic Mary 2.35
tire rear Rock Razor 2.35
wheels 26+:
hub front DT 350
hub rear DT 350
rims Velocity Dually
Tyres Salsa Dirt Wizard 3.0/2.8
rotor front Sram 200
Rotor rear SRAM 180
rear axle Syntace
crankset Shimano SLX
bottom bracket Shimano Ultegra
chainring snagletooth 34
pedals Time DH4/DMR V12
casette Sunrace
derailleur Sram X01 Eagle
Chain KMC X12 EPT
zadelpen Race Face Aeffect
zadel Velo
En dan rijden! Vergelijk met vorige fiets: Beetje anders in de sprongetjes, want langere voorkant. Na wat spelen met de instelling van de vork en gewoon meer doen is dit al beter. Eerst met een 35mm pen, maar die was net te kort, dus snel weer de 40 gemonteerd. Lijkt een klein verschil maar op lage snelheden krappe switchbacks rijden was met 35 echt niet fijn. Veel fijner in stuurgedrag want wat stijver voor, gelukkig met genoeg comfort zoals je mag verwachten van staal en de modernere voorvork. Inmiddels dus al stuurpen, kabels en dropper vervangen.
Ik zit nu nog een beetje met het stuur, ondanks zelfde buiging als vorige en hoger in positie heb ik meer last van de buitenkant van mijn handen, zelfs met slapende handen tot gevolg. Weet nog niet helemaal hoe dat nou kan, heb ik nog nooit gehad. Enige andere verschil is dat ik wat breder zit. Ik heb mijn oude, smallere stuur nog liggen dus ga daar maar eens mee rijden en dan zien we wel. Als iemand dit herkend en nog een geniaal advies heeft hoor ik het ook graag want na 1.5 uur geen gevoel meer in je handen en geen kracht meer om te schakelen is ook wat onhandig.
Strak geworden
Mooie onderdelenkeuze ook.
Toch 2 opmerkingen van mijn kant: ik zou een zwart blad op de crank monteren. Geeft wat meer balans en rust voor het uiterlijk.
En deze velgen staan wat massief bij het ranke staal. Iets 'vlakkers' zal stukken beter passen.
Maar goed, daar hoef je je niets van aan te trekken
Mooie onderdelenkeuze ook.
Toch 2 opmerkingen van mijn kant: ik zou een zwart blad op de crank monteren. Geeft wat meer balans en rust voor het uiterlijk.
En deze velgen staan wat massief bij het ranke staal. Iets 'vlakkers' zal stukken beter passen.
Maar goed, daar hoef je je niets van aan te trekken
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- bartsince1975
- Extreme Biker
- Berichten: 615
- Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
- Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007
Thanks. Zwarte blad twijfel ik ook over, deze was redelijk nieuw en kon na een badje ontgroening nog ff door. Toch slijtagedeel dus volgende gaat idd zwart worden. Velgen zijn carbon en kon ik gratis in laten spaken, daar merk ik wel duidelijk een aangenaam gewichtsverschil. Er komt dus een 2e set wielen in 26+ met Velocity Dually velgjes En 350 naafjes. Ook hier krijg je dus half je zin. Die zijn nog in afwachting van de laatste onderdelen, paar weekjes dan komt ook daar een foto van.Lars TB schreef: ↑vr 2 augustus 2019, 22:03 Strak geworden
Mooie onderdelenkeuze ook.
Toch 2 opmerkingen van mijn kant: ik zou een zwart blad op de crank monteren. Geeft wat meer balans en rust voor het uiterlijk.
En deze velgen staan wat massief bij het ranke staal. Iets 'vlakkers' zal stukken beter passen.
Maar goed, daar hoef je je niets van aan te trekken
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 191
- Lid geworden op: ma 5 april 2010, 20:03
- Mijn mountainbike: Tuareg '19, Epic Elite '15, stumpjumper Marathon '14, Stumpjumper Comp '12, Trek 8500 '10, xtc 4
Mooi geworden hoor en gave kleurstelling ik hou daar wel van
Hopen dat je de oorzaak vind van het dode gevoel in je handen! ben benieuwd wat het is, vaak toch iets van afknellende aders/zenuwen in de polsen door een verkeerde houding (of te strakke handschoenen ben ik zelf eens achtergekomen ).
Hopen dat je de oorzaak vind van het dode gevoel in je handen! ben benieuwd wat het is, vaak toch iets van afknellende aders/zenuwen in de polsen door een verkeerde houding (of te strakke handschoenen ben ik zelf eens achtergekomen ).
- bartsince1975
- Extreme Biker
- Berichten: 615
- Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
- Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007
Thanks. Handschoenen zijn ook dezelfde nog, dus dat zal het niet zijn. Moet iets met de andere zithouding te maken hebben, maar hoe Ik ga wel eea proberen, dus eerst maar eens met het oude stuur.