OnOne Inbred 29.....Emtb cruiser pg4

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik ben wel erg benieuwd hoe dit nu rijdt op bv nieuwe tracks Nijmegen, waar ik recent met de Honzo heb gereden.

Hij lijkt hier in het vlakke Brabant wat lichtvoetiger door de bochten en over hobbels te vliegen, maar mijn rijstijl is natuurlijk ook beinvloed door de Honzo.
Ik gooi de Inbred nu bv ook wat platter de bocht in en dat gaat verrassend goed.
Ook voelt 72cm stuur ineens te smal en gaat er een 76cm op.
Ik zit nu zonder set-back en met 70mm pen 2cm langer als op de Honzo ( ett is vrijwel gelijk) en dus wat meer voorin de fiets. Ik ben benieuwd hoe dat hard naar beneden gaat? Mijn front-centre ( vooras-trapas) afstand is 10cm korter als de Honzo. Misschien dat ik er toch nog eens een 50mm pennetje op zet.

Ik kom nu rijklaar op 13.6 kg vs Honzo 14.8 ???? Natuurlijk zonder dropper, maar verder is er niks bijzonder lichtgewicht. Zelfs als ik meergewicht 400gr dropper, 100gr cassette en 100gr banden reken moet er nog ruim een halve kilo zitten in Honzo frame en Recon 120mm vork tov Inbred frame en Reba 100mm (?) Redelijk onverklaarbaar?
De voorkant lijkt in ieder geval een stuk lichter te voelen over hobbels maar misschien zit dat ook wel in stuurhoek van 72gr?

Al met al lijkt het een lekker fietsje dat net wat beter bij me past..........wel fijn als je net zijn mooie voorganger verkocht hebt :winkie:
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op za 22 mei 2021, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Frank Z
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 285
Lid geworden op: do 14 mei 2009, 21:58

Supercoole bak, lekker 'ouderwets' no nonsense fietsen!
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

Begrijp mij niet verkeerd hoor, is niet als vervelende kritiek bedoeld, maar probeer gewoon ff te begrijpen wat je beweegredenen zijn.

Bekruipt mij toch en beetje het gevoel dat je beslissing vooral is ingegeven door het 'andere' rijgevoel van een nieuwe fiets waar je niet aan hebt kunnen wennen.
Binnen iets meer dan 3 weken ben je van laaiend enthousiast en "heerlijk fietsje, superspeels" , "had ik 5 jaar geleden moeten kopen" naar mijn Monkey is eigenlijk korter, speelser en veelzijdiger gegaan.

Met zowel de Surley als de Honzo kun je toch een route zonder kombochten kiezen en 500hm overbruggen is ook met een 800-1000gram lichtere fiets niet ineens een makkie met je gesteldheid?!

Klinkt een beetje alsof je de ideale setup nog niet had gevonden :oops:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Goeie vraag juist :-q Ik zal het proberen uit te leggen.
Ik heb de Honzo gekocht met het idee toch weer eens wat meer op de mtb te gaan zitten ( ipv gravelbike en racer) en dan met name richting de vernieuwde steviger routes zoals Arnhem en Nijmegen.
Ik was daar met mijn Krampus 29plusser recent al weer eens geweest, maar op hard aangereden trails heb je daar geen voordeel van die banden en star over remhobbels is ook geen feest.
Dat doet de Honzo een stuk beter en voor long&slack vind ik hem erg speels rijden. Ook op mijn thuisrondje Dorst eo doet ie het beter dan verwacht en vandaar mijn conclusie dat het een lekkere allround fiets is " die ik 5jr eerder had moeten kopen"
5 jaar geleden reed ik nl nog 95% vd tijd mtb en ging mijn Ragley alle vakanties mee en regelmatig met een weekje mtb-en met locals in Frankrijk. De Honzo zou daar op lastige trails heel erg op zijn plek zijn geweest en waarschijnlijk beter doen als de wat oudere / kortere Ragley.

Intussen ben ik er na 4x Nijmegen/Arnhem,  ook achter gekomen dat mijn power er de laatste jaren niet beter op is geworden, maar ook dat ik niet zo veel blijer word van die moderne trails dat ik daar weer wekelijks met de mtb naar toe wil. Ik heb het er zeker wel naar mijn zin gehad, ga ook zeker weer terug,  maar er is daar niks dat de Kona voor mij ( persoonlijk) leuker maakt als een van mijn oude fietsen die ik nog heb staan.
Vandaar dus het besluit hem vlot weer te verkopen.
Laatst gewijzigd door MonkeyRider op vr 27 november 2020, 09:32, 1 keer totaal gewijzigd.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

MonkeyRider schreef: wo 25 november 2020, 23:50 Ik kom nu rijklaar op 13.6 kg vs Honzo 14.8 ???? Natuurlijk zonder dropper, maar verder is er niks bijzonder lichtgewicht. Zelfs als ik meergewicht 400gr dropper, 100gr cassette en 100gr banden reken moet er nog ruim een halve kilo zitten in Honzo frame en Recon 120mm vork tov Inbred frame en Reba 100mm (?) Redelijk onverklaarbaar?
Als die Rekon een OEM uitvoering was met stalen stuurbuis (stalen stanchions zal hij wel niet gehad hebben?) kan er zomaar een paar ons verschil alleen in de vork zitten.
Maar ik kan me bijna niet voorstellen dat het Honzo frame zwaarder was dan deze Inbred. Tenminste, wegen deze frames niet ergens rond de 2.800gr? Meer hoeft ook een redelijk bombproof alu frame als zo'n Honzo niet te wegen volgens mij maar ik weet natuurlijk niet hoeveel overtollig alu Kona erin gestopt heeft :D

Ter vergelijking:
Heeeeeel grof gewogen (met en zonder fiets op -een goede- personenweegschaal) komt mijn Snowdon op 12.9kg.
Dat is met een Rekon 2.6 + Fat Albert 2.35, tubeless gemonteerd, een BikeYoke dropper en Sunrace 11-50 cassette. Frame weegt kaal 2.240gr. (580 bovenbuis, 420 zitbuis). Ik denk dat de Fox34 maar een fractie zwaarder is dan een Reba, veel zal het niet schelen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Recon RL heeft mij stalen poten https://www.sram.com/en/rockshox/models/fs-rcn-rl-b1
Daar zal wel wat verscjil zitten, maar geen 1/2 kilo ?
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik ken Kona wel een beetje en vermoed dat het voorste deel van het frame gewoon uit één massief brok alu is gefreesd, paar gaten boren voor balhoofd, trapas en zadelpen en klaar is Kona, vandaar dat ze ook wat prijzig zijn :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16810
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

:D :D :D
MonkeyRider schreef: do 26 november 2020, 12:08 Recon RL heeft mij stalen poten https://www.sram.com/en/rockshox/models/fs-rcn-rl-b1
Daar zal wel wat verscjil zitten, maar geen 1/2 kilo ?
Toch wel, een Reba zit op maximaal 1.700gr schat ik? (edit, RS geeft 'm zelfs voor net over de 1.600gr op).
Zo'n "stalen" Recon kan best op 2.300gr uitkomen.

In de e-mtb van mijn vriendin zat een Suntour 34 coil.
In beide poten een staalveer, stalen vorkbuis en stalen stanchions. Ding komt op 3.300gr :o :D
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Die Recon weegt inderdaad zoiets, ik heb hem even gewogen toen ik hem verving, ik weet het niet helemaal meer maar de Fox34 die er nu inzit was 2/300 gram of zo...

Wel een beetje zielig voor de Inbred dat we het in meerdere topics nog steeds over die Honzo hebben, die van mij begint ook al kapsones te krijgen terwijl het toch echt ook maar gewoon een fiets is ;)
vasquez
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 851
Lid geworden op: ma 7 juli 2008, 13:05
Mijn mountainbike: Transition Smuggler + Specialized Epic Marathon

LOL,

nou een positieve noot dan maar :lol:

Die Reba, dat is toch een oldskool Dual Air?

Zulke fijne vorken, vond ik altijd qua afstellen en fijngevoeligheid veeeeeeeel fijner dan de nieuwerwetse Solo Air :winkie:
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Dual Air inderdaad ....en oldschool 1 1/8 straight stuurbuis in de Inbred :( .......gelukkig weinig mee gereden en goed onderhouden. Die zou nog wel eens erg lang mee moeten gaan.
Die halve kilo extra voorvork verklaart veel, dat voel je blijkbaar toch echt. Het verschil tussen 100 en 120 mm is ook duidelijk merkbaar trouwens.

Kona Honzo's hebben nu eenmaal een sterrenstatus met alle bijbehorende aandacht :winkie:
Kan zo'n old school Inbred niet tegen op.
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Er is intussen een nieuwe drivetrain binnen, na veel gezoek op internet in deze "niet-op-voorraad" tijd.
SLX 7000 1x11 shifter, derrie en 11-46 casette ( bewezen goed en betaalbaar) , Deore 5100 32t crankset ( goedkoop en slijtvast stalen NW blad)  en Sram ketting ( uit eigen "voorraad") .

Verder zit de oude, iets bredere 76cm  OnOne" El Guapo"  lowrizer er weer op die meekwam met de inruil ( thanx Ramonneke) met een budget 50mm stuurpennetje. Met de voor moderne  begrippen erg steile stuurhoek van 72gr geeft dat toch verrassend veel controle en goede zitpositie.

Het is nu een lekkere mix van old-school 29er geo, 100mm vork, non-tapered/boost frame met modernere 1x11 drivetrain, 29mm inw wielset en breder stuur/korte stuurpen en ik vind hem heerlijk rijden. Best of both worlds? 

Voorlopig wordt het geen boodschappen/vakantie fietsje meer in ieder geval :winkie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Intussen staat er 25kg full-suspension E-mtb in de schuur en wordt de Inbred met 100mm Reba nauwelijks meer gebruikt voor een mtb-rondje.

Omdat ik hem star wel erg fijn vind rijden (en veel te leuk/mooi om weg te doen) is ie een beetje omgebouwd en nu bruikbaar als een soort MTB-Cruiser met een nieuwe Ergotec 78cm brede 70mm rizer.
Voorbeeld plaatje : https://hollandbikeshop.com/fietsonderd ... YIQAvD_BwE

Ik heb nog wel even gedacht aan een Surly Sunrize of Stooge "cruiser bar", maar die zijn nog hoger en een stuk duurder ( voor zover leverbaar?). Eigenlijk is dit gewoon een erg lekker voordelig stuur met net iets meer backsweep.

Verder starre Salsa voorvork, SLX 1x11, Avid BB7 remmen, 29mm Velocity Blunt wielset en een paar SKS Beavertail XL steekspatborden om het een beetje droog en schoon te houden. Lekker toeren door het bos, maar ik pak er ook nog makkelijk een "star" rondje mtb-en mee, zeker als ik er mijn 40mm 29plus voorwiel met 3.0 Knard weer eens in zet.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
HM'78
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1517
Lid geworden op: do 28 augustus 2008, 17:36
Mijn mountainbike: on one inbred 29er,trek roscoe7
Contacteer:

oei , dat is toch wel weer een verandering.. , mooi frame zeg maar :winkie: (al snap ik de veranderdrang wel)

Mag ik toch ff vragen wat je aan de nieuwe drivetrain kwijt was ong.? wil ook zoiets doen met de mijne..
Moet maar eens wat meer gaan fietsen..
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4075
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

Ik had toen een nw Deore 32t crankset (stalen blad) en bb icm 11sp SLX shifter, derrie en 11-46 cassette/ketting via Duitse webshop < 300€ .
Gewoon goed&degelijk.
Verkrijgbaarheid is nu wel het probleem.

Ik wil de fiets ook gaan inzetten voor winter-rondjes en evt veldtoertochten als die ooit weer gaan beginnen. Vandaar dat de Reba is verkocht. Daarvoor gaat de lowrizer er weer op. Voor nu is ie met high rizer gewoon lekker comfortabel.
Plaats reactie