Building a Klunker; Smithy LandSlide

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Ik vind Curtis altijd wel een mooie look hebben. Maar dat is niet zo maar ´blank´ gelaten, ik vermoed gefosfateerd? In ieder geval iets waardoor het contrast tussen messing en staal groter wordt.
Afbeelding
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Echt wel weer gaaf hoor. Volg je beide topics met groot respect!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Marisven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 22:00
Mijn mountainbike: SNOWDON Ranger FAT, Schwinn Sierra 1983, Silverton Mountaineer 1984, Raleigh Maverick 1986

Dat is idd een erg mooie afwerking
Mijn Mtb’s:
Marinobike FATBIKE (KLEIN Stijl)
SNOWDON Ranger FAT
Schwinn Sierra 1983
Silverton Mountaineer 1984
Raleigh Maverick 1986
DIKKE BANDEN ZIJN GEZELLIG!
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Smithy schreef: wo 23 december 2020, 09:12 Ik vind Curtis altijd wel een mooie look hebben. Maar dat is niet zo maar ´blank´ gelaten, ik vermoed gefosfateerd? In ieder geval iets waardoor het contrast tussen messing en staal groter wordt.
Afbeelding
Volgens mij lakt Curtis zijn frames die deze uitstraling hebben. MIjn frames zien er kaal en gescotchbrite in ieder geval ook zo uit (maar dan met veel minder mooie fillets) Gefostateerd wordt het staal veel donkerder en het contrast nog groter:

Afbeelding

Mooi om te zien dat je de toorts weer hebt opgepakt en meteen maar aan 2 frames tegelijk bezig bent. :-q
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Kijk, goede info van de Pro himself :-q
Kwestie van goed poetsen/polijsten, en daarna maar eens verder kijken. Het hoogste doel is 'rijdbaar maken'. Een andere afwerking (fosfateren bijv, mooi contrast op die P12) kan altijd later nog. Kan ik een eventueel zelf te bouwen stalen voorvork ook gelijk meepakken :bier:

Wat betreft die fillets van Curtis, dat is wel eredivisie-materiaal...nu ben ik niet iemand die de schuld wil geven aan de spullen, maar met mijn huidige setup schat ik in dat dit niveau simpelweg niet haalbaar is. Mijn propaan-zuurstof setup zonder gasfluxer biedt voor mij te weinig controle.
Ik heb één keer met een acetyleen-gasfluxer setup gewerkt bij Bekking Bikes; echt een compleeeet andere ervaring. De hoeveelheid controle was bizar. Alsof je aan het kleuren was met een grote gele stift...
Mijn setup voelt meer aan alsof je een glas water inschenkt met een hogedrukspuit. Terwijl je verblind bent door oplichtend flux. :bier:
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Zo staat 'ie er nu bij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Smithy schreef: wo 23 december 2020, 10:19 Mijn setup voelt meer aan alsof je een glas water inschenkt met een hogedrukspuit. Terwijl je verblind bent door oplichtend flux. :bier:
Klinkt bekend! :lol: Al moet ik bekennen dat alles went, en de fillets worden ook met deze setup vanzelf strakker. Feit blijft dat je het gewoon minder heet gestookt krijgt met propaan dan met acetyleen, waardoor je met een grote mondstuk moet werken, wat weer resulteert in meer verbrande randen en weglopers.
Ik heb een tijd eerst de boel (en zeker het BB) voorverhit met een nr2, om daarna te wisselen naar een nr0 om de HAZ klein te houden. Door stug te oefenen lukt het me tegenwoordig beter om met een nr1 alles te doen. Maar ik heb ook wel een offerteaanvraag gedaan voor een oxy-acetyleen set, en kijk met een half oog naar een gasfluxxer. (Maar mijn verlanglijst is op dit dikker dan mijn portemonnee, dus voorlopig ga ik wel even zo door)
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Ter motivatie:

De gesoakte fillet van mijn 2e frame:

Afbeelding

En de ongeweekte na een frame of 30 (en dan zie ik nog heel veel ruimte voor verbetering :-{ )

Afbeelding

Maar ik merk ook dat fillets gevoelig zijn voor mijn mentale staat, het is uiteindelijk toch een aardige choreografie om de puddle netjes vlak te houden, en op temperatuur, zonder ervoor, ernaast of erachter de boel te verbranden en zonder al te veel ribbels, putten en gaten.
Ik had voor afgelopen jaar eigenlijk ook een afspraak bij Martin staan om eens samen te kijken naar verbeteringen, maar ja....
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Dat is een zeer nette rups, kan je trots op zijn! Scheelt veel tijd met nabewerken. Ik zie al; er valt dus genoeg te leren voor mij :-q
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi kijkje in de keuken mannen, dikke kudos aan de makers :-q

Je hebt het over HAZ, heat affected zone, dat ken ik voornamelijk uit het lassen. Met brazing blijf je toch behoorlijk verwijderd van de temperaturen nodig om te lassen. Is het niet zo dat moderne buizensets vooral op temperaturen van lassen gespecificeerd worden? En dan hebben ze daar de adviezen voor klaar, voorwarmen, verwerken, afkoelen, evt temperen. Etc Maar dat advies en het HAZ effect is heel anders voor brazing, wordt dat nog een beetje ondersteund door de buizen boeren?

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Ik ben geen metallurg, maar bij lassen heb je het met heat affected zone vooral over het effect dat de lashitte heeft op je metaal (rondom de las). Als ik het goed heb kan de buis daar broos worden. Sommige metalen zijn zelf-hardend ('aan de lucht hardend'), die kun je rustig laten afkoelen en hoef je niet te harden met olie o.i.d.

Met hardsolderen kom je niet in de temperatuur-regionen van lassen. Temperatuurbeheersing gaat dan vooral om het correcte temp-bereik te vinden waarbij de messing smelt/hecht met het staal. Te heet, en de flux verbrandt, koper kookt uit de messing, zink verdampt en slaat gaten in de hete poel messing.
Te koud, en het toevoermateriaal smelt niet goed op het staal en trekt z'n eigen plan. Het wordt een bolletje en ploft dan ineens over het metaal zodra het heet genoeg is.
De kunst is om de verbinding die je wilt volbrullen met messing, in het geheel heet genoeg te krijgen. Niet té heet, en niet 'onregelmatig' heet. Het is bijv. best lastig om precies ín de naad het metaal goed heet te krijgen van beide buizen. Vaak is één buis (met het minste materiaal, bijv een uiteinde van een seattube op het bb) veel sneller op temp dan de andere buis.

Zomaar even wat opmerkingen die bij me naar boven komen als je het hebt over 'heat affected zone'.
ott
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 22 augustus 2005, 17:36
Mijn mountainbike: Ss= kona humu""" 26+ kluncker orgineel, gravelrace= kona jake fluor
Contacteer:

Goed bezig
A.K.A. Kale gek met gat in het oor
http://www.singlespeed.nl/forum/" target="_blank
http://www.bikepacking.net" target="_blank
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Hij is zo goed als af! Nog wat nabewerken hier en daar en dan opbouwen en rijden. Ik ben al dat ge-powerfile en geschuur flink zat geworden aan dit frame. Beter gaat het niet worden :bier: het was een 'oefenframe', en grootste les van de week geleerd; ik fik met té veel propaan en te weinig zuurstof.
Binnenkort verder met de LTHT; ik denk dat ik met andere instellingen veel verder kom.
Ik heb er afgelopen tijd wat braces in gesoldeerd, ringen aan de voorzijde gesoldeerd, HdB lief aangekeken voor een reamjob aan het balhoofd, flink zitten bijwerken met schuurlinnen, en de zadelpensleuf erin gehoempt.
Anyway; plaatjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Dat ziet er toch weer geweldig uit hee! Maar wat bedoel je met "ringen aan de voorzijde"?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Marisven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 22:00
Mijn mountainbike: SNOWDON Ranger FAT, Schwinn Sierra 1983, Silverton Mountaineer 1984, Raleigh Maverick 1986

Erg gaaf en donders benieuwd naar de opbouw
Mijn Mtb’s:
Marinobike FATBIKE (KLEIN Stijl)
SNOWDON Ranger FAT
Schwinn Sierra 1983
Silverton Mountaineer 1984
Raleigh Maverick 1986
DIKKE BANDEN ZIJN GEZELLIG!
Plaats reactie