On*One BigDog wordt e-Dog (pag 8)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Goed nieuws vd oosterburen.
Er past ook een 200(203) schijf achterin het Big Dog frame.
De adapter plaatst de klauw iets naar voren, en dat is precies genoeg om ruimte te maken.
Afbeelding
Nu dus ongestraft slepend remmen op kilometers lange afdalingen :lol:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

WTF moet je met een 200mm schijf in je achterwiel? Of is het meer omdat het kan? :D

/edit: oh, het is niet jouw eigen fiets. Ik vond het al vreemd, zo'n zwart/wit foto.
de hollander
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1089
Lid geworden op: ma 19 oktober 2009, 21:33
Mijn mountainbike: Sobre Upgrade, On-One Scandal V3

zonoskar schreef: ma 20 januari 2020, 14:13 WTF moet je met een 200mm schijf in je achterwiel? Of is het meer omdat het kan? :D

/edit: oh, het is niet jouw eigen fiets. Ik vond het al vreemd, zo'n zwart/wit foto.
Ik dacht ook weg te komen met een 160mm schijf, na twee ritten toch maar snel een 180mm gestoken.
De 160mm was al 1 keer helemaal blauw geweest.
Als ik veel in wat hoger gebergte zou fietsen, zou ik ook een 200mm schijf monteren.
Die kunnen dan gewoon beter hun warmte kwijt.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: zo 19 januari 2020, 18:14 Afbeelding
Nu dus ongestraft slepend remmen op kilometers lange afdalingen :lol:
de hollander schreef: Als ik veel in wat hoger gebergte zou fietsen, zou ik ook een 200mm schijf monteren.
Die kunnen dan gewoon beter hun warmte kwijt.
Precies. Meer warmte afgifte, dus minder snel fading of vapourlock.
Bovendien valt de 50t cassette minder op naast zo'n 203 schijf :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 20 januari 2020, 19:12Bovendien valt de 50t cassette minder op naast zo'n 203 schijf :winkie:
Vandaar die 42t in de foto :lol:
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Fijn hoor die grote remschijven. Ik rij al sinds maand en dag met 2x203mm hope discs. Pure overkill in NL, maar zo fijn.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Heckler40 schreef: ma 20 januari 2020, 19:30
ThaSingleTrackMastah schreef: ma 20 januari 2020, 19:12Bovendien valt de 50t cassette minder op naast zo'n 203 schijf :winkie:
Vandaar die 42t in de foto :lol:
Dat bedoel ik maar, naast zo'n 203 ziet de cassette er uit als een 42 :winkie:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Marco79 schreef: ma 20 januari 2020, 19:53 Fijn hoor die grote remschijven. Ik rij al sinds maand en dag met 2x203mm hope discs. Pure overkill in NL, maar zo fijn.
Ja, kwa remkracht is 160 voldoende, maar als je een paar honderd hoogtemeters moet wegremmen, dan verandert het verhaal.
Er zijn wat paadjes hier in de omgeving waar netjes remmen geen optie is. Tenminste niet voor mij.
Dan is zo'n grote schijf best fijn.
Achter rem ik nu met 180, maar wellicht is dit de volgende upgrade.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

ThaSingleTrackMastah schreef: ma 20 januari 2020, 20:01
Marco79 schreef: ma 20 januari 2020, 19:53 Fijn hoor die grote remschijven. Ik rij al sinds maand en dag met 2x203mm hope discs. Pure overkill in NL, maar zo fijn.
Ja, kwa remkracht is 160 voldoende, maar als je een paar honderd hoogtemeters moet wegremmen, dan verandert het verhaal.
Er zijn wat paadjes hier in de omgeving waar netjes remmen geen optie is. Tenminste niet voor mij.
Dan is zo'n grote schijf best fijn.
Achter rem ik nu met 180, maar wellicht is dit de volgende upgrade.
Uit ervaring weet ik dat je 203 mm schijven ook blauw kan remmen. Ook Hope floating discs. Dus ja ik snap je punt.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Alweer een tijdje stil geweest hier.
Ondertussen wel wat gefietst met de Grote Hond. Hoewel de lockdown van meneer Sanchez wel wat roet in het eten gooide.

Afbeelding
Met de oude Thomson dropper en externe kabel. Met tiewraps langs de bovenbuis.
(let ook op de leiding vd achterrem, die was te kort, inmiddels een langere gemonteerd)

Afbeelding
Afbeelding
Met de nieuwe OneUp 210 dropper en de kabel intern. 210mm is best veel drop. Meetrappen met het zadel in de onderste stand is erg lastig.
Wat me vooral opvalt is dat ik moeite heb om uit het zadel te komen met 210mm. Mn knieen zijn zover gevouwen dat ik lastig overeind kom als ik even ben gaan zitten (je wordt ouder papa).
En de oranje plakbandjes zijn inmiddels ook verwijderd.
Mary heeft plaats gemaakt voor een Chunky Monkey Tail Extrem 2.4.
Vorig jaar van Pat gekregen, hij had blijkbaar een vooruitziende blik ;) Het oranje witte logo past prima bij de kleur vd fiets.
Deze aap is erg soft en hij doet het in ieder geval beter dan de half versleten Mary.
Grappig detail, made by Maxxis met 50a en 42a compound en exo casing. Dus uiteindelijk rij ik toch Maxxis (soort van)
Inmiddels is HansD achterband overleden, 2x een scheur er in getrokken tijdens een klim. Het achterwiel slipte door op een paar scherpe stenen.
Met wat propjes vd Decathlon nog wel thuis gekomen, maar het dicht niet meer helemaal af.
Zolang de Magic Mary (soft) maar achterop gemonteerd, maar dat is toch wel een anker bergop, dus daar moet ik nog iets voor verzinnen.
Iets harder rubber, iets kleinere noppen maar wel heel stevige zijnkanten.
Door de langere wielbasis merk je echt dat het achterwiel de bocht afsnijdt, een (klein) beetje zoals bij een tandem.
Het achterwiel pikt dus alles mee waar je met het voorwiel netjes omheen / tussen door / langs af stuurt.
De langere voorkant vraagt ook wel om iets meer input bij het sturen, wat je vooral merkt als je de fiets eens flink laat rollen.
En rollen doet ie.
Meteen de eerste keer dat ik naar beneden ging bijna 1 minuut van m'n PR en volgens Strava van plek 500nogwat opgeschoven naar 26.
Spaanse fietsmaten moesten 3x kijken :lol:
Na de (in Spanje) verplichte corona break nu weer conditie opbouwen, want die is flink ingekakt door 8 weken thuis zitten....
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Paar plaatjes van vorige week. Was trouwens f0cking heet, mn Garmin ging naar de 44C, maar dat was in de zon 8)
Afbeelding
Gedenkteken op de berg boven het dorp.
Afbeelding
Trailtje door het dal van Rio Turia.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Inmiddels veel veranderd aan de Big Dog.

Ander wielsetje, 27.5" achter en 29" voor.
Gekozen voor een DT M502 velg omdat die goedkoop was (mullet begon als experiment).
Daaromheen een Michelin Wild AM 2.8 band, voorzien van een DIY insert (pool noodle).
Omdat de mullet setup goed beviel ook een 29" M502 gebruikt in het voorwiel.
Dan zitten er tenminste voor en achter dezelfde stickers op (zolang ik ze laat zitten).

De Vit. Mazza voorband is een merkwaardig ding (op de rotsen).
Veel grip, weinig rolweerstand (voor zo'n grove band) maar boven 35 kmh doet de band ineens raar, springt bij een obstakel graag een stuk naar links of rechts. :o
Bij een volgende bestelling toch maar een Maxxis DHF mee laten komen.

De achternaaf is een Koozer 440 geworden.
Ook omdat het mullet wiel een experiment was heb ik gekozen voor een goedkoop naafje.
Ik had me eigenlijk voorgenomen alleen nog maar Hope achternaven te gebruiken.
Maar omdat Hope vanwege de lockdown was uitverkocht, em/of schrikbarend duur was geworden, uitgeweken naar een XT, en naderhand een Chinese kloon via Ali besteld.
Tot nu toe de beste 53 euro die ik ooit aan een achternaaf heb uitgegeven. :-q
Mooie ratel (72 POE), beschaafder dan Hope, maar toch hoorbaar.
De 72 POE voel je meteen als je klimt in de 1e versnelling op een technisch stukje. Pakt meteen weer op als je even de pedalen stil hebt moeten houden.

En meteen een 203 remschijf er op, ongestraft fout remmen op lange afdalingen. :tong
Volgens de site van Planet X past 160mm. In de praktijk past 203 dus ook.

Ook de witte stickers van het frame gehaald en zwarte decals aangebracht, ook van Ali.
Laagje blanke lak er over, in de schuur stond nog een bus Motip, blij met het resultaat.

Afbeelding
met de zwarte deals

Afbeelding
gehalveerde pool noodle als insert (hier nog met de XT naaf)


Een paar plaatjes van een recent ritje, samen met Qiana, onze beauty queen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Zitten wij hier in de bagger te zeuren over trailrespect en coronadrukte ...kom jij met zulke plaatjes ? :evil:

(beetje jaloers modus :wink:)

Blijft leuke fiets :-q
Leuk merk ook; ik realiseer me net dat ik ( na vrij grondige sanering van mijn fietsstal) nu een OnOne Pickenflick en een oude OnOne Inbred heb overgehouden als voornaamste offroad fietsen. Iets doen ze blijkbaar erg goed.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ach joh, als wij straks lekker weer hebben zit TSTM noodgedwongen siësta te houden omdat het daar te heet is ;-)
Maar inderdaad, die paden met keien en hoogteverschil is wel ff wat anders dan noem eens wat, een rondje Dorst...

Blijft toch wennen qua looks vind ik, een mullet setup. Maar als het werkt dan is het goed natuurlijk!
Nu alleen nog een Zee caliper achter om nog ongestrafter slepend te kunnen remmen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Erwin.vL
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: di 22 december 2020, 21:37
Mijn mountainbike: Cotic Solaris Max

Gave fiets en mooie plaatjes!
En inderdaad mooie omgeving om dezer dagen te fietsen.... :-D
Real men think straight and flat are boring :-D
Plaats reactie