Commencal Meta AM V3 2011 (eigenwijze smurf)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Ik loop een beetje achter met het tonen van wat er hier rond rijdt :-{
Toch maar eens een weinig beschreven fiets op dit forum onder de aandacht brengen :-D
Gekocht in oktober 2017 van Linkeballer ter vervanging van een Scott G Zero team issue omdat ik bikeparks ook heel leuk vond. Ik mag graag nieuwe gebieden ontdekken maar zulke routes rijden was ook geweldig.
De Commencal sprak mij wel aan omdat het ontwerp niet alleen gericht was op snel naar beneden rijden maar ook ontworpen was op redelijk makkelijk omhoog fietsen. Dat leek mij wel wat om hier in de omgeving de heuveltjes mee op en af te rijden.
Zelf heb ik er amper een jaartje op gefietst omdat we geen passende fiets voor mijn zoon konden vinden.
In de loop van de tijd hebben de Spank SubRosa wielen, de 100mm dropper en de Shimano M780 remmen plaats moeten maken voor nieuw spul o.a. om het gewicht te beperken. Dat leidde tot een setup met o.a. Superstar Components Tactic wielen en lichte banden.
Afbeelding
Omdat de Commencal naar mijn zoon ging heb ik een Trek Remedy gekocht, de voorvork van de Trek was blauw en dat stond veel beter bij de Meta AM.
Afbeelding
Kinderen groeien en op het eind stond ie er wel erg 26” xc bij.
Afbeelding
De leuke plekken hier in de buurt zijn toch al gauw 5km fietsen en we maken ons nooit zo druk om het weer, hoe het er uit ziet, of wat dan ook, dus de achterdemper is afgeschermd voor de ergste derrie/smurrie/zooi.
Afbeelding
Zo stond ie erbij toen mijn zoon, die nu langer is dan mij, wel eens op de Trek wilde rijden….Sindsdien is de Meta AM weer van mij :winkie:
Laatst gewijzigd door Ook Peter op zo 31 mei 2020, 22:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Leuke fiets! Hoe is het met de knie?
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Ik ga dinsdag naar de fysio met de mededeling dat ik vandaag 40km pijnloos heb gereden. Denk dat ik mezelf maar weer beter verklaar, de conditie is nog niet zo goed want na anderhalf uur was ik leeg maar er is weer een basis om op te bouwen :-q
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Een tijdje geleden heb ik met de oude velgen een deukje gereden dus vond ik dat het tijd werd er een paar nieuwe op te zetten. Dat bleek meer voeten in de aarde te hebben dan ik dacht; de enige niet al te dure velgen die ik kon vinden waren 32 gaats en de gedeukte velg was 28 gaats. Na drie avonden rekenen uiteindelijk gekozen om een andere wielset te kannibaliseren en alleen spaken en velgen te kopen.
Bij elkaar was dat "maar" €110 en nu heb ik toch een heel leuk setje met O-Lite naven en Spank Spoon32 velgen.
Het voorwiel was makkelijk, de Alexrims Supra35 velg is even groot als een Spank Spoon32 velg:
Afbeelding
Dus spaaklaag na spaaklaag overgezet:
Afbeelding
en daarna netjes uitgericht en opgespannen.
Het achterwiel was iets meer werk omdat ik zelf de spaken moest vlechten en niet één op één over kon nemen. Maar na nog wat nameten en op spanning brengen zitten de velgen nu strak in het midden. Het eindplaatje is voor mij nog wel even wennen:
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ook Peter op do 8 oktober 2020, 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

Ha! Die heb ik ook gehad! Aardig bomb-proof die Commencals; niet kapot te krijgen. Check wel met regelmaat de vorkbuis van je vork (noem je dat zo in goed Nederlands? Steerer tube bedoel ik).

De kabelingang is namelijk zo goed ontworpen dat ie bijzonder effectief is in het creëren van ernstige cable rub daarop met doorslijten tot gevolg..... :-{
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Is nu helemaal bomb 💣 proof en ook een beetje zwaar (15,6kg) maar rijdt lekker ondanks 26” banden (incl wielen 5,16kg).
Waarom ze de kabels strak langs de stuurbuis leggen is mij ook ontgaan :~
Heb voor als ik zin heb al wel nieuwe doorvoer rubbers in huis gehaald. Als ik ze erin zet komt er ook een extra buis in om de stuurbuis vrij te houden.
Laatst gewijzigd door Ook Peter op zo 16 augustus 2020, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Ik vind die Commencal persoonlijk veel toffer dan de Remedy.

Gewoon een stoere ragbak. Maar commencal is nooit licht geweest dus snel zal hij idd wel nooit worden/voelen maar dat maakt hij goed in z'n tofness.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Mooie fiets Peter!
En lekker blingie velgen :bier:
Volgens mij hadden we nog een urban ride te goed, en ik lees dat je knie weer goed is, dus....
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

@maverick76: over smaak ga ik niet twisten maar in deze zitten we redelijk op één lijn :-q
@Jamis Diablo: Gelijk heb je! Ik heb de uitnodiging weer geopend. Op mijn leeftijd duurt het ook veel te lang als ik ga wachten tot ik weer conditie heb :-{
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

De eerste 150km zitten er op met de eigenwijze smurf.
Dat was enorm wennen want 2,5kg voorwiel omgooien was ik niet meer gewend. Zo'n zware fiets is geweldig om het remmen af te leren, banden en vering plakken de fiets bijna vast aan de ondergrond. Comfort of finesse moet je niet verwachten, het fietst het lekkerst als je staat. Zolang het naar beneden gaat rijdt het geweldig maar heuvel op merk ik wel de kilo's en niet eens alleen de mijne :D
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Afgelopen weekend mijn oude voorrem kapot geknepen :roll:
Dus tijd voor wat TLC en uitgestelde plannetjes. De achterremcilinder had ik al eens vervangen voor een nieuwe maar leiding en hendel natuurlijk nog niet. De achterdemper is geserviced en de voorvork vervangen voor een nieuwer exemplaar maar andere slijtagedelen had ik nog niet naar gekeken. Dus de hele boel opgehangen
Afbeelding
om eens te bekijken of ik ook niet direct leiding, rubbers en kabels kan vernieuwen.
Bij het doortrekken van de achterremleiding kwam ik erachter dat de lagers van de achterbrug niet meer lekker draaiden ... het is nu even wachten voor ik weer verder kan
Afbeelding
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

De eerste kilometers zijn alweer gemaakt en de remmen en vering doen het weer geweldig. Met de nieuwe doorvoerrubbers ziet het er ook weer fris uit.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Nieuwe berijder gevonden.
Afbeelding
Rijdt liever paard maar als t zo uit komt bevalt t stalen ros haar ook.
Lekker fietsen!
Gebruikersavatar
Ook Peter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1057
Lid geworden op: wo 16 september 2015, 08:45
Mijn mountainbike: Kleurig; (Commencal, Cotic, Project12, Sparta)

Kleine update gedaan met een nette bash guard, fijnere remmen, andere cassette en iets lichtere wielen. Nu weegt het 14,9kg bij elkaar:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Lekker fietsen!
Plaats reactie