NA: Giant Anthem 2 - 1ste rit achter de rug

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Gisteren mijn bestelde Giant Anthem 2 opgehaald. Na een vrij lange zoektocht en advies op het forum ben ik voor deze 27,5 fully gegaan. Hij was erg scherp geprijsd bij Fietsenwinkel.nl en ik kon hem ophalen in Tilburg. Dat ophalen was weinig boeiend. Aardige medewerker maar het is echt ophalen en wegwezen. Voor de ervaring in de winkel hoef je het dus niet te doen. Niets afstellen, weinig info over de fiets. Tas met boekjes mee en doei. Maar goed wel heel erg scherp geprijsd.

Ik heb er nog maar een heel klein stukje op gefietst. Heel ander gevoel als mijn huidige 26 inch titanium hardtail. Breed stuur, minder diep zitten. Voelde goed. Remmen leken nog wat zwak. Wellicht nog inremmen? Achtervering ving veel kuilen in de weg op waar ik met de hardtail overheen stuiterde. Kan niet wachten om het Stadsbos013 in te duiken.

Straks de boekjes maar eens doornemen. Ben toch wel benieuwd wat ik nog af moet/kan stellen. Jullie nog tips?

Genoeg gekletst. Plaatjes :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Frame ALUXX SL-Grade Aluminium
Voorvork RockShox Recon RL Solo Air, 130mm travel, Boost QR15x110mm, tapered steerer
Demper RockShox Deluxe R, trunnion mount
Stuur Giant Connect Trail, 780 x 31.8mm
Stuurpen Giant Connect

Zadelpen Giant Contact Switch dropper post with remote lever, 30.9mm
Zadel Giant Contact (neutral)
Pedalen Crankbrothers stamp 1
Shifters Shimano Deore, 1x10
Voorderailleur N/A
Achterderailleur Shimano Deore , Shadow+

Remmen Shimano BR-MT400 [F] 180mm [R] 160mm, hydraulic disc
Remhendels Shimano MT-400
Cassette Shimano Deore, 11x42
Ketting KMC X10-1
Crankset Praxis Cadet, Boost, 30
Bottom Bracket Praxis BB-90 Press Fit
Velgen Giant AM 27.5, tubeless ready, sleeve-joint rim, 30mm inner width
Naven [F] Giant Tracker Performance Boost 15x110mm, sealed bearing [R] Giant Tracker Performance, Boost 12x148, sealed bearing
Spaken Sapim
Banden Maxxis high Roller II 27.5x2.3, 60 tpi, EXO, TR, tubeless
Gewicht 13,5 kg
Laatst gewijzigd door ofv op do 10 oktober 2019, 13:51, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Mooi. Afstellen moet je uiteindelijk toch zelf doen en er is genoeg over te vinden op het internet.
"This species has amused itself to death"
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

kan niet meer schreef: zo 6 oktober 2019, 11:54 Mooi. Afstellen moet je uiteindelijk toch zelf doen en er is genoeg over te vinden op het internet.
:-q waarschijnlijk volgen er komende tijd nog wel wat vragen hier. :D
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Strakke bak :-q

Die remmen moet je inderdaad goed inremmen: even tot 30 km/u accelereren en vol in de rem. En dat 10x. Voor- en achterrem apart.

En schuif je remhendel (en schakelaar) ongeveer 2 cm van je handvat af, dan valt je hand stukken beter op je remhendel!
ofv schreef: zo 6 oktober 2019, 11:30 Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Lars TB schreef: zo 6 oktober 2019, 12:06 Strakke bak :-q

Die remmen moet je inderdaad goed inremmen: even tot 30 km/u accelereren en vol in de rem. En dat 10x. Voor- en achterrem apart.

En schuif je remhendel (en schakelaar) ongeveer 2 cm van je handvat af, dan valt je hand stukken beter op je remhendel!
ofv schreef: zo 6 oktober 2019, 11:30 Afbeelding
Thanks :-q
Top tips ga ik doen. :-q
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2132
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Vergeet je vork en demper niet goed op druk te brengen voor jouw gewicht, oftewel stel je sag goed in.

Veel plezier ermee!

PS hebben ze nou de tour remhemdels gemonteerd ipv de mtb remhemdels? Of zie ik dat niet goed op de foto?

Aanvulling:
Zie het al mt400 hendels die zijn iets anders gevormd dan xt en slx.
Laatst gewijzigd door Elvander op zo 6 oktober 2019, 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Strak bakkie, veel plezier ermee :-q
Voor suspensie-setup is dit wel een aardige video: https://www.youtube.com/watch?time_cont ... hnKTZu2AKs

Een pompje heb je?
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

TenZNL schreef: zo 6 oktober 2019, 12:38 Strak bakkie, veel plezier ermee :-q
Voor suspensie-setup is dit wel een aardige video: https://www.youtube.com/watch?time_cont ... hnKTZu2AKs

Een pompje heb je?
Thanks. Nee moet ik nog aanschaffen.
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Elvander schreef: zo 6 oktober 2019, 12:37 Vergeet je vork en demper niet goed op druk te brengen voor jouw gewicht, oftewel stel je sag goed in.

Veel plezier ermee!
:-q
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Elvander schreef: zo 6 oktober 2019, 12:37 Vergeet je vork en demper niet goed op druk te brengen voor jouw gewicht, oftewel stel je sag goed in.

Veel plezier ermee!

PS hebben ze nou de tour remhemdels gemonteerd ipv de mtb remhemdels? Of zie ik dat niet goed op de foto?

Aanvulling:
Zie het al mt400 hendels die zijn iets anders gevormd dan xt en slx.
Zie ik helaas vaker, gemist kans van van menig mbt fabrikant/Shimano. Je kunt eigenlijk voor 1 vinger remmen de hendel niet vergenoeg naar binnen zitten.

Doet verder niks af aan de mbt, nice :-q
Vering afstellen. Een ding per keer veranderen, dus luchtdruk en daarna rebound. Rebound afstellen vanaf de snelste stand. En dan steeds een klikje terug tot spot on. Eerst de vork, dan de demper en dan het geheel.
Uiteraard heb je de bandenspanning voorafgaande aan de vering afstelling al op de juiste spanning.
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

ofv schreef: zo 6 oktober 2019, 13:08
TenZNL schreef: zo 6 oktober 2019, 12:38 Strak bakkie, veel plezier ermee :-q
Voor suspensie-setup is dit wel een aardige video: https://www.youtube.com/watch?time_cont ... hnKTZu2AKs

Een pompje heb je?
Thanks. Nee moet ik nog aanschaffen.
Zou ik wel ff checken of er nu uberhaupt druk op staat, voor je de boel aan gort rijdt. Vertrouwen in de dozenschuivers van Fietsenwinkel.nl zou ik op dat vlak echt niet hebben.
Veel plezier met je bike. Dat veersysteem is, mits afgesteld, subliem.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Jurriaan schreef: zo 6 oktober 2019, 18:43
Elvander schreef: zo 6 oktober 2019, 12:37 Vergeet je vork en demper niet goed op druk te brengen voor jouw gewicht, oftewel stel je sag goed in.

Veel plezier ermee!

PS hebben ze nou de tour remhemdels gemonteerd ipv de mtb remhemdels? Of zie ik dat niet goed op de foto?

Aanvulling:
Zie het al mt400 hendels die zijn iets anders gevormd dan xt en slx.
Zie ik helaas vaker, gemist kans van van menig mbt fabrikant/Shimano. Je kunt eigenlijk voor 1 vinger remmen de hendel niet vergenoeg naar binnen zitten.

Doet verder niks af aan de mbt, nice :-q
Vering afstellen. Een ding per keer veranderen, dus luchtdruk en daarna rebound. Rebound afstellen vanaf de snelste stand. En dan steeds een klikje terug tot spot on. Eerst de vork, dan de demper en dan het geheel.
Uiteraard heb je de bandenspanning voorafgaande aan de vering afstelling al op de juiste spanning.
:-q
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

Har77 schreef: zo 6 oktober 2019, 18:59
Zou ik wel ff checken of er nu uberhaupt druk op staat, voor je de boel aan gort rijdt. Vertrouwen in de dozenschuivers van Fietsenwinkel.nl zou ik op dat vlak echt niet hebben.
Veel plezier met je bike. Dat veersysteem is, mits afgesteld, subliem.
Goede tip. :-q
Gebruikersavatar
Opperchief
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: wo 11 juli 2018, 17:55
Mijn mountainbike: Giant Trance 29er

Mooie machine. :-q

Je zadel lijkt wel erg hoog te staan? (Niet nu op foto, maar op het moment dat je de dropper bovenin hebt staan?)
trek-y
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 241
Lid geworden op: di 9 juni 2009, 07:31
Mijn mountainbike: 26"/ 29"

Nice veel plezier :-q
who dares wins
Plaats reactie