Snowdon MK-007

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hee, zie ik een stukje soldeerwerk naast het prachtige laswerk...?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Afbeelding

Een ode aan oude baanfietsen die dit soort versterkingen aan de binnenkant van de vorkpoten hebben, D3S zal ze herkennen:

Afbeelding
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Wederom een stukje vakwerk van een te bescheiden kunstenaar :-q


Had per ongeluk al wat gezien, mooie evolutie van de frames daar bij Snowdon!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Prachtig frame! Moet alleen eerlijk zeggen dat de fade van verf naar raw echt heel erg niet mijn smaak is..

Hee tof die baanfietsen referentie. Ben benieuwd naar de afmontage!
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Makkelijk schreef: di 30 juli 2019, 19:39 Prachtig frame! Moet alleen eerlijk zeggen dat de fade van verf naar raw echt heel erg niet mijn smaak is..

Hee tof die baanfietsen referentie. Ben benieuwd naar de afmontage!
Gelukkig is het mijn fiets en ben ik er heel erg blij mee :kiss:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16807
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Precies, en dat is natuurlijk het mooie van custom, nagenoeg alles exact zoals jij het wilt. Ben toevallig net terug van een ritje op mijn eigen MKiv en daar heb ik ook weer even gelukzalig naar zitten kijken, op een bankje bij een ven in het warme avondlicht.. schôn!

Ik zou (natuurlijk, hoe groot is de kans dat je precies hetzelfde bedenkt) ook op een andere kleurstelling uitgekomen zijn, maar ik vind dit zeker niet lelijk. Naast de bijzondere details is het toch de paintjob die een frame zijn eigen look geeft, ik vind het lakwerk echt een heel belangrijk aspect aan een frame/fiets.
Lars TB schreef: di 30 juli 2019, 17:00 Wederom een stukje vakwerk van een te bescheiden kunstenaar :-q
Zeker weten!
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Zeker vakwerk en zeker ook een vakman! Ik zal, naast druk zijn, proberen af en toe hier wat updates te plaatsen. In chronologische volgorde dus plaatjes van de complete fiets zal nog even duren.

Hier begon het:
viewtopic.php?f=3&t=138108

Eigenlijk was ik tot de conclusie gekomen dat het bucketlist item "zelf een fiets bouwen" nog wel even zou gaan duren en ik toch een nieuwe fiets nodig had. Keuzestress dus, en al heel lang met een en ander in mijn hoofd aan wensen. De vraag stellen beantwoorde hem eigenlijk al, ik wilde teveel unieks in een nieuwe fiets en dat kon maar op een manier. De frames van HDB spraken mij wel aan, stalen buis, gelast, aantal LTHT’s en ik was op zoek naar iets soortgelijks, geen gotisch plaatwerk op de padden en mannetjes maar subtieler werk van stalen buis zoals het voor mij past. Na wat heen en weer gemaild te hebben toch maar eens afgesproken. Eerste contact is fijn, HDB is een heel relaxte vent die duidelijk weet uit te leggen hoe hij werkt, wat wel en niet kan, wat hij wel en niet wil. We hebben daar samen mijn oude fietsje opgemeten, wensen doorgenomen en de ruwe wensenlijst van maten en buizen doorgesproken. Waar we op uit leken te komen was bijna de maten van de fiets die hij voor zijn broer had gemaakt, snel in het donker nog een rondje door de wijk. De weken (of maanden) erna de maten en buizen verder uitgekristalliseerd tot het uiteindelijke ontwerp. Natuurlijk ook getekend in Bikecad, gewoon omdat het kan:

Afbeelding

Buizen:
Onderbuis 38 mm Columbus Zona rond
Bovenbuis Columbus Max (onderbuis van de race buizenset)
Zadelbuis Reynolds 631
Liggende achtervorken Columbus Zona
Staande achtervorken Cromo plain
44 mm headset
73mm BSA
12*148 met Syntace dropout

En na een paar weken bleek de wachtrij verdwenen wegens annulering en was ik opeens al aan de beurt, en kreeg ik dus af en toe van dit soort updates:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toen moest ik nog besluiten welke kleur ik nou eigenlijk wilde hebben…
Laatst gewijzigd door bartsince1975 op zo 4 augustus 2019, 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1946
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Prachtig vakwerk! Erg benieuwd naar het totaal
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2464
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Schitterend,

Keep em coming

Enjoy!,
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Mooi! Ben zoals velen benieuwd naar het totaalplaatje :-q
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Als het frame bijna klaar is moet je toch ook aan de opbouw gaan denken. Een en ander nieuw, een en ander gebruikt en dan opbouwen, testritje en fine tunen.
De crank afwerking vond ik niet zo mooi, de vorm wel, dus:

Afbeelding

Afbeelding

Vork en decals op elkaar afstemmen, en dan is het handig dat de buurman in de bestickering zit :winkie: :

Afbeelding

Afbeelding

En dan bouwfeestje: Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er is dus sinds de bouw foto’s ook al wat aangepast. De huidige spec list:
Frame Snowdon
vork DVO Diamond 140mm

headset Hope
stem Answer ATAC 40mm
bars Renthal V2 fatbar lite
grips Ergon
brakes Formula R1
shifter Sram GX Eagle

wheels 27.5:
hub rear Hope Pro 4 Boost
hub front Hope Pro 4 Boost
spokes SAPIM CX ray
nipples Prolock
rims Carbon Proto
tire front Magic Mary 2.35
tire rear Rock Razor 2.35

wheels 26+:
hub front DT 350
hub rear DT 350
rims Velocity Dually
Tyres Salsa Dirt Wizard 3.0/2.8

rotor front Sram 200
Rotor rear SRAM 180
rear axle Syntace

crankset Shimano SLX
bottom bracket Shimano Ultegra
chainring snagletooth 34
pedals Time DH4/DMR V12
casette Sunrace
derailleur Sram X01 Eagle
Chain KMC X12 EPT

zadelpen Race Face Aeffect
zadel Velo

En dan rijden! Vergelijk met vorige fiets: Beetje anders in de sprongetjes, want langere voorkant. Na wat spelen met de instelling van de vork en gewoon meer doen is dit al beter. Eerst met een 35mm pen, maar die was net te kort, dus snel weer de 40 gemonteerd. Lijkt een klein verschil maar op lage snelheden krappe switchbacks rijden was met 35 echt niet fijn. Veel fijner in stuurgedrag want wat stijver voor, gelukkig met genoeg comfort zoals je mag verwachten van staal en de modernere voorvork. Inmiddels dus al stuurpen, kabels en dropper vervangen.

Ik zit nu nog een beetje met het stuur, ondanks zelfde buiging als vorige en hoger in positie heb ik meer last van de buitenkant van mijn handen, zelfs met slapende handen tot gevolg. Weet nog niet helemaal hoe dat nou kan, heb ik nog nooit gehad. Enige andere verschil is dat ik wat breder zit. Ik heb mijn oude, smallere stuur nog liggen dus ga daar maar eens mee rijden en dan zien we wel. Als iemand dit herkend en nog een geniaal advies heeft hoor ik het ook graag want na 1.5 uur geen gevoel meer in je handen en geen kracht meer om te schakelen is ook wat onhandig.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Strak geworden :-q


Mooie onderdelenkeuze ook.


Toch 2 opmerkingen van mijn kant: ik zou een zwart blad op de crank monteren. Geeft wat meer balans en rust voor het uiterlijk.

En deze velgen staan wat massief bij het ranke staal. Iets 'vlakkers' zal stukken beter passen.

Maar goed, daar hoef je je niets van aan te trekken :winkie: :kiss:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Lars TB schreef: vr 2 augustus 2019, 22:03 Strak geworden :-q


Mooie onderdelenkeuze ook.


Toch 2 opmerkingen van mijn kant: ik zou een zwart blad op de crank monteren. Geeft wat meer balans en rust voor het uiterlijk.

En deze velgen staan wat massief bij het ranke staal. Iets 'vlakkers' zal stukken beter passen.

Maar goed, daar hoef je je niets van aan te trekken :winkie: :kiss:
Thanks. Zwarte blad twijfel ik ook over, deze was redelijk nieuw en kon na een badje ontgroening nog ff door. Toch slijtagedeel dus volgende gaat idd zwart worden. Velgen zijn carbon en kon ik gratis in laten spaken, daar merk ik wel duidelijk een aangenaam gewichtsverschil. Er komt dus een 2e set wielen in 26+ met Velocity Dually velgjes :wink: En 350 naafjes. Ook hier krijg je dus half je zin. Die zijn nog in afwachting van de laatste onderdelen, paar weekjes dan komt ook daar een foto van.
sted74
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 5 april 2010, 20:03
Mijn mountainbike: Tuareg '19, Epic Elite '15, stumpjumper Marathon '14, Stumpjumper Comp '12, Trek 8500 '10, xtc 4

Mooi geworden hoor en gave kleurstelling ik hou daar wel van :-q
Hopen dat je de oorzaak vind van het dode gevoel in je handen! ben benieuwd wat het is, vaak toch iets van afknellende aders/zenuwen in de polsen door een verkeerde houding (of te strakke handschoenen ben ik zelf eens achtergekomen :-{ ).
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Thanks. Handschoenen zijn ook dezelfde nog, dus dat zal het niet zijn. Moet iets met de andere zithouding te maken hebben, maar hoe :~ Ik ga wel eea proberen, dus eerst maar eens met het oude stuur.
Plaats reactie