Trek Fuel EX 7 2017 - R.I.P.

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ad58
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2751
Lid geworden op: ma 27 februari 2017, 09:46
Mijn mountainbike: Niner Ros 9

:-q
Fietst op staal tussen zijn MS-aanvallen door.

A result doesn't define me. Refusing to quit in the darkest moments does.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Weer een rondje gedaan in het Haarlemmermeersebos gisteravond...
Het ging hard over de leuke singletrack paadjes, maar zo hard had ik niet verwacht, maar wat blijkt, zomaar wat 'beste van de dag' tijden en ook bij de bovenste 5% of 'all time'. Niet dat het daar om te doen is, maar het is wel leuk.

Het blijft wel werken op het korte geslinger, maar een lagere banden druk (en tubeless) en betere kennis van het parcours zorgde voor een in mijn ogen toptijd, terwijl de conditie nog in de opbouwfase is, na de Corona-fiets-stop van de afgelopen maanden.

Ook de 2e drop gedaan op de bekende singletrack. Eerste keer alle hens aan dek, want je komt met relatief lage snelheid aan en de boompjes staan bij de landing toch wel dichtbij, maar de 2e, 3e en 4e keer gingen al veel soepeler.
En dat is het grappige van de Fuel EX, hij geeft zóveel vertrouwen....
De Bigspottershill langs alle hoeken naar beneden is echt een feest. Wielen los bij elke knik van horizontaal naar diagonaal :winkie:

Wat me wel zwaar valt zijn de lange asfaltpaden op de heen en terugweg (of de Bigspotterhill op). Ik heb het gevoel (veel) meer kracht te moeten leveren om hem op snelheid te houden. Ongetwijfeld een combi van type band, breedte van de band, luchtdruk en zwaarte van de velg.
Dat wordt het eerste aandachtspuntje.....
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Zwaar fietsen over asfalt .... Dat komt niet door de banden of de luchtdruk dat het zwaar is... Dat komt door de route! :D
Je kunt vrijwel onverhard, met maar een paar stukkies verhard van huis naar het bos komen. :-q

Maar die fiets valt wel op zeg. Als ik je zie fietsen schreeuw ik wel effe.
Ben zelf ook in voor een andere, ook een grotere, ook om dezelfde redenen en ook hetzelfde type, of zijn lichtere broertje, maar dan van dit jaar.

(Ohm ik heb gisteren weer een nieuwe, nog steilere, afdaling in het HMB gemaakt.... op de heuvel bij de paardenbak. Wil de Fuel EX vast heeeeeel graag vanaf ;) )
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Asfalt is inderdaad niet leuk en dáárom al zwaarder, maar op de Devinci leek het wat makkelijker te gaan. Met een mtb-ende wielrenner binnen het cluppie, is er geen ontkomen aan, om zo af en toe wat asfalt te pakken.

Is dat steile stukje in het depotje tussen renbaan en papa's beachhouse? Kom ik steeds langs maar lijkt een hele hoge zandbak. De volgende keer ff kijken.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

erwin.burgers schreef: do 4 juni 2020, 19:20 Asfalt is inderdaad niet leuk en dáárom al zwaarder, maar op de Devinci leek het wat makkelijker te gaan. Met een mtb-ende wielrenner binnen het cluppie, is er geen ontkomen aan, om zo af en toe wat asfalt te pakken.

Is dat steile stukje in het depotje tussen renbaan en papa's beachhouse? Kom ik steeds langs maar lijkt een hele hoge zandbak. De volgende keer ff kijken.
Het was een beetje een geintje van dat asfalt he. Er is hier in de buurt nauwelijks aan te ontkomen inderdaad. Maar we doen het met wat we hebben en halen daar ons plezier uit.

Die afdaling bedoelde ik niet. Die grote heuvel is nu te mul inderdaad. Daar moet je omhoog duwen om naar beneden te kunnen. Wel eens gedaan hoor, maar nu inderdaad niet.
Bij het grote strand zijn 2 afgezette paardenbakken. Een grote en een kleine. Naast die kleine is een heuvel met allemaal tracks erop. Bovenop die heuvel liggen nu 4 lijnen naar beneden. Degene die ik van de week opengemaakt heb gaat echt PAL links langs de dikke boom die er staat.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

PaneVino schreef: vr 5 juni 2020, 10:25 Die afdaling bedoelde ik niet. Die grote heuvel is nu te mul inderdaad. Daar moet je omhoog duwen om naar beneden te kunnen. Wel eens gedaan hoor, maar nu inderdaad niet.
Bij het grote strand zijn 2 afgezette paardenbakken. Een grote en een kleine. Naast die kleine is een heuvel met allemaal tracks erop. Bovenop die heuvel liggen nu 4 lijnen naar beneden. Degene die ik van de week opengemaakt heb gaat echt PAL links langs de dikke boom die er staat.
Op die berg ben ik al 2 paadjes naar beneden gegaan. 1e rechtdoor, steil naar beneden, kruising met asfalt en jumpje, of er rechts een dikke boom stond weet ik niet :~
2e was rechtaf slingerend

Maar goed, dit is meer iets voor het Hmb topic :wink:
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Na afgelopen zondag na behoorlijke hoosbuien gereden te hebben, is direct de beslissing gemaakt om de Bontrager XR3 Expert banden te gaan vervangen. Weinig grip op het natte. Teveel en te kleine noppen.
Ze lopen snel vol en het vertrouwen mist daardoor, wat juist in natte omstandigheden nodig is om toch lekker door te kunnen trappen.

Omdat deze fiets een effen kleur heeft, lijkt me het wel mooi staan om banden te nemen met van die bruin/beige zijwangen. Mee eens???

Dat beperkt de keus natuurlijk wel behoorlijk, evenals de minimale 2.3 maat (ivm 30 mm inw. velgen).
Banden moeten beetje vergelijkbaar zijn met de bekende Nobby Nic's of Rocket Ron's.

Iemand ideeen?
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Nobby Nic skinwall? :winkie:
https://www.mantel.com/schwalbe-nobby-n ... buitenband

Helaas alleen in liteskin te krijgen :-{
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

MacReal schreef: ma 8 juni 2020, 12:30 Nobby Nic skinwall? :winkie:
https://www.mantel.com/schwalbe-nobby-n ... buitenband

Helaas alleen in liteskin te krijgen :-{
En niet in 2.3/2.4....
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Dat was me niet eens opgevallen!

Een ardent? Of vittoria, al is dat niet "echt" skinwall natuurlijk.
https://www.bike-components.de/en/Maxxi ... re-p59646/

https://www.bike-components.de/en/Vitto ... re-p71307/
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Zo, weer wat verder in het helemaal naar mijn zin maken van m'n fiets. De remklauwen van m'n oude bike overgezet naar de EX7. Hele remmelarij is nu op XT nivo.
Wel een gedoe hoor. Ik moest de achter remleiding vervangen ivm banjo aansluiting die ontbrak. Dat was een hele operatie met die kabels en leidingen door het frame. Het staat mooi, maar is zo onhandig als je denkt ff snel alles over te zetten :-? . Zeker als er met het gepiel een inbussleutel in de onderbuis verdwijnt :evil: . De buren zullen wel geschrokken zijn van de krachttermen :wink: Beetje hannesen met het frame tot de inbus onder het gaatje in de onderbuis lag en met een pincet hem eruit kunnen vissen....


Nu verder met de zoektocht naar een grippy, licht en fraai setje banden....

Zaterdag zo'n 50 km door het NHD gefietst. Ging prima, maar dat is nou niet de omgeving waar de EX volledig tot zijn recht komt. Weinig hoogteverschillen of geweldige slingerende singletracks. Heb nog moeite met de zwaar rollende of gewoon zware wielen/banden. Misschien was de luchtdruk ook wel heel laag. Metertje in mijn pomp is stuk, dus op gevoel maar ergens op de 1,8 bar (want tubeless) gezet. In ieder geval was het aanpoten op de rechte paden waar het tempo omhoog ging.
Iemand misschien dezelfde ervaring met de Bontrager XR3 Expert banden? Volgens mij zijn ze niet heel zwaar als ik dat zo vergelijk met andere 2.4 banden van andere merken en ook niet hele grote noppen, waardoor het ook niet heel zwaar zou moeten rollen.

Ondertussen is de Devinci ook redelijk klaar voor de onvermijdelijke verkoop. Afgelopen zaterdag deed hij nog prima dienst als invalfiets voor fietsmaatje met kapotte Lefty.
Laatst gewijzigd door erwin.burgers op di 29 juni 2021, 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2233
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

erwin.burgers schreef: zo 14 juni 2020, 18:13 Zo, weer wat verder in het helemaal naar mijn zin maken van m'n fiets. De remklauwen van m'n oude bike overgezet naar de EX7. Hele remmelarij is nu op XT nivo.
Wel een gedoe hoor. Ik moest de achter remleiding vervangen ivm banjo aansluiting die ontbrak. Dat was een hele operatie met die kabels en leidingen door het frame. Het staat mooi, maar is zo onhandig als je denkt ff snel alles over te zetten :-? . Zeker als er met het gepiel een inbussleutel in de onderbuis verdwijnt :evil: . De buren zullen wel geschrokken zijn van de krachttermen :wink: Beetje hannesen met het frame tot de inbus onder het gaatje in de onderbuis lag en met een pincet hem eruit kunnen vissen....

Afbeelding

Nu verder met de zoektocht naar een grippy, licht en fraai setje banden....

Zaterdag zo'n 50 km door het NHD gefietst. Ging prima, maar dat is nou niet de omgeving waar de EX volledig tot zijn recht komt. Weinig hoogteverschillen of geweldige slingerende singletracks. Heb nog moeite met de zwaar rollende of gewoon zware wielen/banden. Misschien was de luchtdruk ook wel heel laag. Metertje in mijn pomp is stuk, dus op gevoel maar ergens op de 1,8 bar (want tubeless) gezet. In ieder geval was het aanpoten op de rechte paden waar het tempo omhoog ging.
Iemand misschien dezelfde ervaring met de Bontrager XR3 Expert banden? Volgens mij zijn ze niet heel zwaar als ik dat zo vergelijk met andere 2.4 banden van andere merken en ook niet hele grote noppen, waardoor het ook niet heel zwaar zou moeten rollen.

Ondertussen is de Devinci ook redelijk klaar voor de onvermijdelijke verkoop. Afgelopen zaterdag deed hij nog prima dienst als invalfiets voor fietsmaatje met kapotte Lefty.
Die Expert versie van de XR3 rolt wel aanmerkelijk zwaarder dan de Team Issue.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

2 Maanden verder met de Fuel EX7. En wat een feest is het.
Nu noordwijk weer goed te berijden is, daar weer een paar keer geweest. Ondanks dat we volgens Strava al een keer of 190 dat parcours hebben gereden, toch elke keer wel wat pr's, 2e of 3e tijden. Teken dat het hard gaat. Ook op de technische, relatief langzame stukken.
Ook Spaarnwoude gaat super goed. Afdalinkjes gaan zo makkelijk en hard...

Vandaag wel een raar fenomeen mee gemaakt. Tijdens een pauze hoorde we ineens een harde 'pang'. Klonk als een steen tegen de spaken, maar mijn fiets lag gewoon op de grond. Blijkt er in het achterwiel ineens, uit het niets, een spaak te zijn gebroken,net boven de nippel.
Iemand een idee hoe dat kan? Op het parcours kan ik me het voorstellen, maar liggend op de grond :~
Toch maar serieus een nieuwe wielset overwegen...
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29957
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

1x spaakbreuk kan/mag, een slechte spaak kan altijd, die pech kan je hebben.
Of een tak of steen die net die ene spaak hard en ongelukkig heeft geraakt.

Als het vaker gebeurt, dan is er iets mis.
Slechte spaken, velg die niet schuin is geboord (knik in de spaak boven de nippel), spaken die te lang waren en waar naderhand het schroefdraad is gesneden (ipv gerold).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: wo 22 juli 2020, 23:31 1x spaakbreuk kan/mag, een slechte spaak kan altijd, die pech kan je hebben.
Of een tak of steen die net die ene spaak hard en ongelukkig heeft geraakt.

Als het vaker gebeurt, dan is er iets mis.
Slechte spaken, velg die niet schuin is geboord (knik in de spaak boven de nippel), spaken die te lang waren en waar naderhand het schroefdraad is gesneden (ipv gerold).
Het was vooral het moment waarop het gebeurde, wat ons allemaal bevreemde...
Maar goed, geen mooiere reden om een wielset te vervangen die toch al op de nominatie stond om te upgraden.
Dankzij Lars ook op korte termijn aan de RAD15 velgen met OHR Elan naven. Wordt weer een 30 mm breedte maar met een beetje minder gewicht.
Ben benieuwd....
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Plaats reactie