1e Bike & Build: Dartmoor Primal 27.5 2020

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
djowel
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 14 juni 2020, 23:44

Bedankt voor alle toffe reacties.

Onderhand staat het spul in elkaar. Het ging allemaal redelijk vlot. Alleen het raadplegen van youtube vergte wat tijd.


Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Nu alleen nog afstellen van de achterderrie, daar kom ik even niet uit met indexeren. Vanuit de hoogste (1) naar laagste (11) geschakeld, blijft hij op 6 tegen 7 aanlopen of overschakelen. De kabel heeft zo goed als nul spanning in de hoogste, en de stelknop bij de shifter staat ook helemaal in gedraaid, dus geen extra spanning. Ik kom er dus even niet uit hoe ik meer ontspanning in zn 6 nu voor elkaar krijg. Iemand de oplossing?

De chainstay, onderkant BB en onderin downtube hebben een plak (of meer) 3M mastiek tape gehad. Achteraf ms overbodig, te duur en te moeilijk, maar ik ben blij met het resultaat. Ms heb ik me te veel laten leiden door youtube, maar ach, schaar het onder beginners foutjes. Ik zal iig weinig last hebben van chainslap.

Een klein testritje heeft al een klein beetje bevestigd waar ik voor ging: Hij rijdt fun! Of tie zwaar is, weet ik niet. Heb ik geen referentie voor. Het kan dus alleen maar lichter worden.

Een dropper staat zeker nog op het verlanglijstje. Budget was op. En met de gedachten "Ga eerst maar eens beginnen en ervaring opdoen", heb ik het voor nu achterwege gelaten.

Ik hoop deze week nog een eerste rit te mogen maken op Broekenpolder in Vlaardingen en anders zal de clinic van Robbert, Flow MTB z'n vuurdoop zijn.

Laat het avontuur maar beginnen!
Makkelijk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2901
Lid geworden op: ma 10 augustus 2015, 09:37

Netjes! Mooi hoor, er bestaat niet zoiets als teveel mastic tape!
Waar woke is, is vuur
Mathijs_7
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 500
Lid geworden op: vr 7 juni 2019, 18:55
Mijn mountainbike: Canyon lux 7.0, ragley marley LTHT

Mooie build! Misschien kom ik hem nog wel een keer tegen op Vlaardingen :-q .

Voor je versnelling, wat bij mij werkte is de afstelprocedure nog een keer uitvoeren na een testrondje in de straat. Dan is de meeste rek uit de kabel en werkte het bij mij feilloos.
Gebruikersavatar
Elvander
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2134
Lid geworden op: za 28 mei 2016, 21:29
Mijn mountainbike: Spider SL

Wat een leuk ding :)
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Even kijken of de derailleur ver genoeg van de cassette staat! En als je de stappen via youtube volgd verder moet het goedkomen. Ik zelf begin altijd op het kleinste kransje en schakel ook elke keer terug naar daar als ik wat aanpas en weer opnieuw
djowel
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 14 juni 2020, 23:44

Hoe kan ik checken of de derailleur genoeg op afstand staat? En dat ev. corrigeren?
NickVE
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: za 18 april 2020, 21:32

Gaaf ding geworden !
—Cube reaction TM Pro—
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Je stelt dat af met de B-tension schroef, de tandwieltjes mogen elkaar niet raken op de grotere bladen. Verder is het denk ik goed om zoals Matthijs zegt misschien even overnieuw te beginnen. Ik zou dan ook de adjuster aan je shifter niet helemaal indraaien bij het vastzetten van je kabel bij de derailleur maar eerst een paar slagen naar buiten. Als je dan te strak zit kan je ook die richting nog de speling bijstellen. Klinkt alsof je nu gewoon iets teveel spanning hebt, als je dat iets losser kan krijgen door dit te doen terwijl hij nog wel gewoon elke versnelling pakt zit je goed.

Je kettinglijn is op dat moment redelijk recht lijkt me, en het is niet als je van je grootste blad naar de 6 toeschakelt?
djowel
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 14 juni 2020, 23:44

Bedankt voor het advies. Het is onderhand gelukt met afstellen. Het lag aan de derailleur hanger. Die was niet helemaal recht. Aandrijving loopt nu als een zonnetje.

Kan niet wachten om de eerste rit ermee te maken.
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

Ah! Ja die kan ook roet in het eten gooien, misschien met transport gebeurd dan. Mooi dat het opgelost is in ieder geval :-q
Nu snel de trails op met dat ding :D
Plaats reactie