Bird Zero TR
- kan niet meer
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2180
- Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
- Mijn mountainbike: Spot Mayhem
Echt wel een mooi fietsje geworden.
"This species has amused itself to death"
- floris500
- Pro Biker
- Berichten: 975
- Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
- Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL
Nice! Ik heb de Aion E45 ook besteld bij RCZ dus dit is een mooie verrassing (er van uitgaande dat dit voor mij ook geld). En goed om te lezen dat het daadwerkelijk zo makkelijk gaat, ik was van plan hem aan te passen naar 140.Biker_Jesse schreef: ↑vr 24 januari 2020, 18:36 Zo, het was even radiostilte, maar er zit weer schot in de zaak. RCZ heeft de vork geleverd. Het is een Suntour Aion geworden, niet het topmodel maar een trede daaronder. Volgens de recensies "gewoon" een goede vork zonder veel poespas. De mooie prijs van RCZ deed de rest Allereerst wat foto's van het frame:
Op de site van RCZ stond een vork met goudkleurige stanchions, zoals alle vorken vroegâh waren, dus het was een mooie verrassing dat de stanchions toch zwart waren Hij werd geleverd als 120mm vork. Op Youtube had ik echter gezien dat de Suntour vorken heel gemakkelijk om te bouwen moesten zijn naar een andere veerweg. Het bleek inderdaad een klusje van nog geen 5 minuten met heel simpel gereedschap (10mm steeksleutel, bahco en een platkopschroevendraaien om de lucht er uit te laten).
Stap 1: rebound knop er af trekken
Stap 2: inbus van de andere poot losdraaien en de onderpoten eraf schuiven
Stap 3: lucht eruit laten, met de bahco de veer losdraaien en eruit trekken. Door 1 zwarte spacer (bovenaan) te verwijderen komt er 10mm veerweg bij
Stap 4: alles weer in omgekeerde volgorde terug in elkaar zetten.
De vork staat nu dus op 130mm en is klaar om gemonteerd te worden. Kijken of ik dit weekend tijd heb om er wat onderdelen op te schroeven
Leuke bike verder, mooi resultaat
-
- Pro Biker
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
- Mijn mountainbike: Bird Zero TR
Thanks! Mocht je een keer willen proefrijden op het drieluik van Dorst dan kunnen we dat regelen Ik heb een L.
Dankjewel! Goed om te horen dat Aion je bevalt. Mag ik vragen hoeveel psi je er in hebt zitten en wat je gewicht rijklaar is? Ik had het advies van Suntour gevolgd en er nu +- 90 psi in zitten met een rijklaar gewicht van 88 kg, maar gebruikte lang niet alle travel. Daarnaast kon het comfort ook beter, dus ik vermoed dat er best wat lucht uit kan. Ben benieuwd waar jij op uit bent gekomen!Marco79 schreef: ↑za 25 januari 2020, 23:12 Tof ding geworden. En over die Aion, ik rij er op k alweer poosje mee. Ik vind het een heerlijke vork. En zeker voor dat geld heb je niet te klagen. Maaruh voordat je gaat rijden, wel even de uiteindes van je handvatten dichtmaken. Je handlebar vereeuwigen in je lichaam tijdens een crash lijkt me niet de bedoeling.
Dankjewel! Ik vind hem ook erg lekker smoelen (ondanks de opbouw met low budget parts die nog in de garage op een frame lagen te wachten)
Hoop het ook voor je! Is echt een veel mooiere vork dan de vork van de foto! Uit elkaar draaien is écht een fluitje van een cent zonder kliederen met olie of improviseren met zelfgemaakte tools als alternatief voor een specialistisch stuk gereedschap. Er zitten 2 spacers van een centimeter in, dus ombouwen naar 140mm is een fluitje van een cent. Laat je het weten of jij ook een vork met mooie zwarte stanchions hebt ontvangen? Ik ben benieuwd!floris500 schreef: ↑zo 26 januari 2020, 12:14Nice! Ik heb de Aion E45 ook besteld bij RCZ dus dit is een mooie verrassing (er van uitgaande dat dit voor mij ook geld). En goed om te lezen dat het daadwerkelijk zo makkelijk gaat, ik was van plan hem aan te passen naar 140.Biker_Jesse schreef: ↑vr 24 januari 2020, 18:36 Zo, het was even radiostilte, maar er zit weer schot in de zaak. RCZ heeft de vork geleverd. Het is een Suntour Aion geworden, niet het topmodel maar een trede daaronder. Volgens de recensies "gewoon" een goede vork zonder veel poespas. De mooie prijs van RCZ deed de rest Allereerst wat foto's van het frame:
Op de site van RCZ stond een vork met goudkleurige stanchions, zoals alle vorken vroegâh waren, dus het was een mooie verrassing dat de stanchions toch zwart waren Hij werd geleverd als 120mm vork. Op Youtube had ik echter gezien dat de Suntour vorken heel gemakkelijk om te bouwen moesten zijn naar een andere veerweg. Het bleek inderdaad een klusje van nog geen 5 minuten met heel simpel gereedschap (10mm steeksleutel, bahco en een platkopschroevendraaien om de lucht er uit te laten).
Stap 1: rebound knop er af trekken
Stap 2: inbus van de andere poot losdraaien en de onderpoten eraf schuiven
Stap 3: lucht eruit laten, met de bahco de veer losdraaien en eruit trekken. Door 1 zwarte spacer (bovenaan) te verwijderen komt er 10mm veerweg bij
Stap 4: alles weer in omgekeerde volgorde terug in elkaar zetten.
De vork staat nu dus op 130mm en is klaar om gemonteerd te worden. Kijken of ik dit weekend tijd heb om er wat onderdelen op te schroeven
Leuke bike verder, mooi resultaat
Laatst gewijzigd door Biker_Jesse op zo 26 januari 2020, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."
Garage sale: heel veel spullen voor weinig
Frameset met vork te koop (ook voor weinig)
Garage sale: heel veel spullen voor weinig
Frameset met vork te koop (ook voor weinig)
-
- Pro Biker
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
- Mijn mountainbike: Bird Zero TR
Vandaag de eerste rit gereden. Van tevoren de vork op de voorgeschreven druk gezet en ik ben maar gewoon gaan rijden omdat ik niet veel tijd had. Achteraf gezien had ik toch beter een vormpompje mee moeten nemen zodat ik wat lucht er uit had kunnen laten, want ik miste wat comfort. Al met al wel heerlijk gereden. Ondanks de mindere conditie had ik toch een flink aantal PR's op Cadettenkamp en Vrachelen. Even wat plussen en minnen op een rij:
+ Fiets voelde erg snel aan. Had helemaal niet het gevoel dat ik veel moeite moest doen om efficient te kunnen trappen.
+ Sturen is echt anders dan op mijn andere bike. Door de slackere balhoofdhoek had ik verwacht meer input te moeten leveren, maar de extreem korte stuurpen i.c.m. het brede stuur kraag ik de bike heel makkelijk de bocht door. Sterker nog, ik had soms het idee dat ik een verkeerd ingestuurde bocht makkelijker kon corrigeren. Waar ik anders de rem aan had moeten tikken kon ik nu nog bijsturen waardoor ik toch snelheid kon houden.
+ Dalen gaat erg stabiel. Fiets dendert makkelijk over wortels heen, ook met deze XC bandjes
+ Raceking als achterband rijdt toch wel erg vlot op deze routes
+ Algeheel gevoel was gewoon goed. Fiets voelt als gegoten, ondanks de compleet andere geometrie t.o.v. mijn vertrouwde fiets.
- Ik kwam halverwege Vrachelen een oude bekende tegen: de hongerklop. 's Ochtends te weinig gegeten en te lang voordat ik op de fiets zat. Daardoor uiteindelijk Dorst niet meer gereden maar de afslag genomen en terug naar huis gefietst (uiteraard met wind tegen )
- Achterband had wat breder mogen zijn voor nog meer comfort. Ik reed hem nu ook nog met binnenband, met tubeless rijden zou ik de druk ook nog kunnen verlagen.
- Ik had gewoon een vorkpompje mee moeten nemen om de druk te kunnen verlagen, nu heb ik de vork niet goed kunnen beoordelen omdat de druk eigenlijk te hoog was.
De minnetjes zijn maar kleine dingen die makkelijk op te lossen zijn. Dit zou zomaar eens mij go-to fiets kunnen worden voor de rondjes Dorst en de verdere omgeving. Volgend weekend weer lekker rijden en genieten van onze mooie sport!
+ Fiets voelde erg snel aan. Had helemaal niet het gevoel dat ik veel moeite moest doen om efficient te kunnen trappen.
+ Sturen is echt anders dan op mijn andere bike. Door de slackere balhoofdhoek had ik verwacht meer input te moeten leveren, maar de extreem korte stuurpen i.c.m. het brede stuur kraag ik de bike heel makkelijk de bocht door. Sterker nog, ik had soms het idee dat ik een verkeerd ingestuurde bocht makkelijker kon corrigeren. Waar ik anders de rem aan had moeten tikken kon ik nu nog bijsturen waardoor ik toch snelheid kon houden.
+ Dalen gaat erg stabiel. Fiets dendert makkelijk over wortels heen, ook met deze XC bandjes
+ Raceking als achterband rijdt toch wel erg vlot op deze routes
+ Algeheel gevoel was gewoon goed. Fiets voelt als gegoten, ondanks de compleet andere geometrie t.o.v. mijn vertrouwde fiets.
- Ik kwam halverwege Vrachelen een oude bekende tegen: de hongerklop. 's Ochtends te weinig gegeten en te lang voordat ik op de fiets zat. Daardoor uiteindelijk Dorst niet meer gereden maar de afslag genomen en terug naar huis gefietst (uiteraard met wind tegen )
- Achterband had wat breder mogen zijn voor nog meer comfort. Ik reed hem nu ook nog met binnenband, met tubeless rijden zou ik de druk ook nog kunnen verlagen.
- Ik had gewoon een vorkpompje mee moeten nemen om de druk te kunnen verlagen, nu heb ik de vork niet goed kunnen beoordelen omdat de druk eigenlijk te hoog was.
De minnetjes zijn maar kleine dingen die makkelijk op te lossen zijn. Dit zou zomaar eens mij go-to fiets kunnen worden voor de rondjes Dorst en de verdere omgeving. Volgend weekend weer lekker rijden en genieten van onze mooie sport!
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."
Garage sale: heel veel spullen voor weinig
Frameset met vork te koop (ook voor weinig)
Garage sale: heel veel spullen voor weinig
Frameset met vork te koop (ook voor weinig)
- cheeta
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7365
- Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
- Mijn mountainbike: Plopsaland
Dropper erin en dat ding geeft genoeg vertrouwen om enduro trails in de Ardennen ermee te rijden.
Grootste minpunt is de beperkte ruimte voor een serieuze achterband...
Grootste minpunt is de beperkte ruimte voor een serieuze achterband...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28
Heb zelf de Zero AM. Wel erg tevreden van. Hoop dat je wel nog aan de juiste kant van 40 zit want als je op ruw terrein rijdt is de rit nogal euhmm... Ruw en ik heb dan nog wel wat extra demping met 2.6 en 2.5 rubber. Maar hij kan wel erg raggen, dus die van jou ook. Erg mooie kleur en leuk frame! En wat cheetah zegt over Ardennen enduro trails is waar. Ik ben zelf de limiet, niet de fiets.
- tiewrap
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 3239
- Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
- Mijn mountainbike: Haibike Sleek
De AM verschilt wel aardig met de TR.
Wat niet weg neemt dat de TR aardig competent is.
Wat niet weg neemt dat de TR aardig competent is.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
- floris500
- Pro Biker
- Berichten: 975
- Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
- Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL
Laat ik even weten dan, vanmiddag hopelijk verlost . Erg fijn dat het zo simpel gaat, geeft ook de mogelijkheid om gewoon eens wat te proberen met variëren van veerweg.Biker_Jesse schreef: ↑zo 26 januari 2020, 18:48 Hoop het ook voor je! Is echt een veel mooiere vork dan de vork van de foto! Uit elkaar draaien is écht een fluitje van een cent zonder kliederen met olie of improviseren met zelfgemaakte tools als alternatief voor een specialistisch stuk gereedschap. Er zitten 2 spacers van een centimeter in, dus ombouwen naar 140mm is een fluitje van een cent. Laat je het weten of jij ook een vork met mooie zwarte stanchions hebt ontvangen? Ik ben benieuwd!
-
- Pro Biker
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
- Mijn mountainbike: Bird Zero TR
@cheeta: Dat geloof ik meteen. Langere wielbasis en de slankere balhoofdhoek i.c.m. de korte stuurpen zorgen ervoor dat je ver achter de vooras zit. Kan me voorstellen dat dat lekker naar beneden ragt En over die achterband, frame was inderdaad ideaal geweest als ik er een 2,6 of misschien zelfs wel een 2,8 in kwijt had gekund. Maar je kunt niet alles hebben hè
@hitchhikerzguide: Tof! Nog een Bird eigenaar op het forum. Heb je ook een SYS? Ik zit nog aan de "goede kant" van de 40, maar ben wel jaren verwend met een fully. Voorlopig nog weinig tijd om echt serieus terrein op te zoeken, maar lijkt me wel gaaf om hem ook daar aan de tand te voelen
@tiewrap: Mooi woord om deze bike te omschrijven, competent. Dat is in ieder geval wel mijn eerste indruk!
@floris500: Top! Ik kreeg van Marco79 al de tip om ook eens naar de coil veer te kijken. Als je minder dan 90 psi in je vork doet, kun je die wisselen naar een soft variant zodat de vork gevoeliger wordt. Er is ook nog een hard variant voor gebruikers die meer dan 120 psi erin pompen. Daarnaast hebben ze ook voor een paar euro nog volume spacers waarmee de luchtkamer nog te tunen is. Ik heb Suntour een mail gestuurd om wat meer info op te halen. Als ik daarmee aan de gang ga, zal ik mijn bevindingen posten in dit topic
@hitchhikerzguide: Tof! Nog een Bird eigenaar op het forum. Heb je ook een SYS? Ik zit nog aan de "goede kant" van de 40, maar ben wel jaren verwend met een fully. Voorlopig nog weinig tijd om echt serieus terrein op te zoeken, maar lijkt me wel gaaf om hem ook daar aan de tand te voelen
@tiewrap: Mooi woord om deze bike te omschrijven, competent. Dat is in ieder geval wel mijn eerste indruk!
@floris500: Top! Ik kreeg van Marco79 al de tip om ook eens naar de coil veer te kijken. Als je minder dan 90 psi in je vork doet, kun je die wisselen naar een soft variant zodat de vork gevoeliger wordt. Er is ook nog een hard variant voor gebruikers die meer dan 120 psi erin pompen. Daarnaast hebben ze ook voor een paar euro nog volume spacers waarmee de luchtkamer nog te tunen is. Ik heb Suntour een mail gestuurd om wat meer info op te halen. Als ik daarmee aan de gang ga, zal ik mijn bevindingen posten in dit topic
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."
Garage sale: heel veel spullen voor weinig
Frameset met vork te koop (ook voor weinig)
Garage sale: heel veel spullen voor weinig
Frameset met vork te koop (ook voor weinig)
-
- Mountainbike Junk
- Berichten: 297
- Lid geworden op: zo 3 december 2017, 23:28
U vraagt, wij draaien!Biker_Jesse schreef: ↑ma 27 januari 2020, 10:55
@hitchhikerzguide: Tof! Nog een Bird eigenaar op het forum. Heb je ook een SYS? Ik zit nog aan de "goede kant" van de 40, maar ben wel jaren verwend met een fully. Voorlopig nog weinig tijd om echt serieus terrein op te zoeken, maar lijkt me wel gaaf om hem ook daar aan de tand te voelen
https://mountainbike.nl/forum/viewtopic ... 4&t=139084
- floris500
- Pro Biker
- Berichten: 975
- Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
- Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL
Gisteren de doos open getrokken en ook een mooie vork gevonden met zwarte vorkpotenfloris500 schreef: ↑ma 27 januari 2020, 09:42Laat ik even weten dan, vanmiddag hopelijk verlost . Erg fijn dat het zo simpel gaat, geeft ook de mogelijkheid om gewoon eens wat te proberen met variëren van veerweg.Biker_Jesse schreef: ↑zo 26 januari 2020, 18:48 Hoop het ook voor je! Is echt een veel mooiere vork dan de vork van de foto! Uit elkaar draaien is écht een fluitje van een cent zonder kliederen met olie of improviseren met zelfgemaakte tools als alternatief voor een specialistisch stuk gereedschap. Er zitten 2 spacers van een centimeter in, dus ombouwen naar 140mm is een fluitje van een cent. Laat je het weten of jij ook een vork met mooie zwarte stanchions hebt ontvangen? Ik ben benieuwd!
-
- Pro Biker
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
- Mijn mountainbike: Bird Zero TR
Mooi! Ik heb maandag Suntour gemaild met wat vragen over de vork en later op de dag kreeg ik al een uitgebreide reactie terug. Even een samenvatting van wat zaken die misschien interessant zijn:
- 1.
Soft: 2.2 mm
Medium: 2.6 mm
Hard: 2,6mm maar 125 mm lang (langer dan medium
- 2.
Zoals ik hem lees is deze vork dan maar te verstellen tot 140mm, maar het is wel een spacer (dus wel te verwijderen?). 140mm is in ieder geval het maximale waar ik hem op zal zetten, dus niet relevant voor mij.You will not need to remove any of the white spacers. Some forks use the same support tubes as other longer travel forks so they install a spacer to fit a shorter travel fork. If you do any travel adjustments, the black C-clip looking spacers will all you will need to work with.
- 3.
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."
Garage sale: heel veel spullen voor weinig
Frameset met vork te koop (ook voor weinig)
Garage sale: heel veel spullen voor weinig
Frameset met vork te koop (ook voor weinig)
-
- Moderator
- Berichten: 16710
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Die veer, is dat dan de negatieve veer? Op de foto lijkt hij zo groot dat je zou denken dat het toch een coilvork isBiker_Jesse schreef: ↑vr 24 januari 2020, 18:36 Zo, het was even radiostilte, maar er zit weer schot in de zaak. RCZ heeft de vork geleverd. Het is een Suntour Aion geworden, niet het topmodel maar een trede daaronder. Volgens de recensies "gewoon" een goede vork zonder veel poespas.
Op de site van RCZ stond een vork met goudkleurige stanchions, zoals alle vorken vroegâh waren, dus het was een mooie verrassing dat de stanchions toch zwart waren Hij werd geleverd als 120mm vork. Op Youtube had ik echter gezien dat de Suntour vorken heel gemakkelijk om te bouwen moesten zijn naar een andere veerweg. Het bleek inderdaad een klusje van nog geen 5 minuten met heel simpel gereedschap (10mm steeksleutel, bahco en een platkopschroevendraaien om de lucht er uit te laten).
Stap 1: rebound knop er af trekken
Stap 2: inbus van de andere poot losdraaien en de onderpoten eraf schuiven
Stap 3: lucht eruit laten, met de bahco de veer losdraaien en eruit trekken. Door 1 zwarte spacer (bovenaan) te verwijderen komt er 10mm veerweg bij
Stap 4: alles weer in omgekeerde volgorde terug in elkaar zetten.
De vork staat nu dus op 130mm en is klaar om gemonteerd te worden. Kijken of ik dit weekend tijd heb om er wat onderdelen op te schroeven
Weet je misschien ook wat de Aion ongeveer weegt? Kan zijn dat zo'n vork over een tijdje van pas komt voor een ideetje, en mocht dat toch niet uitpakken zoals ik verwacht is-ie vast wel weer te verpatsen zonder verlies...
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Ik zat ook al te kijken bij RCZ, voor 100,- leek het me een leuke vervanger van de Pike in mijn p0. Alleen ik vindt als gewicht 2100 gram, en dat is me voor mijn Xc fiets dan weer net wat teveel (Aangezien de Pike het verder ook prima doet en toch een dikke 200 gram minder weegt)