Transition Sentinel gaat plaats maken voor wat anders.
- mud mate
- Elite Mountainbiker
- Berichten: 7840
- Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
- Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
- Contacteer:
Snap niet dat er geen interesse is in de Suntour. Zeker de duurdere modellen zijn toch echt wel goed. Het low-budget idee zit echt tussen de oren. Dat even gezegd hebbende, mooi frame weer hoor
-
- Pro Biker
- Berichten: 1468
- Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
- Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er
@Mud true.
@Remco: de kleur op de 1e foto lijkt anders dan die op de 2e foto. Wat is nu de werkelijke kleur?
@Remco: de kleur op de 1e foto lijkt anders dan die op de 2e foto. Wat is nu de werkelijke kleur?
“Old, not obsolete”
Eindelijk een 42mm offset vork gemonteerd en eerste rit meteen mee gemaakt. Ik ben positief verrast, waar hij voorheen toch wel wat log stuurde is hij nu lekker snappy, bochten gaan toch wel een stuk makkelijker en met wat meer snelheid. Nu nog een keer in echt terrein proberen...
⛧⛧⛧
Blijft een brute bak, nieuwe vork past hem goed. Interessante bevinding trouwens, kun je iets meer vertellen over het log sturen, is er bijvoorbeeld verschil bij hoge en lage snelheden?
Ik heb er wel over nagedacht in combinatie met de Long en Slack geometrie met steeds langere reaches. Minder offset betekent meer “trail” van het voorwiel en Meer trail zou goed zijn voor stabiliteit op hoge snelheid. Maar het geeft ook iets meer wiel”flop”, het zou het chopper effect van de vlakke balhoofdhoek versterken, wat weer meer op lage snelheden speelt.
Minder offset betekent ook een kortere front center, je zwaartepunt komt iets dichter bij de as van het voorwiel. Dat zou goed zijn voor het sturen van vooral snelle (kom)bochten. En het maakt de wielbasis ook iets korter wat weer helpt met de wendbaarheid. Maar is een Sentinel wielbasis ooit echt “kort” te noemen zeker in XL?
In jouw beschrijving wint het frontcenter/wielbasis effect het dus van de meer trail effecten.
Historisch zijn we naar meer fork offset (51mm) gegaan met Gary Fisher G2 als mijn geheugen me niet in de steek laat. Om zijn 29ers stabiliteit met wendbaarheid te geven ging GF naar een langere bovenbuis, korte stuurpen en de offset van 51mm (kwam van 38mm voor 26ers). Balhoofdhoeken waren wel 71 graden toen, flink anders, maar de wiel flop effecten zijn bij 65 graden niet te missen. GF was XC focused, het zijn vooral de echte gravity rijders die al een tijdje weer de voordelen van kortere offsets zien imho.
Enjoy!!
Ik heb er wel over nagedacht in combinatie met de Long en Slack geometrie met steeds langere reaches. Minder offset betekent meer “trail” van het voorwiel en Meer trail zou goed zijn voor stabiliteit op hoge snelheid. Maar het geeft ook iets meer wiel”flop”, het zou het chopper effect van de vlakke balhoofdhoek versterken, wat weer meer op lage snelheden speelt.
Minder offset betekent ook een kortere front center, je zwaartepunt komt iets dichter bij de as van het voorwiel. Dat zou goed zijn voor het sturen van vooral snelle (kom)bochten. En het maakt de wielbasis ook iets korter wat weer helpt met de wendbaarheid. Maar is een Sentinel wielbasis ooit echt “kort” te noemen zeker in XL?
In jouw beschrijving wint het frontcenter/wielbasis effect het dus van de meer trail effecten.
Historisch zijn we naar meer fork offset (51mm) gegaan met Gary Fisher G2 als mijn geheugen me niet in de steek laat. Om zijn 29ers stabiliteit met wendbaarheid te geven ging GF naar een langere bovenbuis, korte stuurpen en de offset van 51mm (kwam van 38mm voor 26ers). Balhoofdhoeken waren wel 71 graden toen, flink anders, maar de wiel flop effecten zijn bij 65 graden niet te missen. GF was XC focused, het zijn vooral de echte gravity rijders die al een tijdje weer de voordelen van kortere offsets zien imho.
Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Ik heb nu alleen nog in Nederland er mee gereden, maar het lijkt gewoon beter door bochten te houden zonder dat je er moeite voor moet doen, tov een langere offset. Ik heb de theorieën er nog eens op nagelezen, maar ik kan het niet vertalen naar meer chopper gedrag, eerder minder chopper gedrag met de kortere offset. Nu heb ik er nog maar 1 echte rit mee gereden, dus heel veel kan ik er nog niet over zeggen, maar de eerste indrukken zijn dus erg goed.
Ik ben ook van 160mm veerweg naar 170mm gegaan, echter zijn de inbouwhoogtes gelijk van beide vorken.
Ik ben ook van 160mm veerweg naar 170mm gegaan, echter zijn de inbouwhoogtes gelijk van beide vorken.
⛧⛧⛧
Na 6 weken eindelijk een echt rondje door het bos gemaakt na mijn ongeluk. Het was de eerste paar bochten wel wat spannend en iets angstig, maar voelde wel weer lekker. Conditie is er nog niet, maar dat komt langzaam ook wel weer.
Welbekende plaatje:
Welbekende plaatje:
⛧⛧⛧
Ik ben in Zuidlaren heel lullig gevallen met vrij grote gevolgen. Heb een hersenkneuzing opgelopen (m'n tweede) gelukkig zoals het nu lijkt geen permanente schade. Maar moet wel rustig aan blijven doen. Ben wel blij dat ik dit weer kan doen, het had veel erger kunnen aflopen.
⛧⛧⛧
Ai dat is niet misselijk,
Zuidlaren is een beetje als Gieten, licht terrein. Dus het is ook niet dat je onbezonnen een black diamond afdaling hebt getackled.
Had je helm wel naar behoren gewerkt?
Take it easy voor nu
Zuidlaren is een beetje als Gieten, licht terrein. Dus het is ook niet dat je onbezonnen een black diamond afdaling hebt getackled.
Had je helm wel naar behoren gewerkt?
Take it easy voor nu
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"