Mooi man!Kaper schreef: ↑ma 20 juli 2020, 18:27
Vandaag heb ik de Scandal in Gerlos Oostenrijk uitgelaten! Onder het mom van 'earn your turns' zijn we vanuit het dal omhoog gereden naar de Isskogel, en na een flinke lunch weer via de Iss-flow singletrack naar beneden. Zowel omhoog als omlaag heeft ie het perfect gedaan, die Brant van Planet X kan wel een fiets ontwerpen zeg! Door de stuurhoek van 65 graden maakt het niet uit hoe steil het is, hij komt soepel naar beneden. Een dropperpost is daarbij wel een must. Ook de vittoria barzo's hielpen mee, ondanks dat het wat modderig was door de vele regen van afgelopen week gaven ze veel vertrouwen en bakken met grip.
Over een paar dagen ga ik met een lift pas de daalkwaliteiten verder verkennen (en mijn eigen skills bijschaven )
Wordt vervolgd!
On One Scandal GX: upgrades P5
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 324
- Lid geworden op: zo 31 oktober 2010, 16:09
- Mijn mountainbike: SJ FSR comp carbon, Enduro expert carbon , Turbo levo fsr, Turbo levo SL, Mondraker dusk
-
- All rounder
- Berichten: 112
- Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 16:49
- Mijn mountainbike: On One Scandal / Radon ZR Race
Thanks voor het vragen, ik heb totaal 2 dagen een liftpas gekocht om de singletrails te rijden:
De eerste dag 7 afdalingen gedaan, de 2e dag 11! Letterlijk van 9 tot 5 met de lift omhoog en weer naar beneden knallen (met een lunch en remblok wissel tussendoor), de dag erna was ik kapot, het voelde net of ik een week snowboarden achter de rug had Ik merkte dat ik steeds vloeiender en sneller door de bochten ging, meer erin 'hangend' en vertrouwen op de grip in plaats van vol op de rem, rustig de bocht door en weer los. Het is heel wat anders dan de gemiddelde XC trail in Nederland en echt ontzettend gaaf, je weet gelijk weer waar je staat qua skills!
Ik heb vooral de Iss-Flow (blauw) en Iss-Tough (rood) gereden, dat zijn de twee volledige routes. De blauwe route heeft 2 aftakkingen genaamd Iss-Natural (rood, veel dropjes) en Iss-Vertical (zwart, naam zegt het al, bijna loodrecht naar beneden ). Het zwarte stukje heb ik 1x geprobeerd maar dat was nog ff te hoog gegrepen voor mij, bij het zien van de hoge drops of technische steile stukjes met veel wortels ging ik liever ff een stukje lopen/glijden. Ik was ook alleen dus wilde niet teveel buiten mijn comfort zone gaan.
Ook een update over een nieuwe wielset: ik vond op marktplaats een mooi geprijsde Hunt Enduro Wide set! Die vallen/rollen morgen op de deurmat:
33 mm interne breedte, 2063 gram, 2.3-3.0 bandjes erop moet passen. Absolute overkill voor Nederland natuurlijk en misschien zijn ze in de praktijk te log/lomp/breed/whatever, maar voor het geld had ik ook een DT Swiss M1900 set kunnen kopen en die zijn ongeveer even zwaar. Ik hoef me in ieder geval geen zorgen meer te maken over stoeprandjes mocht het toch iets too much zijn dan zie ik dan wel weer wat ik ermee doe. Ik ben van plan ze tubeless te gebruiken en dat heb ik nog nooit gedaan dus dat wordt een nieuwe ervaring!
-
- Pro Biker
- Berichten: 1089
- Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
- Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3
Verschil met die brede velgen ga je wel merken! Fiets veel lekkerder met bredere banden er op 2.4 monteren en gaan.
Leker weinig druk er in.
Leker weinig druk er in.
-
- Pro Biker
- Berichten: 1089
- Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
- Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3
Komen die wielen uit Zuid Limburg? Dan ken ik de oude eigenaar.
-
- All rounder
- Berichten: 112
- Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 16:49
- Mijn mountainbike: On One Scandal / Radon ZR Race
Jay! Vandaag werd een pakketje bezorgd vanuit onze oosterburen. Dat betekent dat de Hunt Endurowides erin kunnen! Stiekem had ik al een rondje gereden met het achterwiel maar zonder remschijf (want 6 gaats ipv centerlock) dus dat telt niet echt.
Eerste keer tubeless, ging dat? Ja dat ging supereasy! Eerst de banden droog op de velg gezet met een normale pomp, valve core eruit, spuit van Stan's met 100ml sealant erin leeggespoten, valve core erin en pompen maar weer. Beetje schudden en volgens mij zit het als een huis!
Resultaat:
Oud versus nieuw, 10 mm intern verschil:
Totaalplaatje, lekkere ruige bak:
Klein rondje over het asfalt gemaakt en ik heb het idee dat de banden veel meer grip hebben omdat ze wat minder rond staan en daardoor meer contact maken met de grond. Opzich leuk maar asfalt boeit niet natuurlijk, ben benieuwd wat ik er in het bos van merk.
Bijkomend voordeel is dat de fiets 200 gram lichter is, 13,3 ipv 13,5 kilo. Moet je nagaan wat een echt lichte wielset voor verschil kan maken
Openstaand to do/wensenlijstje:
- dropperkabel vervangen (teveel interne weerstand waardoor dropper niet meer werkt)
- ZTTO dropper lever installeren, de standaard lever is heel brak
- ooit nog een andere vork erin wanneer ik een mooie 2ehands tegenkom(manitou mattoc, suntour auron, marzochhi Z2)
Eerste keer tubeless, ging dat? Ja dat ging supereasy! Eerst de banden droog op de velg gezet met een normale pomp, valve core eruit, spuit van Stan's met 100ml sealant erin leeggespoten, valve core erin en pompen maar weer. Beetje schudden en volgens mij zit het als een huis!
Resultaat:
Oud versus nieuw, 10 mm intern verschil:
Totaalplaatje, lekkere ruige bak:
Klein rondje over het asfalt gemaakt en ik heb het idee dat de banden veel meer grip hebben omdat ze wat minder rond staan en daardoor meer contact maken met de grond. Opzich leuk maar asfalt boeit niet natuurlijk, ben benieuwd wat ik er in het bos van merk.
Bijkomend voordeel is dat de fiets 200 gram lichter is, 13,3 ipv 13,5 kilo. Moet je nagaan wat een echt lichte wielset voor verschil kan maken
Openstaand to do/wensenlijstje:
- dropperkabel vervangen (teveel interne weerstand waardoor dropper niet meer werkt)
- ZTTO dropper lever installeren, de standaard lever is heel brak
- ooit nog een andere vork erin wanneer ik een mooie 2ehands tegenkom(manitou mattoc, suntour auron, marzochhi Z2)
- floris500
- Pro Biker
- Berichten: 975
- Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
- Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL
Tip van Flip, bij de ZTTO dropper lever het ringetje waar je de kabel mee klemt wat ruwer maken aan de kant van de kabel zodat hij niet zo glad is + bij het klemmen van de kabel hem zoveel mogelijk om het boutje heen krijgen. Dit om te voorkomen dat je kabel daar losser komt (gebeurde bij mij). Eventueel een ander geschikt ringetje plaatsen kan ook natuurlijk als je die hebt liggen.
Mooie upgrade verder zo die wielen!
Mooie upgrade verder zo die wielen!
-
- All rounder
- Berichten: 112
- Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 16:49
- Mijn mountainbike: On One Scandal / Radon ZR Race
Bedankt voor de tip Flip!floris500 schreef: ↑wo 12 augustus 2020, 11:12 Tip van Flip, bij de ZTTO dropper lever het ringetje waar je de kabel mee klemt wat ruwer maken aan de kant van de kabel zodat hij niet zo glad is + bij het klemmen van de kabel hem zoveel mogelijk om het boutje heen krijgen. Dit om te voorkomen dat je kabel daar losser komt (gebeurde bij mij). Eventueel een ander geschikt ringetje plaatsen kan ook natuurlijk als je die hebt liggen.
Mooie upgrade verder zo die wielen!
- MarkMeisner
- Pro Biker
- Berichten: 1414
- Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
- Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290
Wat een toffe fiets!! Ik vroeg me af of een HT te doen was in de Alpen maar dit topic heeft me ertoe gezet om nog een fiets op mijn verlanglijst te zetten. On One's blijven mooie bikes
-
- All rounder
- Berichten: 112
- Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 16:49
- Mijn mountainbike: On One Scandal / Radon ZR Race
Thanks Mark! De Scandal komt sowieso beneden, hoe, dat ligt aan je eigen skillsMarkMeisner schreef: ↑wo 19 augustus 2020, 00:25 Wat een toffe fiets!! Ik vroeg me af of een HT te doen was in de Alpen maar dit topic heeft me ertoe gezet om nog een fiets op mijn verlanglijst te zetten. On One's blijven mooie bikes
Ik heb inmiddels de ZTTO dropper lever erop gezet, eerste indruk is solide! Hij is een stuk steviger dan degene die bij de dropper zat. Ook blijft hij mooi vrij van de remhendel waardoor hij er strak tegenaan kan worden gezet:
-
- All rounder
- Berichten: 112
- Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 16:49
- Mijn mountainbike: On One Scandal / Radon ZR Race
Inmiddels zijn we een aantal upgrades verder:
- Pike ultimate voorvork (hier nog op 120mm, inmiddels naar 140mm gezet
- Newmen Evolution SLA 30 velgen op DT Swiss 370 naven met ratchet
- Shimano SLX 4-pots remmerij
- Wat paarse details in de vorm van ergon grips en tubeless ventieltjes
--150mm dropper
Plaatje bij dit moois:
In combinatie met de juiste banden is dit voor mij de ultieme hardtail, kan snoeihard over de Nederlandse routes en in het buitenland komt ie ook goed mee. Het gewicht komt op zo'n 12.5 kilo.
- Pike ultimate voorvork (hier nog op 120mm, inmiddels naar 140mm gezet
- Newmen Evolution SLA 30 velgen op DT Swiss 370 naven met ratchet
- Shimano SLX 4-pots remmerij
- Wat paarse details in de vorm van ergon grips en tubeless ventieltjes
--150mm dropper
Plaatje bij dit moois:
In combinatie met de juiste banden is dit voor mij de ultieme hardtail, kan snoeihard over de Nederlandse routes en in het buitenland komt ie ook goed mee. Het gewicht komt op zo'n 12.5 kilo.
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 1614
- Lid geworden op: do 30 augustus 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Cannondale Trigger / Orbea Rise
- Contacteer:
Mooie vork, een paar maanden geleden bij Bike24 im Sonderangebot gescoord?
(ik wel)
(ik wel)
Don't go where the path may lead, go instead where there is no path and leave a trail.
A. Einstein
A. Einstein
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5237
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Blijven fijne fietsen.
De mijne rijd ik meestal met 27,5+ banden, alleen in de winter met 29".
Ben nu een 27,5+ set aan het bouwen van net 1.500 gram, en dat merk ik wel met versnellen en insturen. Bij mij staat de vork op 140mm.
Veel plezier!
Ciao,
Jan
De mijne rijd ik meestal met 27,5+ banden, alleen in de winter met 29".
Ben nu een 27,5+ set aan het bouwen van net 1.500 gram, en dat merk ik wel met versnellen en insturen. Bij mij staat de vork op 140mm.
Veel plezier!
Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....