KTManiac met Giant Anthem 2 29

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Hi allemaal, ik zal me even kort voorstellen:

Mijn naam is Etienne, ben 53 jaar en woon in Made in het Brabantse land. (Yep, vaste Vrachelen, Cadettenkamp en Dorst bezoeker)
Sinds kort dit forum ontdekt en ondertussen een vrijwel dagelijks lezer geworden hier. Ondertussen een enorme hoeveelheid info gevonden en een berg tracks op het to-do lijstje geplaatst. :-D

De nickname is nog afkomstig uit m'n (motor) enduro tijd (KTM 250EXC) en op motorgebied weer aktueel ivm m'n huidige brommer, een KTM 990SMR. Weer aktueel omdat ik daarvoor altijd supersports heb gereden, voornamelijk Yamaha R1's.

Maar goed, terzake naar de MTB's. Wat aantallen betreft een aanzienlijk korter verleden, m'n vorige en eerste MTB waar ik meer dan 20 jaar op gereden heb was een Giant ATX 830 waar (logisch na al die tijd) alleen het frame nog origineel was. Die fiets is nu gepromoveerd tot kroegtijger. De laatste tijd aanzienlijk meer op de fiets gezeten, de lol weer helemaal te pakken, en ik vond 't nu zo ondertussen wel 's tijd worden voor wat nieuws.

Ik ben een tijdje serieus aan het twijfelen geweest, zag een 29" fully wel zitten maar had ten eerste nog nooit op een 29" gereden en ten tweede nog nooit op een fully. De wens voor een fully komt niet zozeer vanuit ritjes in NL, maar meer gezien ervaringen met tracks en vooral afdalingen tijdens vakanties. (Zwitserland, Noorwegen) Dus eerst maar 's proefrijden en bij de LBS een 29" fully, de Focus Super Bud 29" meegenomen om een beetje een idee te krijgen of het iets voor me is.
Had namelijk nog steeds in m'n hoofd zitten dat ik toch bij 26" of 27.5" moest blijven ivm wendbaarheid.
Resultaat: 100% meevaller. :-q Techniek pas ik eigenlijk automatisch wat aan, en zowel voor- als achtervering bevielen me prima. Had op straat veel meer last van 'pompen' van de achtershock verwacht. (vooroordeeltje van dik 20 jaar geleden gok ik....)

Aardig wat aan 't rondkijken geweest en uiteindelijk m'n oog (en bankpas) laten vallen op de Giant Anthem 2 29". Daar ook nog eens op proefgereden en overtuigd dat dit 'm moest gaan worden. (vork en shock vergelijkbaar met de Focus)
Ik heb 'm nu een maandje, heb er zo'n 1000km op zitten nu en heb er nog geen seconde spijt van.

Afbeelding

Ondertussen een setje DT Swiss X1900 erbij aangeschaft met Schwalbe Big Apple's, 12 speed 10-45 cassette (10-51 op het noppen wielsetje) en SM-RT64 schijfjes voor straatgebruik. Daar gaat komende winter 'blubberrubber' op denk ik.
Dropper post staat nog op het wensenlijstje maar die heb ik op Vrachelen-Cadettenkamp-Dorst nog niet gemist.

Ow ja, onmiddelijk de pijpensnijder in dat 78cm :o brede stuur gezet. Daar ga ik niet aan wennen. Nu 72cm en dat bevalt me prima.

Tot zover voor nu, zal jullie in de toekomst vast nog wel 's 'lastig gaan vallen' met wat vragen, commentaar, of gewoon wat fotootjes. :-D
Laatst gewijzigd door KTManiac op zo 22 november 2020, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Meegs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3160
Lid geworden op: di 6 maart 2007, 15:07
Mijn mountainbike: Spectaculaire Kloof

Veel plezier met je Giant. Zijn heerlijke fietsen, heb er ooit eens één gereden in Nieuw-Zeeland. Wel een beetje ver weg voor een testrit, maar het beviel daar wel.

:-q
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Veel plezier met je Giant :-q Wel een gemiste kans door gelijk je stuur in te korten.
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Thanx! :-D
Maar, voor mij geen gemiste kans hoor.
Dat 72cm stuur voelt nu gewoon precies goed, 78 vond ik echt absurd breed. Zat voor mij echt niet lekker.
Het is een fietsje van 12kg en geen 500cc enduro motor die de hoek om moet. :wink:
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mooi ding, hoor :-q

Maarruh, 1000km in een maand? Dat zijn racefiets-aantallen :tong
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Tja, had door omstandigheden wat teveel tijd.
Overigens daarvan zo'n 50% straat ivm de droogte hoor. Zo'n bikkel ben ik nou ook weer niet.
Maar idd, wel heel veel gefietst. :-D
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Nooit op een Giant gereden maar schijnt een goede keus te zijn.
"This species has amused itself to death"
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 752
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Goeie keuze gemaakt voor als je nog maar zo kort serieus aan het mtb-en bent! Veel plezierige kilometers gewenst (dat lukt al aardig zo te lezen), wie weet komen we elkaar eens tegen op het drieluik.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Ondertussen een paar kleinigheidjes aangepast om 'm helemaal naar m'n hand te zetten.
Ik kreeg regelmatig wat last van m'n polsen, probleem is niet een te krampachtige grip (geen last van) maar puur de houding of hoek t.o.v. het stuur. Stuur wat verder naar binnen pakken verlichtte onmiddelijk. Ben dus een paar weken wat aan het experimenteren geweest met de stand van het stuur (Giant Contact SL XC Flat) en door draaien de backsweep gedraaid naar wat meer upsweep en andersom om een beetje gevoel te krijgen wat ik nou precies mis.
Conclusie: ik wil 't allebei en dat kan niet met dit stuurtje.

Nu dus een Renthal Fatbar (10mm rise, backsweep 7 graden, upsweep 5 graden) d'r opgezet. Bevalt prima! :-q
Vrachelen, Cadettenkamp, Dorst en Drunense Duinen mee gereden en tot op heden geen centje pijn meer.
Apart wat zo'n (op het oog) klein verschil doet, maar 't is precies wat ik nodig heb.
Dice Oldskool schreef: vr 21 augustus 2020, 16:53 Veel plezier met je Giant :-q Wel een gemiste kans door gelijk je stuur in te korten.
Ow ja, ben ook niet te beroerd het toe te geven als ik ongelijk had. :wink: Zit nu met dat Renthal stuurtje op 760mm en dat bevalt tot op heden heel goed.

Verder, vering. Achterkant doet het prima, maar voor gebruikte ik regelmatig de hele veerweg met incidentele pogingen nog meer te gebruiken dan dat.... Iets meer lucht resulteert in te weinig sag dus de voorkant moest progressiever.
Ik heb twee volume spacers besteld waarvan er nu eentje in zit en de eerste indruk is positief, hou nu net geen cm veerweg over voor na ritjes op dezelfde tracks dus zie tot op heden geen reden die 2e spacer ook nog te monteren. Misschien probeer ik 't gewoon nog 's maar voorlopig laat ik het zo.

Dik tevreden mee zo, ding past me helemaal. :D
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Goed bezig Etienne. :-q Ik heb hezelfde stuur op de mijne en daar ook zeer tevreden mee. Demperafstelling ook al mooi onder controle, ziet er goed uit allemaal. :bier:

Nu nog die dropper erop. :tong
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Thanx! :-D
Dropper is idd 't volgende op het wensenlijstje, staat zowiezo op de planning voor 'ie met buitenlandse tracks kennis gaat maken of wanneer ik een dropper hier in NL voor 't eerst ga missen.

Binnenkort Nijmegen en Groesbeek maar weer 's gaan doen.
Moet zeggen dat ik die een aantal keer met m'n oude 26" HT heb gereden en toen eigenlijk niet eens een dropper gemist heb. Verschil is wel dat ik nu een stuk meer rij, meer met m'n techniek bezig ben en veel minder zit dan voorheen, ben benieuwd dus. :-D
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
ofv
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 4 september 2019, 09:26

1000 km in een maand? :o

Anthem 2 :-q
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Yep, beetje doorgeslagen in enthousiasme icm wat tijd teveel. :D
In september net 780km gereden, ik begin wat soft te worden geloof ik. :roll:
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

Nooit te oud om te leren...
Kwam d'r vanochtend achter dat ik met m'n SLX shifter ook met de duim (push) kan opschakelen (kleiner kransje dus) ipv alleen met de wijsvinger (pull). :-q
Had 't hier al eens ergens gelezen, maar dacht eigenlijk dat dat alleen met XT en XTR kon.
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
KTManiac
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 622
Lid geworden op: zo 2 augustus 2020, 21:04
Mijn mountainbike: 2020 Giant Anthem 29 2

KTManiac schreef: do 1 oktober 2020, 18:51 Dropper is idd 't volgende op het wensenlijstje.
..
..
Kijk 's wat ik nou in m'n schoen vond:

Afbeelding

Dank je wel Sinterklaas! :D
Sarcasm, it's only one of the services I offer..
Plaats reactie