Orbea Oiz M20 TR 2020

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Die 11kg klopt wel redelijk. Mijne, een L, weegt incl. Xt pedalen en tubeless Ray/Ralph op 11.5kg
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

@Daniel: Ik heb losse lockout + losse dropper hendel. Uitbouwen ging eigenlijk heel makkelijk. Eerst de hendel loshalen zodat je ruimte krijgt op de kabel. Daarna je dropper uit het frame trekken en dan zit aan de onderkant de kabel vast aan je dropper. Loshalen en vervolgens trek je de kabel uit het frame. Of het makkelijk terug te monteren is weet ik niet maar ik kan mij niet voorstellen dat dat lastig gaat zijn

@Tiny: ik ben 196cm met eveneens 98cm binnenbeenlengte. Voor mij zit deze fiets perfect. Bikeplanet in Haarlem heeft een M10 TR in XL als demo fiets. Afspraak maken en je kunt testen.

@Mrr: ik gok dat je op 11.5 gaat uitkomen. Met name de wielen van de M10 zijn een stukje lichter. De M10 TR XL in de winkel bij Bikeplanet zonder pedalen was meen ik 11.1 of 11.2 kg. Dat was ook inclusief carbon stuur.
PaganiProductions

mark m schreef: ma 4 mei 2020, 15:12 Die 11kg klopt wel redelijk. Mijne, een L, weegt incl. Xt pedalen en tubeless Ray/Ralph op 11.5kg
11 kg tot 11.50 kg vind ik een redelijk gewicht voor een xc bike met een dropper.
12 kg vind ik aan de wat aan de zware kant.>
Dat is maar een kilo lichter als mijn alu Alma toen die helemaal standaard was met 13.00 kg en standaard pedalen en in de maat medium.
Verder mooie bike en hoe klimt die met die 120 mm vork.
Laatst gewijzigd door PaganiProductions op ma 4 mei 2020, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Tis geen lichtgewicht volbloed race xc bike he. Het is met 2x120mm iets meer XC plus een beetje.
Bicycle, bicycle, bicycle
PaganiProductions

daniel1975 schreef: ma 4 mei 2020, 20:55 Tis geen lichtgewicht volbloed race xc bike he. Het is met 2x120mm iets meer XC plus een beetje.
Dat is gewoon een xc bike met extra veerweg een down country bike is echt geen trail bike het is verder het gewoon hetzelfde frame als de normale oiz alleen met meer veerweg dan het normale model de tr kan je ook krigen als 2x100 mm zonder extra veerweg.
Als ik het budget ervoor zou hebben zal een Oiz tr zeker op mijn lijstje staan hoewel ik hier in de buurt meer aan 2x100 mm zou hebben.
daniel1975
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3458
Lid geworden op: di 26 oktober 2004, 11:23
Mijn mountainbike: Orbea Oiz TR

Volgens mij zeggen we ongeveer hetzelfde :-q
Die extra grammen zitten in de dropper en de iets zwaardere demper+vork.
Een 34mm vork is zwaarder dan een XC 32mm Sid. Gewicht is echt zo gek niet hoor.
Bicycle, bicycle, bicycle
PaganiProductions

daniel1975 schreef: ma 4 mei 2020, 21:35 Volgens mij zeggen we ongeveer hetzelfde :-q
Die extra grammen zitten in de dropper en de iets zwaardere demper+vork.
Een 34mm vork is zwaarder dan een XC 32mm Sid. Gewicht is echt zo gek niet hoor.
Ja klopt en standaard wielen zijn zwaar natuurlijk maar met een set goede wielen is dat zo opgelost.
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Fiets klimt heel goed. Makkelijk grip te houden zonder dat het voorwiel lost komt van de grond.
Daarnaast ook blij eindelijk weer een Fox voorvork te hebben. Ik heb al meerdere malen een Rockshox gehad maar daar toch nooit echt aan kunnen wennen. Het soepele wat een Fox heeft heb ik nog niet terug kunnen vinden bij Rockshox.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Ik vind 11 kg knap licht voor een bijna standaard 29er fully!
Lichte wielset erop en je gaat naar 10,5kg? Ik doe het er voor.

En hij is ook nog eens erg mooi 8)
PaganiProductions

michel3vb schreef: ma 4 mei 2020, 23:48 Fiets klimt heel goed. Makkelijk grip te houden zonder dat het voorwiel lost komt van de grond.
Daarnaast ook blij eindelijk weer een Fox voorvork te hebben. Ik heb al meerdere malen een Rockshox gehad maar daar toch nooit echt aan kunnen wennen. Het soepele wat een Fox heeft heb ik nog niet terug kunnen vinden bij Rockshox.
Als ik wil krijg bij mijn Alma dat wiel zo van de grond.
Ik heb zelf niet veel ervaring met fox vering wel met rockshock vering.
michel3vb
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 6 februari 2010, 16:05
Mijn mountainbike: One-On Lurcher
Contacteer:

Jouw Alma is ook niet gelijk aan mijn Oiz qua geometrie. Beetje appels met peren vergelijken.
Plus daarnaast is het ook iets persoonlijks natuurlijk. Kan best zijn dat iemand anders de Oiz helemaal niks vind qua rij eigenschappen.
PaganiProductions

michel3vb schreef: di 5 mei 2020, 11:11 Jouw Alma is ook niet gelijk aan mijn Oiz qua geometrie. Beetje appels met peren vergelijken.
Plus daarnaast is het ook iets persoonlijks natuurlijk. Kan best zijn dat iemand anders de Oiz helemaal niks vind qua rij eigenschappen.
Natuurlijk is het niet te vergelijken maar had eigenlijk over de 100mm vering in vergelijk met 120 mm.
Mike123
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 940
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 23:13

PaganiProductions schreef: di 5 mei 2020, 10:19
michel3vb schreef: ma 4 mei 2020, 23:48 Fiets klimt heel goed. Makkelijk grip te houden zonder dat het voorwiel lost komt van de grond.
Daarnaast ook blij eindelijk weer een Fox voorvork te hebben. Ik heb al meerdere malen een Rockshox gehad maar daar toch nooit echt aan kunnen wennen. Het soepele wat een Fox heeft heb ik nog niet terug kunnen vinden bij Rockshox.
Als ik wil krijg bij mijn Alma dat wiel zo van de grond.
Ik heb zelf niet veel ervaring met fox vering wel met rockshock vering.
Als je aan het klimmen bent wil je je voorwiel ook niet van de grond. Al zou dat met deze mooie Orbea ook makkelijk kunnen. (als je zou willen).
Dannie1976
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 10 juni 2020, 19:04

Zelf de M30 Eagle uit 2018. Blijft mooi en zeker geen fiets die je overal ziet. Het enige dat mij altijd opvalt zijn de standaardwielen. Je koopt een midden segment fiets maar die wielen zijn iets beter dan bij het instap segment (zeker geen slechte wielen echt 1930 gram is fors). Volgende week komt mijn handgemaakte set ben benieuwd
Plaats reactie