Slack and black(+green), chiner 29 downcountry bike, update p9

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Precies, een shim werkt prima.
Er zijn shims die langer zijn dan de standaard 8cm, hoe langer hoe beter.
Size does matter :-q
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Jamis Diablo schreef: za 14 december 2019, 11:26 Precies, een shim werkt prima.
Er zijn shims die langer zijn dan de standaard 8cm, hoe langer hoe beter.
Size does matter :-q
Maar zulke dunne shims? Van 30.9 naar 31.6 dat zal nog een hele zoektocht worden, als ze er al zijn.
Dat wordt meer in de categorie 'snij een colablikje open en gebruik dat als shim' denk ik.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Colablikje is nog niet zo'n slecht idee :lol:
Maar toch heb ik wat twijfels over shims... Maar tijdelijk lijkt t me prima
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Bij een shim uit een blikje heb je 2 lagen nodig van 30,9 naar 31,6.
Dat is een hele kunst om goed op zn plek te krijgen en te houden.

En gebruik een hoog blikje, geen standaard 33cl blikje.

Ik heb een 30,9 31,6 shim gekocht op Ali.
Daar zit ook een mooi kraagje aan, zodat je m niet steeds verder in je frame duwt
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

slapbandje schreef: vr 13 december 2019, 17:51 Die enduro fully ziet er wel heel goed uit. Alleen jammer dat er maar een 2.3 achterband in past bij 29" wielen.
Ik ben er ook wel gecharmeerd van, keertje wat anders.

@ts. Hoeveel was jij nog kwijt aan invoerrechten etc?
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Dice Oldskool schreef: za 14 december 2019, 19:54
slapbandje schreef: vr 13 december 2019, 17:51 Die enduro fully ziet er wel heel goed uit. Alleen jammer dat er maar een 2.3 achterband in past bij 29" wielen.
Ik ben er ook wel gecharmeerd van, keertje wat anders.

@ts. Hoeveel was jij nog kwijt aan invoerrechten etc?
Je hebt de keuze tussen EMS en XDB express vervoer, waarbij xdb 160 dollar is ipv 80. Mag jij raden wat t voordeel is :D.

Oh ja mocht je t doen, betaal dan niet in euro's maar in Dollars. Je moet nl via paypal betalen en die rekenen serieuse wisselkoersen.
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Nog een vraagje voor de kenners.

Ik heb juist een bushing set van racingbros proberen te plaatsen in mijn rockshox deluxe RCT demper.
Een deel is trunnion mount, dus dat is easy. Maar de bushing voor de plaatsing in mn frame was dus drama.
Op videotjes van racingbros moet het appeltje eitje zijn met low fraction, blauwe dopjes erop, busje erin en klaar.
Deze: https://youtu.be/OCPzS0MBcnE

Ik moest dus met best wat weerstand het busje er in persen, maar daarna... no zero fraction, maar gewoon muurvast.

Die moet er dus uit en de goede erin.

Enig idee wat ik dus WEL moet hebben?

breedte moet 22,2mm zijn als inbouw, as diameter 8mm.
Volgens mij is het montage oog van de RS Deluxe gewone passing voor een demper... maar goed, dit wou dus niet.
Laatst gewijzigd door Medico op di 17 december 2019, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Ik heb alleen ervaring met Fox dempers maar die gaan er ook soms zwaar in. Het moet nou eenmaal precies passen zonder speling.

Ik moet ook soms het busje vriendelijk kietelen met een blok hout, wat ik gebruik als hamer, om het voorzichtig op zijn plek te brengen. Daarna die kleine ringetjes er op drukken en plaatsen in het frame.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

slapbandje schreef: di 17 december 2019, 21:13 Ik heb alleen ervaring met Fox dempers maar die gaan er ook soms zwaar in. Het moet nou eenmaal precies passen zonder speling.

Ik moet ook soms het busje vriendelijk kietelen met een blok hout, wat ik gebruik als hamer, om het voorzichtig op zijn plek te brengen. Daarna die kleine ringetjes er op drukken en plaatsen in het frame.
Maar het moet toch iets draaien... Het zat muur en muur vast... Ik heb t er uit moeten persen!
Lijkt me juist dat een demper moet kunnen draaien aan de bovenkant het vreet anders het frame op!
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2213
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Medico schreef: di 17 december 2019, 22:19 Maar het moet toch iets draaien... Het zat muur en muur vast... Ik heb t er uit moeten persen!
Lijkt me juist dat een demper moet kunnen draaien aan de bovenkant het vreet anders het frame op!
Als die blauwe dopjes er wel makkelijk in gingen (net als op het filmpje), dan zou het busje ook zo moeten gaan, dat was toch een setje, of niet? Het kan zijn dat jij vind dat het muur vast zat, maar door het low friction oppervlak kan het toch draaien. Heb je geprobeerd in een bankschroef net als op het filmpje? De toleranties zijn heel nauw zodat het zonder speling kan draaien en er geen vuil tussen kan. Wat vet zou ook kunnen helpen, maar niet teveel (en wat teveel is goed schoonmaken).
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

zonoskar schreef: wo 18 december 2019, 12:03
Medico schreef: di 17 december 2019, 22:19 Maar het moet toch iets draaien... Het zat muur en muur vast... Ik heb t er uit moeten persen!
Lijkt me juist dat een demper moet kunnen draaien aan de bovenkant het vreet anders het frame op!
Als die blauwe dopjes er wel makkelijk in gingen (net als op het filmpje), dan zou het busje ook zo moeten gaan, dat was toch een setje, of niet? Het kan zijn dat jij vind dat het muur vast zat, maar door het low friction oppervlak kan het toch draaien. Heb je geprobeerd in een bankschroef net als op het filmpje? De toleranties zijn heel nauw zodat het zonder speling kan draaien en er geen vuil tussen kan. Wat vet zou ook kunnen helpen, maar niet teveel (en wat teveel is goed schoonmaken).
Zoals op t filmpje lukte het zeker niet. Maar in t frame lijkt t nu wel te gaan...
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je de boel tussen de bankschroef klemt zoals in het filmpje moet je de demper ook met de hand kunnen draaien. Een beetje weerstand mag maar je moet geen enorme krachten hoeven te gebruiken. Anders is het echt te vast en gaat er iets versnelt slijten zodra het spul in je frame zit.

Vet is niet altijd een goed idee bij kunststoffen, sommige materialen moeten niet gesmeerd worden. Andere types kunststof mogen wel vet maar niet zomaar elke soort meen ik. In principe is een systeem als dit bedoeld om zonder verdere smering te functioneren, het zal wel iets met teflon zijn wat van zichzelf "glad" is en zo weinig weerstand heeft.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Update...

Fiets is eindelijk klaar. Met dank aan te koop staande canyon nerve 7.9 als tijdelijke donor :bier:
Nog wel wat gedoe gehad met oa de spacers van de rearshock...nieuwe besteld en die paste wel in de blauwe glijkagers :~
Tevens wat klein gedoe zoals pm adapter voor de achterrem...

Frame
Carbonda FM936 medium
Fox 32 performance fit4 120mm (plan pike 120)
Rochshox Deluxe RCT 165x42,5
Crankset Shimano slx m7000 1x11 32t
Casette Shimano slx m7000 11-46
Rem slx br675 203 voor, 180 achter
Dropper Tranz-x 120mm (nu met goldenpower shim :winkie:, USE variant volgt nog)
Zadel Fabric Scoop
Stuur Nukeproof Horizon 780mm
Stuurpen Nukeproof 35mm
Wielen Dt-swiss M1700 non boost (achter met symmetrische spacers)
Banden voor Vittoria Barzo 2.25, achter Vittoria Peyote 2.25.

Ff quick pic
Afbeelding

Al klein stukje op en neer geweest op de straat...hij voelt gelukkig niet te lang en lijkt veeel lichter. Als t droog is maar even de puntjes op de i mbt afstellen shocks ed.
Me Happy
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5580
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Kleurtje zou hem niet misstaan maar verder vind ik het een mooie fiets geworden. Gefeliciteerd en veel plezier ermee. :-q
Plaats reactie