Nog een patientZERO, nummer 18: nieuwe vork.
- zonoskar
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
- Contacteer:
Na de wielmakerscursus van Lars had ik dus 2 nieuwe wielen voor in de P0. Meteen maar de banden er op getrokken en tubeless proberen te maken. De banden gingen er zo op, super gemakkelijk. Alleen dan zit de band niet zo strak op de velg, dus oppopen met een fietspomp is dan lastig. Maar zonder valve core en een Specialized Joeblow pomp (high-volume) is het toch gelukt. Nu nog een keertje een setje 2.6" bandjes kopen.
Ik was ook met de vork bezig. Even de Formula uit mijn Enduro geleend, maar die moet ik nog even lager zetten. Dit is geen gezicht, kan ik meteen een lower-leg service doen. Lars wou dat ik de blauwe en paarse nippels om-en-om zou doen, maar ik vond het mooier om het voorwiel met paarse en het achterwiel met blauwe nippels te doen. En ja, ik moet hem eens wat beter schoonmaken...
En de paarse vork dan in de Enduro voor nu. Ziet er eigenlijk ook wel aardig uit
Ik was ook met de vork bezig. Even de Formula uit mijn Enduro geleend, maar die moet ik nog even lager zetten. Dit is geen gezicht, kan ik meteen een lower-leg service doen. Lars wou dat ik de blauwe en paarse nippels om-en-om zou doen, maar ik vond het mooier om het voorwiel met paarse en het achterwiel met blauwe nippels te doen. En ja, ik moet hem eens wat beter schoonmaken...
En de paarse vork dan in de Enduro voor nu. Ziet er eigenlijk ook wel aardig uit
Laatst gewijzigd door zonoskar op zo 5 juli 2020, 00:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Blijft een gave fiets
Maar die rode ventielen kunnen echt niet
En je zou de Formula nu eigenlijk ook paars moeten laten spuiten
O ja, iets van een titanium crank of zo...
Maar die rode ventielen kunnen echt niet
En je zou de Formula nu eigenlijk ook paars moeten laten spuiten
O ja, iets van een titanium crank of zo...
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- zonoskar
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
- Contacteer:
Ik heb nog zilveren ventielen van Stans, maar deze rode zijn van American Classic en hebben een vlakke basis, paste mooi in de vlakke binnenkant van de velg. De Stans ventielen lopen taps toe.
En ja, die vork spuiten kan natuurlijk ook, maar dan moet ik iets verzinnen voor de Enduro.
En ja, die vork spuiten kan natuurlijk ook, maar dan moet ik iets verzinnen voor de Enduro.
Laatst gewijzigd door zonoskar op zo 5 juli 2020, 00:47, 1 keer totaal gewijzigd.
- zonoskar
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
- Contacteer:
Vandaag de vork op 130mm gezet (was super easy met de Formula), fiets wat gepoetst en wat betere foto's gemaakt. Helaas verhinderde migraine dat ik kon fietsen, maar het kleine stukje dat ik over de weg heb gereden voelde goed aan met de vork zo laag en de kortere offset van de Formula. Bovendien werkt deze vork wel soepel. Alleen zwart... Ik ga nog 1 poging wagen de paarse Fox aan de praat te krijgen en als dat niet werkt blijft deze Formula er in zitten. Dan maar een andere vork voor de Enduro kopen en de Formula paars laten spuiten.
- zonoskar
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
- Contacteer:
Eerste echte rondje op de nieuwe wielen en de Formula vork. En misschien was die Formula vork wel een vergissing. Hij is zo soepel dat het 'hardtail' deel van de fiets nog meer opviel Maar het meeste merkte ik van het verschil in offset tussen de Fox en de Formula (51 vs 44mm). Heeft wel een tijdje geduurt voordat ik daar aan gewend was. En of dat het komt dat de 2.35" Barzo nu iets vlakker en breder op de velg ligt dat ik een paar keer bijna naast de fiets lag weet ik niet, maar het is wel frappant. Telkens in een bocht met harde ondergrond en wat los zand er overheen. En ja die wielen... niks van gemerkt. Het enige wat ik wel merkte is dat ik geen spaak-gekraak hoorde op de eerste meters, iets wat vrijwel alle handgespaakte custom wielsetjes die ik van de LBS heb gekocht wel hadden. Hmm. Of dat nou komt door die wielbouwcursus van Lars, of dat ik gewoon goed in het bouwen van wielen ben, we zullen het nooit weten Anyways, dus niks gemerkt van het extra gewicht van de RAD15 velgen, maar ook niets gemerkt van de hogere stijfheid. Of het moet zijn dat ik regelmatig moest corrigeren als de fiets weer eens de binnenkant van de bocht opzocht. Maar ik denk dat dit misschien meer aan de andere offset van de Formula vork ligt.
Nog een fototje om het af te leren.
Nog een fototje om het af te leren.
Je zou de oude wielen er even in kunnen gooien om de wielen uit te sluiten.
Maar ik denk dat het voor 50% wel aan de wielen ligt! De Formula zou met 44 mm namelijk gemoedelijker moeten sturen en je zou dus juist harder aan je stuur moeten draaien om de binnenkant van de bocht te scoren. Nu klinkt het eerder dat je aan het corrigeren was voor een zwabberende band die er niet meer is en een minder stijf wiel dat ook niet meer bestaat.
Dat de Formula meer grip biedt is ook nog waarschijnlijker van invloed dan dat het de offset gaat zijn.
(En in je eigenwijsheid heb je dus inderdaad een uitstekend setje wielen gebouwd )
Maar ik denk dat het voor 50% wel aan de wielen ligt! De Formula zou met 44 mm namelijk gemoedelijker moeten sturen en je zou dus juist harder aan je stuur moeten draaien om de binnenkant van de bocht te scoren. Nu klinkt het eerder dat je aan het corrigeren was voor een zwabberende band die er niet meer is en een minder stijf wiel dat ook niet meer bestaat.
Dat de Formula meer grip biedt is ook nog waarschijnlijker van invloed dan dat het de offset gaat zijn.
(En in je eigenwijsheid heb je dus inderdaad een uitstekend setje wielen gebouwd )
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
- zonoskar
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
- Contacteer:
Afgelopen zaterdag naar Landgraaf geweest met de Patient, ik moest er zijn om een nieuwe monitor op te halen, dus ik dacht, neem de Patient lekker mee voor een rondje. Nou, dat heb ik geweten
Takeaways:
- Ik moet vaker naar het 'buitenland', mijn skills waren een beetje roestig, zeg maar.
- 30Tx36T is niet licht genoeg voor de meeste klimmetjes op de route aldaar.
- Halverwege brak mijn ketting, dus 5Km moeten 'steppen'.
- Thuis bleek ik een 9spd ketting te hebben op een 10spd cassette. Oeps.
- Foto's maken in je eentje is niet te doen. Dus helaas.
Takeaways:
- Ik moet vaker naar het 'buitenland', mijn skills waren een beetje roestig, zeg maar.
- 30Tx36T is niet licht genoeg voor de meeste klimmetjes op de route aldaar.
- Halverwege brak mijn ketting, dus 5Km moeten 'steppen'.
- Thuis bleek ik een 9spd ketting te hebben op een 10spd cassette. Oeps.
- Foto's maken in je eentje is niet te doen. Dus helaas.
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Jammer van de foto's! Maar ik vond Landgraaf op mijn Krampus met bikepacking gear en zonder dropper ook iets te pittig. Jammer dat het zo ver weg is, anders zou ik best vaker willen rijden.
Die zwarte vork staat hem trouwens toch ook wel erg goed, als ik heel eerlijk ben....
Die zwarte vork staat hem trouwens toch ook wel erg goed, als ik heel eerlijk ben....
- zonoskar
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
- Contacteer:
Vandaag lekker door de blub. Toch handig zo'n hardtail die al die modder niet erg vind. Dat hoop ik tenminste. Kan zijn dat het bracket een beetje vast zit straks. Maar goed, dat zijn ook weer kansen voor nieuw spul. Barzo bandjes doen het niet slecht in de blub moet ik zeggen, al heb ik wel een hoop geglibberd. Qua snelheid geen potten kunnen breken mer al die blub en mijn belabberde conditie. Komt wel goed.
- TenZNL
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5644
- Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
- Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk
Je had er een lekker zonnetje bij
Moet zeggen dat ik die zwarte vork idd zeker niet verkeerd vind.
Moet zeggen dat ik die zwarte vork idd zeker niet verkeerd vind.
In order of appearance: Pivot | Dartmoor | C₃H₈ Hugene | C₃H₈ Tyee
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
Proud member of #TeamOnbenul
Na je 46e behoor je dood te zijn en op je klapstoel geraniums te schetsen (sound on)
-
- Moderator
- Berichten: 16709
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Het misstaat niet, maar het totaalplaatje met de paarse vork is toch echt wel mooier imo!
Als je zeker weet dat deze vork blijft zitten maakt een kleurtje het wel weer helemaal af...
Als je zeker weet dat deze vork blijft zitten maakt een kleurtje het wel weer helemaal af...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- zonoskar
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
- Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
- Contacteer:
ik vind paars ook mooier. Dus wie weet.
Zondag een rondje in de buurt, met alle smeltende sneeuw wou ik niet te ver weg gaan en dat was een goede keuze. Compleet doorweekt en ijskoud kwam ik thuis aan. De fiets totaal onherkenbaar. Maar gelukkig spoelde die modder er zo weer vanaf, dus hij is weer paraat voor volgende week. Mijn andere fietsen krijgen niet veel aandacht de laatste tijd, het is telkens de patient die mee mag.
Zondag een rondje in de buurt, met alle smeltende sneeuw wou ik niet te ver weg gaan en dat was een goede keuze. Compleet doorweekt en ijskoud kwam ik thuis aan. De fiets totaal onherkenbaar. Maar gelukkig spoelde die modder er zo weer vanaf, dus hij is weer paraat voor volgende week. Mijn andere fietsen krijgen niet veel aandacht de laatste tijd, het is telkens de patient die mee mag.