Deze Spitfire vliegt niet meer (pag 5)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
RuudRuud
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 994
Lid geworden op: di 10 september 2013, 05:20

massen schreef: ma 22 juni 2020, 09:59 Ja, het is een mooi mtb, maar om te zeggen .... nou nee.
Een vork met coil uit het hogere segment, gedurfd. Het gewicht van de rijder moet goed passen bij welke coil er in zit.
Er is een reden waarom dit (bijna) niet meer wordt gedaan.
Dat is toch ook gewoon aan te passen en hoort bij het afstellen van de fiets? :) Bij een luchtvork moet je ook gaan testen met spacers, druk of extra olie.

Dus hoe bedoel je gedurfd?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16786
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik heb een aantal jaren alleen maar coil vorken (en dempers) gewild omdat ik bang was een keer met een lekke luchtvork te komen staan... :D
Ik reed toen met Marzocchi MX Pro coil met 105mm en een Rond/Magura Quake coil met 75mm.

Pas in 2003 mijn eerste luchtgeveerde vork gekocht.
Mits het gewicht een beetje binnen de perken blijft zou ik ook nu absoluut geen bezwaar tegen een coilvork hebben.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2207
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

massen schreef: ma 22 juni 2020, 09:59 Een vork met coil uit het hogere segment, gedurfd. Het gewicht van de rijder moet goed passen bij welke coil er in zit.
Er is een reden waarom dit (bijna) niet meer wordt gedaan.
Het ergste wat kan gebeuren is dat je een andere coil veer moet kopen, afgestemd op jouw gewicht. Dus nee, helemaal niet gedurfd, zeker niet als de verkoper Lars is.
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Ik vind het wel gedurfd van Cane Creek om een dergelijke vork uit te brengen.

Lees ook dit eens:
https://www.bikemag.com/gear/components ... -coil-900/
Cane Creek heeft volgens de tester niet de juiste coil voor hem voor deze vork.

Waarom een zwaardere vork als je met een lucht geveerde vork hetzelfde (of beter) kunt bereiken?

Ik zal nooit pretenderen meer te weten dan Lars, maar blindelings vertrouwen, nou .....
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Ongeveer ieder merk komt opnieuw met een coil: Öhlins, Cane Creek, Marzocchi, zeer populaire upgrade sets van diverse tuners voor de vorken van FOX en Rockshox. Omdat het uiteindelijk toch net wat beter is :bier:

Mij bevalt het lineaire en daarmee voorspelbare gevoel van een coil beter. Een enkele luchtvork komt daar tegenwoordig heel dicht bij. En hoewel de grote jongens nog steeds vooral winnen met luchtvorken gaan de geruchten dat meer dan 1 topper rijdt met een stalen veer in zijn vork van merken die dat niet leveren... .

Maar goed, we hebben samen gereden, Jesse zit in mijn gewichtscategorie en ik heb tijdens het rijden de vork in de gaten gehouden: uitstekend.
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik heb te weinig ervaring met vorken om te bepalen wat beter werkt, lucht of coil. Wat ik wel weet is dat ik er tijdens de proefrit en tijdens mijn afgelopen rondje Rijssen erg goed mee uit de voeten kon. Hij lijkt dus goed te passen bij mijn gewicht. Daarnaast krijgt deze vork erg goeie reviews. En natuurlijk kun je een review vinden van iemand die er niet mee uit de voeten kan. Hij past wellicht niet bij iedereen.

En het helpt natuurlijk ook dat deze vork in mijn ogen veel mooier bij de fiets past dan een zwarte/oranje Fox/RS/... al gaf dat natuurlijk niet de doorslag.
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Mooie bike heb je te pakken gekregen! Veel veilige kilometertjes
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik had even gemist dat de Banshee een nieuwe eigenaar heeft gekregen. Uiteraard deel ik de mening van de meerderheid hier, fantastisch mooie bike. Veel plezier ermee. :-q
massen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2127
Lid geworden op: vr 27 juni 2014, 09:34
Mijn mountainbike: Massi Team advanced

Klitse schreef: ma 22 juni 2020, 23:30 En het helpt natuurlijk ook dat deze vork in mijn ogen veel mooier bij de fiets past dan een zwarte/oranje Fox/RS/... al gaf dat natuurlijk niet de doorslag.
Het belangrijkste van alles is uiteraard wat jij van de fiets vindt. En je hebt ook de fiets goed uit kunnen proberen.
Een welgemeende "veel plezier met je fiets".
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

massen schreef: wo 24 juni 2020, 09:35
Klitse schreef: ma 22 juni 2020, 23:30 En het helpt natuurlijk ook dat deze vork in mijn ogen veel mooier bij de fiets past dan een zwarte/oranje Fox/RS/... al gaf dat natuurlijk niet de doorslag.
Het belangrijkste van alles is uiteraard wat jij van de fiets vindt. En je hebt ook de fiets goed uit kunnen proberen.
Een welgemeende "veel plezier met je fiets".
:-q
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Een weekje limburg leverde de eerste "schade" op. Gelukkig was het maar een lekke band. Verder deed ie het uitstekend op de trails. Klimmen gaat weliswaar iets zwaarder dan op mn oude Cross Country fiets, maar zolang ik overal boven kom vind ik dat prima. Afdalingen gaan wel veel harder. :bier:
Afbeelding
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dat ie zwaarder loopt is niet zo gek met dat rubber. :-D
Mooi dat ie goed bevalt :-q
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Jamis Diablo schreef: do 30 juli 2020, 12:14 Dat ie zwaarder loopt is niet zo gek met dat rubber. :-D
Mooi dat ie goed bevalt :-q
Ach, ik had op mn oude fiets NN/RR. Zoveel verschilt dit niet. En in de afdaling heb je er geen last van. 8)
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Demoniac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 514
Lid geworden op: ma 20 augustus 2012, 13:12
Mijn mountainbike: Snowdon RP29 MK10

Klitse schreef: do 30 juli 2020, 12:32 Ach, ik had op mn oude fiets NN/RR. Zoveel verschilt dit niet. En in de afdaling heb je er geen last van. 8)
Da's niet helemaal waar, we hebben met dat andere forum eens een ride gedaan waar ElmarJ ook in afdalingen meer last dan voordeel had van z'n tractor Minions ;)
Bike repair is 95% hex keys and 5% the tool you probably don't have at home.

Snowdon RP29 MK10
Banden kopen?
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8036
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Klitse schreef: do 30 juli 2020, 12:04 Een weekje limburg leverde de eerste "schade" op. Gelukkig was het maar een lekke band. Verder deed ie het uitstekend op de trails. Klimmen gaat weliswaar iets zwaarder dan op mn oude Cross Country fiets, maar zolang ik overal boven kom vind ik dat prima. Afdalingen gaan wel veel harder. :bier:
Afbeelding
De kleur van de schoenen moeten we het nog even over hebben.

Prachtige vork is het, uitdagend om die tot in haar potentie te gebruiken :-q
Plaats reactie