Project12 Vertigo

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Ik opende de Enduro magazine homepage vandaag en de headliner is een artikel over stalen full suspensions.


https://enduro-mtb.com/en/steel-enduro- ... tb-review/

De comeback van staal krijgt steeds meer momentum. Jammer dat ze onze eigen Project 12 nog niet uitgenodigd hebben. Met zijn keuze van Cotic, Pipedream en Starling komt de auteur denkelijk uit de UK. To be fair, die Britten timmeren aardig aan de stalen weg, en Cotic ook al tijden met fullies. En de bikes geven een aardig beeld van de categrorie.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

De grotere update van de Vertigo is dan toch echt klaar. Het heeft allemaal wat langer op zich laten wachten door "supply chain" problemen, maar hier is de Vertigo DC versie 1.1. Klaar voor de winter met XTR SPD trail pedalen, een Wolfpack Race en Cross combi in 2.25" op strakke nieuwe wielen en met de AXS dropper.

Afbeelding
Ja het roostertje is terug hoor 8)

De interessantere update is onzichtbaar. Brian van Reefos heeft de shim stack van de Manitou McLeod custom aangepast op mijn wensen. Meer support in de midstroke, en vooral toch ook meer platform voor het strakke XC gevoel. Naarmate de demper losser gereden werdt veranderde het goede gevoel dat ik de eerste ritten had. En bij vol op de pedalen spurten trapte ik er gewoon hoorheen. De proefrit in de nieuwe tune was veelbelovend, proof of the pudding komt van het weekeinde als hij de trails op gaat, en bij de eerste echte srpint .

Manitou is behoorlijk open over tuning in bijvoorveeld het MTBR forum en laat zien hoe zij de keuzes maken en welke andere opties er zijn. https://forums.mtbr.com/shocks-suspensi ... 836-5.html deze thread heeft al zo'n 3000 posts en tussen het normale gewauwel zitten een paar juweeltjes van Manitou Techniekers. Ook op de mail doen ze hun best om je te helpen, al is hun computersysteem dat de customer service moet sturen een drama (ik denk dat ze SAP hebben.....) En Brian had enorme moeite de benodigde sets met shims en ringetjes geleverd te krijgen, YMMV (maar nu is hij voorzien).

Afbeelding

Ik heb Zoran deze wielen echt voor de Vertigo en zijn inzetbereik laten bouwen. Dus met een SRAM RS-1 naaf in het voorwiel, en daarmee passen ze dus ook in de Highball. En echt wat extra uitgegeven aan een Industry 9 naaf achter vanwege de snelle pick up, veeel points of engagement. Is zo'n dingetje als je het een keer hebt beleefd het wel lekker is. En de onvermijdelijke bijkomstigheid is de sound die dat freewheel dan weer maakt.

De velgen zijn serieus licht met 330 gram/stuk, Graphene carbon van Yishun Bike, waar Zoran een partnership mee heeft.
Een gulden middenweg met 27,4mm interne breedte. Volgens mij perfect voor 2.25" tot 2.4" Mijn lichtste set ooit denk ik.

En mooie details, zoals de ventiel support en de offset spaakgaatjes ingelamineerd onder een hoek, heel strak.
Afbeelding

Laatste plaatje nog de klassieke zij aanzicht met de drivetrain, Enjoy!!

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Heckler40 op vr 30 oktober 2020, 01:01, 1 keer totaal gewijzigd.
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Heel fraai :-q
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Fraai, heel fraai
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 686
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Blijft een hele mooie fiets. Mooi ook dat er dus gewoon kennis is om dempers te tunen. Benieuwd naar je ervaringen. Have fun!
Dennis74
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 948
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 12:48
Mijn mountainbike: Kona Unit SSS, Nordest Britango

heel ( maar dan ook echt heel ) fraai
''Only dead fish go with the flow''
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Dank mannen, ben er ook nog steeds echt heel blij mee, het is toch ook mijn eerste op maat gemaakte frame. Ik ben nu ook vororal blij dat ik niet in de valkuil ben getrapt om er een alleskunner van te willen maken. De Vertigo is zonder pardon een bike om snel over de Nederlandse XC routes te rijden, met reserves, maar zeker geen trailbike. Tikje langer en lagere voorkant voor de XC zitpositie, niet te slack in de balhoofdhoek. Hij past precies op wat ik 90% van de tijd doe met mijn bike in NL.

De Vertigo verraste tot nu toe al met hoe makkelijk dit "stalen ros" snelheid ontwikkelt. Met deze demper update wordt hij nu weer een stapje scherper in de responses. En de wielen doen daar ook aan mee, die zaten vanaf dag 1 in de planning en zijn de "cherry on the cake". Hij deed het meer dan prima op de stoere trail wielen, maar ook dit is weer een stapje scherper. En zoals hij er nu bij staat is ie wel "af".

Ik kan bijna niet wachten om weer het rondje Nijmegen te doen of iets soortgelijks.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Wow, hij is wel heel mooi geworden.

De wielen maken het inderdaad 'af', en ik herken het fijne gevoel van snel aangrijpen van mijn Project321 naven (I9 binnenwerk). Ze zijn gemakkelijker zelf te onderhouden dan CK, en de sound is fantastisch (type luchtalarm).

Als je dan op hoge snelheid je benen stil houdt denken mensen dat het 12.00 uur is en de eerste maandag van de maand :winkie: .

Veel plezier er mee!!

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Rilson
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1822
Lid geworden op: di 7 juni 2011, 12:55
Mijn mountainbike: Salsa, Kona, Banshee
Contacteer:

Inderdaad prachtige fiets, en ik herken je helemaal in de opmerking dat je er geen "alleskunner" van hebt proberen te maken.
Naar mijn mening zijn die er ook niet, of te lomp voor NL of te mild voor de Alpen...alles ertussenin zit dan in de categorie "net niet"
Als ik zie wat er tegenwoordig voor een slacke AM-bakken op de routes rondom Nijmegen rijden...voel me als ik op mijn starre 29er singlespeed er tussendoor rij een vreemde eend in de bijt :winkie: Denk dat je rondom Nijmegen/Groesbeek erg veel plezier gaat hebben met deze fiets :-q
Citaat:
My biggest fear is that when I die my wife will sell my bikes for the amount I told her they cost
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Jan the Man schreef: vr 30 oktober 2020, 11:43Als je dan op hoge snelheid je benen stil houdt denken mensen dat het 12.00 uur is en de eerste maandag van de maand :winkie:
https://www.youtube.com/watch?v=8iMK8-NzsAA voor een impressie 8)
Rilson schreef: vr 30 oktober 2020, 15:10 Denk dat je rondom Nijmegen/Groesbeek erg veel plezier gaat hebben met deze fiets :-q
Ik weet het zeker :winkie: :bier:
Afbeelding

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Arjan76
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 225
Lid geworden op: di 13 november 2018, 13:48

Binnenkort maar weer eens een rondje samen doen, kijken of ik die sirene voor kan blijven. :D
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als je je dan inbeeld dat het de wouten zijn die je achter de vodden zitten zal dat zeker meehelpen! :-q
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

@Arjan, puik plan, Sleen is ook geschikt als testrondje, en iets zegt me dat een sirene niet genoeg is om je in te halen

@ kermit: de wouten, Lang geleden dat ik die uitdrukking heb gehoord :lol: Brabantse roots neem ik aan?

Die pet past ons allemaal, en we hebben er dus allemaal een woord voor: Juten, dienders, smerissen, platpetten, koddebeiers, flikken, bauwen, klabakken, marechevopo, bromsnor, de kit, rozzers, cops, pigs, bobby, fuzz, flatfoot, gumshoe, plod, heat, flic, gendarme, narcs, maar ik dwaal af.

Is misschien minder geschikt op een rustige solo expeditie in de ongerepte natuur,
maar kan nuttig zijn als ik het trauma pad af kom op een drukke zaterdag ochtend 8)

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Heckler40 schreef: vr 30 oktober 2020, 18:05
Is misschien minder geschikt op een rustige solo expeditie in de ongerepte natuur,
Als je wild besluipt moet je dus rustig blijven trappen, niks aan de hand :-D
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Nice hoops! :-q
Plaats reactie