Stalen 616 Fabrication Muenzie Fat Bike

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Fatbiker schreef: za 15 februari 2020, 20:20 Ik heb ook nog een andere crank liggen zonder direct mount. Daar kan ik het blad gemakkelijk naar de buitenkant van de spider zetten. Ben benieuwd of ik dan genoeg ruimte heb. Vraag me alleen wel af eat dat met de 'chain line / schakelprestaties) doet...
Paar mm ga je in de praktijk niks van merken, misschien iets lastiger schakelen naar grootste krans achter, maar je ketting staat weer gunstiger tov de meest gebruikte kleinere kransjes.
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Het is inderdaad een 100mm trapas. Er is nog wel een merk dat vierkante assen daarvoor maakt (VP dacht ik), maar dat past niet echt bij het niveau van de rest van de afmontage. Phil Wood maakt ze ook, maar die zijn onbetaalbaar.

Ik denk dat ik de optie van het ettingblad met minder offset eens ga proberen. Ik zag dat die voor SRAM nog geen 20 euro kosten in stalen uitvoeren, dus dat is het proberen wel waard.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Fatbiker schreef: di 11 februari 2020, 13:57 Tegen het einde van vorig jaar kwam ik een prachtig gespoten stalen 616 Fabrication Muenzie fat bike frame tegen op Ebay. Ik was al een tijdje op zoek naar een vervanger van mijn Canyon Dude, omdat ik die wat saai/generiek er uit vond zien. Dus toen ik dit frame zag, was ik meteen verkocht. De prijs was scherp en de maat precies goed.

Inmiddels ben ik al even bezig om onderdelen te verzamelen voor het frame. De groep wordt een combinatie van Shimano XTR Di2 met een SRAM XX1 crankset en een Hope trapas. De zadelpen is van Darimo, het stuur van MCFK en de stuurpen van Tune. Het zadel wordt een Berk Lupina of een Fabric Scoop. De wielen zijn nog niet definitief. Ik heb al een set 27.5 velgen die uit een Tune Blackburner Enduro set komen. Die heb ik kaal geschuurd en worden binnenkort gespoten met blanke lak. Voor de naven zit ik te twijfelen tussen een set Tune Fat King Kongs of White Industries Snowhites. De laatste zijn uiteraard wat zwaarder, maar mogelijk wel met betere lagers en ze zijn gepolijst zilver.

Afbeelding
Apart frame! Niet bepaald generiek dit nee :-q
Gebruikersavatar
streetracer
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
Mijn mountainbike: Uitgeest

floris500 schreef: ma 17 februari 2020, 13:20
Fatbiker schreef: di 11 februari 2020, 13:57 Tegen het einde van vorig jaar kwam ik een prachtig gespoten stalen 616 Fabrication Muenzie fat bike frame tegen op Ebay. Ik was al een tijdje op zoek naar een vervanger van mijn Canyon Dude, omdat ik die wat saai/generiek er uit vond zien. Dus toen ik dit frame zag, was ik meteen verkocht. De prijs was scherp en de maat precies goed.

Inmiddels ben ik al even bezig om onderdelen te verzamelen voor het frame. De groep wordt een combinatie van Shimano XTR Di2 met een SRAM XX1 crankset en een Hope trapas. De zadelpen is van Darimo, het stuur van MCFK en de stuurpen van Tune. Het zadel wordt een Berk Lupina of een Fabric Scoop. De wielen zijn nog niet definitief. Ik heb al een set 27.5 velgen die uit een Tune Blackburner Enduro set komen. Die heb ik kaal geschuurd en worden binnenkort gespoten met blanke lak. Voor de naven zit ik te twijfelen tussen een set Tune Fat King Kongs of White Industries Snowhites. De laatste zijn uiteraard wat zwaarder, maar mogelijk wel met betere lagers en ze zijn gepolijst zilver.

Afbeelding
Apart frame! Niet bepaald generiek dit nee :-q
Het is mooi in zijn lelijkheid...
Vind het meer bijzonder en uniek dan mooi. Maar desalniettemin zeer nieuwsgierig hoe deze build gaat worden...
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Fatbiker schreef: ma 17 februari 2020, 08:03 Het is inderdaad een 100mm trapas. Er is nog wel een merk dat vierkante assen daarvoor maakt (VP dacht ik), maar dat past niet echt bij het niveau van de rest van de afmontage. Phil Wood maakt ze ook, maar die zijn onbetaalbaar.

Ik denk dat ik de optie van het ettingblad met minder offset eens ga proberen. Ik zag dat die voor SRAM nog geen 20 euro kosten in stalen uitvoeren, dus dat is het proberen wel waard.
White Industries maakt anders wel een ERG mooie crankset voor JIS in polished silver :winkie:
https://www.justpedal.nl/en/crank-arm-s ... m-set.html
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Die White Industries crank was idd de reden dat ik heeeel lang heb gezocht naar een goede bb met vierkante :wink:
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Na heel wat uren schuren zijn de velgen eindelijk klaar om gelakt te worden.

Afbeelding
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Het is al weer even geleden dat ik een update heb geplaatst. De focus heeft een tijdje wat minder op fietsen (bouwen) gelegen, dus vandaar dat het project wat vertraging heeft opgelopen.

De velgen kwamen helaas niet helemaal perfect terug van het spuiten. Er zaten her en der wat druipers op, wat toch wel afdoet aan het geheel vind ik. De spuiter is overigens niet gespecialiseerd in het spuiten van fietsonderdelen en het was een gunst, dus gratis. De afwerking was mat, maar om de druipers minder zichtbaar te maken heb ik de velgen toch maar gepolijst.

Nadat de velgen klaar waren, heb ik voor mijn gevoel nog een eeuwigheid moeten wachten op de naven. Ik heb uiteindelijk voor de Tune naven gekozen, maar kennelijk gaat alles bij Tune op het moment met wat vertraging. Toen de naven binnen waren, heb ik alles opgestuurd naar de wielbouwer.

Voorafgaand aan het bouwen vroeg de wielbouwer of de voorvork offset had naar de zijkant. Dat leek mij onwaarschijnlijk, omdat de inbouwbreedte voor en achter anders is (135mm en 170mm). Voor de zekerheid toch maar een blik geworden en jawel hoor, de voorvork is toch met offset gebouwd. De eerste inschatting van de wielbouwer was dat het waarschijnlijk een aangepaste Surly voorvork was. Nadat hij het voorwiel had gebouwd, kwam hij er echter achter dat de offset de andere kant op is. Voor de het beste resultaat heb ik daarna maar de voorvork opgestuurd.

Inmiddels zijn de wielen ingespaakt en ik moet zeggen dat het geheel er erg mooi uitziet. Gisteren heb ik de banden er om gelegd en ik kon het geheel zonder compressor of anti lek vloeistof oppompen. Erg prettig voor als ik in niemandsland een keer lek rijd.

Ondanks de inspanning van de wielbouwer om het voorwiel goed te krijgen, vraag ik me toch af of het resultaat acceptabel is. Zoals je hieronder op de foto ziet loopt de middellijn van de band niet parallel met de stuurbuis. Nog vervelender is echter dat het probleem achter ook aanwezig is. Daar loopt de band minstens een centimeter uit het lood. Ik heb de foto's naar de wielbouwer gestuurd. Nu even wachten op een oplossing.

Afbeelding

Afbeelding
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Zo ziet het geheel er trouwens uit.

Afbeelding

Afbeelding
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Schitterend project,

Spijtig van de issues met de wielen, is hopelijk alleen een kwestie van omspannen.
Jij bent ook niet bang voor contrast cq spanning in de keuzes, staal en Minions met Tune en XX1 carbon
Ik mag dat wel,

Is die zadelpen trouwens op hoogte voor je fitting of zakt die nog iets.

Enjoy!!
Laatst gewijzigd door Heckler40 op ma 4 mei 2020, 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Fatbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 136
Lid geworden op: wo 8 mei 2019, 11:44

Bij racefietsen ben ik gek genoeg redelijk stijlvast (Shimano en Campagnolo combineren is bijvoorbeeld echt een no-go). Gelukkig voel ik bij mountainbikes wat meer ruimte / minder beperkingen :-q .

De zadelpen gaat overigens nog omlaag. Hij zit voor nu zo hoog, omdat ik hem niet onnodig wil beschadigen.
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Balhoofdhoek lijkt wel 80 graden, wat steil. En stiekem had ik gehoopt op groene velgen met dikke metalflake, maar dat zal wel vrijwel onmogelijk zijn om gelijk aan het frame te krijgen.
Dennis78
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1217
Lid geworden op: vr 11 december 2009, 16:56
Mijn mountainbike: Specialized Chisel

Mooi project, het frame doet me denken aan het merk Corratec, deze heeft ook de dubbele buizen. :-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Mooi hoor :-q :-q
Hafraf
All rounder
All rounder
Berichten: 102
Lid geworden op: vr 24 april 2020, 07:55

Fatbiker schreef: ma 4 mei 2020, 09:27 Voorafgaand aan het bouwen vroeg de wielbouwer of de voorvork offset had naar de zijkant. Dat leek mij onwaarschijnlijk, omdat de inbouwbreedte voor en achter anders is (135mm en 170mm). Voor de zekerheid toch maar een blik geworden en jawel hoor, de voorvork is toch met offset gebouwd. De eerste inschatting van de wielbouwer was dat het waarschijnlijk een aangepaste Surly voorvork was. Nadat hij het voorwiel had gebouwd, kwam hij er echter achter dat de offset de andere kant op is. Voor de het beste resultaat heb ik daarna maar de voorvork opgestuurd.
Dit snap ik niet zo, wat bedoel je met een 'aangepaste Surly voorvork'? Een Surly offset fatbike-vork heeft naar mijn weten twee verschillende poten (de één is recht en de andere is 'krom') maar dat zie ik niet op je foto's? En met zo'n offset-vork kun je nooit een niet-offset wiel erin plaatsen. Ja, dat kan wel maar dat rijdt nogal ongelukkig doordat het wiel niet in 't midden zit. Denk ook niet dat de vork/frame het leuk vindt.

Ben je trouwens van plan lange tochten te maken met de fatbike? Dit omdat je 't hebt over 'niemandsland'? Ja, ik ben nieuwsgierig :)
Plaats reactie