Kona Honzo CR 2020: nieuwe wielen Erase/Nextie (P7)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Bij huize Knifeman heeft het aantal fietsen zijn max bereikt (niet mijn idee). Daarom moet er eerst eentje uit voordat er eentje in mag.

Op de BM dit voorjaar een tijdje staan praten op de Kona stand. Die hadden niet veel MTB's bij. Zij gaven aan dat gravelracers helemaal hip waren op dit moment, dus die fietsen bevolkten voornamelijk de stand. Er viel echter 1 MTB frame op: een Honzo carbon (CR). De kleur en de vormen waren zo vet, dat ik nu hard moest gaan denken wat er dan het pand moest verlaten. Bovendien was ik al wat langer latent in de markt voor een Honzo, gezien de vele enthousiaste reviews.

Dat werd uiteindelijk de Genesis Tarn. Die leek toch qua rijden veel op de On One, en de Honzo zou dan meer onderscheid bieden. Deze is inmiddels bij een blije nieuwe eigenaar, dus de Honzo kon besteld worden. Erveha, hofleverancier, kon razendsnel leveren. Vrijdag besteld en woensdag komt hij binnen.

Zoals hij er 22-6-2020 bij staat:

Afbeelding

En hij (is op het balhoofd na) klaar voor gebruik:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Eerste setup met tijdelijke vork/voorwiel:

Afbeelding

Meer foto's op P3
Dan kan het opbouwen beginnen.
Update 29-4: frame is binnen, de eerste pics met de vork (die nog naar 120mm teruggebracht wordt):

Afbeelding

Afbeelding

Hij is in één kleur gespoten, maar die veranderd enorm door lichtinval: van paars naar bruin.
Afbeelding

Afbeelding

Mooi gevormde chainstays, en een heel mooie protector.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Frame op hetzelfde moment gefotografeerd vanuit 2 hoeken:
Afbeelding

Afbeelding

Foto van de onderdelen welke gereed staan:

Afbeelding

Impressiefoto's van het frame:

Afbeelding

Afbeelding


Opbouw zoals nu bekend is;

Frame: Kona Honzo CR modeljaar 2020 maat L
Vork: DVO Sapphire 32mm, wordt nog op 120mm gezet.
Wielen: vooralsnog gebouwd met Newmen SL naven, Ryde Trace29 velgen (29mm intern), comp spaken.
Banden: vooralsnog starten we met Pirelli Scorpion 2.4 achter en Goodyear Escape 2.6 voor.
Crank: E13 TRS+
Schakelspul: Shimano XT 1x11 speed
Remmen: Ik denk de Hope Tech 3 in het rood, maar als dat qua kleur niet past zwarte Tech2.
Stuur: even kijken wat het beste past/staat: heb nog diverse Sixpack en Spank sturen liggen
Stuurpen: kijken wat het fijnste fietst qua lengte
Zadelpen: Heb een Reverb dropper in 31.6mm, maar weet niet zeker welke diameter het frame nodig heeft.
Bottom Bracket: dit is een PF92. Niet mijn favoriete oplossing maar het is niet anders. Deze zal ook van E13 worden.

Kijken hoe dit af gaat lopen.

Ciao,
Jan
Laatst gewijzigd door Jan the Man op ma 15 maart 2021, 13:13, 11 keer totaal gewijzigd.
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mooimooimooi.

Als ik het geld had zou ik dat frame ook direct kopen. Zo gaaf :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Mathijs_7
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Mooie kleur! Goud, rood? Ziet er wel vet uit. Benieuwd naar het eindresultaat :-q
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Jan the Man schreef: za 25 april 2020, 20:28 Bij huize Knifeman heeft het aantal fietsen zijn max bereikt (niet mijn idee). Daarom moet er eerst eentje uit voordat er eentje in mag.
Het is een historische dag :o


Mooi frame! :bier:
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Lars TB schreef: za 25 april 2020, 21:02 Mooimooimooi.

Als ik het geld had zou ik dat frame ook direct kopen. Zo gaaf :-q
Hij is inderdaad erg mooi. Kleur is moeilijk te beschrijven. Er zit rood in, bruin, paars...net hoe de zon er op staat. Op het interweb een foto gevonden vol in de zon en dan lijkt hij geel/goud.
Afbeelding

Heb inmiddels ook een nier verkocht. Voor een HT freempje is hij idd erg prijzig.
zeroground schreef: za 25 april 2020, 21:38
Jan the Man schreef: za 25 april 2020, 20:28 Bij huize Knifeman heeft het aantal fietsen zijn max bereikt (niet mijn idee). Daarom moet er eerst eentje uit voordat er eentje in mag.
Het is een historische dag :o
:tong
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

zeroground schreef: za 25 april 2020, 21:38
Lars TB schreef: za 25 april 2020, 21:02 Als ik het geld had zou ik dat frame ook direct kopen. Zo gaaf :-q

Het is een historische dag :o
Had zo moeten zijn toch? :kiss:
Big Deef
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 675
Lid geworden op: do 28 juni 2018, 11:04
Mijn mountainbike: Kingdom Void the Shorty

Wow.....

Dat kan niet anders als een mooie bike worden. Toch wel gaaf dat de kameleon kleuren wat meer verschijnen op frames, alleen hopen dat niet iedereen het gaat doen
Just do Ti, or did i die?
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Dutch schreef: za 25 april 2020, 22:00 Had zo moeten zijn toch? :kiss:
Hij hangt bij LT-Sports ook aan de muur. Zou ook in Huize TB erg mooi aan de muur hangen :winkie:


Maar ik heb er ook al een halve spec-list voor klaar liggen. Voor als de Staatsloterij nu eens bewijst wel te werken. Ik heb er alleen een beter passende vork bij bedacht:

Afbeelding

Volgens mij de enige vork die aansluit wat kleur(-type) betreft... . (Sorry Jan :bier: )
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Prachtige kleur frame en de Honzo is sowieso al een mooie HT op zich. We gaan deze volgen.
Royka
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: vr 29 december 2017, 23:13
Mijn mountainbike: Canyon Neuron 2023

Hele gave kleur idd! Benieuwd naar echte fotos! :oops:
Canyon Neuron 2023
Nukeproof Digger Factory
Bird Aether 9
Bird Zero 29
Trek Fuel EX 8
Bird Zero TR
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi mooi mooi,

Was het maar vast woensdag. 8)
Mijn carbon hardtail komt een beetje in de jaren al doet ie nog steeds precies waar hij voor gebouwd is.
Maar van zoiets moois als deze Honzo zou ik kunnen gaan overwegen om een nieuwe te bouwen. Mooi.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Nice. Honzo is altijd goed.
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Lars TB schreef: zo 26 april 2020, 10:33 Ik heb er alleen een beter passende vork bij bedacht:

Afbeelding

Volgens mij de enige vork die aansluit wat kleur(-type) betreft... . (Sorry Jan :bier: )
Tsja, baas boven baas. Ik heb echt die ene nier die over is zelf nodig :wink: . Die Helm is inderdaad een heel mooie vork. Ik heb toevallig nog die pauper DVO liggen, in donkerbruin. Als dat niet kleurt kan ik de vork nog laten overspuiten en/of andere (stealth) decals.

De wielen komen uit de One One, die rijd nu vrolijk door de Edese woestijn op 27.5+ wielen/banden. Bedoeling was om de set met Tune naven en carbon 30mm velgen hiervoor te gebruiken, maar die liggen nu in de Niner RIP9.

Voor anderen heb ik al diverse sets gebouwd met heel vette Nextie asymetrische 32mm (Intern),, 30mm hoge velgen. Dat is erg 'dik', maar had nog geen fiets waar deze zouden staan. Omdat ik met de Honzo niet smaller dan 2.4 banden wil gaan fietsen lijkt dat de ideale velg Maar eerste even op deze wielen. Naast de forse investering voor het frame moet er waarschijnlijk ook een nieuwe dropper in. De 31.6 uit de Tarn gaat waarschijnlijk niet passen, het lijkt of het frame voor 34,9 zadelpen gemaakt is (en een shim wil ik niet gebruiken).

Wordt vervolgd.

Ciao,
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Gebruikersavatar
Bonanza
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1380
Lid geworden op: za 23 juni 2012, 21:18
Mijn mountainbike: Niner Air 9 RDO, Kona Hei Hei CR Race
Contacteer:

Ben benieuwd, beloofd veel goeds :-q
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Bruine sapphire lijkt mij een goede keuze Jan.
Plaats reactie