Ibis Ripmo

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Afbeelding

Inleiding:
Ik ben in 2015 begonnen met mountainbiken met een Canyon Nerve. Lekkere fiets en mij prima mee vermaakt tot ik in 2017 er in Bikepark Wales nogal lomp de grenzen van leerde kennen met een paar flinke klappers zonder wielen onder mij als gevolg. :roll:
Je kunt dan rustiger gaan rijden of een meer capabele fiets kopen wat mij veel logischer leek 8)
Dat werd in 2018 mijn Remedy in maat 19.5 op advies van de shop.
Ik zat daar prima op maar hij was wat aan de kleine kant voor mijn 188cm.
Op zich dacht ik dat het wel meeviel, heb er een meerdaagse tochten door de Alpen mee gedaan reed er bikepark en zelfs de UHR kan die met zijn 150/160 veerweg net aan. Maar bij stijl klimmen moest ik wel heel erg naar voren hangen en had ik wel snel een licht wieltje.
Allemaal geen probleem tot ik van de winter mijn fiets in service had, een clinic had en daarvoor van een maatje dezelfde Remedy een weekend kon lenen maar dan in 21.5.
Dat had ik beter niet kunnen doen want in 1x klopte alles qua zit en tja dan moet je ook aan een grotere :-{ ...maar wat dan? :roll:

De Zoektocht/criteria/crisis/fiets kopen of toch niet:
Met 188x95kg ben ik niet de lichtste dus spul moet stevig zijn.
Gelukkig heb ik geen stravasitis dus een racebak is aan mij niet besteed, doorrijden en een beetje om mij heen kijken is snel genoeg.
Wel wil ik een fiets waarmee ik en lekker kan touren in o.a Wales/Schotland etc, een bikepark kan meepakken, zonder double black ambities want daarvoor mis ik gewoon de skills, maar wel met genoeg marge, iets met dus 140/150 veerweg en ook zoiets voor.
In principe alles wat mijn Remedy ook kan en ik heb ook serieus overwogen om gewoon een groter frame te kopen, maar die zijn bij Trek bijna niet te krijgen en erg duur waardoor je voor dat bedrag ook heel veel andere mooie dingen kan kopen en dat is ook wel weer leuk...
Ik was erg gecharmeert van de Santacruz Hightower tot ik erop reed, dat was mij te stijf en te hard.
De Orbea Occam stond ook hoog op de lijst, maar gevoelsmatig meer tour en minder capabel als mijn Remedy.
Ik was al langere tijd verliefd op de Ibis Ripmo. De lijnen, kleur logica achter het frame spraken mij enorm aan. Ik heb die van de herfst 1 rondje in Bikepark Wales mogen rijden wat ook echt goed was, maar die waren gewoon te duur. Anyway, ik was lekker aan het piekeren en toen brak de corona crisis uit.
Gevolg daarvan was dat een bonus van 2019 die nog zou worden uitbetaald geskipt werd en salaris extraatjes gekort...dag fietsbudget. :evil: jammer, geen ramp want ik heb nog 2 fietsen...maar wel jammer!
Daarna gingen de grenzen dicht en leek het er ook op dat het dag vakanties was. :roll:
Miss Jurf vond het wel sneu voor mij en zei toen van joh we kunnen toch niet weg, stop dan je vakantiegeld volledig in die fiets :-q :kiss:

I.p was het plan dan een Occam M30 of M10 te kopen en dan de Remedy voor Parktripjes te houden tot ik in april op mijn verjaardag een Ibis Ripmo frame te koop zag staan. Het was toen "even" wachten op mijn vakantiegeld en tegen alle verwachtingen stond hij er nog steeds :o
De andere fietsen vond ik wwel gaaf, maar de Ripmo kreeg ik gewoon vlinders van in mijn buik :lol: :tong
Verkoper gecontact, die had hem weinig gebruikt en wilde wat anders. Prijs was okee dus ook niet afgedongen of zo en kort daarop 3u heen en 3u terug in de auto om het frame van de rand vd wereld af te halen (Groningen).
Frame was echt is nieuw, in de invisiframe, met X2 en Bikeyoke dropper. Jihaa.nl Een stuur en voorbouw zat er ook nog bij :-q

Opbouw:
Aanvankelijk was het idee om zoveel mogelijk van de Remedy af te halen en over te zetten, maar dat heb ik al vrij snel losgelaten want daarvoor vond ik het frame te mooi. :bier:
Ik heb toen Lars gePBt of hij een goede wielenbouwer wist die met RAD15 velgen een setje voor mij kon maken.
Reactie Lars: Jurf, je hebt de wielenbouwcursus gedaan: maak ze zelf. 8)

Voor wie daar niet bij was, je hebt snelle leerlingen, middelmatige, ZMSL (zeer moeizaam spakende leerlingen) en casus hopeloos: cest moi :-{
Nou dan doen we het toch samen en ik kan ook wel ff met het opbouwen een beetje helpen.
Het plan was op advies van Lars er een DVO Diamond in te stoppen en die besteld, een rondje Winterberg met de Giant met DVO van Jamis leerde mij dat dat wel een hele dikke vork was...maar die bleek niet leverbaar.
Ook op de spullen van Hope was het lang wachten, de rest kwam van R2 vandaan en die waren steeds lekker snel.


Afgelopen donderdag was alles binnen: afgelopen zaterdag EN zondag bij Lars te gast om te bouwen.
Eerst wielen gespaakt (Lars 3 ik 1 die hij daarna nog moest nalopen :oops: 0 en daarna het opbouwen.
Speclist:
Frame: Ripmo 2019 XL
Fork: Lyrik Ultimate 2021 160mm met 42offset
Shock: Fox X2 210x55
Wheelset1 RAD15 Aluminium 29inch Hope  Boost naven voor tochten  met Vittoria  Agarro (snellere banden zijn onderweg) 
Wheelset 2 RAD15 aluminium 29inch velgen Novatec naven om mee te raggen, Maxxis Assegai Exo 29x2.5 voor DHR2.4 Exo+ achter.

Brakes:Code-R 
Brake:Rotors Hope 203/180 
Cranks: SRAM Descendant Alloy 175 GPX  , Garbaruk chainring
Bottom: BracketHope 
Rear Derailleur: SRAM XO Eagle
Shift Levers: SRAM XO Eagle 
CassetteSRAM XO10-50 12 speed 
Chain: SRAM XO Eagle 
Headset: Works 1gr angleset 
GripsLizard: Skins Northshore 
Handlebar: One Up carbon35 
Stem: Hope50mm 
SeatpostBike: Yoke Revive Dropper 160mm.
Saddle: Ergon SMR 130mm


Opbouwen ging een stuk moeilijker als gedacht en ik denk dat als Lars op cruciale momenten niet had gehlopen/overgenomen ik volgende maand nog bezig was. Dus nogmaals ff een dikke veer in zijn reet voor alle hulp en daarmee ook voor het forum waar je soms zulke toffe mensen tegenkomt!

Praatjes vullen geen gaatjes, dan doen de plaatjes:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn bijrijder is blij met zijn nieuwe stek. :lol:
Afbeelding

Afbeelding

Vandaag de eerste proefrit en ik moet nog wat dingetjes afstellen maar verder wauw!
Klimmen gaat veel makkelijker, geen licht voorwiel meer, relaxtere zit en toch sneller boven bij de stijle pokke klimmern van Spaarnwoude.
Dalen en een paar rondjes door het bikepark geven ook heel veel vetrouwen.
Het is even wennen want de fiets voelt enorm veel groter, maar het voelt wel heel goed! :D

Bij goed weer volgende week op dinsdag en woensdag ff proberen bij Winterberg en volgende maand nu de grenzen open gaan TOCH een trippie: 1week Saalbach en aansluitend 1week Solden. Low budget nu mijn vakantiegeld in de fiets zit, maar je hebt er volgens mij niet veel nodig. :)




(iemand nog wakker na dit verhaal?)
Laatst gewijzigd door Jurf op vr 7 augustus 2020, 18:35, 3 keer totaal gewijzigd.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Afbeelding

Gefeliciteerd, fantastisch mooi apparaat. :-q
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

In slaap na het verhaal, klaarwakker bij de plaatjes :winkie: . Heel fraai dat blauw met oranje. Dikke bike! :-q
Gebruikersavatar
foxie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: zo 25 juni 2017, 23:01
Mijn mountainbike: Focus Black Forest LTD 2017

Gave fiets... En Lars, die is een legende hier :wink:

Code: Selecteer alles

No guts no glory!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Absoluut! :-q
En toch mocht je denken:
Afbeelding

Er gingen 2 dingen niet goed:
1) De achterbrug heeft een binnendoor kabelgeleiding, maar die werkt niet mee dus loopt nu buitenom. Daar heeft Lars een planB voor en als dat niet werkt wil de verkoper er ook mee naar de shop/Ibis, dus dat komt vast goed...MAAR WEL NA MIJN VAKANTIE :winkie:
2) futiliteit: via Lars hele gave oranje Oury grips besteld, maar die blijven maar draaien op het carbon stuur, dus nu toch maar weer vetrouwde Lizard skins lock ons erop.

Op de wishlist: Ik kan er een 21cm dropper in kwijt en de Bikeyoke is maar 160. tzt als het spaarvarken niet meer wegduikt als ik langsloop ga ik die vervangen door of een Bikeyoke 185 of een One-Up210.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Rogier13
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: do 9 mei 2019, 19:45

Mooi resultaat. Tof model , deze vind ik toch net wat verfijnder uitzien dan veel andere fietsen in dit segment :-q
Canyon Lux Trail - Swett Smockelaer - Kona Honzo ST
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Droombike!

Ik heb zeker zitten slapen als deze bij mij “om de hoek” in Grun te koop stond, good for you :-q
Voor Ibis blijft een speciaal plekje ingeruimd ook al is de Ripley nu verkocht, heerlijke Bikes.

En zeker non of My business maar Mis Jurf lijkt mij een blijvertje :winkie:

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Ik zag m al liggen bij Lars. Wat een gaaf ding zeg. Dat was dus de reden dat mijn Banshee een paar uur vertraging had. Goed om te zien dat die oranje grips er af zijn, die waren de verkeerde kleur oranje. Ik vind m verder erg fraai. Veel plezier er mee!
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Victor1977
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1010
Lid geworden op: za 4 november 2017, 21:12
Mijn mountainbike: Amsterdam

Mooie kleurcombi zo met dat oranje en blauw. Prachtige fiets!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mooi verhaal en nog mooiere fiets 8)
Veel plezier en veilige km`s ermee! :-q
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Heel vet ding! Echt heel gaaf met dat oranje.. en dan nog lekker afgemonteerd ook :-q
Veel veilige kilometers!
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Zo die is mooi! Lijkt me een fijne bike. Veel plezier er mee :-q
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Thanx!
Hij heeft ''iets" meer kleur als jouw nieuwe Reign (ook naar gekeken) maar ben erg blij met het eindresultaat :winkie: :winkie:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

Heel mooi! Wat een mazzel dat je er eentje kon vinden relatief dichtbij, zoveel Ibis'en rijden er hier niet rond.
Jammer van die tie-raps oplossing rondom de achterbrug, het zou toch gewoon binnendoor moeten kunnen? (en anders AXS of di2 overwegen :winkie: )

Afbeelding
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Dat binnendoor lijkt dus niet goed mee te werken, maar er word gewerkt aan een oplossing.
AXS heb ik ook overwogen, maar dat is me nu nog ff te gortig (lees blut) :winkie:
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Plaats reactie