Zo, eindelijk een draadje over m'n nieuwe mANTis. Voor mij de eerste keer in 30+ jaar MTB-en dat ik op een fully rijd. Gisteren een stukje gedaan met junior op realitief nieuwe stuk flow trail in Oosterbeek, en ik snap eindelijk de fully "hype" Het enige waar ik bang voor ben is dat m'n andere bikes wellicht wat minder kilometers gaan krijgen dan ze eigenlijk verdienen.
Het idee achter de mANTis, voor mij althans, is een onderhoudsarme bike die doet wat 'ie doen moet onder alle omstandigheden en waar ik niet na elke rit aan hoef te sleutelen of te poetsen. Voor de nerds onder ons, een van m'n 11ANTS collega's heeft hier al eens de design brief toegelicht viewtopic.php?t=121161
Remmen zijn van Hope, E4 aan de voorzijde en X2 aan de achterkant. Uiteraard een dropper van Thomson. Andere droppers zullen ook best goed zijn, maar op m'n 11ANTS elephANT viewtopic.php?f=14&t=95890 rij ik al een jaar of vijf met m'n eerste Thomson dropper rond zonder er ooit iets aan te hebben gedaan qua onderhoud of service, dus is wat mij betreft een bewezen product. Verder sluit het mooi aan bij de voorbouw, die ook Thomson bestaat. Met de gesegmenteerde zitbius, is het monteren van een interne dropper echt een eitje.
De riem wordt op spanning gezet met de eccentrische dropout, en door het design van de liggende achtervork, blijft de spanning van de riem gelijk door het hele veerbereik. Daardoor is er geen extra spanwiel nodig, mooi en clean dus.
Verder een demper van DVO, ik heb zelf geen vergelijkingsmateriaal maar ben erg te spreken over hoe soepel deze loopt.
En dan het totaal plaatje
Het enige dat ik nog ga doen is de DT vork vervangen door een DVO Sapphire. Die rijdt ik ook in een van m'n hardtails en heeft toch een net iets mooier veergedrag dan de DT, hoewel dat zeker geen slechte vork is. De gewichtstoename neem ik graag voor lief.
11ANTS mANTis
- Victor1977
- Pro Biker
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
- Mijn mountainbike: Amsterdam
wow, een titanium fully, dat zie je niet (vaak)
-
- Moderator
- Berichten: 4130
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Ongetwijfeld heeft 2Souls Cycles die zitbuisconstructie ook geleend van een ander, maar hij komt hier ook prachtig tot zijn recht, net als alle andere details aan dit frame. Nicolai chainstays?
- Jan Willem
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4204
- Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
- Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988
Schitterend
Veruit het mooiste materiaal waar een MTB van gemaakt kan zijn.
Die zitbuis is briljant!
Is het op spanning houden van je riem het enige doel waarom de dropout in de achterbrug excentrisch uitgevoerd is?
Je zou 'm pakweg 180º kunnen draaien om een andere brackethoogte te krijgen of zie ik dat verkeerd?
Veruit het mooiste materiaal waar een MTB van gemaakt kan zijn.
Die zitbuis is briljant!
Is het op spanning houden van je riem het enige doel waarom de dropout in de achterbrug excentrisch uitgevoerd is?
Je zou 'm pakweg 180º kunnen draaien om een andere brackethoogte te krijgen of zie ik dat verkeerd?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
-
- Extreme Biker
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 1 december 2014, 11:12
Inderdaad heel tof! Fully met naaf heb ik volgens mij niet eerder gezien.. laat staan met riem en in titanium.. ben benieuwd hoe het rijdt..
Heel erg mooi!!!
Orbea Oiz Pro 2023, Trek Fuel EX 8 2020, BMC Roadmachine 02, Two, 2020 Ex: Trek Top Fuel 9.8 AXS 2020 , Scott Spark RC Pro 2018, Cannondale Synapse Carbon 3 Ultegra 2014, Trek Procaliber 8 2018, Cube LTD Race 2016, Giant Anthem Advanced 0/1 2013.
Scherp gezien. Chainstays zijn inderdaad door nicolai gebouwd.
Dat zie je helemaal goed, je kunt nog iets met je bb drop spelen, maar dit is primair nodig om de riem af te stellen.Jan Willem schreef: ↑ma 14 oktober 2019, 15:50 Is het op spanning houden van je riem het enige doel waarom de dropout in de achterbrug excentrisch uitgevoerd is?
Je zou 'm pakweg 180º kunnen draaien om een andere brackethoogte te krijgen of zie ik dat verkeerd?
Super Gaaf, wat een bike.
En en passende afmontage ook, hulde!
Een van de opvallende details is die slanke yoke aan de seatstays, Wat voor materiaal is het?
Enjoy!!
En en passende afmontage ook, hulde!
Een van de opvallende details is die slanke yoke aan de seatstays, Wat voor materiaal is het?
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
wat hangt hier nou voor prijskaartje aan?
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3253
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
Heel gaaf, ben ook wel heel benieuwd hoe het rijdt, en wat het weegt.
Zoek je toevallig nog een Sapphire ?
Zoek je toevallig nog een Sapphire ?
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Seatstays zijn titanium, het bovenste deel is cnc gefreesd. De rockers en liggende achtervork zij alu.
Als m'n vrouw hem verkoopt voor het bedrag dat ze denkt dat ie gekost heeft wordt ik heel ongelukkig Maar serieus, qua kosten zit dit in de zelfde orde van grote als de topmodellen van specialized, cannondale.
- maverick76
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2065
- Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
- Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig
Alleen de front triangle nog laten lassen bij Moots en hij krijgt een 10!
Dat draaipunt rond de trapas om de kettinglijn gelijk te houden blijft slim en snap ook niet waarom niet elke fully dit heeft. Je ziet het nog wel eens bij dirtjumpers maar bij meer veerweg nooit.
Maar leuk ding hoor, weer eens wat anders.
Dat draaipunt rond de trapas om de kettinglijn gelijk te houden blijft slim en snap ook niet waarom niet elke fully dit heeft. Je ziet het nog wel eens bij dirtjumpers maar bij meer veerweg nooit.
Maar leuk ding hoor, weer eens wat anders.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Omdat dat niet de ideale veercurve geeft, maar bij een belt wel de beste oplossing.maverick76 schreef: ↑di 15 oktober 2019, 17:51 Dat draaipunt rond de trapas om de kettinglijn gelijk te houden blijft slim en snap ook niet waarom niet elke fully dit heeft.