Prachtig!
Hoop dat je er goed uitkomt met de kettinglijn is wel belangrijk voor een Singlespeed.
Zijn er geen 130-135 naven met terugtraprem?
Enjoy!!
Building a Klunker; Smithy LandSlide
- wamske
- Mountainbike Junk
- Berichten: 295
- Lid geworden op: za 5 januari 2013, 11:04
- Mijn mountainbike: Cotic FlareMax '18, Kona Unit '21, Trek Singletrack 930 '93
Als je weet hoelang je spaken zijn, kun je toch gewoon de gegevens intikken in een spoke calculator en de nieuwe lengte bepalen? Dan zie je hoeveel ruimte je hebt. Maar een offset van 12.5mm extra, zou redelijk moeten lukken denk ik.Smithy schreef: ↑wo 9 juni 2021, 11:22 Inderdaad spacers ja, de naaf is 110 breed en het frame 135.
Ik heb 2 alu spacers gedraaid en aan weerszijden geplaatst; als ik ze beiden links zet dan komt de naaf en dus de krans een stuk naar rechts.
Samen met het kettingblad naar binnen plaatsen zou dit een stuk beter zijn, maar ik moet de tijd nemen om het allemaal goed uit te meten. En te kijken of ik wel grofweg een cm de velg om kan zetten met de huidige spaaklengtes.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De achtertandwielen van een oasterbrake zijn er met en zonder offset.
Ze worden ook gebruikt op de Nexus naven.
Als je nu een platte hebt, dan gewoon even zoeken tot je de juiste offset hebt.
Ze worden ook gebruikt op de Nexus naven.
Als je nu een platte hebt, dan gewoon even zoeken tot je de juiste offset hebt.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
-
- Moderator
- Berichten: 16803
- Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
- Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
- Contacteer:
Voor een paar goede totaalplaatjes is de offset van het achterkransje niet van levensbelang
DONEER JE OOK?
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you" - Ten Years After
- Smithy
- All rounder
- Berichten: 113
- Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
- Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude
Haha ja! Ik wil 'm eerst 'af' hebben! Nu is de kettinglijn gewoon té scheef, er valt amper mee te fietsen. Laat staan naar een mooie fotospot.
Komt goed!
@TSTM:
Bedankt voor je sprocket-advies;
Er blijkt een 'dished' sprocket op te zitten. Deze zat met de offset naar binnen. Omdraaien geeft dit plaatje;
De opstaande randen verhinderen eigenlijk dat de drie aangrijppunten van de sprocket in de holtes liggen. Ze liggen net wel/net niet, da's dus vragen om problemen als je aanzet.
De zoektocht naar 'dished sprockets' met de nodige informatie en maatvoering is een vruchteloze. Ik ga daarom maar een drietal groeven in de stofkap maken; dan vallen de opstaande randen daar mooi in.
Al met al komt de kettinglijn, samen met de andere 'maatregelen', op een verschil van 3mm. Dit lijkt me meer dan prima eigenlijk.
- Smithy
- All rounder
- Berichten: 113
- Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
- Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude
Pff, nu kom ik erachter dat ik de as ook moet 'verplaatsen' als ik de velg 10 mm omspaak. Kan dus het hele wiel gaan lossleutelen. Het gaat niet vanzelf dit project!
-
- Pro Biker
- Berichten: 1468
- Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
- Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er
Ik vond dit wel een interressant artikel:
https://www.sheldonbrown.com/chainline- ... -gear.html
https://www.sheldonbrown.com/chainline- ... -gear.html
“Old, not obsolete”
RIP Sheldon, in 2008 overleden en nog steeds de referentie
coaster brake ... bikes with 120 mm spacing normally use 42 mm chainline
Wider chainline need for chainstay clearance on MTBs 52mm chainline
Klopt dat een beetje?
coaster brake ... bikes with 120 mm spacing normally use 42 mm chainline
Wider chainline need for chainstay clearance on MTBs 52mm chainline
Klopt dat een beetje?
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
- Smithy
- All rounder
- Berichten: 113
- Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
- Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude
Dan ben je toch heel erg gelimiteerd qua voorblad-grootte? Kettinglijn van 42 is écht klein.
Ik zat nog te denken, dat aanpassen van die stofkap is leuk en aardig, maar dan moet ik eigenlijk een ring/spacer plaatsen tussen sprocket en snap-ring. Anders zoekt die sprocket alsnog z'n weg naar buiten in de speling.
Ik zat nog te denken, dat aanpassen van die stofkap is leuk en aardig, maar dan moet ik eigenlijk een ring/spacer plaatsen tussen sprocket en snap-ring. Anders zoekt die sprocket alsnog z'n weg naar buiten in de speling.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Sram had de Automatix in 135mm.
Misschien is die nog ergens te vinden?
Misschien is die nog ergens te vinden?
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- Smithy
- All rounder
- Berichten: 113
- Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
- Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude
Hou 's op, ik blijf niet aan de gang met naven kopen en omspaken
Laat ik eerst eens deze achteras iets omsleutelen, daarna nog wat clearance in m'n frame toveren zodat het kettingblad op binnenpositie v.d. crank past, en dan kijken hoe de boel loopt. En ik heb er wel vertrouwen in dat dit zo gaat lukken. Precies op tijd ook, Shotgun-zitje komt deze week eindelijk binnen.
Laat ik eerst eens deze achteras iets omsleutelen, daarna nog wat clearance in m'n frame toveren zodat het kettingblad op binnenpositie v.d. crank past, en dan kijken hoe de boel loopt. En ik heb er wel vertrouwen in dat dit zo gaat lukken. Precies op tijd ook, Shotgun-zitje komt deze week eindelijk binnen.