merida kids 24 inch project

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
HM'78
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1518
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 17:36
Mijn mountainbike: on one inbred 29er,trek roscoe7
Contacteer:

Oli4k schreef: za 8 augustus 2020, 11:35 Commencal heeft losse 24”starre vorken in hun shop staan, zag ik gisteren. 1-1/8 met v-brake en schijfremnokken. Voor wie er wat aan heeft.
wbt vorm vd vork wel wat ik zoek.. maar dat gewicht idd.
Moet maar eens wat meer gaan fietsen..
Gebruikersavatar
Oli4k
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1549
Lid geworden op: zo 22 januari 2017, 19:25
Mijn mountainbike: Axevo FX27 | ♻︎ Matrix F-22 | ♻︎ C'dale Prophet SL 650b
Contacteer:

Waarschijnlijk is een 24” verende vork zoals deze net zo zwaar.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Aliexpress Carbon vork een optie?
HM'78
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1518
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 17:36
Mijn mountainbike: on one inbred 29er,trek roscoe7
Contacteer:

Oli4k schreef: za 8 augustus 2020, 19:03 Waarschijnlijk is een 24” verende vork zoals deze net zo zwaar.
idd ook rond de 2 kg en dan komt de steerer tube er dus nog bij geloof ik..
Moet maar eens wat meer gaan fietsen..
HM'78
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1518
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 17:36
Mijn mountainbike: on one inbred 29er,trek roscoe7
Contacteer:

Jurriaan schreef: za 8 augustus 2020, 22:32 Aliexpress Carbon vork een optie?
nog nooit iets bij ali besteld , ook geen idee hoe die kwaliteit is en als het dan om een voorvork van een bike voor mijn zoon gaat vind ik dat wel spannend.
Moet maar eens wat meer gaan fietsen..
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

HM'78 schreef: zo 9 augustus 2020, 13:27
Jurriaan schreef: za 8 augustus 2020, 22:32 Aliexpress Carbon vork een optie?
nog nooit iets bij ali besteld , ook geen idee hoe die kwaliteit is en als het dan om een voorvork van een bike voor mijn zoon gaat vind ik dat wel spannend.
In mijn crosser zat een Flyxii Carbon voorvork. Prima vork. Je zoon zal lichter van gewicht en misschien minder heftige dingen rijden. Geen jumps en dergelijke. Ik zou dat voor mijn kinderen wel aan durven.
Laatst gewijzigd door Jurriaan op zo 9 augustus 2020, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

Jurriaan schreef: zo 9 augustus 2020, 17:05 In mijn crosser zat een Flyxii Carbon voorvork. Prima vork. Je zoon zal lichter van gewicht en misschien minder heftig mende vork rijden. Geen jumps en dergelijke. Ik zou dat voor mijn kinderen wel aan durven.
.... hmmmm, de meeste kids hier vinden jumpen juist geweldig en aangezien ze de techniek nog moeten verfijnen en ze desondanks vaak toch steeds hoger/groter willen ben ik (achteraf) toch wel blij dat ik een 26"Reba dual air in de 24"fiets van mijn zoontje heb gezet ipv vd starre vork die ik vooraf ingedachte had.

Afbeelding
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
HM'78
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1518
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 17:36
Mijn mountainbike: on one inbred 29er,trek roscoe7
Contacteer:

op marktplaats staan best wat fietsen bij de decathlon vandaan voor kids , er is een model wat een zwarte starre vork erin heeft.. overweeg om zo'n fietsje als donor te gebruiken,, maarja , weet pas wat die vork weegt/materiaal het is als ik zo'n fietsje heb staan hier..

wbt dat springen.. mijn zoon is nu al een flinke rouwdouwer... (5jr) en laten we hopen dat hij het biken zo leuk vind dat hij dat springen ook op gaat pakken.. enige wat me tegenhoud om er nu flink op los te bestellen is de totaalprijs straks en wat een nieuwe fiets kost.... maarja , dit is leuk en als ik 2e hands koop wat duurzamer..

zal echter eens een foto uploaden vd bike (orbea mx 24) die ik voor mijn dochter kocht , die is best leuk voor dat geld
Moet maar eens wat meer gaan fietsen..
yo-eddy
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5501
Lid geworden op: za 29 oktober 2005, 12:14
Mijn mountainbike: 11ANTS pANTher LTHT

HM'78 schreef: ma 10 augustus 2020, 09:43 op marktplaats staan best wat fietsen bij de decathlon vandaan voor kids , er is een model wat een zwarte starre vork erin heeft.. overweeg om zo'n fietsje als donor te gebruiken,, maarja , weet pas wat die vork weegt/materiaal het is als ik zo'n fietsje heb staan hier..

wbt dat springen.. mijn zoon is nu al een flinke rouwdouwer... (5jr) en laten we hopen dat hij het biken zo leuk vind dat hij dat springen ook op gaat pakken.. enige wat me tegenhoud om er nu flink op los te bestellen is de totaalprijs straks en wat een nieuwe fiets kost.... maarja , dit is leuk en als ik 2e hands koop wat duurzamer..

zal echter eens een foto uploaden vd bike (orbea mx 24) die ik voor mijn dochter kocht , die is best leuk voor dat geld
Een 26" Reba of SID dual air koop je voor rond (onder) de €100,- en is net zo zwaar als zo een stuk steigerpijp vd Decathlon, vork is 26" dus kan ook vaak paar jaar mee. (mijn rouwdouwer is 6 op bovenstaande foto ..... dus better be prepared :wink: )
https://www.instagram.com/hidde_extreme/
Mountainbiking is not a crime
frankyeti
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:53

Leuk! Met 5 al op 24" ?
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29977
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Wat Marco79 al zegt.
Een 26" vork, met bijv. 80mm en dan een mech schijfrem, bijv BB7.
Dan kan je de gewone hendels blijven gebruiken en het remt fijner en beter dan een V.
Heb je wel een naafje nodig met schijfrem (160mm).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
HM'78
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1518
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 17:36
Mijn mountainbike: on one inbred 29er,trek roscoe7
Contacteer:

frankyeti schreef: ma 10 augustus 2020, 17:58 Leuk! Met 5 al op 24" ?
nee , dat bleek te groot , hij gaat eerst op 20", ik heb dus even de tijd voor dit project.. al twijfel ik of het slim is wbt kosten..
Moet maar eens wat meer gaan fietsen..
HM'78
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1518
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 17:36
Mijn mountainbike: on one inbred 29er,trek roscoe7
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef: di 11 augustus 2020, 01:09 Wat Marco79 al zegt.
Een 26" vork, met bijv. 80mm en dan een mech schijfrem, bijv BB7.
Dan kan je de gewone hendels blijven gebruiken en het remt fijner en beter dan een V.
Heb je wel een naafje nodig met schijfrem (160mm).
kom ik dan met de geo nog wel uit of is die inbouwhoogte ong. hetzelfde? wbt die naaf voor... ik kan zelf niet spaken.. , wielen zijn het ook niet waard eigenlijkk dus ga je weer naar een ander voorwiel kijken....
Moet maar eens wat meer gaan fietsen..
frankyeti
All rounder
All rounder
Berichten: 115
Lid geworden op: do 22 september 2016, 13:53

HM'78 schreef: di 18 augustus 2020, 19:50
frankyeti schreef: ma 10 augustus 2020, 17:58 Leuk! Met 5 al op 24" ?
nee , dat bleek te groot , hij gaat eerst op 20", ik heb dus even de tijd voor dit project.. al twijfel ik of het slim is wbt kosten..
Slim waarschijnlijk niet, leuk wel en vooral voor jou, want kinderen zijn meestal blijer met een vette sticker dan 'goede' onderdelen. Bij mij pas rond 7 naar 24" dus je hebt nog even! De zelfbouw bewaar ik tot 26" past.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

HM'78 schreef: di 18 augustus 2020, 19:53
ThaSingleTrackMastah schreef: di 11 augustus 2020, 01:09 Wat Marco79 al zegt.
Een 26" vork, met bijv. 80mm en dan een mech schijfrem, bijv BB7.
Dan kan je de gewone hendels blijven gebruiken en het remt fijner en beter dan een V.
Heb je wel een naafje nodig met schijfrem (160mm).
kom ik dan met de geo nog wel uit of is die inbouwhoogte ong. hetzelfde? wbt die naaf voor... ik kan zelf niet spaken.. , wielen zijn het ook niet waard eigenlijkk dus ga je weer naar een ander voorwiel kijken....
Ik heb hier ook naar gekeken en ben tot de conclusie gekomen dat een 26" starre vork (zoals een eerder genoemde Pace) een alternatief zou zijn, een 26" verende vork met 80mm veerweg zou dan ook moeten passen maar die ook die zijn lastig te vinden (in goede staat, want inmiddels allemaal oud). Daarnaast de noodzaak voor het omspaken van de voornaaf of vervangen van het wiel maakt dat de originele verende vork er nog steeds in zit. Die is zwaar en werkt op zijn best matig maar ik hoor er geen klachten over ;)
Plaats reactie