Building a Klunker; Smithy LandSlide

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Prachtig!

Hoop dat je er goed uitkomt met de kettinglijn is wel belangrijk voor een Singlespeed.
Zijn er geen 130-135 naven met terugtraprem?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
wamske
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 294
Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93

Smithy schreef: wo 9 juni 2021, 11:22 Inderdaad spacers ja, de naaf is 110 breed en het frame 135.
Ik heb 2 alu spacers gedraaid en aan weerszijden geplaatst; als ik ze beiden links zet dan komt de naaf en dus de krans een stuk naar rechts.
Samen met het kettingblad naar binnen plaatsen zou dit een stuk beter zijn, maar ik moet de tijd nemen om het allemaal goed uit te meten. En te kijken of ik wel grofweg een cm de velg om kan zetten met de huidige spaaklengtes.
Als je weet hoelang je spaken zijn, kun je toch gewoon de gegevens intikken in een spoke calculator en de nieuwe lengte bepalen? Dan zie je hoeveel ruimte je hebt. Maar een offset van 12.5mm extra, zou redelijk moeten lukken denk ik.
Gebruikersavatar
Dutch
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2292
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 17:01

Wat onwijs gaaf gelukt!! Prachtig :-q
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De achtertandwielen van een oasterbrake zijn er met en zonder offset.
Ze worden ook gebruikt op de Nexus naven.
Als je nu een platte hebt, dan gewoon even zoeken tot je de juiste offset hebt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Wat zouden we doen zonder de eindeloze kennis van TSTM :-q ik ga zoeken!
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Voor een paar goede totaalplaatjes is de offset van het achterkransje niet van levensbelang :roll:

:D :D :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

kermit schreef: di 15 juni 2021, 09:26 Voor een paar goede totaalplaatjes is de offset van het achterkransje niet van levensbelang :roll:

:D :D :D
Haha ja! Ik wil 'm eerst 'af' hebben! Nu is de kettinglijn gewoon té scheef, er valt amper mee te fietsen. Laat staan naar een mooie fotospot.
Komt goed!

@TSTM:
Bedankt voor je sprocket-advies;
Er blijkt een 'dished' sprocket op te zitten. Deze zat met de offset naar binnen. Omdraaien geeft dit plaatje;

Afbeelding

De opstaande randen verhinderen eigenlijk dat de drie aangrijppunten van de sprocket in de holtes liggen. Ze liggen net wel/net niet, da's dus vragen om problemen als je aanzet.

Afbeelding

De zoektocht naar 'dished sprockets' met de nodige informatie en maatvoering is een vruchteloze. Ik ga daarom maar een drietal groeven in de stofkap maken; dan vallen de opstaande randen daar mooi in.

Al met al komt de kettinglijn, samen met de andere 'maatregelen', op een verschil van 3mm. Dit lijkt me meer dan prima eigenlijk.
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Pff, nu kom ik erachter dat ik de as ook moet 'verplaatsen' als ik de velg 10 mm omspaak. Kan dus het hele wiel gaan lossleutelen. Het gaat niet vanzelf dit project!
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Ik vond dit wel een interressant artikel:
https://www.sheldonbrown.com/chainline- ... -gear.html
“Old, not obsolete”
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

RIP Sheldon, in 2008 overleden en nog steeds de referentie

coaster brake ... bikes with 120 mm spacing normally use 42 mm chainline
Wider chainline need for chainstay clearance on MTBs 52mm chainline

Klopt dat een beetje?
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Dan ben je toch heel erg gelimiteerd qua voorblad-grootte? Kettinglijn van 42 is écht klein.
Ik zat nog te denken, dat aanpassen van die stofkap is leuk en aardig, maar dan moet ik eigenlijk een ring/spacer plaatsen tussen sprocket en snap-ring. Anders zoekt die sprocket alsnog z'n weg naar buiten in de speling.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Is er geen BMX naaf die past?
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sram had de Automatix in 135mm.
Misschien is die nog ergens te vinden?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Hou 's op, ik blijf niet aan de gang met naven kopen en omspaken :tong

Laat ik eerst eens deze achteras iets omsleutelen, daarna nog wat clearance in m'n frame toveren zodat het kettingblad op binnenpositie v.d. crank past, en dan kijken hoe de boel loopt. En ik heb er wel vertrouwen in dat dit zo gaat lukken. Precies op tijd ook, Shotgun-zitje komt deze week eindelijk binnen.
Plaats reactie