KTManiac met Giant Anthem 2 29

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Zelf gaatje in je frame boren?
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Niet nodig. Kabel gaat door de zadelbuis, boven het bottombracket langs (of er onderlangs) , en dan via de bestaande doorvoer rechts vooraan de onderste framebuis weer uit.
Bottombracket zal er wel even uit moeten denk ik maar da's niet zo'n probleem.

Althans.... da's de theorie.... :-D
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
kiwihoofd
All rounder
All rounder
Berichten: 120
Lid geworden op: do 11 augustus 2011, 10:51
Mijn mountainbike: Anthem

Dat is gelukkig niet nodig :)

Heb dezelfde fiets, ook bijna dezelfde upgrades gedaan (Renthal stuur en Ks Dropper).

Makkelijkste is een dun draadje (garen), stofzuiger op de zadelbuis en het draadje vanuit de ingang bovenin het frame langzaam door het frame laten zuigen. Dan de binnenkabel van de dropper vastknopen aan het gedeelte vanuit de zadelbuis kant en voorzichtig door het frame trekken. Vervolgens alleen nog de buitenkabel erover en je bent al weer klaar!

Succes!
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Moet dus lukken zonder BB eruit te halen?
Da's goed te horen, thanx! :-q
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

KTManiac schreef: do 1 oktober 2020, 18:51 Dropper is idd 't volgende op het wensenlijstje, staat zowiezo op de planning voor 'ie met buitenlandse tracks kennis gaat maken of wanneer ik een dropper hier in NL voor 't eerst ga missen.
Die dropper ging ik dus hier in NL al missen. Heb er ondertussen op Vrachelen, Cadettenkamp en Dorst mee gereden en wil 'm zelfs daar al niet meer missen. Maakt het leven op stukken met korte draaitjes een stuk leuker. :-D
Pas als je dat zadel een stukkie kunt laten zakken realiseer je je eigenlijk pas hoe het in de weg zat.

Kreeg het overigens na herhaalde pogingen niet voor elkaar een draadje d.m.v. een stofzuiger door het frame te zuigen om daaraan de interne dropperkabel te trekken. Dus toch het bottombracket er uit moeten tikken. Gezien de klap die de binnenbus van dat lager dan krijgt heb ik dus meteen maar het bottombracket vervangen. Nodig? Misschien niet, maar voor de prijs van dat dingetje wilde ik er niet op gaan gokken.

Ik wilde er aanvankelijk de tools voor bestellen (voor verwijderen en inpersen bottombracket), maar dat is wel zo'n ongelofelijk simpel spul dat het eenvoudig zelf te maken is (22mm buisje, M12 draadeind, 2 moeren met carosserieringen en een 3D printer):
Afbeelding

Dropper KS Lev Integra 27.2 100mm
Afbeelding

Met de bijbestelde KS Southpaw remote:
Afbeelding

Meteen maar een plaatje van een eerdere upgrade, het Renthal Fatbar Carbon stuurtje:
Afbeelding

En de hele fiets zoals 'ie er nu bij staat:
Afbeelding

Voorlopig klaar en helemaal naar m'n zin zo. :-q
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Prachtig!

Ik maak me wel een beetje zorgen om hoe ver... of niet ver... de dropper in je frame steekt.
Misschien toch een langer modelletje uitkiezen?!
Is jr frame carbon of alu?
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Thanx! :-D

Frame is alu.

Maak je geen zorgen, de diepte waarmee de dropper nog in de buis valt is iets waar ik rekening mee hield bij het uitkiezen van de dropper. Hij valt nog 180mm in de buis, da's net onder halverwege tussen de horizontale bovenbuis en de link van m'n shock. Precies even ver als de zadelpen die er uit kwam.

Heb even getwijfeld om toch niet de 120mm drop versie te nemen. Precies om de reden die jij noemt, die is namelijk 60mm langer en zou ik nog net kwijt kunnen. Reden om dat niet te doen was die 27.2mm zadelpen diameter plus een framebuis die zo'n 190mm onder de klem wijder wordt. Die extra lengte zou mbt belasting van 't frame dus niks toevoegen.
De binnenbuis van m'n dropper is maar 22mm vanwege de 27.2mm zadelbuis en die wil ik ivm stijfheid niet te lang hebben. Heb dus gewoon geprobeerd hoe een 100mm lager zadel aanvoelde (of misschien beter gezegd: niet meer aanvoelde of in de weg zat) en die drop was voor mij voldoende.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
PB1912
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 16 augustus 2013, 00:16
Mijn mountainbike: Cube C:62 Reaction Race 2022

Heb jij die Maxxis Rekon Race gereden in Vrachelen, Cadettenkamp en Dorst ?
Ik ga vandaag dezelfde fiets kopen maar twijfel om er meteen andere banden onder te leggen.

Gr. Peter
Los muchachos del Breda, Maestros del futbol
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Ja, die heb ik daar idd gereden.
Maar dat was wel afgelopen zomer onder totaal andere omstandigheden dan nu, midden in de droogte toen.

Ik denk dat die Rekon Race bandjes het nu als het niet te nat wordt en de ondergrond hard blijft best goed zouden kunnen doen maar heb ze er niet meer op liggen. Niet eens omdat ze slecht bevielen hoor, gewoon versleten.
Grip op natte wortels vond ik in vergelijking met de Pirelli's die ik nu heb wel wat minder.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Mathieu92
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 0
Lid geworden op: do 3 december 2020, 22:10

Hele gave fiets zo ! Ik heb altijd met plezier op mn Anthem 27,5 gereden, kan me alleen maar voorstellen dat een 29 Anthem nog beter rijdt.

Leuk om te zien dat ik niet de enige ben die zn 3D printer gebruikt om onderhoud wat makkelijker te maken. Voor het persen of verwijderen van wat voor lager dan ook kan je altijd een passende bus printen 😁
Gebruikersavatar
maverick76
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2062
Lid geworden op: za 7 januari 2012, 23:17
Mijn mountainbike: Aan verandering onderhevig

Die staat ook nog op mijn wensenlijstje samen met een Scott spark.

Hij is ook mooi zo zwart.
Dat wat we willen is zelden dat wat we nodig hebben en dat wat we nodig hebben, bijna nooit is wat we willen.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Thanx! :-q
Mathieu92 schreef: za 5 december 2020, 11:14 Hele gave fiets zo ! Ik heb altijd met plezier op mn Anthem 27,5 gereden, kan me alleen maar voorstellen dat een 29 Anthem nog beter rijdt.

De 27.5" heb ik nooit gereden, ik kom van een oude 26" HT. Kan niet zeggen dat ik heel erg aan 29" heb moeten wennen. Bevalt op alle vlakken gewoon heel goed!

Leuk om te zien dat ik niet de enige ben die zn 3D printer gebruikt om onderhoud wat makkelijker te maken. Voor het persen of verwijderen van wat voor lager dan ook kan je altijd een passende bus printen 😁
Voor dat soort spul (naast vulringetjes, busjes, bracketje voor dit, steuntje voor dat..) gebruik ik 'm eigenlijk nog het meest. Die 3D printer en m'n lasapparaat (MIG/MAG) zijn de dingen waar ik op dat vlak (maken van specifiek gereedschap) enorm veel plezier van heb. :-D
Laatst gewijzigd door KTManiac op za 5 december 2020, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mooi ding, hoor. Giant weet wel hoe ze een fiets moeten maken en het veersysteem schijnt ook top te zijn (m`n laatste Giant-fully is 20jr terug dus dat is geen vergelijk). Veel plezier en veilige km`s :-q


Offtopic:
mafferick76 schreef: za 5 december 2020, 14:11 Die staat ook nog op mijn wensenlijstje samen met een Scott spark.

Hij is ook mooi zo zwart.
HTfanboy heeft 2 fullies op z`n wishlist? Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
PB1912
All rounder
All rounder
Berichten: 55
Lid geworden op: vr 16 augustus 2013, 00:16
Mijn mountainbike: Cube C:62 Reaction Race 2022

KTManiac schreef: za 5 december 2020, 10:43 Ja, die heb ik daar idd gereden.
Maar dat was wel afgelopen zomer onder totaal andere omstandigheden dan nu, midden in de droogte toen.

Ik denk dat die Rekon Race bandjes het nu als het niet te nat wordt en de ondergrond hard blijft best goed zouden kunnen doen maar heb ze er niet meer op liggen. Niet eens omdat ze slecht bevielen hoor, gewoon versleten.
Grip op natte wortels vond ik in vergelijking met de Pirelli's die ik nu heb wel wat minder.
Ok thnx ! Das wel rap na 1000 km toch ?
Los muchachos del Breda, Maestros del futbol
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Die 1000km was eind augustus, we zitten inmiddels op ruim 3000. Die Maxxis bandjes zijn er rond de 2000km afgegaan gok ik maar daar zaten ivm de droogte afgelopen zomer wel wat meer straat km's bij dan normaal.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Plaats reactie