Building a Klunker; Smithy LandSlide

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Bij mij is de fietsenbouw-hobby er één van horten en stoten. Mijn eerdere project ‘Serotone’ is nog steeds een genot om op te fietsen. Na 4,5k is de boel gelukkig nog steeds heel, en ik heb ‘m zeker niet gespaard. Ook project ‘Sidewinder’ zit nog steeds in mijn hoofd (diep weggestopt). Maar ik heb gaandeweg wel geleerd dat dit nog iets te hoog gegrepen is op het gebied van tooling e.d.
Na de Serotone was de tijd voor fietsbouw echter beperkt. Soms haalt het echte leven je in, en zijn er belangrijkere zaken dan (het bouwen van) fietsen. Dus kwam het bike-builden op een laag pitje te staan.
Dat wil niet zeggen dat de liefde weg was; er kwamen gaandeweg steeds meer ideeën voor allerlei frames en onderdelen die ik ooit nog zou willen bouwen. Ik heb zo’n zes frames op de denkbeeldige lijst staan…je moet blijven dromen!
Op dit moment heb ik, ondanks een mega-verbouwing, gelukkig weer wat tijd en zin om lekker te bouwen. De afgelopen tijd heb ik gewerkt aan een buizenwals, om chromoly buizen te kunnen walsen in grote radii. Het is géén buiger, maar echt een wals. Kleine buigingen zijn niet mogelijk.
Doel van deze wals? Ik ben groot liefhebber van de betere rondingen 😉. Het ontwerp van de Sidewinder bijv. vind ik zelf erg tof. Ook stalen bikes van bijv. Sklar zijn gaaf; die ronding in de bovenbuis geeft een unieke look aan het geheel.

Maar ik was niet van plan om dure columbus buizen op te offeren aan de eerste wals-probeersels. En zodoende is project ‘LandSlide’ geboren; een oefenproject om ten eerste mijn bouw-skills verder uit te breiden (heb tenslotte nog maar één frame gebouwd), en ten tweede om op relatief goedkope plain tubes te oefenen met walsen.
Een Klunker leent zich perfect voor dit doel; een kilootje meer mag best, rondingen zijn een dikke pré qua stijlpunten, en een leuke do-it-all bike is altijd welkom (spelen in het bos, even naar de stad, met de familie een rondje toeren).

Goed, tijd voor wat plaatjes;

Bouw van de wals, ontwerp gebaseerd op de Swag tube roller. Mijn eerste variant had een beetje speling op het middenblok dat omhoog/omlaag beweegt. Hierdoor kreeg een gewalste buis ook nog een buiging door het symmetrie-vlak; een soort van wokkel. Daarom heb ik het middenblok opnieuw gemaakt, dit keer van gesneden alu plaat, gevlakt op de freesbank om een perfect haaks bakkie te verkrijgen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ontwerp van het frame. Het is uiteindelijk een 29’er Klunker geworden, terugtraprem dus. Starre voorvork, lazy geometry.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Normaal moet je de voordriehoek ook daadwerkelijk als driehoek solderen/lassen, en niet zonder top tube. Maar door een naderende verhuizing wou ik de boel maar aan elkaar bakken; dan had ik dat maar gehad. Het grootste risico is dat de boel alle kanten op trekt. Uiteindelijk kwam dit best goed, na het betere richtwerk.
Gezien ik sinds de Serotone niet meer had gesoldeerd, was ik best tevreden. Als het hele frame in elkaar zit, ga ik de boel nog goed vijlen om er iets moois van te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo bleef dit project toch wel ruim een jaar liggen…tot er uiteindelijk weer wat lucht en ruimte kwam om te hobbiën. Volgende stap: het walsen van de chainstays (plain 16mm), en de top tube. In tegenstelling tot de ‘midden-top-tube’, was deze top tube wél 100% correct gewalst zonder wokkel-effect.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Let niet op de rommel, het is een klushuis :-D

Afbeelding

Ondertussen wat deftige tube blocks gemaakt;

Afbeelding

Bij fietsmaat McKing / Tinnieman samen aan de hobby. Mooi om deze hobby te delen en van elkaar te leren!
Smithy:

Afbeelding

McKing:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerste ontwerp van een buigblok was eigenlijk iets te iel; bij de eerste poging brak m’n blok. Kwestie van toch te smal, te weinig vlees om de krachten goed te verdelen. Ik ben nu nog bezig met een tweede variant; draai- en freeswerk van zowel hout als metalen houder moet nog gebeuren.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo staat de LandSlide er momenteel bij! Volgende stap is ofwel m’n buigblok afmaken, ofwel fietsmaat Herman de Biker lief aankijken en met zijn buigblok aan de gang. De 2e optie is wat sneller, dat heeft nu wel m’n voorkeur. Want ik wil graag dit oefenproject afronden, en op naar het volgende frame. Iets dat de trails van LHR aankan…
Afbeelding
Robertdj
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 445
Lid geworden op: vr 2 augustus 2013, 16:02
Mijn mountainbike: project12, Bird

Heel gaaf project, respect! :-q
zeroground
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 700
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 19:00

Van de grond af opbouwen inclusief tools, heel gaaf :-q
Gebruikersavatar
Herman de Biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 526
Lid geworden op: di 4 augustus 2015, 12:30
Mijn mountainbike: staal

..en op naar het volgende frame. Iets dat de trails van LHR aankan…
Dit ja! En snel een beetje!

Nee, alles op zijn tijd.. wordt weer een gaaf ding! Tzt wil ik hem graag eens proberen :bier:
'BUILT not Bought '
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Er wordt weer lekker geknutseld in Nederland :-q
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
gijsje
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 878
Lid geworden op: vr 24 oktober 2014, 13:25
Mijn mountainbike: Sensa fiori evo ltd , Cannondale Trail omgebouwd naar flatbar gravelbike

Gaaf, leuk om te volgen !
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2455
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Mooi Wark,

Prachtig project weer,

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Cool project! Ga ik zeker volgen :-q
Gebruikersavatar
bartsince1975
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 615
Lid geworden op: wo 16 mei 2012, 21:07
Mijn mountainbike: Brodie Expresso / Snowdon MK-007

Heel gaaf, succes :-q
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Thanks :-q

Al jaren dacht ik erover om zelf wielen te spaken. Nooit kwam het er écht van; wel eens een gedeukte velg omgespaakt, of een kapotte spaak vervangen, maar niet het echte werk.
Tot ik een paar maanden geleden de knoop had doorgehakt; ik was m'n achterwiel van de salsa spearfish echt zát. Een setje gespaakt door Action-sports.de. Eerder goede ervaringen met deze partij, nu dus niet. Spaakspanning terug naar 0, duidelijk niet de moeite genomen om de torsie uit de spaken te drukken of de nippels lekker te laten zetten.
Tegelijkertijd besloot een haastige automobilist het achterwiel van m'n Serotone te veranderen in een wokkel, en zo had ik twee wielbouwprojecten op stapel staan :-q . Dus een bok gekocht, een spaakspanningsmeter van Parktool, en aan de slag. Samen met de handleiding van Roger Musson rijd ik nu weer naar alle tevredenheid rond op m'n bikes, zónder slagen.

En zo heb ik de mogelijkheid om voor m'n toekomstige Klunker een setje wielen te bouwen. Een budget setje, het hoeft voor dit project niet hoogwaardig te zijn; shimano terugtraprem-naafje, union voornaaf. Radiaal gespaakt voor de kick-ass looks.

Messing nippels in een badje azijn om de zwarte coating en de nikkellaag te verwijderen. Best een flinke klus om ze uiteindelijk kaal te krijgen met overtuiging van een schuursponsje. Dit gaat wel mooi kleuren met het frame en de messing soldeernaden.
Afbeelding

Radiaal gespaakt voorwiel;
Afbeelding

Afbeelding

Color coordinated;
Afbeelding

Terugtrapperd;
Afbeelding

Ze staan al te trappelen om geklunkerd te worden...
Afbeelding

Het werken met 'inferieure' onderdelen (rommel) is ook wel leerzaam. Naven die niet bepaald nauwkeurig gemaakt zijn, en velgen die uitbollen bij de verbinding; zaken die het gelijkmatig opspannen een uitdaging maken. Ik ben benieuwd hoe de wielen zich houden!
Gebruikersavatar
FracKture
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 153
Lid geworden op: wo 22 februari 2012, 01:10

Jaa vet Smithy! Er moet meer geklunkt worden! :D :-q
Ga je het stuur ook zelf maken? ..anders heb ik er nog wel een over van de Schwinn, motortuur van 820mm bijna massief staal
______Honzo ______ Jake______ Unit
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

Ja wij moeten zeker gaan klunkeren zodra dit bakbeest klaar is! En dat stuur, ik hou me aanbevolen. Op termijn zou ik best het stuur zelf willen maken (net als de voorvork) maar voor nu is dat niet verstandig. Ik wil m'n tijd liever besteden aan het volgende frame.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Goed bezig P.! :-q

Ook knap dat je de energie hebt om al die dingen naast elkaar te doen, mij zouden ze op kunnen vegen alleen al na die verbouwing... :oops: :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Marisven
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 169
Lid geworden op: ma 19 november 2018, 22:00
Mijn mountainbike: SNOWDON Ranger FAT, Schwinn Sierra 1983, Silverton Mountaineer 1984, Raleigh Maverick 1986

Heel tof project dit🤩
Mijn Mtb’s:
Marinobike FATBIKE (KLEIN Stijl)
SNOWDON Ranger FAT
Schwinn Sierra 1983
Silverton Mountaineer 1984
Raleigh Maverick 1986
DIKKE BANDEN ZIJN GEZELLIG!
Gebruikersavatar
Smithy
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: ma 11 december 2017, 16:07
Mijn mountainbike: Smithy Serotone, Salsa Spearfish, Ragley Piglet, On-one Inbred, Genesis High latitude

kermit schreef: do 30 juli 2020, 13:25 Goed bezig P.! :-q

Ook knap dat je de energie hebt om al die dingen naast elkaar te doen, mij zouden ze op kunnen vegen alleen al na die verbouwing... :oops: :D
Thanks! En ja, het is zoeken naar de balans...gelukkig levert dit soort zaken ontzettend veel voldoening, enthousiasme en energie op (meestal).

Gisteravond een spontane bike building 'sesh' ingelast met Herman de Biker.

De goeroe in actie;

Afbeelding

En het resultaat, een stapeltje zéér netjes en nauwkeurig gebogen chainstays en seatstays voor de klunker, en alvast seatstays voor het volgende project. Dikke :-q voor Herman!

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie