Radon Skeen Trail CF 10.0

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Na 7 jaar trouwe dienst moest ik anderhalf jaar geleden afscheid nemen van mijn oude Radon Skeen, na een breuk in de achtervork.

Afbeelding

Hoewel ik me daarna prima heb vermaakt op m'n hardtail, heb ik sindsdien ook steeds uitgekeken naar een opvolger voor de Radon. Na zorgvuldig wikken en wegen kwam ik, eigenlijk toch nog tot verrassing van mezelf, uit bij de nieuwe Radon Skeen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als je de oude en de nieuwe Skeen zo onder elkaar ziet is het wel mooi om te zien hoe de fiets de afgelopen jaren ge-evolueerd is. Tegelijkertijd ziet de nieuwe er toch uit als de logische opvolger van de oude.
Na nog geen 2 weken is het te vroeg voor een goede rij-impressie. Twee dingen vallen me vooral op: het stuurgedrag is, door de modernere geometrie, heel anders dan ik gewend was. Ten tweede is het een verademing om weer op een fully te rijden.

Na enkele kleine aanpassingen zijn de specificaties nu als volgt:

Frame: Radon Skeen Trail CF, 20”, lichtgrijs/zwart/oranje
Voorvork: Rockshox Pike Select+, Boost, Debonair, 130mm, offset 51mm
Demper: RockShox Deluxe Select+ Debon Air, Trunnion Mount, 185 x 47.5mm, ML380
Bottom Bracket: SRAM DUB, Pressfit, 92mm
Balhoofdlagers: Acros AzX, ZS44/ZS56
Wielen: DT Swiss M1700 Spline 29, 25mm, 110/148mm
Crankstel: SRAM GX Eagle, DUB, 32T, Boost, 175mm
Ketting: SRAM SX Eagle
Banden: Wolfpack Cross, 29x2.40 (op de foto's met de originele Schwalbe Nobby Nic 29x2.35)
Derailleur: SRAM GX Eagle, 12sp.
Cassette: SRAM GX Eagle, 10-50
Shifter: Shimano XT 12sp. SL-M8100, I-spec EV
Remklauwen: Voor: Magura MT5
Achter: Magura MT4
Remgrepen: Shimano SLX BL-M7100
Remschijven: Magura Storm HC, 180/180mm, 6-bolt
Pedalen: Shimano XT trail SPD
Zadel: SQlab 611 Ergowave CrMo
Zadelpen: SDG Tellis Dropper, 31.6mm, 150mm
Dropper remote: Shimano SL-MT500 I-Spec EV
Stuur: Race Face Turbine, 35 x 760mm, 10mm rise
Stuurpen: Race Face Turbine Basic, 35mm, 60mm
Grips: Ergon GA2

Over de upgrades:

De Magura remgrepen heb ik vervangen door Shimano SLX. Omdat ik meerdere verhalen had gehoord en gelezen van mensen die niet enthousiast waren over de Magura remgrepen heb ik ze eerlijk gezegd niet eens echt uitgeprobeerd. Bovendien waren het lelijke, grote 2-vinger remgrepen. De Shigura combinatie voelt zoals ik gewend was van mijn eerdere Shimano XT en SLX remmen, maar de remkracht is nog groter.
De oorspronkelijke SRAM NX-shifter was met een adapter aan de Magura remgrepen gekoppeld. Ik heb de shifter vervangen door een Shimano XT shifter, die zonder adapter aan de Shimano remgreep past.
De remote van de SDG dropperpost vond ik erg simpel uitgevoerd, voelde wat gammel aan en stond naar mijn smaak te ver van het stuur. Die is dus vervangen door een Shimano remote, die net als de shifter mooi aan de remgreep gekoppeld is. Hij zit ook dichter onder het stuur, zodat hij gemakkelijker te bedienen is, vooral als je tegelijkertijd de rem gebruikt.
Hoewel ik weet dat het tijd kost om er aan te wennen, was het stuur me toch echt te breed. Daar is aan beide zijden een cm af. De SDG grips heb ik vervangen door iets comfortabeler Ergon grips. Het SDG zadel is ook geen blijvertje, maar ik ben er nog niet uit wat ervoor in de plaats moet komen.
Aan de meegeleverde Nobby Nics mankeert niets, maar voor de trails in mijn regio (Twente) zijn ze net iets too much. Ik heb ze vervangen door Wolfpack Cross 2.4. Als achterband zou een Race ook prima voldoen (goede ervaringen op mijn hardtail) maar met een Cross achter heb ik iets meer reserve als we eens de Duitse grens over gaan.
Laatst gewijzigd door Charlie Skeen op za 30 januari 2021, 15:57, 3 keer totaal gewijzigd.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Mooie ding, fraaie kleuren. Grappig hoe je dan uiteindelijk toch weer op hetzelfde model uitkomt en wat er allemaal zo veranderd is in die 7 jaar 8)
Gebruikersavatar
Jurf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2175
Lid geworden op: zo 29 maart 2015, 00:33
Mijn mountainbike: Orbea Wild+ Ibis Ripmo

Erg mooie fiets.
Ik ben ook benieuwd hoe de Shimano shifter het met je GX derri?? doet?
Meer surfer dan fietser, maar als ik fiets: Ibis Ripmo + Orbea Wild 2023
Agamer
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 30 april 2010, 21:49
Mijn mountainbike: Canyon Lux trail

Plaatje hoor, deze fiets!

Enig idee waarom voor en achter niet dezelfde remklauw zit? Heb dat eigenlijk nooit eerder gezien.
Canyon Lux trail
Cannondale FSi Carbon 3 (2017)
Cube Reaction GTC Pro 29 (2015)
Trek Fuel 90 (2007)
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Mooi! Hoe oogt dat vrij massieve balhoofd IRL?
Jurf schreef: vr 4 september 2020, 07:48 Erg mooie fiets.
Ik ben ook benieuwd hoe de Shimano shifter het met je GX derri?? doet?
Ik heb hetzelfde gemonteerd, de XT shifter shift prettiger dan de GX (lichter en toch meer met een klikje) alleen 2 versnellingen zwaarder in 1 beweging werkt niet helemaal lekker bij mij @topicstarter, bij jou wel? (dan moet ik nog eens goed afstellen :D)
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Een plaatje hoor! Mooi kleur :-q

Ziet er uit al een fietsje van plezier!
Gebruikersavatar
Klitse
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1576
Lid geworden op: do 7 juni 2018, 22:45
Mijn mountainbike: Moxie / Eccentric / SSSS Inbred

Erg mooie fiets met mooie specs. Veel plezier er mee :-q
My Bikes:
Moxie // Eccentric // Minty // SSSS Inbred
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5576
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Heel mooie trailbike, lekker kleurtje ook. Gefeliciteerd ermee en misschien komen we elkaar nog wel eens tegen ergens in ons mooie Twente. :-q
Heckler40
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2466
Lid geworden op: wo 22 juni 2005, 11:48

Strakke trailbike,

Je ziet de ontwikkeling er inderdaad goed aan af. Shigura zie je wel vaker, de XT-shifter GX derailleur combi had ik nog niet zo op de radar staan. Maar de combinatie op een bike is toch wel bijzonder. Er is in elk geval goed over nagedacht.

Enjoy!!
"Just remember, once you're over the hill you pick up speed"
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Mooi en volgens mij de 1e met dit nieuwe model hier op het forum. Maak nog maar eens een verslagje over een tijdje. :-q
"This species has amused itself to death"
mauke
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: za 22 oktober 2016, 00:04
Mijn mountainbike: Yt jeffsy/ Gt grade

Stond ook bij mij op het lijstje, mooi frame en afmontage vond ik helemaal top.. op jou fotos nog mooier dan die van radon op de site zelf!
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Bedankt voor de complimenten!
Afgelopen weekend met een clubje van 10 man naar Sauerland geweest. Vandaar nu pas een reaktie. Vrijdag Bikepark Winterberg, zaterdag een flinke tocht rondom Willingen en zondag Bikepark Willingen. De Skeen heeft dus een goede vuurdoop gehad.
Ik had nooit eerder bikeparken bezocht, dus ik kan niet vergelijken met eerdere fietsen, maar ik ben heel tevreden. In afdalingen is hij heerlijk stabiel. Klimmen gaat verrassend goed, nog beter dan op mijn oude Skeen. Aan het sturen ben ik na 2 dagen bochten draaien ook al helemaal gewend. Remmen werken geweldig: zeer krachtig en toch goed te doseren. De Pike voorvork geeft veel vertrouwen, veert en dempt prima en voelt veel stijver aan dan vorken op vroegere fietsen (allen 32mm). In Bikepark Willingen durfde ik ik met m'n nieuwe fiets voor het eerst van mijn leven een beetje serieuze sprongen aan; aan het eind van de dag vlogen we samen lekker over de tafels in de Flow Country Trail.
Ik ben ook benieuwd hoe de Shimano shifter het met je GX derri?? doet?
Schakelt prima. De XT-shifter schakelt iets zwaarder, maar ook strakker/nauwkeuriger dan een NX of GX shifter, vind ik.
Enig idee waarom voor en achter niet dezelfde remklauw zit? Heb dat eigenlijk nooit eerder gezien.
Deze combi wordt bij Magura wel vaker gebruikt, tegenwoordig bij Shimano ook wel. De voorrem (MT5) heeft 4 zuigers, de achterrem (MT4) 2 zuigers, zodat de voorrem, waar je het vooral van moet hebben als je hard wilt remmen, meer remkracht heeft. De achterrem, die je meer gebruikt om je snelheid te reguleren, zou met 2 zuigers beter doseerbaar moeten zijn dan met 4.
De combinatie van Magura remklauwen en Shimano remgrepen werkt perfect! Voor mij voelt het als een Shimano XT/SLX rem, maar dan nog krachtiger.
Hoe oogt dat vrij massieve balhoofd IRL?
Ik vind het niet echt opvallend, hoewel ik heb gemerkt dat het sommige anderen wel opvalt. Tijdens het fietsen zie ik het niet...
2 versnellingen zwaarder in 1 beweging werkt niet helemaal lekker bij mij @topicstarter, bij jou wel?
Nee, bij mij werkt dat ook niet. Als de eerste cassette versleten is vervang ik hem denk ik door een Shimano cassette (+ body). Misschien komt er dan ook wel een XT derailleur op.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5651
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Charlie Skeen schreef: ma 7 september 2020, 21:30 Als de eerste cassette versleten is vervang ik hem denk ik door een Shimano cassette (+ body). Misschien komt er dan ook wel een XT derailleur op.
Die kan je er nu al op zetten, ik rij sinds 2 dagen met SLX eagle (GX drivetrain met slx derrie en shifter) en dat gaat prima.
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

2 versnellingen zwaarder in 1 beweging werkt niet helemaal lekker bij mij @topicstarter, bij jou wel?
Vanavond ontdekte ik pas dat het wel werkt. Maar daarvoor moet je de shifter nadat de ketting 1 kransje naar beneden is heel ver doordrukken met je duim. Ik denk dat 2 keer een kort klikje net zo snel werkt.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Plaats reactie