Kona Honzo. One bike to do it all...

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Mnrk
All rounder
All rounder
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 27 mei 2013, 18:32

Gave fiets en toffe kleurstelling! Een Honzo zou ik graag ook nog 'ns in de schuur hebben staan... :-q
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Afbeelding

Zoek de verschillen ;)
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Eindelijk alles wat op de plank lag gemonteerd. Bijna klaar voor de bergen nu, alleen nog wat verse latex erin. Ik zou kunnen opsommen wat er allemaal nieuw is maar de lijst met originele onderdelen is een stuk korter: Frame, stuur en stuurpen, dropper, zadelpenklem en zadel :oops:

Met de laatste upgrades is hij 371 gram afgevallen waarbij is meegenomen dat de remmen zo'n 100 gram zwaarder zijn geworden. Na een kort testritje op Amerongen zit alles nog vast en lekt er geen olie dus so far so good. Remmen zijn nu vierzuiger Shimano 520, aandrijving is nu SLX 11 speed. 30T voor, 11-42 achter. Non-boost crankstel en dat is imho een goede keuze gezien de kettinglijn (het frame is wel boost).

Hij lijkt nu minder te wegen dan 14 kilo compleet en da's mooi genoeg voor een trailbike. Nu hopelijk snel de bergen in :-q
marcomtb1972
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 574
Lid geworden op: ma 7 maart 2016, 22:18

Mooie bike hoor :-q
Tipje misschien, aan de voorkant ff een bandje met wat meer grip monteren voor de bergen, zo te lezen heb je genoeg pk`s in de benen als je met 30/42 de bergen in wilt :o suc6.
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5628
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Gok dat je met een Hans Dampf weinig tekort gaat komen in de bergen, tenzij je echt heel hard gaat pushen. Maar daar zal de fiets je wel tegen gaan houden.

Blijft mooi, een honzo. Dit is ook echt wel een van de mooiste kleuren.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Thx voor de tips, ik push best hard maar grote sprongen ed. laat ik links liggen. De HD's zijn eerder mee geweest de bergen/bikeparks in en voldoen prima als trailbanden, zeker zo lang het droog is. Vorig jaar hebben ze de trails in de Vogezen goed doorstaan. Er gaat wel een Magic Mary mee als reserve voor als het natter is of als ik toch grip te kort kom. Er gaat ook nog een grotere schijf mee voor het geval dat en metal blokjes, wederom voor het geval van nattigheid :-q
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Wat betreft het verzet, ik heb er een uitgebreide boom over opgezet hier: viewtopic.php?f=4&t=146439

Ik heb vergeleken met eerdere fietsen die ik heb gehad en ben uitgegaan van de 36/24 dubbel met 11-32 cassette waar ik vroeger veel mee fietste, daar kwam ik altijd goed mee boven. Het lichtste verzet is dan 24/32, tel daar twee tandjes bij op om het 26" wiel te compenseren met een 29"wiel en het is volgens mij vergelijkbaar met de 30/42 waar ik nu over beschik. Qua vermogen ben ik van nature goed bedeeld maar dat neemt af met de jaren en ik ben niet in topvorm dus we zullen zien. Mocht ik te kort komen dan stap ik alsnog over op een 11-46 voor in de bergen. Een tweede wielset staat nog altijd in de planning en dan kan ik ook qua verzet een beetje variëren door verschillende cassettes te monteren. Een set voor de bergen en eentje voor het vaderlancsche boscrossen zeg maar, mogelijk monteer ik dan ook een 32T voorblad voor het laatste. Nu was het doel om de aandrijving zo compact mogelijk te houden, vandaar het kleine voorblad en (relatief) kleine grootste krans achter. Voor nu ga ik verder experimenteren met de stapjes tussen de kransjes om uit te puzzelen wat voor mij ideaal is.
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Mooi spul die Kona's. Echte rijders bikes. Heb bij het SaSuKo event op de Honzo gereden. Zowel de L als de XL. Voelde me met mijn 191 beter thuis op een L. Omdat ie niet echt wat toevoegde aan mijn fietspark toch uiteindelijk niet gekocht, evenals om de hiervoor genoemde redenen. Super frame, matige afmontage. Ik zou die haaiebek erop plakken, maakt hem af, het lijkt ook of ze het frame ervoor gemaakt hebben.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Deze had ik nog niet gezien...wat immens gave bike :-q

Dit is inderdaad wat ik ook zou uitzoeken als ik één fiets mocht hebben!
Lekker kleurtje ook :bier:
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Thx. :-q

Ik had heel even 'maar' twee fietsen maar inmiddels heb ik weer drie 'alleskunners' staan :lol:
Gebruikersavatar
SyKon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 3 december 2018, 19:45
Mijn mountainbike: 1997 GT Avalanche 69er fully rigid SingleSpeed

'One bike to do it all
One bike to find them
One bike to seek the trails
And in the mountains ride them...'

indeed...! :-D

Any first rides impressions yet...? Definitely thinking about this Honzo, or it's even more aggressive steel cousin the -ESD, the new Merida Big Trail...or a Commencal Meta HT AM...
Thoughts/Ideas greatly appreciated!
Live and go ride! :-q
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

My first impressions are that I like it (as aspected). It;'s a bit snappier and nimble than te Fuel EX it replaces yet seems capable enough for rougher terrain. 'Seems' because I haven't been able to test it in more demanding situations. I will next week ;)

Downsides are the weight (stock) and price. It does not feel that heavy though, not even in stock mode.

Like I said before in this topic, it's long but not to long, slack but not to slack. That is what appeals to me most, I find al lot of modern HT's to long and slack. That makes them suitable for the rough stuff but less versatile and I like versatility in a bike. I haven't ridden it off course but I suspect I would find the ESD to slack.

Imho the review Pinkbike did is spot on: https://www.pinkbike.com/news/field-tri ... umper.html
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

George schreef: di 18 augustus 2020, 16:39 Non-boost crankstel en dat is imho een goede keuze gezien de kettinglijn (het frame is wel boost).
Kun je deze uitleggen? Het tandwiel staat door het non-Boost crank stel meer naar binnen toe?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ja, maar de cassette stond altijd te ver naar binnen toe.
Bij een boostframe zit de cassette eindelijk op de goede plek (voor1x setup), en dan gaan ze de crank verder naar buiten brengen :~
Weg winst...
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Wat TSTM zegt, volgens mij is de voornaamste reden om de crank naar buiten te brengen dat je dan een groter (34T of meer) tandblad kwijt kunt. De kettinglijn naar de grootste tanden is dan wel heel scheef, vandaar dat ik blij ben met de huidige setup. Het is nog steeds erg scheef op het grootste kransje maar wel iets minder.
Plaats reactie