The 30 Year Challenge: Project12 Vertigo

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

aurelius schreef: di 26 november 2019, 18:22 @Suravida, dat het niet doormidden breekt wil ik wel geloven, mij lijkt het alleen (maar dat is dus alleen gebaseerd op wat het oog ziet, he?) gevoeliger voor 'zijwaarts gezwabber', gezien de hele ranke buizen en rocker, de 'lucht' die ertussen zit. Vaak zie je wat rockers betreft een compacte, bredere bouw, waar alles ook veel dichter op elkaar is gebouwd, dus niet zo 'airy'. Maar dat maakt dit ontwerp dus ook zo speciaal. Als het ook die zijdelingse stijfheid bezit...
Nou ja, die foto zegt al een hoop :wink: .
Je hoeft het maar te zeggen en je mag hem lenen om het zelf te ondervinden. 👍 Hoe meer input hoe groter mijn vreugd.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Joepie de
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 993
Lid geworden op: do 30 juni 2016, 11:15

Makkelijk schreef: di 26 november 2019, 18:23
Joepie de schreef: di 26 november 2019, 18:12 Geloof het of niet maar ik heb laatst Lars nog een Tail whip zien maken met een tandem.
Tandems, die frontflip ik op de drop van Dorst.
Op maandagochtend.
In het donker!
Dat je daarbij dan zowel voor als achterop een kindje hebt zitten vind ik opvoedkundig dan weer niet zo sterk.
Ja, doei !
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

suravida schreef: di 26 november 2019, 18:24
aurelius schreef: di 26 november 2019, 18:22 @Suravida, dat het niet doormidden breekt wil ik wel geloven, mij lijkt het alleen (maar dat is dus alleen gebaseerd op wat het oog ziet, he?) gevoeliger voor 'zijwaarts gezwabber', gezien de hele ranke buizen en rocker, de 'lucht' die ertussen zit. Vaak zie je wat rockers betreft een compacte, bredere bouw, waar alles ook veel dichter op elkaar is gebouwd, dus niet zo 'airy'. Maar dat maakt dit ontwerp dus ook zo speciaal. Als het ook die zijdelingse stijfheid bezit...
Nou ja, die foto zegt al een hoop :wink: .
Je hoeft het maar te zeggen en je mag hem lenen om het zelf te ondervinden. 👍 Hoe meer input hoe groter mijn vreugd.
Nou... als ik weer eens op de UHR ben... of als de fiets eens in Zuid L is... wil ‘m best eens testrijden!
(Vind zelf het testgebied ‘hier’ nog wat representatiever en uitdagender om echt goed uit te proberen wat een marathon/trail-light bike in het wild allemaal kan. Als je ‘m trouwens zelf eens ‘hier‘ wil uitlaten wil ik je best over wat mooie uitdagende trails gidsen. Maken we er een let’s ride-je van, potente race-marathonfully’s, trailbikes, gewone HT’s, LTHT’s, alles welkom. Als de rijders maar echt kunnen rijden :winkie: !).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: di 26 november 2019, 15:52 Lars kennende was zijn "whip" van het niveau van een 6-jarige (......en dat is beter dan ik :wink: )

Afbeelding
Gevoelsmatig zijn de mijne meer zo:
Afbeelding



Fotobewijs zegt toch iets anders :-{
Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

DaanJ schreef: di 26 november 2019, 16:46 Ik ben trouwens erg benieuwd hoe die skinny achterkant nou fietst met vering eraan vast.
paulus1981 schreef: zo 24 november 2019, 23:44 Zou je hier nu ook mits met andere banden (bv) een Les Hautes Rivieres afdaling (niet stapvoets) mee doen? Of is dat echt niet de bedoeling..

(dus qua gekozen geo / zwaardere of lichtere set buizen)
Eerste rit was afgelopen zaterdag. Amerongen. Om wat betere kwaliteit foto's te maken met banden die op de foto beter staan. Met een betere fotograaf (Suravida, van alle markten thuis!). En om meteen maar wat serieuzer testterrein te hebben.

Na het fotograferen meteen de Wolfpack Speed/Race banden combi er op. Om de Schwalbes niet vies te maken (voor een volgende keer op de foto) en omdat mijn recente ervaringen met Nobby Nics behoorlijk dramatisch waren en ik deze Wolfpacks nog niet echt gereden had (want niet beschikbaar in 27,5"). De vering ook een beetje afgesteld. Voordeel is dat ik de DVO vering een beetje ken en dat je er nooit heel erg naast zit als je het ongeveer goed hebt.

De P af en in de Marmottenbak had ik al door dat de boel aardig werkte. Fiets voelt goed stabiel aan en de achtervering deed niet raar. Gas er op dan maar!

Mooie van Amerongen is dat je lange bochten hebt die hier en daar zelfs een tikje offcamber zijn. Daar merk je dat de stijfheid van het frame gewoon dik in orde is. Het frame beweegt een tikje op de manier waarop een mooi, lichtgewicht stalen frame altijd wat wil bewegen. Dat lijkt in bochten zelfs een beetje mee te werken met sturen. Zelfde effect zit ook in de dubbelgeveerde Snowdon van Herman de Biker, effect voelt gewoon goed aan! Ten opzichte van die single pivot voelt je dat de bevestiging op 2 punten inderdaad wat stijver is, geeft een net iets ander gevoel in de bochten. Dunne achterkant is dus alleen optisch. Praktisch dus volledig functioneel. Ook voor een 85 kg rijder (zonder bekleding!).

De vering voelt net iets anders. Na de eerste 2 kilometer iets lucht er bij. Het was niet dat de achterkant voelbaar bottomde, maar omhoog zakte de achterkant net te ver in. Meer druk maakte de achterkant ook niet voelbaar stugger, maar de fiets bleef wat hoger in zijn vering staan. Voor zover er sprongetjes en wortels liggen pak ik het meeste mee. De vering filtert wortels echt mooi weg. Maar de achterkant voelt net iets anders dan ik gewend ben. Een fractie trager. Een verklaring hier voor kan de high speed compressie EN rebound zijn. Door de iets grotere (kleiner? Welke kant redeneer je op? vering is bijna 2:1, dus de demper veert tamelijk snel in en uit, sneller dan het overgrote deel van de achterveringssystemen op de markt. En dus zou het kunnen zijn dat de DVO net iets meer dempt dan ik gewend ben. En ik houd van snelle demping. Niet storend, wel voelbaar, tikje meer stuiteren op de echte remknippen. Maar ik heb dan ook iets minder veerweg dan waar ik het laatste jaar aan gewend was geraakt. Michiel had het er al eerder over deze verhouding toch nog iets aan te passen, tikje meer mainstream, met een andere rocker. Wat progressiviteit betreft merk ik dus niet dat de vering door slaat, dus hij bouwt naar het einde mooi op.
Ook klimmen ging uitstekend. Absoluut weinig deinen, vering bleef dus hoog genoeg staan om het effect van de steilere zitbuishoek ten volle te benutten. En de zithouding is zeker sportief genoeg. Marathon? Ja, zoals eerder gezegd komt de geometrie aardig overeen met bijvoorbeeld een Kona HeiHei of een Scott Spark.

Met sturen heb ik ook het doel bereikt wat ik wilde. Op lagere snelheden laat de Vertigo zich inderdaad prima sturen met het stuur. Je hoeft niet je hele lichaam in de strijd te gooien. Maar als je dat wel doet dan is de fiets erg goed wendbaar. Op Harry Slinger moet je dan wel erg goed mee werken, fiets is wel iets groter dan mijn Banshee. Dat zal ook een kwestie van wennen zijn, maar op deze rit merkte ik op die plek dat je met een dikke Spitfire toch nog iets beter door de bochten kunt rammen. Zal ook het effect van de iets grotere wielen zijn dat je net iets netter moet rijden.

Om de vraag van Paulus te beantwoorden: ja, je kunt er prima LHR mee af raggen. Op sommige plekken zal een extremere fiets je zeker meer vertrouwen geven, maar deze Project12 is trailbike genoeg om het aan te kunnen. Maar daar weet ik gewoon dat een iets dikkere fiets als mijn Banshee dat stuk extra vertrouwen geeft om nog wat lomper en zonder bedenkingen door te kunnen rammen. Om die reden neem ik de Vertigo dus niet mee die kant op. Maar dat soort terrein is dus echt wel de limiet van deze geometrie.

Het voelde in ieder geval erg speciaal aan op een zelf bedachte geometrie te rijden en te merken dat het ook echt werkt. Lange tijd geleden dat ik met zo een grijns op een nieuwe fiets heb gezeten. En het is ook zeker een van de weinige fietsen die eigenlijk na de eerste bocht meteen al vertrouwd aan voelt. Nu is Michiel zeker niet langzaam als het naar beneden gaat, of de bocht om. Maar hij heeft geen moment een kans gehad... .

Die banden verdienen ook nog een aparte vermelding. Ze vallen erg mooi op de 30 mm RAD15 velgen, zijn wel iets ieler dan ik gewend ben. Maar ondanks dat ze dus wat smaller zijn bieden ze bizar veel grip. De Race aan de voorkant krijg ik wel over zijn grens, maar dan gaat 'ie heel voorzichtig glijden. De Wolfpack Trail die ik normaal rijd bijt absoluut meer en kun je nog meer vertrouwen. En ik was aardig te spreken over een set Racing Ralph/Ray, maar dit is andere koek. Setje Speed/Race rolt wel even licht als de Schwalbes (en dat was ook in Suravida zijn nadeel natuurlijk :winkie: ). In maart komen de 2.4 versies op de markt, maar ik denk niet dat ik ze nodig heb... .

En ik zit toch net iets te laag met de dropper. De Banshee nog even nagemeten, zit ik inderdaad een centimeter hoger op... . Iemand interesse in een Crank Brothers Highline? Andere pen ligt al klaar.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Mooi verhaal, lekker kort :winkie: Gewoon rammen met dat hok, maakt geen ruk uit welke banden, geo of omgeving :bier:

Oh ja, ik begrijp dat je binnenkort je droppert op kom halen, gezellig (kunnen we ff plaatjes schieten bij de worteldrops :-q ).
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

yo-eddy schreef: di 26 november 2019, 23:36 (kunnen we ff plaatjes schieten bij de worteldrops :-q ).
Euh, ik weet niet of mijn fiets dan aan kan? :winkie:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Die Amsterdamse omgangsnormen tussen jullie zijn toch wel het mooiste van dit forum :lol:

Een paar mooie worteldropfoto’s zouden de fiets wel eer aan doen.
Waar woke is, is vuur
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Nog wat foto's en tekst geplaatst op de eerste pagina. Stukje over de gouden doppen op de DVO onderdelen.

Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Lars TB schreef: do 28 november 2019, 19:16 Nog wat foto's en tekst geplaatst op de eerste pagina. Stukje over de gouden doppen op de DVO onderdelen.

Afbeelding
Dit plaatje is echt prachtig hoor.. :bier:
Waar woke is, is vuur
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2010
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Lars TB schreef: di 26 november 2019, 22:51
Om de vraag van Paulus te beantwoorden: ja, je kunt er prima LHR mee af raggen. Op sommige plekken zal een extremere fiets je zeker meer vertrouwen geven, maar deze Project12 is trailbike genoeg om het aan te kunnen. Maar daar weet ik gewoon dat een iets dikkere fiets als mijn Banshee dat stuk extra vertrouwen geeft om nog wat lomper en zonder bedenkingen door te kunnen rammen. Om die reden neem ik de Vertigo dus niet mee die kant op. Maar dat soort terrein is dus echt wel de limiet van deze geometrie.
Ok, mooi dat het ook kan mocht je eens (buiten NL dus :D) in een dergelijke sectie verzeild raken... Het gevoel van toch liever wat meer fiets op zulke trails ken ik wel, gisteren weer lol gehad op de Reign in Walporzheim (vergelijkbaar met LHR) het omhoog trappen neem ik dan wel voor lief..
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Dit is wel een build geworden, Lars.
Lijkt meer doordacht dan je omgekatte Banshee van vorig jaar.;)
“Old, not obsolete”
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Afbeelding
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi wark.

Hoop alleen dat je nu niet verplicht AM stickers over die prachtige lak moet zetten .... :winkie:

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Meer love van VitalMTB: https://www.youtube.com/watch?v=nKiNrGlkZfE (3:45). De mijn verschijnt zo rond 7:47 heul kort :D
Plaats reactie