Nieuw Project Invence Grit 9kg race fully update hij is bewezen snel !

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef: wo 22 januari 2020, 09:03 Vier pagina's en twee plaatjes. De verhouding raakt wat zoek :bier:
Bij PP is de verhouding 120 / 2, dus dit valt nog reuze mee :)
Ben erg benieuwd hoe licht je uit komt.
Lang geleden zo'n weight topic, is toch wel uitgestorven met al die stalen LTHTs en dikke enduro bakken.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik ben ook benieuwd, mooi project... 10kg is al een hele prestatie... Veel is een budgetkwestie natuurlijk. Zo licht mogelijk, zonder dat het al teveel gaat kosten, zonder dat het ten koste gaat van stevigheid en functie... benieuwd wat eruit gaat komen!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

novaterra schreef: wo 22 januari 2020, 14:45
schepp schreef: wo 22 januari 2020, 09:08

Zijn wel mooie wieltjes overigens. Weet iemand wat het gewicht van de velg is? Gewicht sparen dmv hele lichte naven vind ik minder interessant. De extralite wielen zijn bijv 340gr. Afgezet tegen bijv de Reynolds blacklabel is dat maar 8 gr verschil per velg, maar wel een stukje lichter in de portemonnee :winkie:

9th wave heeft overigens ook wel een mooi licht setje met de dt Swiss 180 naaf en komt op 1176gr en 1799 euro dacht ik. Met een veldgewicht van 310 gr zit je licht maar niet extreem licht. Zijn 24 of 24,5 mm breed. Duke SLS is ook een mooie velg. Die hebben een setje met een 28mm breed voorwiel en 25,5mm achterwiel. Hier ga je ook onder de 1200gr mee.
de bike ahead velgen uit die wielset onder 1kg wegen 263 gram
Das echt licht !! Ik moet zeggen dat ik de Dukes een erg mooie set vind zowel qua gewicht als qua breedte.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Kapitein Iglo schreef: wo 22 januari 2020, 09:03 Vier pagina's en twee plaatjes. De verhouding raakt wat zoek :bier:
hahaha alle onderdelen hebben zoals het in MTB land vaak gaat weer enorme vertraging wat betreft levering. De voorvork was ook in de verkeerde kleur geleverd. Wilde een zwarte maar er is een oranje geleverd. stuur, stuurpen incl Garmin mount is onderweg. Zadel + pen ook. Wielen, crank + powermeter gaan nog wel ff duren vrees ik :-{
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Zijn eindelijk wat onderdelen binnen. Extralite hyperstem + Garmin mount 79gr, Hyperbar 75cm 98gr, Hypergrips 10gr en de rotor inspider met blad 38t zijn binnen.

Verwacht komende week het Tune Kom Voor plus zadel, de New Ultimate Evo black zadelpen en de Reynolds Black Label wielen. De Black Label wielen zijn tijdelijk of worden de reserve set. Ben aan het kijken voor de eigen wielen van Wheel-Tec, de Flitex SLS met DT180 naaf. Super gave set van 1080gr en een voorwiel met 28mm intern en achterwiel met 25,5 intern CX ray spaken.

Enige wachten is dan nog de Rotor Kapic Carbon Crank.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

schepp schreef: ma 13 januari 2020, 09:20 Na 9 jaar op een HT te hebben gereden gaat nu het roer om. Samen met mijn nieuwe sponsor gaan we een race fully bouwen. Het is een eigen frame en daarmee de enige nog van zijn soort in Nederland. De basis wordt een Nano Carbon fully frame van Invence, de GRIT 29. Nano Carbon betekend in dit geval dat er Graphene verwerkt is in de epoxy die de lagen carbon. Hiermee wordt het frame niet alleen stijver, filtert het trillingen beter, maar voor mij het belangrijkste,...het carbon kan veel beter tegen impact van buitenaf.

Doel: een Race Fully onder de 9 KG

Ik ga komende week starten met de bouw en aanschaffen van onderdelen, maar hier alvast een sneak preview van het frame en frame gewicht. Het spec lijstje wordt als volgt

Invence Grit 29 frame 1990gr
FOX 32 STEP-CAST FACTORY 2020 FLOAT FIT4 REMOTE 2020 voorvork
Fox Racing Shox Float DPS EVOL demper
Shimano XTR M-9100 groupset
Shimano XTR m-9100 brakes
Rotor Kapic Carbon crank
Rotor q-ring 38T
Rotor Inspider powermeter 150gr
Extralite hyperstem 80gr incl Garmin mount
Extralite Hyperbar 98 gr
New Ultimate Evo zadelpen
Tune Kom Vor zadel 89gr
Extralite Hypergrips 10gr
Bidonhouders SMUD Carbon 9 gr
Reynolds Blacklabel wielen/ Wheel-Tec Flitex SLS DT swiss 180naaf 1080gr
Continental Race King en Speed King banden

Afbeeldinge2ff8c80-bcdf-4c6a-8da7-31acd68919d6 by Mark Schepp, on Flickr

Afbeelding76569da3-6497-43e1-b114-f84a8823b50c by Mark Schepp, on Flickr

[/img]AfbeeldingPHOTO-2020-01-30-17-41-17 2 by Mark Schepp, on Flickr[/img]

[/img]AfbeeldingPHOTO-2020-01-30-17-41-16 by Mark Schepp, on FlickrAfbeeldingAfbeeldingunknown-6-1000 by Mark Schepp, on Flickr[img]
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16077
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ik heb ooit een Extralite stuurpen gehad. Bij flink aanzetten en dus aan het stuur trekken verdraaide de stuurpen dusdanig dat het uiteinde van het stuur (63 cm breed...) minstens 3 cm omhoog of omlaag ging. Afgezien dat dat effect wel erg eng was in verband met de betrouwbaarheid, was het ook gewoon niet lekker sturen... .

Maar in een vitrine is het wel een heel mooi stuurpennetje :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2210
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Je moet wel wat over hebben om onder de 10kg te duiken hè. Er zullen ook wel idioot lichte bandjes op komen waar je alleen op NL wedstrijd baantjes mee rond komt.
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

zonoskar schreef: za 1 februari 2020, 13:43 Je moet wel wat over hebben om onder de 10kg te duiken hè. Er zullen ook wel idioot lichte bandjes op komen waar je alleen op NL wedstrijd baantjes mee rond komt.
Die banden heeft ie al vermeld, vallen toch wel mee? Conti race King en speed King. En ach die wielen zou ik ook niet een bike park mee ingaan.
Maar de fiets is toch bedoeld om xc mee te knallen?
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6132
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

At1 schreef: za 1 februari 2020, 20:14
zonoskar schreef: za 1 februari 2020, 13:43 Je moet wel wat over hebben om onder de 10kg te duiken hè. Er zullen ook wel idioot lichte bandjes op komen waar je alleen op NL wedstrijd baantjes mee rond komt.
Die banden heeft ie al vermeld, vallen toch wel mee? Conti race King en speed King. En ach die wielen zou ik ook niet een bike park mee ingaan.
Maar de fiets is toch bedoeld om xc mee te knallen?
KOM speed
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

zonoskar schreef: za 1 februari 2020, 13:43 Je moet wel wat over hebben om onder de 10kg te duiken hè. Er zullen ook wel idioot lichte bandjes op komen waar je alleen op NL wedstrijd baantjes mee rond komt.
Waarom zou ik banden monteren voor buitenland als ik daar nooit rij, op 1 of 2 marathons na in Sauerland of Ardennen :~ Gewoon de banden waar ik al jaren mee rij in Nederland. Continental race kings en bij een droog parcours de speed king achter. In Ardennen en Sauerland gaat er achter een race king protection op en voor een gewone X-king. Met mijn 68kg kan ik prima op de Race Sport versie rijden. Grip zat en al 2 jaar niet lek. Maar goed er zijn er genoeg die in Nederland tractor banden monteren :-{
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

At1 schreef: za 1 februari 2020, 20:14
zonoskar schreef: za 1 februari 2020, 13:43 Je moet wel wat over hebben om onder de 10kg te duiken hè. Er zullen ook wel idioot lichte bandjes op komen waar je alleen op NL wedstrijd baantjes mee rond komt.
Die banden heeft ie al vermeld, vallen toch wel mee? Conti race King en speed King. En ach die wielen zou ik ook niet een bike park mee ingaan.
Maar de fiets is toch bedoeld om xc mee te knallen?
XC en XCM,...90% Nederland. Wielen kan ik gewoon licht nemen met mijn 68kg. Rij nu al 5 jaar op door Wheel Tec gebouwde Dukes met Tune en die zijn ook 1250gr. Stijf en heel sterk. Ook marathons in Ardennen, drops, rock Gardens etc geen enkel probleem. Het eigen gewicht bepaalt uiteindelijk welke onderdelen je kan monteren. In verhouding is een fiets van 9kg voor iemand van 68kg relatief zwaar tov een fiets van 10kg voor iemand die 85-100kg weegt.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Ach trekkerbanden of slicks. Een ieder moet doen waar ie zich goed bij voelt. Ik vind het een leuk topic om te volgen, al is het alleen maar om te zien waar het uiteindelijke gewicht op terecht komt. Mijn Unimog (om maar in verhoudingen te praten) heb ik niet eens gewogen, maar ik denk dat ie de 14kg wel haalt, maar ja ben zelf ook sub 110kg. :winkie:
“Old, not obsolete”
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Marco79 schreef: zo 2 februari 2020, 23:34 Ach trekkerbanden of slicks. Een ieder moet doen waar ie zich goed bij voelt. Ik vind het een leuk topic om te volgen, al is het alleen maar om te zien waar het uiteindelijke gewicht op terecht komt. Mijn Unimog (om maar in verhoudingen te praten) heb ik niet eens gewogen, maar ik denk dat ie de 14kg wel haalt, maar ja ben zelf ook sub 110kg. :winkie:
Dan is jouw fiets in verhouding lichter dan die van mij :winkie:
At1
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 847
Lid geworden op: vr 2 december 2011, 18:15
Mijn mountainbike: Wordt niet gebruikt als ik online ben...

Het duurt lang.
Iedereen is gek en zij die denken dat ze normaal zijn, die zijn het gekst van allemaal.
Plaats reactie