Ibis Ripmo

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Vreemd dat oranje Oury's niet blijven zitten en zwarte wel... :roll:


Ik vermoed toch een andere reden :bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Die kan ik je verklappen: heb begint met L en eindigt om Ijm. :bier: en bljkbaar moet je een heel vies chemisch goedje van Renthal daarvoor hebben. John van Bike-planet kwam daarmee, maar vond de oranje ook niet kleuren dus nu maar zwart.
Maar zoals je al eerder zei: heerlijke grips :-q
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2468
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Oury's zijn klassiekers

En ook te krijgen in versies met 1 of 2 lock-ringen 8)
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Al die dingen met lockrings hebben minder rubber want er moet nog een huls onder, dat gaat ten kostte van de demping.
Lockring handvatten zijn super handig, maar deze en de rubberen van Lizardskins die je nog met ijzerdraad moet vastzetten zijn wel een slag comfortabeler.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2017
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Mooi! Door al die lof ging ik eens even rondkijken en er is ook een alu versie van, zelfde geo wat zwaarder en door oa enduro-mtb omschreven als de lompe versie:-)

Bovendien betaalbaar en als frameset voorzien van mooie DVO demper...

Zijn die Maxxis banden trouwens niet ook op droge trails fijner dan de Vittoria?
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

We zijn nu in Solden (maandag weer naar huis :cry: ) en hebben hier wat dagen blauw en rood gereden en wat tochtjes met GPX (De zwarte trails trekken mij hier niet).
Ook op droge doet de Assegai het ook super, maar je merkt wel echt dat hij naast tractie ook heel veel meer rol weerstand heeft. Gevoelsmatig meer als een DHR.
De Vittoria houdt in mijn beleving niet zo van de blub en is dan eerder de grip kwijt, maar op droge paden en rots is het bizar hoeveel grip je hebt met echt veel minder rolweerstand.
Maar goed het niet tegen blub kunnen maakt hem wel veel minder allround als de Assegai die echt is bevorderd tot mijn favoriete buitenland-voorband gewoon omdat hij altijd werkt. De rolweerstand neem ik dan maar op de koop toe.

De rest van de fiets: Ik krijg er steeds meer vertrouwen in en kan steeds harder door de bocht. Superstijl naar beneden is gewoon niet mijn ding, maar gaat hiermee wel veel makkelijker als met de Remedy, die overigens wel veel populairder was bij de locals:
Afbeelding
Met de Ripmo word je wel eens nagekeken, maar de meesten interesseert het geen hol :lol:
Afbeelding
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

De Ripmo heeft superstijl, maar naar beneden ga je toch echt supersteil ;-)
Kon de vrouw weer een beetje fietsen na de val?
balboa
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 16 juli 2007, 01:55
Mijn mountainbike: Wordt gebruikt

Mooie plaatjes, mooie fiets en mooie verhalen! Leuk om te lezen. Veel plezier!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

:lol: , mooi taalfoutje idd.
De missus gaat weer lekker. Eerste dagen wat bangig op de fiets, en gaat nog wat voorzichtiger als daarvoor, maar rijd wel weer alles, in haar eigen tempo dat per dag weer een tikje sneller gaat.

@Paulus1981,
Volgens alle tests die ik heb gelezen heeft de AF standaard een 1gr slackere balhoofdhoek en iets meer progressieve vering waardoor je hem evt ook met een coil kunt rijden.
De head-angle heb ik op advies van Ibis opgelost met een angleset van Works waardoor die nu ook 65gr is.
En de progressie in de vering: Ik heb de X2 demper en standaard komt die met 1 dunne spacer, Dan ga ik er ook doorheen, maar met 3 spacers erin heb ik maar zelden een bottom out, eigenlijk alleen bij echt slecht landen van een lompe sprong, en dat valt ook nog reuze mee
De Alu heb ik ook naar gekeken, maar de hoofdreden voor de carbon was dat ik gewoon dat een gruwelijk mooi frame vind waarvan ik dag 1 dat ik het zag verliefd op was. Niks ratio, puur emotie :winkie:

Hou er wel rekening mee dat dit een TRAIL bike is. Ik heb ook wel wat Enduro fietsen gereden, en weet niet waar het daar in zit, maar die voelen allemaal wat extremer en nog meer op naar beneden gericht. Een Giant Reign die ik wel eens heb gehuurd voelt echt meer monstertruck voor mij. Los van de grotere wielen en frame voelt de Ripmo niet aan als meer fiets als bijv de nieuwe Stumpjumper of mijn Remedy.
Sterker nog, ik ben er van overtuigd dat zeker achterkant van de Remedy met zijn 160mm ook echt meer kan hebben als de Ripmo.
Met zijn maten vind ik de Ripmo nog steeds een vrij speelse fiets, maar met een beetje reserve.

btw Ik hou niet van heel erg STEIL, maar als het iets minder steil is rijd ik best aardig door als uik hier om me heen kijk en met 95kg Jurf+fiets+flinke rugzak staat er aardig wat gewicht op, maar de RAD15 velgen geven geen krimp terwijl ze toch best mishandeld worden :-q
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2017
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Jurf schreef: vr 24 juli 2020, 22:22
Ook op droge doet de Assegai het ook super, maar je merkt wel echt dat hij naast tractie ook heel veel meer rol weerstand heeft. Gevoelsmatig meer als een DHR.
De Vittoria houdt in mijn beleving niet zo van de blub en is dan eerder de grip kwijt, maar op droge paden en rots is het bizar hoeveel grip je hebt met echt veel minder rolweerstand.
Maar goed het niet tegen blub kunnen maakt hem wel veel minder allround als de Assegai die echt is bevorderd tot mijn favoriete buitenland-voorband gewoon omdat hij altijd werkt. De rolweerstand neem ik dan maar op de koop toe.
Zelfde ervaring met de Assegai, grip grip en grip... Voor mij mooi alternatief voor wisselen met shorty en dhf. Op echt goede trails merk je die rol weerstand toch niet....

Hou er wel rekening mee dat dit een TRAIL bike is. Ik heb ook wel wat Enduro fietsen gereden, en weet niet waar het daar in zit, maar die voelen allemaal wat extremer en nog meer op naar beneden gericht. Een Giant Reign die ik wel eens heb gehuurd voelt echt meer monstertruck voor mij. Los van de grotere wielen en frame voelt de Ripmo niet aan als meer fiets als bijv de nieuwe Stumpjumper of mijn Remedy.
Sterker nog, ik ben er van overtuigd dat zeker achterkant van de Remedy met zijn 160mm ook echt meer kan hebben als de Ripmo.
Met zijn maten vind ik de Ripmo nog steeds een vrij speelse fiets, maar met een beetje reserve.
Obv wat reviews zou ik zeggen dat Ibis 'em lig erg graag wil positioneren als volledig enduro compatible, valt ook beetje in t zelfde hoekje als de nieuwe reign wat dat betreft..

De Alu heb ik ook naar gekeken, maar de hoofdreden voor de carbon was dat ik gewoon dat een gruwelijk mooi frame vind waarvan ik dag 1 dat ik het zag verliefd op was. Niks ratio, puur emotie :winkie:
Zo hoort t ook :-q

Maar ik kan dat niet :D
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Van de week terug gekomen uit Solden waar het weer een stuk beter was als bij Saalbach. Voorspelling was alle dagen veel regen en we hebben 1 ochtend tot 9.30u regen gehad en savonds, maar zelden tijdens het rijden en wel lekker veel zon.
Rijtechnisch was Saalbach prima en de Hacklberg top, maar Solden bood ons veel meer variatie.
Vooral de hoge trails vonden wij super.

De Missus op mijn "oude" Remedy hoewel ik van de week begreep dat het twijfelachtig was of hij nog wel van mij was omdat hij toch nog lekkerder reed als haar Spectral :roll:
Afbeelding

Een ander uitzicht als bij Spaarnwoude, maar ook mooi :bier:
Afbeelding

Van die berg op de achtergrond komen we dus af! Met de ift omhoog, een tering eind klimmen, en dan wat aardige maar niet bijzondere trails et wel een bijzonder uitzicht en dan kom je bij de Seekogl bahn waar een gave rooie naar beneden gaat.
Afbeelding

Samen met fietsmaatje Chris (De missus nam de foto en reed daar ook 8) .
Afbeelding

En als je mar lang genoeg daalt word het vanzelf weer groen.
Afbeelding

Wat me in oostenrijk opviel was dat of ik nou blauw/rood/zwart (wat voor mij echt wel mijn grens is) de fiets nooit TE groot, maar ook nooit te klein aanvoelt. De achterkant en vork geven veel controle en vertrouwen en met 3spacers in de Fox X2 haal ik vaak 90% van zijn max bereik, maar heb maar zelden echt een bottom out.
Hetzelfde met de Lyrik, die blijft veel mooier hoog in zn travel zitten wanneer je dat wil, zonder hard te zijn of naar te duiken als het stijl wordt.
Het voelt alsof voor soms iets sneller is als achter, maar zou eigenlijk niet weten wat ik er nou anders mee zou willen qua afstemming.
Ik ben geen held, en ook geen ster in heel technisch rijden, maar de fiets geeft dermate veel vetrouwen dat ik er vrij makkelijk mee door rockgardens ploegde in een tempo dat ik met de Remedy echt niet durfde. Wat dat betreft nog niet het idee dat ik de grens van de fiets heb bereikt. Max veerweg, ja die tik ik elke afdaling voor 90% aan, maar de Ripmo lijkt zoveel meer te kunnen hebben :o
Ook het gevoel in de lucht word steeds beter en kan er inmiddels gewoon echt lekker mee springen, alleen tweaken dorst ik nog niet zo.

Wat betreft de wielen:
Met een tire-insert achter heb ik in de rockgardens aardig mijn best gedaan om de wielen goed op hun kloten te geven, dook er regelmatig vol in en lande een paar vol op randen waar je even wat wee van wordt :-{ ...om gewoon door te raggen 8) maar de wielen geven geen krimp.
Dus Lars de aanbeveling qua rijdersgewicht voor de Rad15 Ozone30 kan makkelijk omhoog :-q , met 95kg+ bepakking zitten ze duidelijk nog niet aan hun grens. :-q
Ook nog wel grappig: ik heb 2 sets wielen, 1 mooie set met oranje Hope naven en schijven en 1 "rag"set met Novatec naven.
Eerlijk gezegd vind ik de zachtere ratel van de Novatec fijner rijden. Qua aangrijpmoment en werking voel ik eigenlijk geen verschil en de naven maken minder lawaai. Een stille kracht die gewoon heel betrouwbaar hun ding doen. Helemaal blij mee.

De stevigere banden Vittoria Martell/Aggaro van mijn mooie set inmiddels weer af en vervangen door Wolfpack trail voor en Race achter, van het weekend maar eens kijken hoe dat rijd bij Amerongen.
Laatst gewijzigd door Jurf op za 1 augustus 2020, 08:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Goed bezig geweest :-q

Ik heb van 2 jaar terug precies dezelfde foto bij die bike repair paal met de gletsjer op de achtergrond 8)
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Lekker hoor! 8)
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2951
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Heb je de fernar trail nog gedaan?
Bird Aeris 9 blurple
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16079
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Mooie plaatjes, mooi verslag! En mooi dat de fiets het zo goed doet!!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Plaats reactie