Once you go ....

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Toen ik in 2015 een prachtige Trek Superfly FS 100 AL Elite kocht zei een (grappige) collega tegen me: He, je weet het he, 'Once you go Trek, you never go back!' ....

Goed 2 jaar later kocht ik mijn 2017 Specialized Camber Expert. Ik was op slag verliefd op de blauwe glitterpak en de rij-eigenschappen, om maar niet te spreken van die ongekend handige SWAT opbergruimte in het frame.
Afbeelding

Eind 2018 bestelde ik alsnog een Trek, maar dan de 920. Een beetje onbekend model van Trek, maar het Adventure model, waar ook nog een set handgemaakte wielen van mijn oude Superfly in paste (want die had ik behouden toen ik de fiets met originele wielen verkocht) was een grote hit. Rekken en spatborden erop en je rijdt naar het werk, doet er boodschappen mee en haalt de kleine van de BSO. Rekken eraf, spatborden eraf, sportiever zadel+zadelpen erop en hoppa: gravel en MTB parcours ermee rijden!
Afbeelding

De Camber sloot na verloop van tijd niet meer geheel aan mijn rijden, wat meer en meer, maar ook technischer geworden was. De fiets was was kort/klein voor me, er zat mij ( met mijn 95kg) iets teveel flex in het frame en bij hogere snelheden werd de fiets redelijk instabiel. Ik begon dus eind 2018 ook een zoektocht naar een opvolger.

Spreadsheets met allerlei modellen, nog meer spreadsheets met frame-sets en componenten om zelf op te bouwen ... Ik heb alles uitgezocht en veel testritten gemaakt. Maar een fiets moest voor mij qua cijfers kloppen, met testrijden meteen goed voelen, vooral ook mooi zijn, en ..... het liefst in-frame storage!

De laatste 2 hebben heel wat modellen doen afvallen. Ik heb uiteindelijk heel lang getwijfeld of ik toch een Stumpjumper ST zou kopen en die dan helemaal om zou bouwen met de gewenste componenten, of ik een Stumpjumper LT zou kopen en op en om zou bouwen, of ik een Trek Fuel EX 9.8 of een Trek Top Fuel 9.8 zou kopen....

Mijn hoofd heeft maanden (sinds nov-2019) hersencellen zien afsterven aan dit gedoe .... Toen vlak voor de zomervakantie op Marktplaats ineens een vrijwel nieuwe Trek Fuel 9.9 XTR (de opbouw van mijn dreambuild) te koop kwam werd de shortlist nog maar 2: Die Trek, of de Stumpjumper Sworks frameset ....

Afgelopen maandag is aan het pijniger der hersens een einde gekomen. Wij presenteren U :

Afbeelding

De 2020 Trek Fuel EX 9.9 XTR in kleurstelling "Raw Carbon / Rage Red"

De fiets is niet helemaal standaard.
De vork is verlengd van 140mm naar 150mm.
De demper is vervangen door een DPX2.
Omdat die demper met oranje stickers kwam zijn die op de vork ook vervangen door oranje stickers. Die heb ik er vanavond al afgehaald...
De originele XR4 2.6's waren vervangen door 2 Maxxis Minion DHR's.

Ik heb ondertussen de banden vervangen door 2 Vittoria Barzo's 2.35.
De stickers zijn van de voorvork af. Deze gaat zaterdag weer verkort worden naar 140mm. (En wellicht later nog naar 130mm, wie weet)
Het plan is om de demper te vervangen door de originele Fox Float DPS Reaktiv Factory .... maar die zijn momenteel niet leverbaar. Wordt vervolgd.
Verder heb ik de grip vervangen door SQlab 711's en het zadel door een SQlab 612.

Vanavond voor het eerst in het Haarlemmermeersebos mee gereden en ik kreeg een grote blij. :P
Beter te positioneren dan de Camber, soepeler, ik zit ,eer in het midden van de fiets.
De voorkant is wel wat te licht, voelde ik aan de voorband af en toe, maar met de verkorting naar 140mm moet dat al een heel stuk beter worden.

Wat ga ik er nog verder aan doen .... Ehhhhh, geen upgrades in ieder geval want alles is al topspul. Wellicht effe de achternaaf open halen om iets meer vet erin te doen, want dat ding maakt nu wel heel veel herrie :P
Laatst gewijzigd door PaneVino op do 20 augustus 2020, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
erwin.burgers
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1306
Lid geworden op: ma 17 november 2008, 08:25
Mijn mountainbike: Trek Fuel EX 9.8 2021, Giant Contend AR2
Contacteer:

:o
Wow, just wow....

Die valt wel op in het HMB
Veel fun-filled km's!!!
Giant Contend AR2
Trek Fuel EX carbon
RIP; Trek Fuel EX7
Sold; Devinci Atlas carbon 2014
RIP - Devinci Atlas RC
Sold - Trek Fuel EX 9 26"'
RIP - Gary Fischer Hifi
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Sjiek ding, hoor! Mooie specs, fraaie kleurstelling en als het nu al goed aanvoelt, kan het alleen maar beter worden :-q
PaneVino schreef: do 20 augustus 2020, 21:35 De voorkant is wel wat te licht, voelde ik aan de voorband af en toe, maar met de verkorting naar 140mm moet dat al een heel stuk beter worden.
Het stuur kan je zo te zien ook nog laten zakken?
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

TenZNL schreef: do 20 augustus 2020, 22:11 Sjiek ding, hoor! Mooie specs, fraaie kleurstelling en als het nu al goed aanvoelt, kan het alleen maar beter worden :-q
PaneVino schreef: do 20 augustus 2020, 21:35 De voorkant is wel wat te licht, voelde ik aan de voorband af en toe, maar met de verkorting naar 140mm moet dat al een heel stuk beter worden.
Het stuur kan je zo te zien ook nog laten zakken?
Klopt hoor, maar ik wilde sowieso terug naar de originele 140mm omdat ik het a. meer dan genoeg vind voor wat ik doe en b. de zithoek dan weer wat steiler wordt, wat ik ook prettiger vind.
Maar mocht ik lager willen ... er zitten, zoals je goed gezien hebt, nog spacers (3 stuks) onder de stuurpen. :-q
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

erwin.burgers schreef: do 20 augustus 2020, 21:57 :o
Wow, just wow....

Die valt wel op in het HMB
Veel fun-filled km's!!!
Voelde me door je opmerking in jouw SYS toch wel enigzins genoodzaakt mijn SYS op orde te maken :lol:
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8040
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Dik 8)

Hoeveel Sag heb je ingesteld op de vork en demper?
En vanwaar dat je terug wilt naar de originele demper?
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

PaneVino schreef: do 20 augustus 2020, 22:17 Klopt hoor, maar ik wilde sowieso terug naar de originele 140mm omdat ik het a. meer dan genoeg vind voor wat ik doe en b. de zithoek dan weer wat steiler wordt, wat ik ook prettiger vind.
Maar mocht ik lager willen ... er zitten, zoals je goed gezien hebt, nog spacers (3 stuks) onder de stuurpen. :-q
Ah zo, helder. Ik redeneerde meer vanuit een lege beurs na zo`n aankoop, het stuur laten zakken kost natuurlijk nix :)
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Jurriaan schreef: do 20 augustus 2020, 22:28 Dik 8)

Hoeveel Sag heb je ingesteld op de vork en demper?
En vanwaar dat je terug wilt naar de originele demper?
Demper had ik op 30% maar vanavond op 25% gezet. Vork staat op 25%

De rede dat ik naar de oude demper zou willen is puur het gebruik van de fiets. Zoals ie nu staat is er een meer enduro machine van gemaakt, met langere vork en soort demper. Ik wil er meer een 'rij-fiets' van maken en dat gaat je met een DPX2, met extra luchtkamer, niet goed lukken (hebben de suspension deskundigen mij verteld).
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

TenZNL schreef: do 20 augustus 2020, 22:31
PaneVino schreef: do 20 augustus 2020, 22:17 Klopt hoor, maar ik wilde sowieso terug naar de originele 140mm omdat ik het a. meer dan genoeg vind voor wat ik doe en b. de zithoek dan weer wat steiler wordt, wat ik ook prettiger vind.
Maar mocht ik lager willen ... er zitten, zoals je goed gezien hebt, nog spacers (3 stuks) onder de stuurpen. :-q
Ah zo, helder. Ik redeneerde meer vanuit een lege beurs na zo`n aankoop, het stuur laten zakken kost natuurlijk nix :)
:lol: :lol:

Jij moet niet in een (louche) fietsenwinkel gaan werken, merk ik al :lol:
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5650
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

PaneVino schreef: do 20 augustus 2020, 22:35 :lol: :lol:

Jij moet niet in een (louche) fietsenwinkel gaan werken, merk ik al :lol:
Zodra het over m`n boterham gaat, gaat alle ethiek overboord :winkie:
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1327
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

:lol:
TenZNL schreef: do 20 augustus 2020, 22:49
PaneVino schreef: do 20 augustus 2020, 22:35 :lol: :lol:

Jij moet niet in een (louche) fietsenwinkel gaan werken, merk ik al :lol:
Zodra het over m`n boterham gaat, gaat alle ethiek overboord :winkie:
:o :lol: :-q
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Gebruikersavatar
MacReal
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5635
Lid geworden op: zo 13 maart 2011, 10:53
Mijn mountainbike: is een hardtail
Contacteer:

Blijft toch een dik ding om te zien. Stiekem met grovere banden net wat mooier, maar snap het gezien je inzetbereik wel.
Mijn avonturen op YouTube

Blogje
SYS: Knorretje + Hanson

Less yappin', more brappin'!
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Heel erg mooi :-q
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

:-q Erg mooie bike, ik vind de kleurstelling echt heel netjes met een mooie kleur rood. De andere Trek is ook een gaaf apparaat overigens!
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Zeer mooi en zeer wel overwogen. Heel veel plezier ermee. Toffe bike :-q
Plaats reactie