Black Bird Zero 29 XL

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Mnrk
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 27 mei 2013, 18:32

Via goede vriend Robertdj (die 2 jaar geleden de Bird van Royka overgenomen heeft) ben ik in contact gekomen met het merk Bird. 2x op zijn Zero TR gereden en dat leek mij ook wel wat, zo'n LTHT. Ik had toen nét mijn BMC TE03 opgebouwd en wilde ik eerst een seizoen op gereden hebben voor ik die weer weg zou doen...

Begin april dan eindelijk de BMC de deur uit, een frame in het VK besteld en vandaag is versie 1.0 klaar! D'r wordt nog wel e.e.a. upgrade qua onderdelen die ik nog had liggen (o.a. voorvork, zadel, dropper, wielen/banden...) maar voor nu staat de basis er in ieder geval.

Frame: Bird Zero 29 zwart - XL
Voorvork: RockShox Yari RC DebonAir 160mm
Wielen: Rad15 Ozone 30 met DT Swiss 350 naven
Banden: Maxxis Forekaster 29x2,35 + Maxxis Ikon 29x2,35
Derailleur en shifter: Shimano XT-M8000
Remmen: Shimano XT-M8000
Kabels: Jagwire black + Shimano Zee
Stuur: Race Face Ride Flat 710mm met ESIgrips Chunky Grips Extra
Stuurpen: Race Face Ride 80mm
Zadel: Fizik Tempo Argo R5
Zadelpen: Race Face Turbine 400x31,6mm
Bottom bracket: Hope Stainless - zwart
Crank: Race Face Aeffect 175mm
Kettingblad: Race Face Narrow Wide 30T
Pedalen: Shimano XTR-M9100
Cassette: Shimano XT-M8000 11/46
Ketting: KMC X11SL
Gewicht: 12,3kg

Morgen de maiden voyage in Dorst! :-q

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mnrk op wo 23 februari 2022, 11:43, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Weer een prachtige LTHT erbij in NL :-q
Biker_Jesse
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1128
Lid geworden op: di 1 augustus 2006, 10:55
Mijn mountainbike: Bird Zero TR

Nice! :bier:
"Circles turning circles. Man's most efficient machine."

Garage sale: heel veel spullen voor weinig :bier:
Frameset met vork te koop (ook voor weinig) :bier:
Kaasopjepannenkoek
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 190
Lid geworden op: do 15 november 2018, 14:55
Mijn mountainbike: Vitus Sentier VRS

Prachtige fiets! Maar de kleur van de kabels trekt wel heel erg de aandacht...Springt misschien iets teveel in het oog naar mijn smaak. Voor de rest :-q
Juh!
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Dolle fiets! :-q :-q

Gauw keer ritje maken met zijn allen! :D
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
Gebruikersavatar
Mnrk
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 27 mei 2013, 18:32

Kaasopjepannenkoek schreef: vr 17 april 2020, 21:10 Prachtige fiets! Maar de kleur van de kabels trekt wel heel erg de aandacht...Springt misschien iets teveel in het oog naar mijn smaak. Voor de rest :-q
Thanks! Ik twijfel zelf ook nog aan het kleurenconcept, misschien dat daar later nog iets in gewijzigd gaat worden. :winkie:
Gebruikersavatar
Mnrk
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 27 mei 2013, 18:32

Royka schreef: vr 17 april 2020, 22:56 Dolle fiets! :-q :-q

Gauw keer ritje maken met zijn allen! :D
Gaan we regelen! :-q
Gebruikersavatar
Mnrk
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 27 mei 2013, 18:32

Afgelopen zaterdag was het dan zover, de eerste rit onverhard...wat een pretmachine! Voelt echt vele malen speelser aan dan mijn BMC en de 130mm travel is ook een wereld van verschil t.o.v. de 100mm die ik hiervoor had.

Afbeelding

De Bird zit al behoorlijk goed na 1x fietsen, de stuurpen ga ik nog een keer vervangen voor een 70mm versie en wellicht dat het zadel nog een klein tikkie hoger kan. De komende tijd in ieder geval lekker veel kilometers maken! :D
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Mooie fiets!

Lijkt qua geo en uitgangspunten veel op m'n On One Scandal. Extreem slacke balhoofdhoek (voor een HT althans) en veel ruimte voor dikke 29" banden.

Ik moest zelf even wennen aan het insturen, maar toen ik dat eenmaal doorhad enorm veel plezier ermee. In de kombochten in de Edese rode en groen/paarse route kun je dan heerlijk versnellen, en met 2.6 banden (voelt het) als oneindig veel grip.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Mnrk
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 27 mei 2013, 18:32

Jan the Man schreef: di 21 april 2020, 10:06 Mooie fiets!

Lijkt qua geo en uitgangspunten veel op m'n On One Scandal. Extreem slacke balhoofdhoek (voor een HT althans) en veel ruimte voor dikke 29" banden.

Ik moest zelf even wennen aan het insturen, maar toen ik dat eenmaal doorhad enorm veel plezier ermee. In de kombochten in de Edese rode en groen/paarse route kun je dan heerlijk versnellen, en met 2.6 banden (voelt het) als oneindig veel grip.

Ciao,
Jan
Bedankt Jan! Insturen heeft even wat gewenning nodig, maar daarna is het echt dikke pret :D
Gebruikersavatar
Mnrk
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 27 mei 2013, 18:32

Ondertussen is er al een 2.0 versie van de Black Bird :winkie:

Van m’n schoonouders heb ik een Fizik zadel gekregen en van RuudRuud heb ik de Pike RCT3 met 140mm veerweg overgenomen. Lekkere upgrade t.o.v. de 35 Gold en scheelt bijna een halve kilo gewicht om mee te beuken naar boven...

Afbeelding

Tevens bij Jan the Man een setje wielen besteld, deze zijn hoogstwaarschijnlijk binnen 2 weken klaar om opgehaald te worden. Ik heb gekozen voor Rad15 Ozone 30 velgen met DT350 naven, welke banden erop gaan ben ik nog niet aan uit. Twijfel nog of ik voor een Ikon/Forekaster combo ga in 29x2.35 óf voor een 2.6 combo in een nader te bepalen setup. Ik rijd 75% NL dus wellicht is 2.6 een overkill? Gelukkig nog 2 weken de tijd om me daarin te verdiepen!

Tijdelijk zit er nu nog een setje Shimano SLX WH-MT600 wielen met Schwalbe Racing Ralph & Ray 29x2.25 onder voor de Brabantse rondjes. :-q
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Mnrk schreef: zo 26 april 2020, 20:50 Ondertussen is er al een 2.0 versie van de Black Bird :winkie:

Van m’n schoonouders heb ik een Fizik zadel gekregen en van RuudRuud heb ik de Pike RCT3 met 140mm veerweg overgenomen. Lekkere upgrade t.o.v. de 35 Gold en scheelt bijna een halve kilo gewicht om mee te beuken naar boven...

Tevens bij Jan the Man een setje wielen besteld, deze zijn hoogstwaarschijnlijk binnen 2 weken klaar om opgehaald te worden. Ik heb gekozen voor Rad15 Ozone 30 velgen met DT350 naven, welke banden erop gaan ben ik nog niet aan uit. Twijfel nog of ik voor een Ikon/Forekaster combo ga in 29x2.35 óf voor een 2.6 combo in een nader te bepalen setup. Ik rijd 75% NL dus wellicht is 2.6 een overkill? Gelukkig nog 2 weken de tijd om me daarin te verdiepen!
Die Pike is een dubbele upgrade! Die Gold is helemaal niet slecht maar de Pike is toch een stuk beter imho.

Spaken en naven zijn al binnen, en morgenvroeg de velgen. Dus je hebt niet zo heel veel tijd om na te denken over de bandenkeuze :winkie: . Als je een lichtlopende (IKON) 2,6 achter monteert vind ik het geen overkill. Als het in de winter echt dikke modder wordt zou je wat smallere banden kunnen monteren, dat gaan brede banden meer glijden.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Mnrk
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 27 mei 2013, 18:32

Ondertussen bijna 2 jaar en enkele modificaties verder staat ie er nu nog zo bij:

Afbeelding

Afbeelding

Helaas voor de Bird wordt ie vervangen door een Honzo maar vond het nog wel leuk om de eindstand ook hier nog even neer te zetten voor later! :winkie:
Gebruikersavatar
Mario070
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5842
Lid geworden op: wo 14 december 2016, 12:08

Mnrk schreef: di 22 februari 2022, 11:10 Ondertussen bijna 2 jaar en enkele modificaties verder staat ie er nu nog zo bij:

Afbeelding

Afbeelding

Helaas voor de Bird wordt ie vervangen door een Honzo maar vond het nog wel leuk om de eindstand ook hier nog even neer te zetten voor later! :winkie:
Mag ik je vragen waarom je schakelkabel van voorlangs je seatstay er achterlangs is komen te zitten bij de latere foto's :D
Hoe maakt men deze cirkel vierkant?

Dan Empfield
Gebruikersavatar
Mnrk
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 27 mei 2013, 18:32

Mario070 schreef: di 22 februari 2022, 12:03 Mag ik je vragen waarom je schakelkabel van voorlangs je seatstay er achterlangs is komen te zitten bij de latere foto's :D
De kabel leek mooier naar de derailleur te lopen als ik 'm achterlangs de seatstay plaatste en er was genoeg ruimte om het laatste stukje ook daar te laten lopen...maar vermoedelijk zal het wel niet de regel zijn om de schakelkabel daar langs te laten lopen? :~
Plaats reactie