Drössiger XEA 29er

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

De laatste tijd veel gelezen hier op dit forum dat meer veerweg beter rijdt. Dus ik dacht bij mezelf, laat ik de stoute schoenen eens aantrekken en ook eens iets in elkaar bouwen met meer veerweg en zodoende ook instappen in die rijdende trein van meer veerweg... :bier:

Specs:
Frame: Drössiger XEA 167mm veerweg, gewicht 3988 gram (inkl demper)
Demper: Monarch Plus RC3 (222/66)
Voorvork: Pike RC 160mm
Wielen: Superstar Components (Novatec naven/Alex MD25 velgen)
Banden: Rocket Ron 2.25 (achter) Nobby Nic 2.6 (voor)
Remmen: Shimano M596
Schijven: Magura Storm SL (180/203mm)
Stuur: Answer 750 Carbon SL
Stuurpen: Pro Tharsis (60mm)
Headset: Acros (44/55)
Shifters: Shimano SLX
Crankset: Shimano SLX (44/32/22)
Trapas: XT Pressfit
Pedalen: Xpedo Mountain force III
Derries: XT (9/3)
Cassette: XT (11/32)
Zadelpen: BrandX 150mm travel
Zadel: San Marco Aspide
Gewicht fiets 14,9kg

foto's, na een ritje op mtb parcours Schoorl:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Nou, wat vond je ervan, is meer veeweg ook meer fun.. ? Al je pr's verpulverd.. :wink:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Zelf opgebouwd?

Leuke en doordachte mix aan specs :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Strakke bike zo! :-q

Maar alleen: de bidon(houder) op die plek...?

Smaken verschillen, maar ik vind dat het op zich fraaie geheel aan lijnen toch ontsieren.
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

Wiel-Maat schreef: za 16 november 2019, 11:25 Strakke bike zo! :-q

Maar alleen: de bidon(houder) op die plek...?

Smaken verschillen, maar ik vind dat het op zich fraaie geheel aan lijnen toch ontsieren.
Boordkanon om langzamere stervelingen aan de kant te blazen :winkie:
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ik dacht aan een straalmotor, maar het blijkt een brandstoftank te zijn :-D
Maar dit is toch wel het sterkste argement dat ik in jaren heb gezien voor de aanschaf (en het gebruik!) van een camelbak.
Ik denk dat de fiets 10x mooier wordt zonder ;)
Verder kan er weinig verkeerd.
Opvallende keuze wel, de grijze velgen.
Ik heb een setje in het zwart, soort FlowEX kloon. Bevalt goed, maar lastiger tubeless te maken.
Heb je niet overwogen om de triple te gebruiken als double, of rij je vaak over de weg?
En heb je nu genoeg veerweg voor Schoorl? :tong
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Nou, wat vond je ervan, is meer veeweg ook meer fun.. ? Al je pr's verpulverd..
haha, nee daar is bike wat te zwaar voor en met teveel veerweg. Maar ik was wel benieuwd hoe deze bike het deed ten opzichte van één van m'n andere bikes, dus afgelopen week heb ik m'n ongeveerde strandbike gepakt, als vergelijksmateriaal en was daarmee ruim een minuutje sneller.. 8) dus valt nog mee. Leuke was dat ik toevallig ook nog een groepje gelijkgestemden tegenkwam (beachbikers) snelle jongens die ik net bij kon houden, waren wel echte boswielrenners want bij de schapenhekjes afdaling, gingen ze net iets harder dan stapvoets omlaag :((
Zelf opgebouwd?

Leuke en doordachte mix aan specs
Jazeker, ben eerlijk gezegd zelfs een beetje de tel kwijt hoeveelste framepje dit is dat ik heb opgebouwd... 8)

Dank! Probeer altijd een beetje de spulletjes erop te monteren die passen bij het doel van de bike....en ben (nog steeds) fan van 3keer9.
Strakke bike zo!

Maar alleen: de bidon(houder) op die plek...?

Smaken verschillen, maar ik vind dat het op zich fraaie geheel aan lijnen toch ontsieren.
Dank! Tsja, dat was de enige plek waar ik hem kwijt kon en er ook nog makkelijk bij kan. Zou hem ook nog op verderop de bovenbuis kunnen plaatsten richting de balhoofdbuis, is misschien visueel mooier maar dan is het lastiger om hem te pakken.
Boordkanon om langzamere stervelingen aan de kant te blazen
Kon ik vanochtend wel gebruiken ja op Schoorl, veel groepjes met beginnende mtbsters... :winkie:
Ik dacht aan een straalmotor, maar het blijkt een brandstoftank te zijn
Maar dit is toch wel het sterkste argement dat ik in jaren heb gezien voor de aanschaf (en het gebruik!) van een camelbak.
Ik denk dat de fiets 10x mooier wordt zonder
Verder kan er weinig verkeerd.
Opvallende keuze wel, de grijze velgen.
Ik heb een setje in het zwart, soort FlowEX kloon. Bevalt goed, maar lastiger tubeless te maken.
Heb je niet overwogen om de triple te gebruiken als double, of rij je vaak over de weg?
En heb je nu genoeg veerweg voor Schoorl?
haha, laat ik zeggen functie boven vorm... :)
Wel aan een camelbak gedacht, maar kwam deze demontabele bidonhouder tegen en bevalt tot dusver goed, de bidon blijft mooi op z'n plek zitten en kan er makkelijk bij.
Wou de bike niet helemaal zwart maken, zodoende deze kleur velgen, zijn MD25 velgen van Alexrims, en schijnen redelijk bombproof te zijn.
Voor ik bij Schoorl ben rij ik circa 20km over het asfalt met deze fiets, zodoende hou ik de triple erop... 8)
Ja, deze bike rijdt heerlijk relaxed! Het lijkt misschien een tank, maar dat is het zeker niet. Dit frame is ultracompact gebouwd, waardoor de fiets ondanks veel veerweg toch heel wendbaar is en je onderweg niet echt het idee heb dat je met meer dan 160mm veerweg rijdt.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Een nadeel van een wat zwaardere bike icm 29er wielen is dat het meer power kost om gang te komen.
Het bijna wel op krachttraining ipv fietsen.... :roll: voor het eerst sinds tijden weer redelijk spierpijn in de bovenbenen.
Misschien een kwestie van wennen, ook alweer een jaar of 6 geleden dat ik op een 29er reed.
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik vermoed dat meer als 160mm veerweg en bijna 15kg daar meer invloed op hebben dan de wielmaat...
Misschien zit je ook net wat anders als je gewend was, dat kan (in het begin) ook spierpijn veroorzaken.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Dat zou inderdaad ook zo maar kunnen...verder bedenk ik nu dat ik op de terugweg naar huis windkracht 5 tegen had, en dat dat behoorlijk hard werken was op deze fiets...
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Gebruikersavatar
mtfuji
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2746
Lid geworden op: ma 14 februari 2005, 13:11
Mijn mountainbike: 3 stuks
Contacteer:

Pak hem zo nu en dan voor Schoorl. Rijdt gewoon supergoed, complimenten aan de ontwerper!

Kan er heerlijk mee doortrappen met nauwelijks bobbing en klimmen doet ie ook veel beter dan verwacht.


Heb wel wat lichtere wieltjes in elkaar gebouwd en een andere vork erin gezet. Rij er ook nog een flink stuk op asfalt mee en ook voor klimmetjes vond ik een lockout handig. Je merkt dan wel dat je met meer dan 160mm veerweg op pad bent... Dan nog liefst iets met remote, na wat zoeken een 140mm Aion met remote gevonden. Hier de spacer uitgehaald, et voila, een 160mm vork met remote lockout! :winkie:
"Strong, light, cheap. Pick two." Keith Bontrager
Plaats reactie