Mijn OCD zou dan de Öhlins demper in de Intense proppen.
Project12 Vertigo
De Ohlins demper van RCZ is nooit geleverd, wel intussen mijn geld terug gekregen nadat ik om een update verzocht had.
Van het weekeinde lagen de routes er al zo goed bij dat ik de Wolfpack Speed 2.4 set omgelegd heb. Mijn veel gebruikte sets rijd ik tubeless, en het wisselen van banden is een vervelend klusje. Het resultaat is dan wel weer heelerg fijn. Want Speed is een heel toepasselijke naam voor deze band . Gratis speed zou ik willen toevoegen, zo vel grip van een band die zo goed
En dan heb ik nog mijn zitpositie iets aangepast. Ik schreef elders al eens dat ik met de lange geometrie (reach 500) echt bewust druk naar voren moest geven om op de Vertigo goed uit krappere kombochten te komen. Bewust in de attack positie de kombochten aanvallen dan houdt ie perfect elke lijn. maar als ik wat achterop bleef hangen (bij 80% effort ritjes) had hij de neiging wat naar de buitkant van de bocht uit te lopen.
Nu heb ik het zadel een centimeter naar voren in de rails geschoven en de neus van het zadel heel iets naar beneden afgesteld. En daardoor krijg ik vanzelf tegendruk van het zadel als ik wat naar achteren zou willen gaan zitten. En de eerste indruk op het thuisrondje is dat de balans voor/achter nu als vanzelf goed gaat. Het is subtiel, maar geen neiging tot weglopen meer vandaag, ik ga zien of het op wat uitdagender trails ook zo goed uitpakt.
Dit is SYS dus een plaatje zoals hij vandaag van de trails komrt. Bijna de uitendelijke set up voor deze zomer, Ik ga nog de dropper overzetten naar de highlander en dan een mooie lichte pen voor de Vertigo zoeken. Dat doet me eraan denken:
Overigens ben ik van mening dat Marktplaats verkoper Velofreak een oplichter is , AVOID
Hij levert bagger, foutje kan gebeuren, maar hij neemt slecht product niet terug.
Enjoy!!
Van het weekeinde lagen de routes er al zo goed bij dat ik de Wolfpack Speed 2.4 set omgelegd heb. Mijn veel gebruikte sets rijd ik tubeless, en het wisselen van banden is een vervelend klusje. Het resultaat is dan wel weer heelerg fijn. Want Speed is een heel toepasselijke naam voor deze band . Gratis speed zou ik willen toevoegen, zo vel grip van een band die zo goed
En dan heb ik nog mijn zitpositie iets aangepast. Ik schreef elders al eens dat ik met de lange geometrie (reach 500) echt bewust druk naar voren moest geven om op de Vertigo goed uit krappere kombochten te komen. Bewust in de attack positie de kombochten aanvallen dan houdt ie perfect elke lijn. maar als ik wat achterop bleef hangen (bij 80% effort ritjes) had hij de neiging wat naar de buitkant van de bocht uit te lopen.
Nu heb ik het zadel een centimeter naar voren in de rails geschoven en de neus van het zadel heel iets naar beneden afgesteld. En daardoor krijg ik vanzelf tegendruk van het zadel als ik wat naar achteren zou willen gaan zitten. En de eerste indruk op het thuisrondje is dat de balans voor/achter nu als vanzelf goed gaat. Het is subtiel, maar geen neiging tot weglopen meer vandaag, ik ga zien of het op wat uitdagender trails ook zo goed uitpakt.
Dit is SYS dus een plaatje zoals hij vandaag van de trails komrt. Bijna de uitendelijke set up voor deze zomer, Ik ga nog de dropper overzetten naar de highlander en dan een mooie lichte pen voor de Vertigo zoeken. Dat doet me eraan denken:
Overigens ben ik van mening dat Marktplaats verkoper Velofreak een oplichter is , AVOID
Hij levert bagger, foutje kan gebeuren, maar hij neemt slecht product niet terug.
Enjoy!!
Laatst gewijzigd door Heckler40 op zo 21 maart 2021, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
-
- Moderator
- Berichten: 13025
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Ik had het er vandaag nog even met HdB over - m'n RP29 klimt zeker zo lekker als de Pace, terwijl de Pace een langere reach heeft en een steilere STa. De RP29 stuurt tegelijkertijd ook gemoedelijker. Hoewel een vergelijk 1:1 nooit te maken is, vroegen we ons wel af: zou er ook zoiets zijn als tevéél reach, ook met een lengte van meer dan 1m90?
Jouw verhaal lijkt dat een beetje te ondersteunen. Ben overigens wel benieuwd hoe je de voorkant hebt laten zakken (of bedoel je stuur/stuurpen)?
Jouw verhaal lijkt dat een beetje te ondersteunen. Ben overigens wel benieuwd hoe je de voorkant hebt laten zakken (of bedoel je stuur/stuurpen)?
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Hey Kapitein,
Ik heb de voorkant niet laten zakken, ik heb de tilt van het zadel veranderd, de neus (voorkant) van het zadel iets lager gezet ik zal de tekst boven iets aanpassen
Over de reach, die is bij de Vertigo geen ontwerp waarde. Michiel en ik hebben de zithoek vastgelegd en ik heb bepaald waar het stuur moest komen met een stem van 60mm. De reach is daarna het gevolg van die ontwerpkeuzes. Ook de hoogte van het stuur relatief tot het zadel hebben we vastgelegd.
Het plan was dat ik op die manier de zitpositie nog kan fijn tunen met de sweep en rise van het stuur en met 10mm meer of minder stuurpen. We hadden ook nog voor 5mm langere chainstays kunnen gaan. Dat had de balans voor-achter ook nog beinvloed.
Voor mij was het de eerste bike met een zithoek groter dan 74 graden, dus het is ook weer niet zo gek dat ik een cm moet opschuiven vergeleken met de referentie zitposities.
Enjoy!!
Ik heb de voorkant niet laten zakken, ik heb de tilt van het zadel veranderd, de neus (voorkant) van het zadel iets lager gezet ik zal de tekst boven iets aanpassen
Over de reach, die is bij de Vertigo geen ontwerp waarde. Michiel en ik hebben de zithoek vastgelegd en ik heb bepaald waar het stuur moest komen met een stem van 60mm. De reach is daarna het gevolg van die ontwerpkeuzes. Ook de hoogte van het stuur relatief tot het zadel hebben we vastgelegd.
Het plan was dat ik op die manier de zitpositie nog kan fijn tunen met de sweep en rise van het stuur en met 10mm meer of minder stuurpen. We hadden ook nog voor 5mm langere chainstays kunnen gaan. Dat had de balans voor-achter ook nog beinvloed.
Voor mij was het de eerste bike met een zithoek groter dan 74 graden, dus het is ook weer niet zo gek dat ik een cm moet opschuiven vergeleken met de referentie zitposities.
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
-
- Moderator
- Berichten: 13025
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Ah, da’s ook een benadering, dank voor de uitleg. Toch lees ik het een beetje alsof de bike een tikkie te lang is uitgevallen of is dat toch een kwestie van gewenning?
Qua zadel snap ik ‘m nu
Qua zadel snap ik ‘m nu
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Als je wilt kun je dat lezen, maar zo voelt het niet. De bike is zeker niet te lang in de reach, dat voel je toch vooral bij het staand op de pedalen rijden. En ik merkte ook dat de nieuwe zadelpositie zittend "korter" aanvoelt, en dat de balans bij zittend rijden vandaag beter is. Als ik een kombocht echt aanval is dat staand op de pedalen, helemaal als het op weg naar beneden is. En daar was de reach eigenlijk meteen al perfect.
De bike is mijn XC bike en nogmaals bewust niet opgezet als een allrounder. De zithouding is sportief, heeft by design best wel een drop van zadel naar stuur hoogte en is de lengte is gelijk aan de allerlangste zit van mijn referentie bikes. (de Pegasus met een ETT van 645 bij een 73gr zithoek). De "brief"was een snelle XC machine en die heeft hij dik gehaald, met een trists PRen om het te staven. Ik ben alleen op gegeven moment gestopt met steeds weer halleluja te schrijven hier, het nieuwe normaal is effing good.
Maar je zoekt altijd nog naar verbeteringen. Ik heb hier ook geschreven dat het bij rustiger rijden op de routes nodig was om bewust druk naar voren te houden. En nu lijkt het dat dit met een kleine aanpassing van de zadelpositie bijna vanzelf gaat. En die aanpassing is als ik er over nadenk precies ook wat ik heel vaak in reviews van modene geometrie bikes heb gelezen.
Als ik de Vertigo nu zou tekenen zou ik niet veel anders doen, eerder 5mm langer achter voor balans dan de reach korter.
Enjoy!!
De bike is mijn XC bike en nogmaals bewust niet opgezet als een allrounder. De zithouding is sportief, heeft by design best wel een drop van zadel naar stuur hoogte en is de lengte is gelijk aan de allerlangste zit van mijn referentie bikes. (de Pegasus met een ETT van 645 bij een 73gr zithoek). De "brief"was een snelle XC machine en die heeft hij dik gehaald, met een trists PRen om het te staven. Ik ben alleen op gegeven moment gestopt met steeds weer halleluja te schrijven hier, het nieuwe normaal is effing good.
Maar je zoekt altijd nog naar verbeteringen. Ik heb hier ook geschreven dat het bij rustiger rijden op de routes nodig was om bewust druk naar voren te houden. En nu lijkt het dat dit met een kleine aanpassing van de zadelpositie bijna vanzelf gaat. En die aanpassing is als ik er over nadenk precies ook wat ik heel vaak in reviews van modene geometrie bikes heb gelezen.
Als ik de Vertigo nu zou tekenen zou ik niet veel anders doen, eerder 5mm langer achter voor balans dan de reach korter.
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
-
- Moderator
- Berichten: 13025
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Oh ik bedoel het ook niet als kritiek ofzo - moest denken aan wat ik zelf ervaarde en meende dat hier ook te lezen.
Lijkt wel alsof wij nagenoeg dezelfde maten hebben - hoe lang ben jij?
Lijkt wel alsof wij nagenoeg dezelfde maten hebben - hoe lang ben jij?
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ik ben 1.87m en daarbij heb ik volgens mij relatief lange benen.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
-
- Moderator
- Berichten: 13025
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Ah toch tikje korter dan ikke (1m92 met 95cm bbl)
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
-
- Mountainbiker
- Berichten: 0
- Lid geworden op: za 20 maart 2021, 20:39
@Heckler als ik je foto zo bekijk zit je zadel in mijn ogen wel op het kritische punt van zadelrails breuk ? Of vertekent de foto ?
Naar mijn idee zit je ver over de maximum streepjes van het afstel bereik.
Naar mijn idee zit je ver over de maximum streepjes van het afstel bereik.
Het is misschien net over het streepje denk ik, maar 90% van de klem zit in het officiele bereik
ik durf dat wel aan, de rail is nog mooi recht in de klenm, en steekt nog ver genoeg uit achter.
In vergelijing met pennen die met een gootje en twee stangetjes werken is dit stukken veiliger
versus
ik durf dat wel aan, de rail is nog mooi recht in de klenm, en steekt nog ver genoeg uit achter.
In vergelijing met pennen die met een gootje en twee stangetjes werken is dit stukken veiliger
versus
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
*nerd modus, gewoon omdat het mij erg fascineert de laatste maanden
Reach Heckler 500 toch, en 50 mm pen meen ik of ondertussen veranderd? Wel meer drop.
Iglo is zo te lezen 1,92 met 95 bbl 495 reach kan echter geen penlengte vinden gokje 45mm?
(ofwel ik verschil 5cm met de kaptein en die zit hem in mijn pootjes en @510 + 35 komt het weer akelig in dezelfde reach richting allemaal)
-
- Moderator
- Berichten: 13025
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Ik zal eerlijk zeggen dat ik niet 100% zeker ben wat de penlengte is, maar het is 75% zeker de 45mm versie
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Mijn pen lengte is 60mm intussen. bij een zithoek van 76gr
En wat zijn jullie effectieve zithoeken? die hebben ook effect. Als de zithoek steiler wordt heb je voor dezelfde afstand tot het stuur meer reach nodig en vepplaats je ook meer gewicht naar de voorkant.
Ik meet de afstand van het hart van de de zadelpen op de rails van het zadel tot aan het hart van het stuur in de stuurpen. En al mijn goed passende bikes bleken bij nameten namelijk binnen een variatie van plus of min 1 cm op een gemiddelde uit te komen. En dan AM 1cm korter en XC 1cm langer. YMMV
Ik zal zo de Highlander eens opmeten, die heb ik gekregen zoals hij is, maar zal deze maat gebruiken om de stuurpen te kiezen.
Enjoy!!
En wat zijn jullie effectieve zithoeken? die hebben ook effect. Als de zithoek steiler wordt heb je voor dezelfde afstand tot het stuur meer reach nodig en vepplaats je ook meer gewicht naar de voorkant.
Ik meet de afstand van het hart van de de zadelpen op de rails van het zadel tot aan het hart van het stuur in de stuurpen. En al mijn goed passende bikes bleken bij nameten namelijk binnen een variatie van plus of min 1 cm op een gemiddelde uit te komen. En dan AM 1cm korter en XC 1cm langer. YMMV
Ik zal zo de Highlander eens opmeten, die heb ik gekregen zoals hij is, maar zal deze maat gebruiken om de stuurpen te kiezen.
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
-
- Moderator
- Berichten: 13025
- Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05
Bij mijn RP29? Virtual 75,5, actual 73. Mijn Pace hardtail heeft 76 en dat verandert met het inveren van de vork. Pace reach is 506mm met een stuurpennetje van ook iets van 45mm.
Doneer en help mee!
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018
Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7