Project12 Vertigo

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2208
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

BOTY right there. Ik snap alleen de keuze voor de demper niet helemaal. Het zal vast een goede demper zijn, maar de uitstraling van een DVO Topaz heeft ie niet :) Ook al zou een DVO waarschijnlijk totaal niet staan in deze build (hoewel, die 2 groene knopjes vallen niet zo heel erg op).

Heeft de spuiter ook net zo hard op jouw vork staan vloeken als op de mijne :winkie: (hij had nogal last van siliconen verontreiniging bij mij).
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Keuze voor de demper is voor simplicity, en vertrouwen in Manitou product.
Lion niet gehoord over de vork, misschien heeft hij van jouw vork geleerd?

Manitou hebben hun dempers goed op orde, ook in de vorken. En eerder had ik al heel positieve ervaringen met de technical support uit de USA. De McLeod reviews op het web en de commentaren van Lars bevestigen dat beeld ook.

Mijn ervaring is dat ik de Pro pedal (3)en climb switche (2) standen van mijn dempers ook echt gebruik. En ik denk dat de in 4 stappen verstelbare compressie demping van de McLeod meerwaarde heeft. Van plush naar straf in 4 stapjes. DVO en ook Cane Creek maken prachtige veelvuldig verstelbare dempers, en mogelijk komt er ooit nog wel een in. mar groen kan echt niet, het goud van Cane creek past beter. En de Double Barrel in mijn Intense is dezelfde maat en kan dus overgezet.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
cyclepaint
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: ma 12 februari 2018, 16:35

Ja hij is erg mooi geworden. :-q
Gelukkig bij deze vork geen silicone. Dit gebeurd nog wel eens als de vorken gemonteerd zijn geweest of door silicone houdende reinigingsmiddelen.
Dan kan ik het wel 10x ontvetten en dan nog kan het naar boven komen.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

cyclepaint schreef: ma 11 mei 2020, 15:20 Ja hij is erg mooi geworden. :-q
Gelukkig bij deze vork geen silicone. Dit gebeurd nog wel eens als de vorken gemonteerd zijn geweest of door silicone houdende reinigingsmiddelen.
Dan kan ik het wel 10x ontvetten en dan nog kan het naar boven komen.

Herkenbaar. Schadeherstellers zijn daar ook altijd blij mee.
“Old, not obsolete”
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

De kop is er af, het rolt. :-q Is wel een momentje, lampjes er op in het donker lang het kanaal hier. Hij is snel ...... :winkie:

Vanavond de remmen omgezet de Hope floating discs constructie haalde het net niet. Dus nu naar 160mm SRAM schijven en het past allemaal net t.o.v. de klauwen. Eerste gevoel is nog steeds prima, zit is goed, hij past als gegoten, zadel is een probeersel lijkt ook goed.

Dempers moeten nog in balans en afgesteld voor voelde zacht vergeleken met achter, geen tijd voor gemaakt nog. Het stuur is op 800mm echt te breed naar mijn smaak, het gaat naar 76cm terug en dan proberen we hem een tijdje. De leidingen blijven tot die tijd nog even te lang, als het stuur deifinititef is gaan ze op maat. Oh en naar de Wheelie workshop ga ik deze niet meenemen, alhoewel, eerst dat stuur eens op maat maken en dan zien.

Ook even gemeten, statisch is de balhoofdhoek 67graden, en de Bracket hoogte 33cm. Spot on volgens plan. En hij is stil, echt stil. niets kraakt of piept of rammelt, echt helemaal top.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

cyclepaint schreef: ma 11 mei 2020, 15:20 Ja hij is erg mooi geworden. :-q
Gelukkig bij deze vork geen silicone. Dit gebeurd nog wel eens als de vorken gemonteerd zijn geweest of door silicone houdende reinigingsmiddelen.
Dan kan ik het wel 10x ontvetten en dan nog kan het naar boven komen.
Hier hebben we de spuiter. Je zal ook wel trots zijn op de lovende reacties hier. Op het scherm ziet je paintjob er fantastisch uit. :-q
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Niet alleen op het scherm ziet hij er fantastisch uit kan ik je verzekeren 8)

Top job door Cyclepaint en welkom op het forum! :-q
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
cyclepaint
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: ma 12 februari 2018, 16:35

Thanks, Ja is erg leuk om terug te lezen. :-q
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Heel korte impressie. de eerste km op de trail zijn gemaakt, ik ben zeer in mijn nopjes.
Want hoe mooi hij ook is, het is all about the RIDE

Ik had de dempers nominaal op druk gebracht voor mijn gewicht. Op de uitgepijlde singltrack gestuurd door het Boerbos in Rolde die heb ik de laatste weken vaker gereden op de Ripley en de Intense, ik heb vergelijk. Na 2 rondjes had ik op vork en demper 75% van de veerweg gebruikt, is nog wat ruimte. De ride is daarbij sportief maar zeker niet harsh, balans voor en achter ook prima. Achter heeft wel meer ([latform) verstel opties. De Vertigo heeft een goede aanzet al op Platform stand 2 van de 4 en ook open doet ie het prima, vooral over worteltapijt. Volgende keer 10 psi eruit kijken hoe het dan gaat. En hij is nog steeds muisstil.

Het stuur heb ik tot 76 cm ingekort, en de zitpositie voor het eerst op de trail gevoeld, is ook op de tight en twisty bits perfect. Het stuurt mooi met de 50mm pen en volgens plan kan een 60mm zeker ook nog voor een iets meer gestrekte attack positie. Ik voel de extra wielbasis wel, ik moet me nog iets aanpassen en het gevoel ontwikkelen. Voor een eerste rit vond ik prima mijn flow, ik kwam wel soms wat aan de buitenkant uit bij de exit uit een bocht. En hij is ook snel, ik had gelijk een heuse KOM op een sectie van bijna 2 minuten door het bos met deels singletrack. En daar heb ik er niet zoveel van.

So far so good. Enjoy!!
Laatst gewijzigd door Heckler40 op do 14 mei 2020, 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

:-q dat is het belangrijkste dat de fiets fijn rijdt en je 1 wordt met de fiets
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ride report deel 2, Vandaag op de Vertigo de MTB route Zuidlaren gedaan tussen Schipborg en Anloo.
Een halve bar minder druk in de dempers vergeleken met gisteren, want veerweg over en Zuidlaren is (nog) vlakker.

Twee rondjes van de Noordlus "de Strubben" 5km met 75% singletrack vol kleine bumps en kuipbochten waar je best lekker de snelheid erin kunt houden. Het zand wordt her en der al wat losers en een paar zijn tricky vergeleken met een paar weken geleden. Ik voel de bike al beter aan, vind een goede flow op de serpentines die gaan heel goed. Echt korte scherpere bochten moet ik bewust druk houden op de voorkant, vertrouwen op de Wolfpacks. Als ik meer achterop blijf loopt de bike weg naar de buitenkant van de bocht en moet ik meer in de remmen. Die 60mm stuurpen ga ik nu zeker proberen.

Na een km of 2 heb ik ook hier 30% veerweg over, en de vork voelt iets stugger dan de achterkant. Demper platform naar 3, de klimstand, en hij is weer in balans. ik rijd lekker door, passeer het vaste zondagse startpunt en rijg de secties lekker aan elkaar, dit is verslavend, mooie route dit. Steeds beter kom ik in de groove, het rijdt echt top! New Bike Syndroom? Ik dacht het.

Ik heb nog steeds veerweg over, dus nog iets druk aflaten, wat exta uit de vork, platform terug op 2, de trail stand. Druk is nu iets van 20% onder het startpunt van gisteren. En nu de ultieme test: tight en twisty tracks op de Vertigo, met de langste reach en wielbasis van al mijn bikes ooit.

Dus op naar de Zuidlus: 2 km echt scherp keren en draaien door een smalle strook bos naast de N34. Links rechts, links recht kombochtjes haaks en 180 graden, soms met een straal van 1 a 2 meter. En ook echt dicht langs de bomen, nauwelijks een rechte lijn erbij. De vering voelt iets zachter en weer in balans, met veel tractie en iets meer comfort. Het is wel werken deze lus, maar dat is het hier altijd. En 76cm is mijn breedste stuur, dus ik pak tegen het einde nog een boomstam mee. Blijf overeind maar de snelheid is weg.

Doortrappen op het fietspad terug naar de auto deint het nu ook voor het eerst licht, wat met een extra klik platform ook weer weg is. Al met al heel nuttige feedback over de set-up en een fijne rit, De bike komt zoetjes aan "together" nu nog een keer naar wat steviger trails.

Thuisgekomen even de i-Pad erbij, de Polar laadt elke rit automatisch op Strava. DAANNGG een hele trists PRen. Nice. Op de 2e rit, een rondje om de demper instellingen te bepalen. En niet op 30 seconden sprints, maar op 4 en 5km lange secties. Voor het idee, die 4km lus is een eigen segment, de Noordlus zonder het brede zandpad wat de lus sluit. En dit was de 139e keer op Strava, mijn huisronde dit. De Project12 is dus de eerste de beste keer op dit stuk dik 20 sec sneller dan de Tallboy, de Open hardtail en de Ripley ever. Wauw.

En het is nog niet op, ook op de zuidlus 3 PRen. Huh? Ik kom niet vaak op de Zuidlus, maar die oude PR was met gusto op een fijne stalen 71/73 hardtail gereden. Met een korte reach en wielbasis, gemaakt om te draaien en keren. Op de Vertigo rijd ik dus ook daar op 2km dik 20 seconden van mijn PR af, ondanks een uitglijder. Natuurlijk, de oude PR was van 2018 en de route ligt er nu anders bij dan toen, vergelijken is lastig en niet 1 op 1.

Maar ik durf nu te zeggen dat de Vertigo met moderne geometrie gewoon goed is op tight en twisty singletracks.
Niks new bike syndroom, Project12 heeft gewoon een echte singletrack slayer neergezet, dikke kudos voor Michiel :-q

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Mooi, mooi, mooi :-q !
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Zo mooi om te horen dit :-q Ik had er wel het vertrouwen dat hij lekker zou rijden, maar dat hij, als moderne Hollandse XC fiets met een geometrie die bij de meeste merken als Trail wordt verkocht, sneller is dan een lichtere Ripley en een racebak als een Open verbaast mij ook wel. :o
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mooi dat ie zo goed bevalt, blijkbaar zit er een hele mooie balans in.
Ik ben heel benieuwd hoe ie volgende week gaat bevallen op de Nijmegen routes.
En uiteraard hoe ie er in real life uit ziet!
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2462
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

In het echt is ie natuurlijk nog mooier :winkie: En ik heb er ook zin in, rond Nijmegen is ook wel wat hoogte verschil te vinden, krijgen we ook wat technische stukjes? Er zit geen dropper in ....

En terrug over gisteren, ik wist natuurlijk wel dat ik lekker doorgetrapt had, maar niet als een PR poging. De track ligt er droog en deels zacht bij, dus ook met respect gereden en niet de randjes opgezocht. En dat zie je terug, want bijna geen medals op de korte sub-segmenten, maar dus wel dus een dik PR op de lange.

Snel "aanvoelen" is bedrieglijk, controle = speed

Enjoy!!
Laatst gewijzigd door Heckler40 op vr 15 mei 2020, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Plaats reactie