Project12 Vertigo

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Heckler40 schreef: ma 22 maart 2021, 16:25
En wat zijn jullie effectieve zithoeken?
Hier is de eff sta 75,5° scheelt maar weinig zo te zien tussen de genoemde waardes. Zou je als je nu echt het frame over kon doen je reach veranderen en toch voor de kortere pen gaan?

@iglo hoe ervaar jij de zit als je tussen je fietsen wisselt(misschien wat te vroeg aangezien je de RP net klaar hebt)

73 vs 76 geeft je toch een andere hoek tov je pedalen. Merk je dat je dan even anders voelt?
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

We hebben dus allemaal de moderne 75.5-76 gr zithoek maar ik heb de tekening erbij gehaald, daar satt 76.4 gr, dus het kan toch zijn dat de Vertigo net aan 1 graad steiler is.

En als gezegd, ik zou niet de zitpositie of de reach veranderen, eerder de liggende achtervorken 5mm langer.
Maar eerder nog zou ik iets kompleet anders met Michiel gaan doen, er zijn nog zoveel andere ideeen :lol:

enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dutch schreef: ma 22 maart 2021, 19:14
Heckler40 schreef: ma 22 maart 2021, 16:25
En wat zijn jullie effectieve zithoeken?
Hier is de eff sta 75,5° scheelt maar weinig zo te zien tussen de genoemde waardes. Zou je als je nu echt het frame over kon doen je reach veranderen en toch voor de kortere pen gaan?

@iglo hoe ervaar jij de zit als je tussen je fietsen wisselt(misschien wat te vroeg aangezien je de RP net klaar hebt)

73 vs 76 geeft je toch een andere hoek tov je pedalen. Merk je dat je dan even anders voelt?
Ik haalde mijn noemers even uit de tekening van het eerste plaatje in mijn eigen topic, maar de effectieve STA is bij mij dus ook 75,5 graden. Het vergelijk tussen de Pace en de Snowdon zou dus om een halve graad statisch gaan. En dus merk ik vooral de ietsiepietsie kortere reach, maar wat ik meer lijk te merken is de hogere stack. Al met al zit ik op de RP29 meer "uitgebalanceerd" op de fiets, heb ik het idee, maar mettertijd zal ik er wel wat meer over kunnen zeggen.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Een graadje verschil in zithoek is natuurlijk makkelijk genoeg gelijk te trekken door het zadel iets te verschuiven in de klem. En sommige mensen zijn supergevoelig voor kleine verschillen, ik hoor daar niet bij.
Dus niet helemaal hetzelfde zitten op mijn fietsen is geen probleem. Ik stel ook nooit af met een meetlint erbij, alles op gevoel. Tijdens het rijden voel je snel genoeg of er nog dingen niet helemaal goed zijn.

Als ik dan toch eens ga meten blijkt vaak wel dat de verschillen minimaal zijn...
Conclusie: meetlinten zijn overgewaardeerd ;-)
Of andere conclusie, mijn gevoel is zo slecht nog niet.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Maar als je stalen buizen gaat lassen vind ik een meetlint wel handig.

Er is een tijd voor gevoel, en een tijd voor meten :wink:

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Warm is nog anders met een gure wind uit het noorden, maar de lente komt er toch aan.
Rondje gravelen kan ook prima op de Vertigo blijkt, en Drenthe is dan plat maar wel mooi.

Enjoy!!

Afbeelding
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Zoals een Drent zou zeggen: Mooi ploatie ja. :-q
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Knalt er lekker uit :-q
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

De Vertigo is net als andere frames van Project12 Cycleworks gemaakt met de fillet brazing techniek, of hardsolderen in goed Nederlands. Nu pikte ik vandaag op Pinkbike een link op naar een hele serie “how-to” video’s over framebuilding van niemand minder dan Paul Brodie. Zijn “hoe kom ik de tijd door tijdens Corona lockdown”project schijnt het. Mooi Wark.

https://www.pinkbike.com/news/round-up- ... rodie.html

Voor de volledigheid, Brodie was DE framebuilder van vroege Rocky Mountains in de glorie jaren van de stalen MTB.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Fantastische videos inderdaad, kwam hem een paar weken geleden tegen en heb meteen een rechte slijper en "spiral rolls" aangeschaft. Fillets afwerken gaat op die manier 10x sneller én een stuk strakker.: https://youtu.be/Y2CnJ9lmlQo?t=1633

Ik moet de rest ook nog even rustig gaan bekijken, maar het is een mooi cadeau van deze legende. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Zeker mooie filmpjes :-q
En goed om te zien dat zijn lassen niet direct smooth zijn, maar vooral een kwestie is van goed afwerken.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Het zijn dus geen lassen hè ? :wink:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Mooie serie, ik weet geen moer van framebouw maar kan hier met plezier naar kijken. :-q
corex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1869
Lid geworden op: vr 1 juli 2005, 15:57
Mijn mountainbike: hard, fully en een vouw mtb

suravida schreef: wo 28 april 2021, 09:09 Fantastische videos inderdaad, kwam hem een paar weken geleden tegen en heb meteen een rechte slijper en "spiral rolls" aangeschaft. Fillets afwerken gaat op die manier 10x sneller én een stuk strakker.: https://youtu.be/Y2CnJ9lmlQo?t=1633

Ik moet de rest ook nog even rustig gaan bekijken, maar het is een mooi cadeau van deze legende. :-q
Jo had je die nog niet. Nou da's dan feest in de wpl. Kunnen de vijlen het archief in :bier:

Nu nog even die smalle bandschuurmachine bouwen en dan ben je helemaal blij.
Paul heeft een video hoe die z'n 1e model upgrade en een verbeterde versie bouwt.
alpine stars cromega dx , giant escaper (rip), giant mcm (2x rip), cannondale f600, trek topfuel (rip), trek topfuel 8, santa cruz blur xc 2, trek fuel ex 8
Bochtenridder 1e klas
Stop vertrutterisatie !
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Die bandschuurmachine moet ik nog even voor gaan sparen, of ik kijk of ik mijn HBMer kan aanpassen.
Gisteravond nog een paar filmpjes zitten kijken en ik wordt echt enorm blij van zijn down to earth werkwijze. Naast het feit dat ik veel van hem opsteek zie ik hem ook dingen doen zoals ik ze mezelf heb geleerd en waarvan ik me altijd afvroeg of dat niet op een fancier manier zou moeten met complexere tools. Niet alleen leerzaam dus maar ook goed voor mijn zelfvertrouwen. Ik ben fan! :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Plaats reactie