Once you go ....

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Marco79 schreef: di 1 september 2020, 22:39
PaneVino schreef: ma 31 augustus 2020, 22:04

Met een voor mij geschiktere tuning zou de demper nog beter tot zijn recht komen.... maar hij rijdt nu al absoluut niet verkeerd. Ik betrap mezelf erop dat ik de demper het liefst Open rij .... In de Trail stand vind ik de achterkant al snel wat hard aanvoelen. Maar de hoge druk en bijna dichtgeknepen rebound zullen daar ook wel hun aandeel in hebben.

Ik heb ondertussen een tweetal 'demper-bedrijven' gecontacteerd. Ik ben erg benieuwd naar het eindresultaat, maar moet eerst nog een bedrijf uitkiezen en dan moet die demper 7-10 dagen 'weg van huis' :(
https://www.bikesuspension.nl/
Heb ik goeie ervaringen mee.
Dat is 1 van 2 :P
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Oke, maar ook zij hebben langer dan die 3 dagen nodig? Misschien kun je een goedkope demper kopen en die erin hangen. Kun je iig blijven fietsen, ook wanneer je demper voor onderhoud weg is.
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Afgelopen week de Fuel eens goed lang uitgelaten. De parcours van Lochem+Vorden gereden, 70km in het Teutoburgerwald, 85km over alle Parkstad routes en nog een rit van 63km naar de St Pietersberg voor het parcours daar.

Conclusies:
- een zeer comfortabele kilometer- en hoogtemetervreter
- de Barzo's zijn top, maar zoals al iemand eerder eens opmerkte, 1 of 2 psi verschil maakt veel uit
- de XTR cassette kraakt .... Na veel dingen geprobeerd een paar druppel dunne olie op de verbindingspunten van de cassette gedaan et voilà: irritante creaks weg
- de combinatie headset/spacers/stuurpen heeft een kraak/tik. Als je de boel loshaalt en vastmaakt is het tijdelijk weg. Geprobeerd met totaal schoon in elkaar zetten en met wat wax er op.... Laatste leek beter. Bij thuiskomt de boel los gehaald, schoon gemaakt, dunnetjes ingevet en weer in elkaar gezet. Ben benieuwd.
- mijn achterwiel ..... heeft in Duitsland een spaakbreuk gehad, welke een dag later gemaakt kon worden en daarna in Limburg weer een spaakbreuk.... welke ook gemaakt kon worden. Hier moet ik mee terug naar Trek vrees ik

En omdat het een SYS is natuurlijk een plaatje (van voor de spaarbreuken ;) ) :P
Afbeelding
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Tijd voor een update ...

Achterwiel en spaken
Die is na 2 spaakbreuken en nood-reparaties naar de LBS gegaan, alwaar de 2 spaken zijn vervangen en de spanning gecheckt is. Eerste rit op Zeist/Aus, meteen na het ophalen vd bike, ging goed. 1-2 dagen er na thuis, in het Haarlemmermeersebos, wat aangerommeld en wat hoor ik ..... een ratel. Jawel, weer een spaakbreuk:
Afbeelding

Weer terug naar Trek Utrecht dus en daar is er een garantie-zaak van gemaakt. Wiel is terug naar Trek gegaan en kreeg ik na een paar weken terug. Nu toch al een x-aantal ritten mee gemaakt en hij lijkt het te houden. We shall see.

Ook even naar Spaarnwoude geweest en een lijntje van het Bikepark meegenomen. Was erg gezellig daar ... en mijn spaken nog heel :-D
Afbeelding
We shall see.


Vittoria Barzo's
De Barzo's rijden nog steeds erg fijn. Voor grip moet je echt de spanning niet iets te hard hebben want ... dan heb je niet al teveel grip 8)
Ik heb ze nu een x aantal keren in de klei gereden maar dat loopt vrij snel vol. Lossen gaat redelijk.
Ze glijden wel redelijk snel zijwaarts weg. Die iets minder forse zij-nop zal daar debet aan zijn.
Ik ben over het geheel wel erg te spreken over Vittoria als MTB band, dus ga ik eens kijken wat de logische opvolger is met iets meer nop.

En, net als de vorige keer, omdat het een SYS is, een pica :P :
Afbeelding
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Happy New Year Update

Achterwiel/spaken
Sinds de reparatie geen breuken meer gehad. Heb ook, door een gemaakt filmpje, het vermoeden waar het issue ontstaan is. Ben een keertje tijdens een steile klim schuin van achter aangereden door een e-bike. Heb toen iets gehoord, maar heb dat snel weggedrukt. Kan heel goed de verklaring voor de zwakke spaken zijn.

Banden
Heb de Barzo's ondertussen vervangen door achter een Maxxis Rekon 2.6 en voor een Maxxis Forekaster 2.6.
Ik miste op de nattere ondergronden wat grip en vond dat ik iets te vaak een pedal-strike had.
De Maxxis banden lopen significant zwaarder, maar hebben, vooral voor, meer grip. Ook liggen ze iets hoger waardoor het aantal pedaal strikes afgenomen is.
Qua acceleratie merk je de 1kg extra band trouwens wel. Je bent minder rap op gang.
Klimmen daarentegen gaat op losse ondergrond wel prima. Ik laat ze nog effe zitten.
Als het droger wordt gaan de Barzo's er weer op op wellicht dat ik voor 2.6'en ga cq er een Assegai voor op gooi. Ze zijn wel ererug mooi namelijk die Vittoria's :oops:

XTR M9100 drivetrain
Behalve dan die af en toe geluid makende cassette loopt en schakelt deze drivetrain wel heel erg soepel hoor. Ook onder enige druk kan ik heel goed en soepel nog schakelen. Erg tevreden over.

En, wederom, omdat het een SYS is:
Afbeelding
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Maar eens tijd voor een update....

Achterwiel
Er kwam afgelopen maandag ineens eenzelfde geluid als uit mijn koffiebonen maalmachine uit het achterwiel ..... Na kort onderzoek aan de kant van de weg bedacht dat er een of 2 vd wiellagers het moest hebben begeven. Bij thuiskomst het wiel uit elkaar gehaald en inderdaad: lager aan de schijf-zijde was naar de klote. Alles schoongemaakt, 2 nieuwe lagertjes besteld bij Derks, kwamen gisteren binnen en de boel weer in elkaar getikt. Draait weer als een naaimachine ipv een koffiemaler :wink:


Banden
Afgelopen jaar in 2.6 Maxxis banden vervangen door 2.6 Vittoria's. (Want ze zijn zo mooi he :oops: ). Heb gekozen voor een Barzo voor en een Mezcal achter. Mijn theorie was dat Mezcal wellicht minder nop had, maar dat het bredere loopvlak iets meer grip zou geven, terwijl het wel licht zou lopen. Ik heb deze combi tot diep in november gereden, zo goed is me dat bevallen.

Momenteel zit de Barzo achter en zit er voor een Agarro op
Interressante band overigens, die Agarro.... Lijkt een volle neef van de Maxxis Rekon te zijn. Jammer dat Vittoria geen neef van de Forekaster maakt.


Suspension
De Fox GRIP2 36 .... is hands-down de beste vork die ik ooit gereden heb. Niet dat dat er heel veel zijn... maar wat een fijn ding is dat zeg! Soepel onderin, heel erg goed instelbaar qua compression damping, rebound, etc.

De Fox DPX2 demper is nog steeds niet getuned aangezien de onderdelen niet leverbaar zijn. Ze staan nog steeds in bestelling...
Maar toen liep ik tegen een originele Fox DPS Reaktiv Thru-shaft Factory demper aan voor een mooie prijs. Die heb ik gekocht en geïnstalleerd.
Ik merk dat de fiets minder bobt bij het trappen. Ook is er onderin wat meer wrijving/compressie, maar zeker niet dat de fiets nu hard aanvoelt. Verre van.
Voor mij een teken dat het tunen van de DPX2, waar dus compressie en rebound over bijna de hele linie toegevoegd zal gaan worden, zin gaat hebben.
"Maar nu heb je dus 2 van die dure dempers?". Hé, jullie zijn mijn vrouw niet he! :lol: Ik hou gewoon van dingen proberen, voelen, etc. Is deel van de hobby en het geld .... is maar geld.


Drivetrain
Die XTR cassette zit er nog steeds op. Maar begint verder door te raken, zitten een paar cogs zelfs lossig en knarst als ik hem niet inspuit op de contactpunten. Heb al een nieuwe XT cassette en ketting op de plank liggen. Net als een nieuw BB. Die ligt ook al klaar mocht dat moment ineens daar zijn dat die kaput gaat.

De XTR shifter ... is al uitvoerig in een ander topic besproken. Die dingen gaan elke 6 maanden stuk. De tweede vervanging ga ik zo maar weer eens over bellen want die laat nu al meer dan 2 maanden op zich wachten.... In de tussentijd doet de SLX 12sp shifter boterzacht zijn werk.


Zo, dat was het wel weer en omdat het toch een SYS betreft ...

Afbeelding
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16706
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Mooiste kleur die Trek heeft, goede keuze :-q
Los van de kleur ook een mooie fiets, zit een fraaie lijn in.

Merk je nog een significant verschil tussen de Mezcal 2.6 en de Rekon 2.6 in rolweerstand? Ik heb twee Rekon's in die maat op mijn hardtail en ik heb de indruk dat het allemaal niet echt licht rolt voor een toch niet heel grove band. Als je ze op terrein-druk hebt staan maken ze op asfalt ook erg veel geluid (moest gisteren 13km enkel om bij de mtb-route te komen, continu een zoem-brom geluid als begeleiding :)).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

kermit schreef: do 20 januari 2022, 16:24 Mooiste kleur die Trek heeft, goede keuze :-q
Los van de kleur ook een mooie fiets, zit een fraaie lijn in.

Merk je nog een significant verschil tussen de Mezcal 2.6 en de Rekon 2.6 in rolweerstand? Ik heb twee Rekon's in die maat op mijn hardtail en ik heb de indruk dat het allemaal niet echt licht rolt voor een toch niet heel grove band. Als je ze op terrein-druk hebt staan maken ze op asfalt ook erg veel geluid (moest gisteren 13km enkel om bij de mtb-route te komen, continu een zoem-brom geluid als begeleiding :)).
Ja, dat merk je echt wel. Die Mezcal is een ONTZETTEND licht lopende band. Maar heeft ook, voor mij verrassend, veel grip. In natte klei is het natuurlijk redelijk snel klaar, maar de rest van de slechtere ondergrond houdt ie zich opvallend goed staande.
De Rekon loop hetzelfde als de Vittoria Agarro, (wat niet zo gek is als je ze naast elkaar legt). Vooral op zachtere ondergrond of als je hem niet al te hard hebt staan, merk je dat ie aardig zwaarder loopt dan de Mezcal. De noppen vreten dan kennelijk zo goed in EN zitten zo dicht op elkaar, dat dit samen beduidend meer afremt dan bij de Mezcal het geval is.

Je zou dus eens kunnen proberen er een 2-4 psi bij te pompen en dan te rijden.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1303
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

Je bent er maar druk mee, met je ontzettend mooie bike ;)

Ik ga de Agarro ook maar eens bestuderen. De Barzo overtuigd me, ook met lage bandendruk, niet heel erg in de Haarlemmermeerse klei.
En voorlopig zal het HMB nog wel drekkig blijven her en der...
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Die kleigrond hier ... is niets tegen bestand. Met DHR/DHF ging het maar een beetje, maar dan trapte je je het ongans.
Banden met het profiel van een Nobby Nic en een Ground Control doen het, vooral achter, wat beter, maar maak je geen ilussies...
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
MarkMeisner
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1414
Lid geworden op: do 8 mei 2008, 12:22
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega 290

Hele mooi Trek en dito foto's! :-q
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Ineens sinds vorige week maandag bij het inveren van de vork een geluidje en weerstand .... Ongeacht waar ie in de 'stroke' zit...
Tijd voor een beurt, dacht ik. Goed naar filmpjes etc gekeken en leek me goed te doen...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Inmiddels de 3e keer want het 'harsh feeling' bleef. 3e keer nu echt ook die binnenkant van de upper-legs goed schoongemaakt en beter gemonteerd. Stuk beter ... maar ik blijf dat 'moeilijke' geluid horen bij invereren en dat had ik niet :~

Iemand nog suggesties?
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Plaats reactie