Mijn Frankenbike

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
I.Verheij
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 24 januari 2014, 17:26
Mijn mountainbike: Canyon Neuron, Canyon Spectral en mijn Frankenbike (69'er rigid oval singlespeed)

Vorig jaar kreeg ik (na het zien van Klunkerz) het idee om een fiets te bouwen die anders is dan anders. Hoewel het geen "Klunker" is geworden is de basis wel gebaseerd op een van de grondleggers van het mountainbiken; een Gary Fisher frame (Advance Disc) uit 2002.
Deze fiets heb ik puur gebouwd als experiment en om te gebruiken op mijn lokale "trail" in Zeewolde. Zeewolde is vlak, vaak modderig en weinig uitdagend.

Na wat zoeken kwam ik een geschikte donor tegen:
Afbeelding
Voor niet al teveel geld kunnen kopen en de verkoper maar niet verteld dat hun trots (altijd goed onderhouden, hij kan nog jaren mee) zou eindigen in een bak met onderdelen.

Na wat kleine omwegen en verzamelen van verschillende onderdelen ben ik hierop geëindigd (voor nu :lol: ):
Afbeelding

Wat is het geworden?
- 69'er (oftewel 29" / 26"). Waarom? Omdat het kan! En omdat ik er net iets meer snelheid mee kan maken. En, het is enigszins "historisch verantwoord", Trek - die de eigenaar is van het merk Gary Fisher - heeft dit ooit uitgebracht op een productiefiets https://www.bikeradar.com/reviews/bikes ... x9-review/
- Rigid. Het was al een hardtail en waarom niet met een vaste voorvoork? Bevalt me eigenlijk prima!
- Single Speed. Wilde ik toch eens proberen. En wel zo handig als je vaak in de modder rijd, lekker weinig onderhoud
- Oval. Als ik dan toch maar 1 versnelling heb, dan wil ik daar wel alles uithalen. En zo kan ik er een mening over hebben (als je het niet hebt geprobeerd, vooral je mening voor je houden :kiss: )

Al met al een rijdend experiment waarbij ik uiteindelijk alles heb vervangen op het frame na. Onderdelen zijn een bijeenraapsel van alles waar ik (relatief) goedkoop aan kon komen; een frankenbike.
Rijd afwisselend op een Canyon Neuron CF 9.0 SL [2019] en mijn Frankenbike (69'er rigid oval singlespeed).
Trailcrew Zeewolde
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Leuk dingetje!

Op de UHR kun je ook lekker singlespeeden trouwens!
Everybody bought a new bike!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Voor een Frankenbike ziet dit er wel verschrikkelijk lekker uit zeg...
Is zo'n 69er niet een beetje slack in de seat angle though?
Waar woke is, is vuur
Gebruikersavatar
I.Verheij
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 24 januari 2014, 17:26
Mijn mountainbike: Canyon Neuron, Canyon Spectral en mijn Frankenbike (69'er rigid oval singlespeed)

asphaltdude schreef: di 4 februari 2020, 22:18 Leuk dingetje!

Op de UHR kun je ook lekker singlespeeden trouwens!
Durf ik nog niet aan hoor... Aan welke UHR denk jij?
(hoop niet dat je nu met Kwintelooijen aankomt :lol)
Rijd afwisselend op een Canyon Neuron CF 9.0 SL [2019] en mijn Frankenbike (69'er rigid oval singlespeed).
Trailcrew Zeewolde
Gebruikersavatar
I.Verheij
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 24 januari 2014, 17:26
Mijn mountainbike: Canyon Neuron, Canyon Spectral en mijn Frankenbike (69'er rigid oval singlespeed)

Makkelijk schreef: di 4 februari 2020, 22:25 Voor een Frankenbike ziet dit er wel verschrikkelijk lekker uit zeg...
Is zo'n 69er niet een beetje slack in de seat angle though?
De verhoudingen zijn verschrikkelijk zoek. Moet ze nog een keertje meten... maar hij fietst zoals hij eruit ziet; apart maar stiekem best lekker :-q
Rijd afwisselend op een Canyon Neuron CF 9.0 SL [2019] en mijn Frankenbike (69'er rigid oval singlespeed).
Trailcrew Zeewolde
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

I.Verheij schreef: di 4 februari 2020, 22:28 Durf ik nog niet aan hoor... Aan welke UHR denk jij?
(hoop niet dat je nu met Kwintelooijen aankomt :lol)
Kwintelooijen is op de singlespeed echt alleen maar harken. Alle andere NPUH parcoursen zijn erg leuk op de SS.

Op het vlakke moet je af en toe kunnen schakelen om het boeiend te houden, als het een beetje op en neer gaat is het vanzelf leuk en heb je geen versnellingen nodig. B.v. Rhenen en Hoge Vuursche zijn erg tof.
Everybody bought a new bike!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Die klim langs het veld bij Rhenen is op de SS wel een serieuze kuitenbijter, maar des te leuker als je fietsend bovenkomt. Zeist is wel een van mijn absolute SS favorieten.

Geslaagde frankenbike trouwens! :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
I.Verheij
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 24 januari 2014, 17:26
Mijn mountainbike: Canyon Neuron, Canyon Spectral en mijn Frankenbike (69'er rigid oval singlespeed)

suravida schreef: di 4 februari 2020, 23:04 Die klim langs het veld bij Rhenen is op de SS wel een serieuze kuitenbijter, maar des te leuker als je fietsend bovenkomt. Zeist is wel een van mijn absolute SS favorieten.

Geslaagde frankenbike trouwens! :-q
Mooie uitdaging voor 2020. Ga het gewoon doen

En thanks!
Rijd afwisselend op een Canyon Neuron CF 9.0 SL [2019] en mijn Frankenbike (69'er rigid oval singlespeed).
Trailcrew Zeewolde
Gebruikersavatar
Horsthil
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1749
Lid geworden op: di 21 augustus 2018, 18:18
Mijn mountainbike: Trekpaard en een vonk

En als je singlespeed zat wordt, probeer dan eens op een fixie. Forumgebruiker Bahco rijdt regelmatig Zeisterlitz op een fixed Kona. Net even een stukje extra uitdaging :D (mij niet gezien)
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Makkelijk schreef: di 4 februari 2020, 22:25 Voor een Frankenbike ziet dit er wel verschrikkelijk lekker uit zeg...
Is zo'n 69er niet een beetje slack in de seat angle though?
Zo vanaf de foto lijkt er door de verende vork niet eens zoveel verschil te zijn
Gebruikersavatar
I.Verheij
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 24 januari 2014, 17:26
Mijn mountainbike: Canyon Neuron, Canyon Spectral en mijn Frankenbike (69'er rigid oval singlespeed)

Horsthil schreef: di 4 februari 2020, 23:28 En als je singlespeed zat wordt, probeer dan eens op een fixie. Forumgebruiker Bahco rijdt regelmatig Zeisterlitz op een fixed Kona. Net even een stukje extra uitdaging :D (mij niet gezien)
Pfff ik durf me niet te wagen aan een fixie, niet op de openbare weg en al helemaal niet op een trail!
Maar respect @Bahco!
Rijd afwisselend op een Canyon Neuron CF 9.0 SL [2019] en mijn Frankenbike (69'er rigid oval singlespeed).
Trailcrew Zeewolde
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Horsthil schreef: di 4 februari 2020, 23:28 En als je singlespeed zat wordt, probeer dan eens op een fixie. Forumgebruiker Bahco rijdt regelmatig Zeisterlitz op een fixed Kona. Net even een stukje extra uitdaging :D (mij niet gezien)
Op de weg rijd ik veel en graag fixed, offroad vind ik het vooral flowbelemmerend. :tong
Everybody bought a new bike!
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ziet er top uit :-q
Leuk zo'n projectje en nog ss ook. Ga je lol aan hebben.
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ziet er inderdaad goed uit,

Zie je niet zo vaak, een color coordinated Frankenbike
Wel een "oldskool" drop van de zadelhoogte naar het stuur,

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Gaaf project. Ziet er ondanks de wat ongewone selectie van onderdelen erg mooi uit!
Plaats reactie