Bird Zero TR

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

kermit schreef: do 30 januari 2020, 12:18Die veer, is dat dan de negatieve veer? Op de foto lijkt hij zo groot dat je zou denken dat het toch een coilvork is ;-)
Weet je misschien ook wat de Aion ongeveer weegt? Kan zijn dat zo'n vork over een tijdje van pas komt voor een ideetje, en mocht dat toch niet uitpakken zoals ik verwacht is-ie vast wel weer te verpatsen zonder verlies... :)
He Kermit, de vork is 100% zeker een luchtvork. Heb ook contact gehad met Suntour over deze negatieve veer en deze is dus te vervangen door een lichtere/zwaardere variant om de veerkarakteristiek te verbeteren. Als ik google kom ik op +- 2kg, maar dat heb ik niet nagewogen. :-q Ik dacht dat ie al uitverkocht was. Hebben ze hem nog? :)
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Jesse, ja, hij staat in de nieuwsbrief van vandaag voor 99,-

@Suravida, in mijn plannetje zou hij een loodzware coil-instapvork vervangen.
Dan is die 2.100 gram een flinke stap vooruit :)

Ik zat trouwens nog te denken, bij een negatieve veer is het toch zo dat hoe stugger die is, hoe soepeler de vork aanspreekt? Bij de oude Rockshox dual air vorken moest je de negatieve kamer wat meer druk geven om de vork soepeler te laten aanspreken.

Maar Suntour zelf geeft ook aan dat de lichte negatieve veer voor rijders is die weinig druk in de vork rijden (linkje in Jesse's eerdere post). Ze zullen wel uitgaan van een gemiddelde balans tussen de positieve en negatieve veer (wat ook logisch is), maar ik vermoed dat als je weinig druk rijdt met de stugge negatieve veer erin je een uiterst soepel aansprekende vork zult krijgen. Misschien minder geschikt voor ruige inzet, maar juist prima voor een rustige toerder die vooral comfort wil.
Maar dat soort dingen merk je snel genoeg in de praktijk.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

kermit schreef: do 30 januari 2020, 12:49 Jesse, ja, hij staat in de nieuwsbrief van vandaag voor 99,-

@Suravida, in mijn plannetje zou hij een loodzware coil-instapvork vervangen.
Dan is die 2.100 gram een flinke stap vooruit :)

Ik zat trouwens nog te denken, bij een negatieve veer is het toch zo dat hoe stugger die is, hoe soepeler de vork aanspreekt? Bij de oude Rockshox dual air vorken moest je de negatieve kamer wat meer druk geven om de vork soepeler te laten aanspreken.

Maar Suntour zelf geeft ook aan dat de lichte negatieve veer voor rijders is die weinig druk in de vork rijden (linkje in Jesse's eerdere post). Ze zullen wel uitgaan van een gemiddelde balans tussen de positieve en negatieve veer (wat ook logisch is), maar ik vermoed dat als je weinig druk rijdt met de stugge negatieve veer erin je een uiterst soepel aansprekende vork zult krijgen. Misschien minder geschikt voor ruige inzet, maar juist prima voor een rustige toerder die vooral comfort wil.
Maar dat soort dingen merk je snel genoeg in de praktijk.
Klinkt als een mooie upgrade! Het mooie is dat je deze vork nog kunt tunen door de negatieve veer te verwisselen, volume spacers toe te voegen of een luxere demper monteren (rechterkant). En alles te vinden op youtube:

Veerweg veranderen met spacers
Volume spacers toevoegen/verwijderen (zelfde handeling, ander filmpje)
Negatieve veer vervangen
Demper cartridge vervangen
Suntour Aion service

En nee, ik word niet (helaas :tong ) niet betaald door Suntour :wink:
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

suravida schreef: do 30 januari 2020, 12:39 Ik zat ook al te kijken bij RCZ, voor 100,- leek het me een leuke vervanger van de Pike in mijn p0. Alleen ik vindt als gewicht 2100 gram, en dat is me voor mijn Xc fiets dan weer net wat teveel (Aangezien de Pike het verder ook prima doet en toch een dikke 200 gram minder weegt)
Joh, zou je niet een carbon frame kopen dan?
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

De upgrade voor de Suntour:
https://www.fast-suspension.com/en/mtb- ... epuis_2015
Afbeelding

Cartridge voor de demping om de prestaties op Öhlins niveau te brengen!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Lars TB schreef: do 30 januari 2020, 13:16
suravida schreef: do 30 januari 2020, 12:39 Ik zat ook al te kijken bij RCZ, voor 100,- leek het me een leuke vervanger van de Pike in mijn p0. Alleen ik vindt als gewicht 2100 gram, en dat is me voor mijn Xc fiets dan weer net wat teveel (Aangezien de Pike het verder ook prima doet en toch een dikke 200 gram minder weegt)
Joh, zou je niet een carbon frame kopen dan?
Schat jij de Suntour hoger in dan de Pike? Want dan is het het geld wellicht wel waard...
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Van een XCM 34 coil van 3.420 gram (!) naar een luchtgeveerde Aion van 2.135 gram is iig wel een fikse upgrade.
En dat voor honderd euro, dat is een stuk goedkoper als de vaak genoemde euro per gram :D

Enne, sorry dat je topic -tijdelijk- een beetje een vorktopic geworden is Jesse ;-)
Het is iig een leuk fietsje geworden! :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16075
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

suravida schreef: do 30 januari 2020, 13:39 Schat jij de Suntour hoger in dan de Pike? Want dan is het het geld wellicht wel waard...
De huidige Auron is beter dan een 3 jaar oude Pike. Pas sinds die Charger 2.0 is RS weer 'leidend'.

Die Aion met FAST demper is nog steeds stukken goedkoper en ook super.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

suravida schreef: do 30 januari 2020, 13:39 Schat jij de Suntour hoger in dan de Pike? Want dan is het het geld wellicht wel waard...
Qua chassis voelt de Aion wel stijver aan dan een Pike van een jaar of 2 terug. Zover dit als referentiekader kan dienen. Qua veerkarakteristiek en soepelheid heb ik met de Aion niet te klagen. De rit met de Pike is al te lang terug om nog echt het verschil te kunnen beschrijven. Boel hangt ook af van de demper die gebruikt is in de Pike. Bottom fact: voor die €100,- heb je echt een hele goeie vork, die het menig duurdere vork knap lastig kan maken. En hij is simpel te services.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Goed om te weten! :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

kermit schreef: do 30 januari 2020, 14:55 Van een XCM 34 coil van 3.420 gram (!) naar een luchtgeveerde Aion van 2.135 gram is iig wel een fikse upgrade.
En dat voor honderd euro, dat is een stuk goedkoper als de vaak genoemde euro per gram :D

Enne, sorry dat je topic -tijdelijk- een beetje een vorktopic geworden is Jesse ;-)
Het is iig een leuk fietsje geworden! :-q
Dat scheelt nogal! Zowel in gewicht als in performance (vermoed ik). En geen probleem! Ik doe zelf uitgebreid verslag van mijn bevindingen met deze vork, dan is het alleen maar leuk als daarop gereageerd wordt. We zitten allemaal op het forum om ervaringen te delen, samen te brainstormen en elkaar te adviseren/advies te vragen toch? :) Heb je de vork besteld inmiddels?

Thanks! Zondag weer lekker het drieluik rijden :bier:
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Biker_Jesse schreef: wo 29 januari 2020, 16:14
floris500 schreef: di 28 januari 2020, 08:50

Gisteren de doos open getrokken en ook een mooie vork gevonden met zwarte vorkpoten :-q :winkie:
Mooi! :-q Ik heb maandag Suntour gemaild met wat vragen over de vork en later op de dag kreeg ik al een uitgebreide reactie terug. Even een samenvatting van wat zaken die misschien interessant zijn:
  • 1.
Vorken worden standaard uitgerust met een medium negatieve veer. Of dat bij onze vork ook gebeurt is kun je checken door de diameter op te meten:
Soft: 2.2 mm
Medium: 2.6 mm
Hard: 2,6mm maar 125 mm lang (langer dan medium
  • 2.
Over die witte spacer. Hij zegt het volgende:
You will not need to remove any of the white spacers. Some forks use the same support tubes as other longer travel forks so they install a spacer to fit a shorter travel fork. If you do any travel adjustments, the black C-clip looking spacers will all you will need to work with.
Zoals ik hem lees is deze vork dan maar te verstellen tot 140mm, maar het is wel een spacer (dus wel te verwijderen?). 140mm is in ieder geval het maximale waar ik hem op zal zetten, dus niet relevant voor mij.
  • 3.
Het kan zijn dat er al volume spacers in de vork zitten, ook dat is te checken uiteraard. Er kunnen maximaal 3 volume spacers in deze vork.
Biker_Jesse schreef: do 30 januari 2020, 13:12
kermit schreef: do 30 januari 2020, 12:49 Jesse, ja, hij staat in de nieuwsbrief van vandaag voor 99,-

@Suravida, in mijn plannetje zou hij een loodzware coil-instapvork vervangen.
Dan is die 2.100 gram een flinke stap vooruit :)

Ik zat trouwens nog te denken, bij een negatieve veer is het toch zo dat hoe stugger die is, hoe soepeler de vork aanspreekt? Bij de oude Rockshox dual air vorken moest je de negatieve kamer wat meer druk geven om de vork soepeler te laten aanspreken.

Maar Suntour zelf geeft ook aan dat de lichte negatieve veer voor rijders is die weinig druk in de vork rijden (linkje in Jesse's eerdere post). Ze zullen wel uitgaan van een gemiddelde balans tussen de positieve en negatieve veer (wat ook logisch is), maar ik vermoed dat als je weinig druk rijdt met de stugge negatieve veer erin je een uiterst soepel aansprekende vork zult krijgen. Misschien minder geschikt voor ruige inzet, maar juist prima voor een rustige toerder die vooral comfort wil.
Maar dat soort dingen merk je snel genoeg in de praktijk.
Klinkt als een mooie upgrade! Het mooie is dat je deze vork nog kunt tunen door de negatieve veer te verwisselen, volume spacers toe te voegen of een luxere demper monteren (rechterkant). En alles te vinden op youtube:

Veerweg veranderen met spacers
Volume spacers toevoegen/verwijderen (zelfde handeling, ander filmpje)
Negatieve veer vervangen
Demper cartridge vervangen
Suntour Aion service

En nee, ik word niet (helaas :tong ) niet betaald door Suntour :wink:
Goed bezig jij :-q Ik heb hem nog niet gemonteerd maar ik heb al ongeveer spijt dat ik er niet 2 heb genomen haha :lol: Voor die 60 euro extra.. Ben steeds meer benieuwd naar de vork, toch maar eens wat vaart gaan zetten misschien haha.
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1130
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Vandaag was de rit over voor ik goed en wel begonnen was. 500 meter voor de trail ving mijn derailleur iets op wat in mijn achterwiel terecht kwam. Ik kon meteen remmen waardoor de derailleur in ieder geval niet in mijn achterwiel kwam. Waar ik eerst dacht aan een tak, bleek het een halve meter betonijzer te zijn dat zich helemaal door mijn achterwiel gewrongen had. Slag in het wiel, derailleur die niet meer lekker schakelde (nog niet gekeken of het pas, de derrie of beiden krom zijn, heb er goed de pest in), maar het ergste: dikke plekken op de achterbrug waar de verf er volledig afgeschraapt is. Ik ben maar weer omgedraaid... De eerste kras doet altijd zeer, maar dit is wel erg zuur. Geen crash, geen eigen stommiteit, gewoon iemand die zijn zooi niet opruimt. Plus, het is geen klein krasje maar een dikke vette beschadiging. Komende week maar eens de moed verzamelen om de schade goed op te nemen. Heb er nu nog teveel de pest in :-{

Afbeelding

Afbeelding
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mooi klote...
Die schade op je achterbrug is wss wel weg te werken met een chainstay-protector?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dat is zuur.
Heb het zelf eens meegemaakt met een lang stuk prikkeldraad.
Ik heb mn frame aan de achterkant opnieuw gespoten.

@TenZNL, dit is de seatstay....
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie