Oud en nieuw

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Zit alles d'r tussen.... Van voorvork kroon tot aan je stem... Niks vergeten :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Mario070 schreef: di 27 augustus 2019, 21:57 Zit alles d'r tussen.... Van voorvork kroon tot aan je stem... Niks vergeten :wink:
Inmiddels 6 keer gekeken, alles is compleet... Heel irritant
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

En niets ondersteboven gemonteerd?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Lars TB schreef: di 27 augustus 2019, 22:00 En niets ondersteboven gemonteerd?
Ook niet, zou niet weten wat.

Edit: nogmaals alles losgehaald, alles weer terug zoals het plaatje hier: https://www.mantel.com/blog/techcenter- ... vervangen/

Iets verbetering, maar hij loopt nog altijd stroef.
Misschien toch even langs de LBS voor een beetje hulp.. Jammer van 't geld, maar wil ook niet te lang door rommelen.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Hier een oproepje plaatsen of er een forumlid in de buurt woont die even mee wil kijken?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Lars TB schreef: wo 28 augustus 2019, 09:31 Hier een oproepje plaatsen of er een forumlid in de buurt woont die even mee wil kijken?
Dat is nog een optie ja... maar voorlopig maar even wachten, ik krijg de preload adjuster niet terug geschroefd zonder het speciale Suntour sleuteltje, en om die aan te schaffen voor een vork die er toch uit gaat vind ik zonde. Nee, ze zijn niet duur, met verzendkosten mee kost het je een tientje, maar ik weet niet wat ik voor vork terug ga krijgen. Op dit moment dus even niet mountainbiken, helaas..

Edit: preload adjuster zit vast, een oude IC trekker bood hulp. Net kort rondje gefietst, op het balhoofd na is alles helemaal goed en werkt zoals het moet werken. Remmen nog wat steviger afstellen, dan kan ik de weg op!
Oproepje voor hulp bij het balhoofd staat in gezocht :)
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Afspraak gemaakt voor zaterdagochtend.. Alleen vanavond wil ik mijn zadel rechter zetten omdat de zithouding op de fiets heel anders is, draait de bout om het zadel mee te fixeren door... Busje wat in de zadelstrop zit (heet dat zo?) met schroefdraad is eruit gekomen.
Eerst andere zadelpen regelen dus... Pen meet 29,6 dus maar even kijken welke fm die heeft liggen.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Met hulp van @inzane tot de conclusie gekomen dat het balhoofd toch echt vervangen zal moeten worden, dus even kijken welke het moet worden. Gelukkig kosten die niet de wereld.
Blijkbaar zat er wel een lager verkeerd om, dus die is nu omgedraaid, voelt beter aan.

Even wachten op een andere vork, dan doe ik het samen, scheelt weer een keer alles uit elkaar halen.
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Daar zijn we dan.
De fiets is voor nu zover klaar als ik kan, zonder nieuwe onderdelen aan te schaffen. Het enige dat ik deze week nog even wil doen is de cassette omzetten op het originele B'twin wiel, dan heb ik een gematchte set, zien er wat beter uit dan de oude Gazelle wielen.

Specs:
B'twin Rockrider 5.1 frame, 58cm
Ergotec stuur, 680mm
Gazelle verstelbare stuurpen
Tektro V-brakes en remgrepen
SRAM X3 3x8 groepset met X4 gripshifters en bijbehorende handvatten
B'twin zadel
No-name zadelpen
B'twin velgen (momenteel achter nog een Airline, die wordt dus nog omgewisseld)


Wat ik graag op korte termijn wil doen:
- Nieuwe voorvork erin. Of dit een nieuwe of 2e hands zal zijn is nog even de vraag, ligt eraan wat er 2e hands te krijgen is. Veel van de vorken van hetzelfde niveau als er nu in zit hebben een vrij korte stuurbuis, die vallen dus af. Er zit nu een buis van ongeveer 27cm in, veel korter kan ik ook niet hebben, dan zit het stuur me te laag
- Nieuw balhoofd. Dit gebeurt tegelijk met de nieuwe vork, weet nog niet wat het wordt, maar niet een hele dure (zoals aangeraden in mijn topic over balhoofden)
- Mudguards erop. Voor zit er wel op, achter kon ik niet overzetten van de Gazelle, de zadelbuis is een heel stuk dikker van de Rockrider en de bevestiging gaat daar niet goed omheen. Hopen op weinig regen dus :D

Voor de toekomst:
- Betere remmen erop. Magura HS33, misschien een schijfrem voor.
- Betere groepset (2x10, 2x11, misschien een 1x groep)
- Setje goede platform pedalen
- Vaste stuurpen

(Ja, er zit een slot omheen, ik gebruik hem ook voor woon-werk verkeer)

Afbeelding

Afbeelding
Zoals te zien is de voorvork niet OK. Dit kan ik ook niet meer in orde krijgen. Gelukkig werkt hij wel redelijk, niet slechter dan de vork in de Gazelle zelfs.

Afbeelding

Afbeelding
Achterwiel dus anders dan voor, band is ook redelijk uitgedroogd. Dit moet deze week verholpen zijn.

Afbeelding
Hier mist een rubber ringetje, die was gescheurd.

Afbeelding
SRAM X3 derailleur

Afbeelding

Schiet maar!
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Rebuilt Btwin....nice work :-D :-q
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Mario070 schreef: zo 1 september 2019, 21:49 Rebuilt Btwin....nice work :-D :-q
Thanks! Nooit geweten dat er zoveel troep op een fiets die nauwelijks gebruikt is kon zitten ;)

Ohja: andere banden moeten er ook gaan komen. Voor de weg en lichte zandpaden is dit wel te doen maar zodra het natter gaat worden is 't klaar denk ik.
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Ik heb twee van deze gekocht en doen het :-q https://www.decathlon.be/nl/p/mtb-band- ... icture-0-0
Alleen hier heb 16e pst betaald :D .....maar dan kan ik helaas niets aan doen :wink:
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Vanmorgen de banden goed op spanning gebracht, en eens even gekeken wat het verschil is met de oude fiets.
Op de fietssnelweg in Enschede ligt een Strava segment van ongeveer 1,3km, eens gekeken of ik in de buurt kan komen van mijn beste tijd.
Let wel, die is gezet met wind mee en op een rustig moment, vanmorgen was het uiteraard drukker en de wind werkt niet zo mooi mee.
Mijn beste tijd is 2:25, vanmorgen kwam ik tot 2:29. (Nee, geen toptijd voor 1,3 kilometer. Echter met laptop en lunch in de rugtas en geen ontspannen fietskleding aan niet beroerd te noemen).

Ik trap veel makkelijker, zit beter, kom makkelijker op snelheid, ben erg benieuwd hoe hij zich in het bos houdt!
Benji83
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 189
Lid geworden op: vr 22 maart 2019, 17:15
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL 6.0

Even een lijstje met wat ik voor de komende tijd van plan ben te veranderen:
Vork: Ik heb een paar opties:
- Tweedehands: Tot nu toe nog niets gevonden dat past en een goede prijs heeft. Ik heb een vrij lange stuurbuis nodig, van bovenkant vork tot de topcap is het 27cm, dus minimaal 25cm is wel nodig (er kunnen wat spacers weg als het moet).
- Nieuw - Zelfde niveau vork als ik nu heb: Dit is de voordeligste optie, de vork gaan tussen de €50 en €90 weg
- Nieuw - Upgrade: Bijvoorbeeld een Rockshox Recon Silver vork. Ja, een heel flink stuk duurder, maar ik denk dat ik daar veel meer aan heb met oog op de toekomst.

Groep: De huidige groep is natuurlijk niet alles (X3 met X4 shifters). Een nieuwe groep is niet goedkoop, maar ik denk dat het mijn fietsplezier wel zal vergroten. De huidige derailleurs zijn vrij moeilijk af te stellen en al erg oud, dus zullen op een gegeven moment toch vervangen moeten worden. Waarom dan niet een wat modernere groep erop? Een 2x10 of 1x11 set van Sram of Shimano heb ik rond de €250. Beste investering, maar wel stukken moderner. Maar dan de vraag, kan dit in mijn bottom bracket? Dat word weer uitzoeken :-q

Remmen: Is er iets mis met mijn huidige remmen? Nee, ze remmen prima, al is achter wel wat lastig goed te krijgen. Hij sleept soms wat, maar dat ligt meer aan het wiel dat een kleine slag heeft. Wel ziet de boel er flink versleten uit, dit zijn de originele remmen van de Gazelle Instinct. Dit is wel de goedkoopste optie van upgrades, een setje Deore V-brakes met grepen kost je minder dan €100. Magura HS33 is natuurlijk ook prachtig, maar is wel weer meteen richting de €200 voor en achter. Wel zou dit de remkracht natuurlijk flink verbeteren. Het overwegen waard.

Alles bij elkaar zou ik, bij de duurste opties, richting de €700 gaan, voor een fiets die een nieuwprijs had van rond de €300. Weet ik meteen waar de meeste kosten in zitten voor een fiets!
EmPeHa
All rounder
All rounder
Berichten: 68
Lid geworden op: zo 1 oktober 2017, 21:29
Mijn mountainbike: TREK Xcaliber 9 (2018), Bianchi Tycoon XL5000 Aluminium (2001)

Upgrades en fietsplezier vergroten? Een recente fiets zoals laatst die Trek Xcaliber9 voor 500 euro op marktplaats kopen en alles overzetten. Inclusief frame.
Plaats reactie