hallo allemaal.
Ik zat al een jaar of 2 met het idee in mijn hoofd om een eigen frame te gaan bouwen.
want hoe gaaf is het om met je eigen frame door het bos te jagen!
in de laatste paar maanden ben ik mij steeds meer gaan verdiepen in het bouwen van een frame.
dus er werd langzaam een lijstje gemaakt met punten zoals: wat voor een fiets wordt het? wat worden de eigenschappen van de fiets? welke materialen heb je nodig etc.
toen kwam in op instagram een fiets tegen die mij gelijk aansprak.
de contour van Swarf, een full suspension fiets met 115 mm veerweg in de achterkant. mijn idee was het maken van een cross country fiets, dus geen 115 mm veerweg maar 100 mm.
ook wordt de head angle geen 66.5 graden maar 69 graden.
Met deze punten ben ik gaan ontwerpen, begonnen in solidworks maar na veel frustratie's tijdens het tekenen van de achterbrug, heb ik alleen het voorframe getekend in solidworks.
Toen moest het materiaal besteld worden. maar waar? en wat?
ik zat met mijn handen in het haar dus ik heb contact gezocht met HdB die ondertussen veel frames heeft gebouwd.
Hij had een goede locatie om al het materiaal te bestellen, dus maar een lijstje gemaakt van de buizen die ik nodig had en al het materiaal besteld.
HdB helpt graag en hij is er niet vies van om zijn kennis te delen
Maar een frame bouw je niet zonder een frame building jig. schetsplaten werden getekend, de beugels om het balhoofd, de seat tube te fixeren werden 3d geprint, op het werk in de avond uren busjes gedraaid en de jig kon gemonteerd worden.
zoals te zien lijkt deze jig veel op die van HdB, dit was ook het voorbeeld waar ik mij aan hield.
een simpele jig die niet veel kost.
binnen een paar dagen na het bestellen van het materiaal was het al in huis, erg goede service bij Ceeway.
het materiaal was binnen dus ik kon de templates gaan maken voor het miteren van de buizen.
de buizen werden gemiterd, een secuur klusje want materiaal er af halen gaat makkelijk maar materiaal toevoegen gaat niet
hier als eerste de down tube passend gemaakt op zowel de head tube als de bottom bracket.
intussen weer achter de draaibank gekropen op het werk en busjes gedraaid voor de linkage. de tekeningen had ik al klaar dus dat was snel gedaan. En toen ik toch bezig was gelijk een dummy axle gemaakt voor de dropout's
toen dat gedaan was, ben ik weer aan de gang gegaan met het voorframe. eerst de seat tube passend gemaakt, meten passen vijlen passen en nog meer vijlen. langzaam maar zeker kwam er vorm in de fiets.
Hier heb ik de seat tube passend gemaakt en later ook de top tube passend gemaakt.
Het frame ga ik tig lassen, dus het tig lasapparaat van zolder gehaald en de dikke laag stof er af geblazen. tig lassen is niet zo eenvoudig als dat het lijkt dus er moest hard geoefend worden, eerst op plaatjes staal en later op afval stukjes van het frame.
maar op het punt dat het voorframe gehecht kon worden was het argon op. dus ik moet van de week eventjes de fles bij laten vullen.
hier stukjes laswerk.
Gister avond nog even aan het stoeien geweest met Solidworks, heb nu ook de achterbrug kunnen tekenen.
nu heb ik al meer een totaalplaatje
Dit is het dan tot nu toe, updates volgen.
met vriendelijke groeten,
Mitchel Kraai.
corneille MK1
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5651
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Super, gaan we volgen
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
- Victor1977
- Pro Biker
- Berichten: 1010
- Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
- Mijn mountainbike: Amsterdam
altijd leuk om te volgen zo een zelfbouw project.
waarom corneille ?
waarom corneille ?
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5497
- Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
- Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT
lekker bezig
zitten de ztibuis delen koud tegen elkaar met een lasnaad?
bij zo een geknikte zitbuis kun je ook de manier van 2Souls of 11Ants overnemen, wel een lastige mitter maar dropperpost is dan weer eitje
zitten de ztibuis delen koud tegen elkaar met een lasnaad?
bij zo een geknikte zitbuis kun je ook de manier van 2Souls of 11Ants overnemen, wel een lastige mitter maar dropperpost is dan weer eitje
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Mountainbiking is not a crime
corneille is frans voor kraai, en aangezien dat mijn achternaam is vond ik dat wel passenVictor1977 schreef: ↑di 15 oktober 2019, 17:40 altijd leuk om te volgen zo een zelfbouw project.
waarom corneille ?
ja had die inderdaad ook voorbij zien komen, maar vind dit iets subtieler en er komt hoogstwaarschijnlijk toch geen dropper in omdat het een crosscountry fiets wordt, heb hier in de buurt geen behoefte aan een dropper.
Mitchel Kraai.
A bad day on my mountainbike...
...is always better than a good day in the office.
...is always better than a good day in the office.
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 327
- Lid geworden op: ma 16 april 2018, 22:10
- Mijn mountainbike: Assen
- Contacteer:
Mooi project!
Deze ga ik in de gaten houden. Succes met het bouwen!
Deze ga ik in de gaten houden. Succes met het bouwen!
https://kvscycling.com/ - mijn fiets blog!
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
https://www.instagram.com/kvs.cycling/ - Instagram van KVS Cycling
Gaaf!!
Inderdaad een bekend ontwerp, maar zoveel variatie heb je niet en die Swarf is gewoon een mooie fiets.
Mooi verslag ook, zo stapje voor stapje
Inderdaad een bekend ontwerp, maar zoveel variatie heb je niet en die Swarf is gewoon een mooie fiets.
Mooi verslag ook, zo stapje voor stapje
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- Herman de Biker
- Extreme Biker
- Berichten: 526
- Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
- Mijn mountainbike: staal
Lekker bezig het solidworks ontwerp ziet er al goed uit! Hij heeft aardig wat van de Swarf weg ja, een goed teken want die is gewoon errug mooi. Maar een eigen draai er aan geven is nog mooier (bijv. die onderste demperbevestiging)..
ik krijg namelijk zelf nog al eens te horen ‘is that a Starling?’
ik krijg namelijk zelf nog al eens te horen ‘is that a Starling?’
'BUILT not Bought '
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Daarvoor had jij toch een ander achterbrugje ontworpen...?Herman de Biker schreef: ↑wo 16 oktober 2019, 11:20 Lekker bezig het solidworks ontwerp ziet er al goed uit! Hij heeft aardig wat van de Swarf weg ja, een goed teken want die is gewoon errug mooi. Maar een eigen draai er aan geven is nog mooier (bijv. die onderste demperbevestiging)..
ik krijg namelijk zelf nog al eens te horen ‘is that a Starling?’
Trouwens, heel gaaf dit! Ik ben hier gewoon jaloers op, net zoals ik dat (in positieve zin hoor) ben op mannen zoald HdB en Suravida. Maak er wat moois van!
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
- Herman de Biker
- Extreme Biker
- Berichten: 526
- Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
- Mijn mountainbike: staal
Dat klopt, een probeersel die heeft er een tijdje onder gezeten, bij die zit achter de seattube een dun stalen plaatje gebout welke de twee stays met elkaar verbind dat maakte hem een stuk stugger, zonder was hij veel te flexend. Maar ik denk op de lange duur dat de lassen het op dat punt begeven.. ik rij nu met de ‘oude’ brug en die voelt echt veel beter, en niet onbelangrijk hij is een stukje lichter
'BUILT not Bought '
-
- Moderator
- Berichten: 13035
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Dan maar een Starling look-a-like... er zijn erger dingen!
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Welkom in het selecte gezelschap van zelfbouwers hier
Ziet er herkenbaar uit, maar dit is dan ook stiekem gewoon de beste configuratie voor een stalen fully. Ben benieuwd wat je met de rocker gaat doen, want dat is dan ook meteen het meest complexe deel. Overigens zou ik bij een geknikte zadelbuis zeker gaan voor de 11Ants oplossing (sterker nog, volgens mij heb ik nog wel ergens een tekening liggen van die optie..) Geeft een grotere lasverbinding en is idd met een dropper ook vet handig.
Slim ook dat je gaat lassen ipv solderen, want dat zouden die 3d geprinte stukken niet overleven...
Enne, een Starling is ook maar een stalen Orange.
Ziet er herkenbaar uit, maar dit is dan ook stiekem gewoon de beste configuratie voor een stalen fully. Ben benieuwd wat je met de rocker gaat doen, want dat is dan ook meteen het meest complexe deel. Overigens zou ik bij een geknikte zadelbuis zeker gaan voor de 11Ants oplossing (sterker nog, volgens mij heb ik nog wel ergens een tekening liggen van die optie..) Geeft een grotere lasverbinding en is idd met een dropper ook vet handig.
Slim ook dat je gaat lassen ipv solderen, want dat zouden die 3d geprinte stukken niet overleven...
Enne, een Starling is ook maar een stalen Orange.
- Herman de Biker
- Extreme Biker
- Berichten: 526
- Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
- Mijn mountainbike: staal
- Jamis Diablo
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5065
- Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
- Mijn mountainbike: de oudste.
- Contacteer:
Yep, die gaan we volgen, ziet er al goed uit
Zit er bij die jig aan de bovenkant ook een verbinding balk?
Zit er bij die jig aan de bovenkant ook een verbinding balk?
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29966
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Leuk project
Ben nog steeds van plan ook zelf te gaan bouwen, maar ik moet aan de tig, hier (Spanje) is acetyleen niet meer toegestaan tenzij.
Dus de investering is weer wat hoger geworden. En back to school.
Verder gek genoeg ook heel veel andere dingen te doen.
Maar 1 ding snap ik niet.
Als je meent dat je wél vering maar geen dropper nodig hebt, dan vind ik dat wat inconsequent.
In NL heb je beide niet nodig voor xc, maar zeg je A, dan moet je er ook rekening mee houden dat je B gaat zeggen.
Ben nog steeds van plan ook zelf te gaan bouwen, maar ik moet aan de tig, hier (Spanje) is acetyleen niet meer toegestaan tenzij.
Dus de investering is weer wat hoger geworden. En back to school.
Verder gek genoeg ook heel veel andere dingen te doen.
Maar 1 ding snap ik niet.
Als je meent dat je wél vering maar geen dropper nodig hebt, dan vind ik dat wat inconsequent.
In NL heb je beide niet nodig voor xc, maar zeg je A, dan moet je er ook rekening mee houden dat je B gaat zeggen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.