Ouwe zooi/mtb stal: 2013 Ragley Big Wig , 2012 Surly Krampus en 2011 Karate Monkey

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mijn oude Ragley Big Wig hangt al weer jaren ongebruikt aan de muur. Regelmatig te koop gezet....maar ook weer regelmatig uit verkoop gehaald. Ik vind het nog steeds een erg mooi frame ....maar blijkbaar wil niemand hem meer hebben.

Nu is mijn jongste Karate Monkey vlot verkocht in een poging mijn veuls te uitgebreide mtb-stal eens grondig te saneren.
Mijn oude "swamp green" Krampus oer 29plusser is weer eens afgestoft en blijft een heerlijke starre bike, zeker als het zo droog en zanderig is als nu en mijn oude paars opgelapte Karate Monkey is en blijft gewoon een heerlijk gooi en smijtfietsje op het locale rondje Vrachelen-Dorst.
Blijft over: een te koop staande Ragley en een te koop staande Manitou Magnum vork............dus:

Afbeelding

Meer plaatjes en info later......eerst ff proefrondje doen :-D
NB ik heb beide "te koop" topics alvast maar gesloten :winkie:
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op zo 29 maart 2020, 10:53, 2 keer totaal gewijzigd.
baron062
Moderator
Moderator
Berichten: 4130
Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....

Ziet er strak uit!

Speclist ?
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2753
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Goede beslissing!
Een bike waar je je echt op thuisvoelt moet je nooit meer wegdoen!
99 van de 100 keer rijdt het niet beter als je wat anders koopt/bouwt!
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

mtfuji schreef: za 21 september 2019, 16:21 Goede beslissing!
Een bike waar je je echt op thuisvoelt moet je nooit meer wegdoen!
99 van de 100 keer rijdt het niet beter als je wat anders koopt/bouwt!
Mee eens :-q en zeker herkenbaar.
Ik heb intussen nogal wat fietsen gekocht waarvan ik me na een tijdje afvroeg of het nou echt "beter" was als mijn oude medium Surly KM en large Krampus.
Zoals ze zeggen "beter" is vaak de vijand van "goed" :winkie:

De Ragley deed eigenlijk redelijk goed waarvoor die was: buitenlandse trails mee doorkomen. Geen geniale klimmer of daler (beetje kort) ....maar alles vrij redelijk.

Net terug van mijn eerste testritje lijkt de combi met 100mm Manitou Magnum "plus" vork en 29x2.6 voorwiel een forse verbetering tov de oude 120 Manitou Tower. Inbouwhoogte is gelijk, maar de Magnum is voelbaar stijver en met de 40mm velg en 2.6 Vittoria Barzo ( 65mm breed) vliegt hij door bochtjes, mul zand, remkuilen en wortels.
Grip lijkt zelfs wat overkill en hij rolt voelbaar wat zwaarder over asfalt. Binnenkort eens testen met 2.6 Mezcal. Die is 68mm op 40mm velg en rolt lichter, met hoogstwaarschijnlijk ruim voldoende grip.
Eerste indruk op dit bochtige zandparcourtje is dus goed :-D
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

baron062 schreef: za 21 september 2019, 15:59 Ziet er strak uit!

Speclist ?
Specs zijn "budget" :winkie:
Ik heb na de verkoop van de KM besloten zo min mogelijk uit te geven aan nieuw spul en eerst mijn eigen onderdelen eens op te gebruiken. De paarse KM is ff tijdelijk ontdaan van zijn drivetrain (en gaat waarschijnlijk weer SS verder) en wielset.

Lijstje:
Medium Ragley 29er frame uit 2013 ( de eerste Ragley 29er)
Manitou Magnum Pro 29plus 100mm
Nukeproof headset
90mm OnOne stem en 76mm flatbar ( vrij kort en hoog frame icm lage bb) icm OnOne grips
Sixpack 27.2 polished zadelpen icm 27.2-31.6 shim (frame is 31.6) en OnOne zadel
Deore 615 remset icm 180 en 200 mm Avid schijven
Deore 6000 1x10 drivetrain met 11-42 cassette icm 34t OnOne blad op oud Deore zelf gepolijst crankstel.
XT-Blunt 30mm inw achterwiel en DT Swiss 370-AM ride 40mm inw voorwiel (met boost adapters)
Tijdelijk Xking 2.4 achter, maar Vittoria Mescal 2.35 is onderweg. Vittoria Barzo of Mescal 2.6 naar keuze voor.

Het geheel rijklaar incl pedalen zit net onder de 14kg

Er ligt nog een passende dropper, Deore 6000 schakelt nog niet helemaal lekker en de remmen moeten nodig ontlucht worden........maar voorlopig ben ik er blij mee :-D
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Nieuwe achterband is binnen. Vittoria Mezcal 2.35 ligt op Blunt 30inw achterwiel icm Barzo 2.6 op 40inw voorwiel.
Mezcal valt 58 mm breed Barzo 65mm

Verder heb ik de Sram NX 1x11 drivetrain van de Krampus overgezet. Die houd de ketting toch wat strakker als de Deore 6000 1x10 en de stapjes zijn merkbaar net wat kleiner. Old school stalen 34t singlespeed voorblad tussen bashring en jumpstop doet het nog steeds goed en slijt nauwelijks.

De oude Deore 615 remmen zijn ontlucht en voorzien van nieuwe remblokjes. Ik blijf alleen regelmatig gepiep en vette schijven houden met deze remmen, ondanks schoonmaken, ontvetten en blokjes heet stoken. Vreemd, want met de nieuwe Deore 6000 remmen op de verkochte KM had ik nooit problemen (en met de oude Avid bb7 ook nooit trouwens). Muck-off remreiniger is besteld om eens te kijken of dat helpt.

Dropper staat nog op het lijstje. Ik heb een "budget" 27.2 dropper voor de Krampus, maar dat ding komt erg traag terug, zeker als het koud is. Past wel met shim.....maar ik twijfel nog over een nieuwe.

Voorlopig eerst maar eens kijken of de Ragley op deze manier bevalt..........het lijkt een enorme verbetering met de Magnum, 2.6 voorband, breder stuur, wat langere pen en straight zadelpen en hij voelt heerlijk speels aan.

Zo staat hij er nu dus bij . Binnenkort maar eens wat serieuzer uitlaten richting Nijmegen of Posbank.


Afbeelding


Afbeelding
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je op een woensdag gaat wil ik Nijmegen ook best weer eens verkennen... ;-)
Daar zijn ze toch ook bezig met aanpassingen aan de mtb-route?

Zit net zo eens naar de geo van die Big Wig te kijken, en qua balhoofdhoek en tt lengte zit-ie best wel in de buurt van mijn Snowdon (uiteraard in de kleine maat). Alleen heb ik voor een duidelijk steilere zithoek gekozen, wat bij gelijke tt lengte veel meer reach betekent.
In elk geval is de geo naar huidige maatstaven eerder behoudend (wat voor NL gebruik naar mijn idee niet echt een nadeel is). Best wel allround zeg maar :-D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik heb de geo even gekopieerd voor dit topic.

Ragley Big Wig 2013 Geo 18"
Seat Tube Length: 457mm
Top Tube length 575.8mm
EffectiveTop Tube Length: 605mm
Reach: 416.9mm
Chainstay Length: 440mm
Headtube 100mm
Head Tube Angle: 68.5 deg
Seat Tube Angle: 71deg
Seat Tube Effective 74deg
Bottom Bracket Drop: 60mm
Wheelbase: 1124mm
Max Tire Size: 2.4
Seat Post Diameter: 31.6mm
Bottom Bracket: 73mm
Recommended Fork: 100mm to 140mm
Max Rotor Size: 180mm
Chain Guide ISCG05
Head Set: 44mm
Front Mech: 34.9mm
Rear Axle: 135mm QR

Geometry based on a 120mm fork

Eigenlijk is het een relatief kort frame voor mijn lengte, maar dat vind ik persoonlijk wel lekker rijden.
Nadeel is wel dat mijn front-centre (vooras-trapas) met 70cm vrij kort is en je naar beneden nog wel eens richting OTB ging Ik ving dat op door met setback zadelpen en 70mm stuurpen wat achterin de fiets te blijven....maar dat klimt niet zo lekker. Met straight zadelpen en 90mm pen (en 76 ipv 72cm stuur) zit ik nu weer meer voorin. Dat voelt met deze Magnum vork en 29x2.6 band een stuk beter omdat hij stijver is als de Tower en bij dezelfde hoogte 100mm ipv 120mm veerweg heeft.

Ik weet eigenlijk niet hoe het nu staat met Nijmegen? Is er al een nieuwe route open of de oude rode nog bruikbaar? Ik ben er al een tijd niet meer geweest.
Gebruikersavatar
maanfruit
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 525
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 22:18
Mijn mountainbike: Arnhem

Heey Monkey,

Met plezier en interesse jouw overwegingen en verkoop pogingen gelezen en die zijn heel herkenbaar.

Heb ook een fietsje dat eigenlijk te kort is maar te mooi en te goed om voor weinig te verkopen. Wat nieuw leven in jouw relatie met de Ragley kan inblazen is een On One Geoff stuur. Mijn ervaringen met een korte Cube Hyde en Soma Wolverine en een Jones Loop zijn erg goed en de Geoff is goed gejat. Zo te zien hoef je weinig te doen om het stuur op zadelhoogte te krijgen en is de On One netjes geprijsd en makkelijk te verkopen mocht het nix zijn.

Zo maak je van je Ragley een comfortabele marathon bike :-q

Groeten!
My bike is built like me; cheap frame and heavy parts


Running is for prey :winkie:
Gebruikersavatar
maanfruit
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 525
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 22:18
Mijn mountainbike: Arnhem

Oh ja, vergeten te zeggen.... ik vind de Ragley echt een dikke fiets zoals je hem hebt opgebouwd! Complimenten :-q :-q
My bike is built like me; cheap frame and heavy parts


Running is for prey :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Was het de mijne zou ik sowieso de rode grips door zwarte vervangen ;-)
En zadel- en stuurpen gelijk trekken qua looks, dus beide polished of beide zwart. Waarbij zwart makkelijker is mocht je nog eens een dropper willen monteren.

Maar goed, dat zijn slechts cosmetische details :-D

Uit het topic over de Nijmegen route begrijp ik dat er wel gewerkt wordt, maar dat de bestaande routes nog gewoon te rijden zijn. Laatste keer dat ik er was is geweest toen ik de Merida net had, dus egens in juli vorig jaar.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

@maanfruit. Thnx! Leuke tip dat Geoff stuur, zet ik misschien nog wel eens op mijn oude KM. Ik zit nu kwa lengte wel goed eigenlijk met 90mm en 76cm stuur.
@kermit. Er lagen toevallig geen zwarte grips en zadelpen meer in mijn schuur . :wink: Maar nog wel een zwarte dropper. Het blijft wel een "budget" project natuurlijk.....alleen nieuwe banden kon ik niet laten.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4077
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

We blijven lekker bezig :winkie:

Zowel de Manitou Magnum 29plus vork als de Manitou Tower 29 vork passen in de Ragley...maar ook in de 2012 Krampus.
Dat is een L frame (Ragley M) en ruim 3cm langer als de Ragley. Ik had in het verleden al eens met de Magnum in de Krampus gereden, maar was daar in combinatie met 3.0 Knards niet enthousiast over. Het gebounce van voorwiel in combinatie met het veerkarakter van voorvork vond ik nogal ongecontroleerd en ik vond het geen vooruitgang tov star.

Nu zitten er Vittoria Mezcal 29x 2.6 banden om de Dually (39mm) velgen van de Krampus ipv Knards. Die vallen met 67mm nogal breed voor 2.6 en daardoor mooi tussen 2.4 en 3.0 banden in. Daarbij lopen ze erg licht en wegen ze ook wat minder als de Knards. Star werkt dat goed; zit inderdaad overal tussenin. Wat minder comfort, grip en het voelt wat sneller als Knards 3.0. Meer comfort en grip tov 2.4 .
Ik wilde eens proberen of die banden icm de Magnum wel zouden werken voor mij.

Gisteren de boel omgesleuteld en nu staat de large Krampus klaar met 100mm Magnum en 2.6 Mezcal op 40mm velgen en de medium Ragley met 120mm Tower en 2.35 Mezcal achter en 2.6 Barzo voor op 30mm velgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals de Ragley er nu bij staat.


Vanmorgen even de "nieuwe" Krampus uitgelaten op een rondje Vrachelen en dat rijdt goed. Geen gebounce en erg veel grip. Ik moet erg wennen aan de lengte van de fiets en moet voor mijn doen "werken" om de bocht door te komen. De Ragley en oude Karate Monkey zijn veel meer gooi&smijt fietsen die scherper insturen.......maar de Krampus is wel enorm stabiel en lijkt erg goed te klimmen (voor zover ik dat op dit stukkie kan beoordelen :~ ....het blijft toch voornamelijk bochtjes draaien op Dorst eo) Het zou wel eens een redelijk goede "buitenland" bike kunnen zijn (?)

Lijstje: binnenkort nog een wat breder stuur scoren voor de Krampus (nu 72), dropper er weer op en eens wat serieuzere stukjes Nijmegen gaan proberen.
NB de 27.2 dropper die ik heb liggen past op beide fietsen en zit er met externe remote zo op.
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2065
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Eerlijk? Het is een doodzonde die Manitou (geveerde vork) in de Krampus.

Maak de brandstapel maar gereed voor deze Apenkop!!
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Plaats reactie