Slack and black(+green), chiner 29 downcountry bike, update p9

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Zo... na jarenlang meelezen op het forum, nu toch eindelijk een keer mijn eigen build/SYS. Al zei het met een verkeerd begin :-{

9 jaar geleden werd ik, na aandringen van mijn buurman, enthousiast gemaakt voor mountainbiken. Natuurlijk niet al te moeilijk als je in Maastricht woont 8). Een eerste bike werd met dank aan het fiestplan, een cube LTD 29-er.
Na 3 jaar trouwe dienst begon het toch te kriebelen... een full suspension was vanwege de mooie heuvels het gene wat er moest komen. En zo geschiede... een canyon nerve 7.9.

De Canyon voldoet ansich tot op heden prima ook voor de jaarlijkse XC+ vakantieritjes in de Alpen , Vogezen en Ardennen, maar toch... Na bijna 4 jaar en wonend in het vlakke Sallend wil je wel weer eens wat anders, niet?
Na overleg met de "financiele administratie" was het onverwachts prima om een nieuwe fiets te kopen, mits binnen de marges.

Tja, wat doe je dan... lezen, YT-fimpjes kijken, discussies tussen Aurelius en Lars TB volgen en nog meer lezen.
Uiteindelijk kwam ik tot een short list met als voorkeuren 29-er, carbon (als voorheen speedsurfer is dat gewoon een mooi materiaal met mooie eigenschappen bij een goed gewicht), moderne geo voor XC+ ritjes, rond de 120mm travel en niet te zwaar tot de lijst: Scott spark, Canyon neuron CF en Giant Trance pro.
Aleen die prijs he... man man man, dat is op de canyon na niet normaal meer voor een beetje afmontage.

Toch nog maar even verder dromen... totdat ik via het MTBR forum op een topic van chinertown.com kwam over chinees carbon frames.
Dat leek me wel wat! Zelf een fiets in elkaar zetten! Afgelopen zomer ook voor een fietsvriend gedaan en dat was leuk, leerzaam en uiteindelijk goed.

Zo dus op een frame van de fabrikant carbonda gestuit. Een in mijn ogen mooi frame, met progressieve geo en een niet al te gekke prijs. Daarnaast blijkt het frame dezelfde maten als de nieuw NS-bikes Synonym te hebben. Toevallergerwijs was daar al een review over op de Singletracks.com website met toch positieve geluiden. Na een dag mailen met china dezelfde dag de gok genomen en het frame besteld...

Geometrie:

https://i.imgur.com/73K98Ms.jpg

https://i.imgur.com/721zCqf.png


En uiteindelijk vandaag geleverd... Maar nee he, heb ik dat:
Een kras/beschadiging op de chainstay, driveside kant met duidelijk stukken lak eruit. Eerste idee was verzendschade, maar de doos ziet er (zonder gaten) goed uit.
Enig idee wat er mee te doen? Enkel lakschade of toch meer? Ben natuurlijk al in afwachting van reactie van de fabrikant.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Update 28 april 2020 30 mei 2020
De speclist

Frame carbonda fm936
Vork: dvo sapphire d1 29 op 120mm
Achterdemper rockshox deluxe 142x65
Remmen slx m7100 serie, voor 4 pots, achter 2
Cassette, crankset en derailleur Slx 12 speed m7100, kettint xt
Stuur nukeproof Horizon carbon riser 780mm
Stem nukeproof 35mm
Balhoofd standaard china ding
Bottombracket shimano bb92
Wielen Nextie assymetrisch 26.5 met dtswiss 350 hubs en dtswiss spaken
(thanks to Jan the Man :-q )
Banden wolfpack 2.25 race en speed
Zadel fabric scoop
Dropper tranz x 125mm

Huidige setting:

]Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Medico op za 30 mei 2020, 18:19, 6 keer totaal gewijzigd.
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Het is bij carbon lastig beoordelen hoe diep de beschadiging in de structuur is doorgedrongen.
Vooralsnog zou ik niet de moeite nemen om de fiets op te bouwen en al zeker niet het frame gebruiken voordat je een reactie van de fabrikant/leverancier hebt.

Los van die reactie zou ik persoonlijk er zelf voor kiezen om de leverancier in kennis te stellen en het frame retour sturen.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

slapbandje schreef: di 10 december 2019, 21:03 Het is bij carbon lastig beoordelen hoe diep de beschadiging in de structuur is doorgedrongen.
Vooralsnog zou ik niet de moeite nemen om de fiets op te bouwen en al zeker niet het frame gebruiken voordat je een reactie van de fabrikant/leverancier hebt.

Los van die reactie zou ik persoonlijk er zelf voor kiezen om de leverancier in kennis te stellen en het frame retour sturen.
Dank voor je reactie slapbandje... De ellende is natuurlijk dat t uit China komt(weet t, was t risico) en terugsturen kost ook een klein kapitaal als t al lukt. Hopelijk kunnen ze alleen een achterbrug opsturen...rest van t frame ziet r namelijk mooi uit. Als t echt niet lukt schakel ik Paypal in.
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Burco
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: vr 29 september 2017, 14:16
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4

Als je betaald hebt via PayPal vergoeden zij dan niet de retourkosten?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Het ziet er nu niet echt ernstig uit. Een of andere Chinese kukel is uitgeschoten met een schroevendraaier... . Een klapperende ketting is erger voor een achtervork en daarbij worden die achtervorken meestal niet op de gewichtslimiet geconstrueerd. Persoonlijk zou ik er verder geen punt van maken en lekker gaan raggen.

Maar voor de zekerheid zou je er een mailtje naar een carbonreparateur aan kunnen wagen.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Lars TB schreef: di 10 december 2019, 22:00 Het ziet er nu niet echt ernstig uit. Een of andere Chinese kukel is uitgeschoten met een schroevendraaier... . Een klapperende ketting is erger voor een achtervork en daarbij worden die achtervorken meestal niet op de gewichtslimiet geconstrueerd. Persoonlijk zou ik er verder geen punt van maken en lekker gaan raggen.

Maar voor de zekerheid zou je er een mailtje naar een carbonreparateur aan kunnen wagen.
Hmm... Tja zal t nooit zeker weten natuurlijk... wel slordig mocht dit zo zijn.
Ik wacht de reactie van carbonda wel even af. Als ik andere fora moet geloven (gravel cycling forum) is de aftersale goed van ze.
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Contact gehad met de fabrikant.

Hun oordeel is het zelfde als van Lars TB: lakschade.

Voorstel van hen is: 1. achterdriehoek kapot zagen, foto's opsturen en zij sturen een nieuwe op.
2. laten repareren/spuiten en zij betalen.

Wat zullen jullie doen? Ik wil natuurlijk zo snel mogelijk fietsen, maar aan de andere kant.. wat als ik t laat repareren en gaat wel alsnog stuk?
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Optie 1 lijkt mij de meeste veilige. Tegenwoordig kan carbon prima gerepareerd worden maar nooit zo goed als een nieuwe.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ha, ha, achterbrug doorzagen! Kun je niet de achterbrug van je buurman doorzagen en daar een foto van opsturen :winkie: ?
Nou ja, minder duur en minder gedoe voor de fabrikant dus.

Ik zou de zaag dan maar ter hand nemen en gaan voor een gloednieuwe achterbrug.
Carbon repareren kan ook, zeker deze kras en wat oppervlakkige 'chip'-schade, maar onzichtbaar wordt het nooit, wel functioneel. En met een gloednieuwe achterbrug houd je ook je garantie, neem ik aan.
Prima opgelost, maar je zit natuurlijk niet te wachten op dit gehannes. Kost weer tijd, wachten...
Wordt wel een mooi projectje!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

En als je gaat zagen, doe een beetje voorzichtig. Carbonstof is niet zo fijn voor de longetjes, zeggen ze.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Dank allen voor jullie reacties.
Optie 1 dus maar en weer 6 weken wachten :cry:

Nu dus maar even on hold... kan ik in de tussentijd opzoek naar een mooie RS Pike 120mm of goed alternatief.
Achter komt er in iedergeval een RS deluxe 165x42,5.
Schakelwerk zal in eerste instantie overgaan van de nerve: 1x11, maar mijn voorkeur gaat uit naar SLX 1x12 met bijpassend crank ed...of toevallig tegen een goedkope SRAM set aanlopen.
Velgen zijn tot de nieuwe voorvork mn DT swiss M1700 met achter boost conversiespacers.. maar denk dat het een paar 30mm Hunt wielen gaan worden.

To be continued....
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Je kan ook photoshoppen dat ie door midden ligt, opbouwen, fietsen en zodra de nieuwe er is die wisselen.
Medico
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 2 november 2012, 04:30
Mijn mountainbike: Carbonda FM 936, on one scandal

Jamis Diablo schreef: wo 11 december 2019, 17:00 Je kan ook photoshoppen dat ie door midden ligt, opbouwen, fietsen en zodra de nieuwe er is die wisselen.
Daar had ik stiekem ook nog aan gedacht...maar weet niet of mn fotoshop skills nou zo goed zijn
Vakmanschap is Meesterschap

Carbonda fm 936 viewtopic.php?f=14&t=144187
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5461
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Kom ik weer .... ga gewoon fietsen, niets aan de hand (behlave optische schade). Waarom nog meer afval produceren en een verder goede achtervork kapot zagen en ergens dumpen?

Natuurlijk is het teleurstellend dat je frame vanaf nieuw al niet mooi meer is, maar ik blijf erbij "suck it up and go riding" :bier:
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

yo-eddy schreef: wo 11 december 2019, 18:15 Kom ik weer .... ga gewoon fietsen, niets aan de hand (behlave optische schade). Waarom nog meer afval produceren en een verder goede achtervork kapot zagen en ergens dumpen?

Natuurlijk is het teleurstellend dat je frame vanaf nieuw al niet mooi meer is, maar ik blijf erbij "suck it up and go riding" :bier:
Dus wanneer jij een nieuw artikel aanschaft, of dat nou een frame, een auto of wat dan ook accepteer je dat het bij aflevering al beschadigd is?
Dan kun je net zo goed al je spullen op de tweedehands markt aanschaffen :wink:
Wordt er ook niets weg gegooid.
Laatst gewijzigd door slapbandje op wo 11 december 2019, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
Plaats reactie