Het idee was om een winterfiets te bouwen. Het moment om dit te realiseren is wellicht twijfelachtig echter deden kansen zich voor en was het allemaal vrij snel 'geregeld'. Grootste motivatie om een winterfiets te bouwen was om de dure fullies te ontzien tijdens de modderige maanden. Aangezien ik goede ervaringen heb met staal en het soms wat eenvoudige imago ben ik in die hoek gaan zoeken. Ook was het duidelijk dat het niet veel mocht gaan kosten, juist om bovengenoemde reden. Aangezien ik goede ervaringen heb met Kona fietsen was het niet onlogisch dat ik daar naar op zoek ben gegaan. Andere kanshebbers waren van de merken Surly, Singular, Salsa, Stanton en nog wat andere merkjes.
Het liefst had ik iets gehad a la Honzo ST maar die zijn niet heel veel verkrijgbaar en al helemaal niet tegen scherpe prijzen. Toch verder gaan kijken en zo terecht gekomen bij de Unit. In de basis een starre stalen singlespeed met 29" wielen en sinds enkele jaren ook als 27,5"+. Geared zijn ze er tegenwoordig ook. De meest eenvoudige uitvoeringen waren nieuw rond de €700,-, niet te vergelijken dus met de moderne hedendaagse fietsen. Ik had er nog nooit op gereden en had er ook geen hoge dunk van eerlijk gezegd. Totdat ik onderstaand exemplaar tegenkwam, niet direct de kleur die ik zelf zou kiezen maar met de rode accenten geen gekke verschijning. Behalve het frame was er weinig meer over van de oorspronkelijke afmontage. Zo was de fiets geared gemaakt met Sram GX 1x11 aandrijving, 11-32 cassette dus kleine stapjes in vergelijking met de 10-50 cassettes die ik tegenwoordig gewend ben. In plaats van de standaard mechanische schijfremmen was dit exemplaar uitgerust met Guide RSC, ook niet mijn eerste keus maar ze doen wat ze moeten doen en er zijn door de vorige eigenaar wat upgrades uitgevoerd om de bekende problemen te verhelpen. So far so good... Het standaard Kona stuur heb ik zelf gelijk vervangen voor een Renthal Fatbar Carbon, onder andere om iets breder te gaan wat de houding op de fiets en het stuurgedrag ten goede komt. Grootste upgrade is in mijn ogen de wielset. Dit zijn Hope naven met DT Swiss XM521 velgen, 27,5" met 35mm binnenbreedte. Daar omheen Rocket Ron 2.8" banden welke in de winter tijdens modderige omstandigheden goed grip zouden moeten leveren. Ik ben er al achter dat ze tijdens deze droge omstandigheden ook voordeel bieden, tijdens een rondje Gasselte/Gieten al meerdere pr's gesneuveld ten opzichte van de full carbon Hei Hei Supreme 29". Daarnaast zat bij de koop ook nog een identiek achterwiel met singlespeed naaf. Nog nooit geprobeerd maar de mogelijkheid om het eens te proberen is nu verleidelijk. Ook is er de mogelijkheid om 29x2.6 banden in te krijgen, deze set doet nu dienst in mijn Banshee maar ik heb ze even gepast in de Unit, zie laatste foto.
Na de eerste rit ben ik eens na gaan denken. Volgens strava ben ik eigenlijk niet langzamer dan op een dure moderne fully terwijl ik minstens zoveel plezier had op de Unit. Natuurlijk, je levert wel wat in op comfort maar ik heb het niet als bezwaarlijk ervaren. Daarnaast, je rijtechniek wordt wel op de proef gesteld. Waar je met een fully 'gewoon gaat' merkte ik dat ik met de Unit toch iets beter op mijn lijnkeuze lette. Boomwortels en andere kleine obstakels merk je weinig van maar als je langs een kuil stuurt levert dat zeker wel wat behoud van snelheid op bijvoorbeeld. Het gebrek aan vering/demping was heel even wennen maar met de juiste rijtechniek en houding rijdt het gewoon heerlijk. Foutjes worden gelijk afgestraft terwijl bij moderne fietsen de vering/geo best veel kan opvangen. Kortom; als je het niet erg vind om je rijtechniek weer op scherp te zetten dan kun je verdomd veel plezier hebben op een fiets als deze. En als je dan ook nog een bedenkt wat zoiets kost dan vraag je je af waarom we ons 'gek' laten maken om op peperdure fietsen te rijden terwijl dit minstens zo leuk is. Ik ben er zelf ook schuldig aan maar dit is een goeie reality-check, zo kan het ook!
Voor nu laat ik de fiets zoals hij is, misschien op termijn nog wat met de wielen wisselen.
Met 29x2.6:
Kona Unit a.k.a. 'Grote Smurf'
-
- Pro Biker
- Berichten: 1062
- Lid geworden op: di 13 november 2007, 21:39
'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal...'
Vette smurf
Ik had hem ook gespot op de welbekende verkoopsite maar ik moest fietsen verkopen van mezelf
Ik had hem ook gespot op de welbekende verkoopsite maar ik moest fietsen verkopen van mezelf
-
- Pro Biker
- Berichten: 1062
- Lid geworden op: di 13 november 2007, 21:39
Dat had ik al gedaan, reetfiets en een Process eruit.
'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal...'
-
- Pro Biker
- Berichten: 1062
- Lid geworden op: di 13 november 2007, 21:39
Ik kan het je zeker aanraden! De banden op 1 bar en dat was eigenlijk nog te hard. Vering creeer je zo idd wel een beetje maar demping is natuurlijk ver te zoeken.
'Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal...'
Mooi Wark, strakke Unit, toepasselijke naam
En nog een 27,5 plus convert erbij. Gieten/Gasselte is er een mooi rondje voor met het losse zand her en der, die Rocket Ron plus is er voor gemaakt. Ik kan jouw verhaal Helemaal begrijpen, lijkt een beetje op mijn ervaring met de Rooster, in 29x2.8.
Als de Star en Staal geometrie past dan zijn een paar goede wielen+banden al genoeg.
Enjoy!!
En nog een 27,5 plus convert erbij. Gieten/Gasselte is er een mooi rondje voor met het losse zand her en der, die Rocket Ron plus is er voor gemaakt. Ik kan jouw verhaal Helemaal begrijpen, lijkt een beetje op mijn ervaring met de Rooster, in 29x2.8.
Als de Star en Staal geometrie past dan zijn een paar goede wielen+banden al genoeg.
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
- streetracer
- Pro Biker
- Berichten: 1443
- Lid geworden op: wo 17 november 2010, 18:59
- Mijn mountainbike: Uitgeest
Ik haat grote smurf.....
Zolang er maar een weg is......
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
Mijn bikes door de jaren heen;
Van Nicholas Tuareg 26er - 9,1 kg
Van Nicholas Tuareg 27.5er - 9,8 kg
Klein Attitude 8,2 kg
TWIN SIX TI FSU 9,2 kg
Gilbertson Inferno 8,5 kg
BEONE Black 7,3 kg
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 4056
- Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
- Contacteer:
Leuke fiets
Ik ben al jaren fan van star&simpel en heb er nog steeds de meeste lol op.
Gewicht achterin houden en stuur niet te laag scheelt veel comfort.
Ik zou zeker ook eens singlespeed proberen, leek mij ook een idioot idee.....maar het werkt en is leuk!
Ik ben al jaren fan van star&simpel en heb er nog steeds de meeste lol op.
Gewicht achterin houden en stuur niet te laag scheelt veel comfort.
Ik zou zeker ook eens singlespeed proberen, leek mij ook een idioot idee.....maar het werkt en is leuk!
-
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 5237
- Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
- Mijn mountainbike: wil naar buiten
Gave fiets, fietsmaatje van mij heeft er onlangs ook eentje op de kop getikt (de paars/zwarte 29") en rijdt hem SS. Probleem is dat zijn zoon hem nu iedere keer meeneemt .
Die RoRo's zijn wel heerlijk snelle bandjes op het droge, en zeker in los zand. Ze graven zich niet in en door de breedte blijven ze lekker 'drijven'.
Ciao
Jan
Die modderprestaties herken ik niet. Ik heb op mijn 27,5+ bike 2.8 achter en 3.0 voor, maar in de modder is het gewoon glijden. Dan kun je beter 29" wieltjes steken met wat smallere banden. Als je hem dan ook SS maakt hoef je na een modderrit de fiets alleen maar in de vijver te dippen en is hij weer klaar voor de volgende rit.Gangisalles schreef: ↑ma 18 mei 2020, 21:25 Daar omheen Rocket Ron 2.8" banden welke in de winter tijdens modderige omstandigheden goed grip zouden moeten leveren. Ik ben er al achter dat ze tijdens deze droge omstandigheden ook voordeel bieden,
Die RoRo's zijn wel heerlijk snelle bandjes op het droge, en zeker in los zand. Ze graven zich niet in en door de breedte blijven ze lekker 'drijven'.
Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
- suravida
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 9023
- Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
- Mijn mountainbike: Staal!
- Contacteer:
Mooi ding! Hooguit ben ik van mening dat plastic bidonhouders geen plaats hebben op een starre stalen fiets. Tijd voor een paar King cages
En idd zou ik deze zeker eens als singlespeed gaan proberen, dan heb je pas echt een onderhoudsarme fiets, en ook nog eens dikke lol.
En idd zou ik deze zeker eens als singlespeed gaan proberen, dan heb je pas echt een onderhoudsarme fiets, en ook nog eens dikke lol.
-
- Moderator
- Berichten: 4115
- Lid geworden op: vr 25 maart 2005, 17:02
- Mijn mountainbike: 101mk1/H3/601mk2/....
Die kleurstelling, heerlijk!
Ik moet bij de Unit altijd even wennen aan de forse bovenbuis vergeleken met de rest... maar dit is een andere methode om de nodige torsiestijfheid te garanderen, en toch ook wat verticaal comfort in te bouwen met de gebogen, niet zo oversized onderbuis.
Ik moet bij de Unit altijd even wennen aan de forse bovenbuis vergeleken met de rest... maar dit is een andere methode om de nodige torsiestijfheid te garanderen, en toch ook wat verticaal comfort in te bouwen met de gebogen, niet zo oversized onderbuis.
- Jurf
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 2163
- Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
- Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo
Ik vind het wel een grappige fiets zo.
Die bidonhouders passen niet, maar die plusbanden
het waarom snap ik nog niet helemaal, maar ik vind plus ook super rijden. Ik pak vaak genoeg mijn trek Roscoe met 27.5 2.8 banden en in mijn Remedy zit 27.5x2.6, nog niet echt plus, maar hoe breder hoe beter
Die bidonhouders passen niet, maar die plusbanden
het waarom snap ik nog niet helemaal, maar ik vind plus ook super rijden. Ik pak vaak genoeg mijn trek Roscoe met 27.5 2.8 banden en in mijn Remedy zit 27.5x2.6, nog niet echt plus, maar hoe breder hoe beter
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023