Kona Honzo CR 2020: nieuwe wielen Erase/Nextie (P7)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5247
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Jamis Diablo schreef: za 4 juli 2020, 20:43 Hele mooie bike geworden.
Vind alleen de combi speed / race niet echt bij een AM gerichte fiets passen.
Thanks,

Banden pas ik altijd aan naar de omstandigheden. Rondom Ede is er niets heftiger nodig en vandaag op Nijmegen en Groesbeek ook nooit het gevoeg gehad dat de grens van grip bereikt werd. De Speed heeft nog best behoorlijke noppen als je hem vergelijkt met andere racy banden als de Furious Fred en Thunder Burt.. Ook de lage druk waarmee je kunt rijden en de breedte (2.4) helpen daarbij.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Frankvdpoel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 12 oktober 2019, 17:54
Mijn mountainbike: Commencal meta trail 29, Kona Honzo Cr

Had wel iets meer bandenclearance achter willen hebben. Nu een 2.3 band op een 30,5mm interne velg en dat gaat nog goed, Veel breder moet het niet worden.

Ciao,
Jan
Hoi Jan, zit met interesse te lezen. Ik heb onlangs ook een Honzo cr op de kop getikt die als Xc is afgebouwd. Met nu dtswissvelgen xr1501 met banden op 2.2. Ik wil ook wat breder voor iets meer comfort. Ik merkte ook dat er niet heel veel ruimte was en vandaag even een wiel uit mijn commencal meta gepast met een 2.35 band op een 35 mm velg. Dat zag er krap uit. Wat past bij jou nog goed? En is de velgbreedte nog van invloed op de bandclearance?

Groet Frank
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5247
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Frankvdpoel schreef: ma 14 december 2020, 23:56
. Had wel iets meer bandenclearance achter willen hebben. Nu een 2.3 band op een 30,5mm interne velg en dat gaat nog goed, Veel breder moet het niet worden.

Ciao,
Jan
Hoi Jan, zit met interesse te lezen. Ik heb onlangs ook een Honzo cr op de kop getikt die als Xc is afgebouwd. Met nu dtswissvelgen xr1501 met banden op 2.2. Ik wil ook wat breder voor iets meer comfort. Ik merkte ook dat er niet heel veel ruimte was en vandaag even een wiel uit mijn commencal meta gepast met een 2.35 band op een 35 mm velg. Dat zag er krap uit. Wat past bij jou nog goed? En is de velgbreedte nog van invloed op de bandclearance?

Groet Frank
Hoi Frank,

Ik heb nu een 2.25 band op 30mm velg liggen, en dat is voor mij de max. Breder ben ik toch bang dat hij aan gaat lopen bij modder en rommel.

De breedte van de velg heeft een beetje invloed op hoe breed je band valt. (paar mm). 2.35 op 35mm zou ik zelf niet aandurven.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Frankvdpoel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: za 12 oktober 2019, 17:54
Mijn mountainbike: Commencal meta trail 29, Kona Honzo Cr

Hoi Jan,

Klopt hoor, je houd niks over. Was even benieuwd of dit alleen bij het frame uit 2018 zo was. Maar dat kwaaltje heeft het nieuwere type dus ook. Kwaaltje Imo, omdat er een boostnaaf in zit waarbij het juist ruimte zou moeten bieden aan bredere banden. Misschien eens wat testen of je ook echt schade oploopt aan het frame met 2.35. Natuurlijk eerst het frame beschermen.

Voor de rest een superfiets!
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5247
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Dit weekend heerlijk weer. Dus zaterdag de + bikes welke in de sneeuw geploegd hebben goed schoon gemaakt (pekel verwijderd) en even op stal gezet.

De Honzo weer klaar gemaakt voor dit weekend. Omdat het erg druk zou kunnen worden op de vaste routes in de buurt, deze lekker links laten liggen en een beetje lopen klooien in de buurt op de stuwwallen en beekjes. Opvallend droge paden, en het water in de beken en vennetjes stond hoger dan de laatste maanden. Dus flatpedals erop, zadel naar beneden en gaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wederom de bevestiging dat dit een heerlijk fietsje is. Wendbaar wanneer nodig maar ook lekker door kunne trappen als je even op wilt schieten.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5247
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Voor een forumlid een wielset gebouwd met Erase naven, en was best onder de indruk van deze naven. Dus zelf ook een set besteld om te testen en mooie carbon Nextie velgen laten komen.

Gewicht komt uit op 1.377 gram met een interne breedte van 27mm. De velgen zelf wegen 320g.

De wielen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De eerste indruk is heel goed: ze maken een bescheiden geluid, wat wel tijdens het fietsen wat luider wordt (beetje á la Chris King) en de body grijpt snel en geleidelijk aan. Net iets fijner dan DT240's, hoewel dat ook topnaven blijven.

Duurzaamheid moet zich nog uitwijzen. Daarom heb ik ook een set gebouwd voor een wedstrijdrijder van de club die ze flink zal mishandelen.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi setje,

Mooie naven, Belgisch product met Nederlandse inbreng is cool. Goed om de ervaringen van je wedstroijrijder straks terug te zien, zowel met naven als het geheel. Ik ben zelf ook voor 27mm interne superlichte velgen gegaan, vind het wel een soort sweetspot voor XC licht en toch breed genoeg voor support ook met 2.4 banden.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2213
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Naafjes zien er een beetje Chris King achtig uit, netjes. Zijn ze ook in verschillende kleurtjes tre krijgen?
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Elke kleur mogelijk zolang het maar zwart is :-q

Mooi setje weer Jan
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5247
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Heckler40 schreef: ma 15 maart 2021, 15:03 Goed om de ervaringen van je wedstrijdrijder straks terug te zien, zowel met naven als het geheel.
Ja, zal de ervaringen delen. Er zijn nog geen (inter)nationale wedstrijden voor hem, maar draait nu wel wedstrijden in het clubcircuit.

Hij had hiervoor DT240 met 36T body maar wil nu al niet meer terug.
zonoskar schreef: ma 15 maart 2021, 15:08 Naafjes zien er een beetje Chris King achtig uit, netjes. Zijn ze ook in verschillende kleurtjes te krijgen?
Ze zien er inderdaad CK achtig uit. Volgens mij hebben ze wel plannen om met kleurtjes te gaan werken maar misschien zijn de volumes daarvoor nog te klein.

Voordeel is dat je ze zonder gereedschap uit elkaar kunt halen. De tweede ratchet zit in de (tita) body verwerkt, dus er vliegt ook niets meer in het rond als je de body eraf haalt. :winkie:

Bedrijf groeit wel stevig. Heb weer 2 sets in bestelling staan, en vlak na de bevestiging bleek dat ze door de drukte 2 weken meer nodig hebben. Nu komen daar ook custom carbon velgen omheen en die zijn nog een paar weken langer onderweg.

Nu kan Hope voorlopig ook niet leveren, dus daar zullen de alternatieven wel wat volume wegsnoepen, hoewel die nu dus ook leveringsissues hebben (DT ook bijvoorbeeld).

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
sama
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 20 juni 2011, 16:50
Mijn mountainbike: Yeti asr turq

Het blijft mooi spul een setje nieuwe wielen. Ik moet zeggen dat ik het frame ook echt heel gaaf vind. Misschien wel de mooiste kleur die ik ooit gezien heb op een mtb.
Sneeuwmonster
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Jan the Man schreef: ma 15 maart 2021, 21:59 Bedrijf groeit wel stevig. Heb weer 2 sets in bestelling staan, en vlak na de bevestiging bleek dat ze door de drukte 2 weken meer nodig hebben. Nu komen daar ook custom carbon velgen omheen en die zijn nog een paar weken langer onderweg.
Waar bestel je de naven? Kan online enkel een nietwerkende website van erase components vinden... :~
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5247
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

sama schreef: di 16 maart 2021, 11:21 Het blijft mooi spul een setje nieuwe wielen. Ik moet zeggen dat ik het frame ook echt heel gaaf vind. Misschien wel de mooiste kleur die ik ooit gezien heb op een mtb.
Helemaal mee eens, de kleur was in eerste instantie ook wat me 'triggerde'. Toen het een Honzo bleek was de beslissing heel snel genomen. Deze kleur blijft constant veranderen. Daarom zijn gekleurde onderdelen ook imho niet mooi op deze fiets, het gaat al snel vloeken.
Mathijs_7 schreef: di 16 maart 2021, 13:57 Waar bestel je de naven? Kan online enkel een nietwerkende website van erase components vinden... :~
Dat kan kloppen, ze hebben een brand gehad, ik denk bij de provider. Ze kunnen ook geen mails meer lezen (heb ik vernomen via facebook: "Door de brand bij OVH is onze website momenteel buiten dienst en hebben we geen toegang tot uw mailtjes en bestellingen. Sorry voor het ongemak. We hopen snel terug te zijn 🙏🏻").

Ik bestel de naven altijd bij Erveha bikes in Ede. Die is dealer en heeft al een stuk of 6 sets probleemloos geleverd. (net als dit Honzo frame overigens).

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Thx Jan :-q . Ga ik even contacten.
Gebruikersavatar
Prulleman
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1947
Lid geworden op: ma 6 april 2009, 12:54
Mijn mountainbike: Scott Spark 2022 RC Team Red
Contacteer:

Mooi setje Jan, welke velgen zijn dit nu precies, want ik zie 2 27mm xc velgen, maar beide met een ander gewicht
Ik ben ook erg benieuwd naar jou langere termijn ervaringen met deze combinatie!
Plaats reactie